Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV lamp algenbestrijder

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• UV lamp algenbestrijder

Mijn UV installatie ( algenbestrijding )was defect . Daar zat een 25W/G25 in . De voorschakelapparatuur was kapot en contact genomen met callcenter in Nederland zonder oplossing . Was een professionele lamp en konden geen info geven.Dan maar aan het experimenteren gegaan met een electronisce ontsteking van een defecte spaarlamp van 20W . en alles werktte perfect . Alles nu opgezet in een spatwaterdichte boite en zal ze deze week nog plaatsen.

Re: UV lamp algenbestrijder

Het is dus een UV fluorescentielamp (TL) van 25W?
    Daarvoor zou je in de handel wel een elektronische ballast moeten kunnen vinden.
    Met een gewone ballast heb je ook nog een starter nodig, anders gaat de lamp niet aan.

Ik weet niet of er een beveiliging in de elektronische ballast van een spaarlamp zit, en of die op langere termijn bestand is tegen een hoger vermogen (25W in plaats van 20W).

Een spatwaterdichte aftakdoos zal niet zo gemakkelijk branden, het zal dus wel meevallen als er wat mis gaat met de ballast van de spaarlamp.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

In de electronische ballast van een 20W spaarlamp zit ook een glaszekering ,is goedkoper dan een losse ballast .Een spaarlamp kost maar een paar euro's.Voor die prijs vind je geen ballast . Ik heb op die manier ooit een kleine ronde TL ook aangestuurd en brand nog steeds.

Comment

Als er een zekering inzit, dan kan er niet veel gebeuren.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Er is geen verschil tussen een gewoon TL lamp (wit licht) en een "TL"-UV lamp wat bedraden betreft.
          In feite zijn alle TL-lampen UV lampen maar dan met een laagje fosfor in om het UV om te zetten in wit licht.

De schakeling moet wel afgestemd zijn op het vermogen van de lamp natuurlijk.

Comment

Niettegenstaande deze simpele vraag konden ze mij bij de helpdesk van Philips lightning niet helpen. Hadden geen info over voorschakelapparatuur omdat het professionele lampen zijn.

Comment

Working...
            X