Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

externe harde schijf crash

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: externe harde schijf crash

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Ikke eentje intern en eentje extern.

En als de prijzen wat redelijker worden > flash-geheugen of SSD voor opslag.
    De CF kaarten die ik gebruik voor mijn dochter wis ik niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      De meeste harddisks gaan stuk wegens te hoge temperatuur. Voor een harddisk gaat dat gewoonlijk over 50°C. Langere tijd aan die temperatuur moet je harddisk stuk krijgen. 55°C is helemaal nefast...
      In de huidige harddisks zit trouwens een temperatuursensor waarmee je die temperatuur kan meten (en met software uitlezen). Alles tot 40-45°C is veilig, maar lager is hier altijd beter.
      Polleke, enig idee met wat voor software je die temperatuur kan zien ? Ik heb wel een programmaatje (iStat) waarmee je een aantal temperaturen kan zien, maar de externe harde schijven kan je daar niet zien...
      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
        Polleke, enig idee met wat voor software je die temperatuur kan zien ? Ik heb wel een programmaatje (iStat) waarmee je een aantal temperaturen kan zien, maar de externe harde schijven kan je daar niet zien...
        Eens proberen met speedfan : (link).
        Groeten,

Polleke

Comment

Voor Windows alleen precies, nee ?
          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
            Voor Windows alleen precies, nee ?
            Ben een windows gebruiker...
            Van Apple software heb ik helaas geen kaas gegeten...
            Groeten,

Polleke

Comment

Als je foto's zoveel waard zijn, wat overigens begrijpelijk is zou ik toch maar is gaan kijken naar een externe harde schijf in RAID configuratie.
              Als je meer wil weten over RAID kijk dan op http://www.belgiumdigital.com en "zoek".
              Last edited by jaja; 12 september 2011, 15:47. Reden: geregistreerd om reclame te maken ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brienemien Bekijk bericht
                De wonderen zijn de wereld nog niet uit, halelujaaaaa
                Deze middag es 2 recovery softwares er op los gelaten maar zonder resultaat.
                Ik naar de communie van mijn metekindje, de mama gaan meedelen dat ik al de fotos van haar shoot kwijt ben.
                Kom thuis en start de laptop op met de externe harde schijf aangesloten (normaal is die niet aangesloten bij opstarten)
                Hij begint een soort van schrijfcontrole te doen (zegt mijn ventje want ik ken daar niks van)
                Ik check mijn externe schijf en en en ...... ik zie een voor een alle mapkes te voorschijn komen
                jihaaaa
                Dus nu ben ik bezig de map met fotos van de kindjes aan het kopieren naar een andere schijf, voor het geval.
                Ge kunt niet geloven hoe gelukkig ik ben.
                Ik zat al in gedachten al de fotos die ik op FB gepost had af te halen (weliswaar zullen ze dan verkleind zijn, maar beter dat dan niets)
                Als ik je bezig hoor dan ga je hier vroeg of laat hetzelfde voorhebben. Want die "andere" schijf gaat vroeg of laat ook kapot. (en dan misschien "echt" kapot).
                Als je computergegevens NIET wil kwijtspelen dan MOET je ze MINSTENS op twee plaatsen bewaren. Normaal is dan IN de laptop en EXTERN op een ander medium.

Als de laptop schijf zo nodig vergroten geen haalbare optie is, is het bewaren op 2 externe schijven natuurlijk nog altijd beter dan op één. Maar wel meer "arbeidsintensief".
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Als ik je bezig hoor dan ga je hier vroeg of laat hetzelfde voorhebben. Want die "andere" schijf gaat vroeg of laat ook kapot. (en dan misschien "echt" kapot).
                  Als je computergegevens NIET wil kwijtspelen dan MOET je ze MINSTENS op twee plaatsen bewaren. Normaal is dan IN de laptop en EXTERN op een ander medium.

Als de laptop schijf zo nodig vergroten geen haalbare optie is, is het bewaren op 2 externe schijven natuurlijk nog altijd beter dan op één. Maar wel meer "arbeidsintensief".
                  Het bewaren op 2 externe schijven is niet echt arbeidsintensief. Gewoon de ene keer op de ene schijf en de andere keer op de andere schijf en is dus zeker aan te raden. De reden waarom 2 externe schijven beter is dan eentje is gewoon om nog iets te hebben als er iets misgaat tijdens het maken van de backup.

En voor de anderen, RAID is nog steeds geen backup, werd hier al vaak gezegd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mart Bekijk bericht
                    Als je foto's zoveel waard zijn, wat overigens begrijpelijk is zou ik toch maar is gaan kijken naar een externe harde schijf in RAID configuratie.
                    Als je meer wil weten over RAID kijk dan op http://www.belgiumdigital.com en "zoek".
                    Welkom op dit forum. Ben benieuwd naar je foto's.

Wat een rare site. Heb je aandelen in bol.com ?

Slecht advies trouwens, RAID is geen backup. Beter twee separate externe schrijven met elkaar synchroniseren.

En oh, ja, ik zou "Copyreigt 2011" veranderen in Copyright 2011".

Jan
                    Last edited by LamboCars; 12 september 2011, 15:52. Reden: reklame uit quote verwijderd ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                      Welkom op dit forum. Ben benieuwd naar je foto's.

Wat een rare site. Heb je aandelen in bol.com ?

Slecht advies trouwens, RAID is geen backup. Beter twee separate externe schrijven met elkaar synchroniseren.

En oh, ja, ik zou "Copyreigt 2011" veranderen in Copyright 2011".

Jan
                      [Mod-LesC]Mijn collega heeft die "spam" post nu aangepast. Ik zou meteen verbannen hebben omwille van spam, maar wie ben ik? [/Mod]
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                        Twee schijven synchroniseren of RAID 1 ... wat is het verschil in data?

RAID is veel sneller dan twee externe schijven synchroniseren en je kan het niet vergeten om te doen.
                        Och ja ... je kan automatisch synchroniseren maar hoe snel werkt dit met externe schijven als men over grote hoeveelheden data spreekt?
                        En als op de eerste externe schijf data verminkt geraakt en ge gaat synchroniseren, dan hebt ge ook een probleem.

Backup ... ook de beste BU kan je om zeep helpen door verkeerd gebruik (lees o.a. instelling of volgorde van uitvoeren).
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

RAID is veel sneller dan twee externe schijven synchroniseren en je kan het niet vergeten om te doen.
                          Och ja ... je kan automatisch synchroniseren maar hoe snel werkt dit met externe schijven als men over grote hoeveelheden data spreekt?
                          En als op de eerste externe schijf data verminkt geraakt en ge gaat synchroniseren, dan hebt ge ook een probleem.

Backup ... ook de beste BU kan je om zeep helpen door verkeerd gebruik (lees o.a. instelling of volgorde van uitvoeren).
                          Het verschil ? De locatie. RAID1 verhoogt de databeschikbaarheid bij diskuitval. Meer niet.

Backup is meer. Beschermt ook tegen menselijke fouten, brand, diefstal etc....

Ik gebruik twee externe harde schijven waar ik handmatig dezelfde (full)backup op maak. Ik bewaarde ook de een na laatste versie. Snelheid is niet van belang. Deze schijven staan alleen aan tijdens de backup en worden op verschillende locaties bewaard.

Ben het met je eens dat ook bij de beste backup iets mis kan gaan. Daarom ben ik voorstander van de KISS-methodiek. Keep It Simple Stupid

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Je moet bij alles er een beetje de aandacht bijhouden, hé.
                            RAID zorgt niet voor beveiliging tegen gebruikersfouten : en dat zijn nog altijd de meest voorkomende problemen... Soms is het beter dat de "sysnchronisatie" wat vertraging oploopt...
                            Ik doe mijn backups volledig manueel (gewoon het mapje kopiëren naar een externe harde schijf). Is niet de handigste methode, maar is voor mij meer dan voldoende.
                            Heb er in elk geval geen data-protector (die stukken van mensen kost) software voor nodig .

Uiteraard is het beste systeem een RAID 5 + backupeenheid (met voldoende tapekes) en shadow-copying op de file-server, maar wie gaat dat betalen... .
                            Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              RAID zorgt niet voor beveiliging tegen gebruikersfouten : en dat zijn nog altijd de meest voorkomende problemen...
                              Maar dat is het probleem van de meeste mensen als ze manueel extern opslaan ... als de pc eens crasht of ze hebben iets om zeep gehaal dan is het plots "oei, vergeten daar een kopij van te maken" of "oeps, dat ging ik morgen net kopiëren".
                              Met RAID heb je tenminste al één kopij dat ge niet kunt vergeten.
                              En de vorige versies even behouden van bewerkte files kan ook handig zijn, zo kunt ge een vorige versie herstellen en us lompe bewerking ongedaan maken.
                              Standaard voorzien in o.a. Windows 7.

Daarom ben ik voorstander om RAID 1 tegen crash van één schijf tegen te gaan alvorens ge een BU gemaakt hebt en nadien een simpele kopij van de data naar een externe schijf en dan een volledige BU naar een tweede externe schijf.

En ik heb ze allemaal al eens nodig gehad.

Zelfs al gehad dat een schijf stuk ging (getik en niets meer), ik een nieuwe plaatste om de RAID te herstellen maar dat de tweede schijf ook vastliep alvorens de kopij vervolledigd was.
                              Ge pakt dan uw BU op de externe schijf en die wil niet meer opstarten.
                              Dan ben je content dat ge uw data nog hebt in gewone kopij op nog een andere schijf.

Ja pech bestaat en nooit twee zonder drie is ook in de IT soms van toepassing.

Dus ja, ik weet dat RAID alleen geen beveiliging is maar het helpt wel tegen vergeten kopiëren.

En het gratis SyncToy werkt perfect om te kopiëren zonder bestanden te vergeten, net voldoende instellingen mogelijk.
                              Last edited by VerSeg; 14 september 2011, 15:10.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Working...
                              X