Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rockscene: BE vs NL

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Rockscene: BE vs NL

Net aan het genieten van 'High Voltage' en dan viel mijn oog op deze concertagenda. Ben ik onwetend of komen die historische bands gewoon wél naar Nederland en níet naar Belgie (als hoofdoptreden, niet op een festival zoals bvb Iron Maiden)? En ik heb ook de indruk dat het dikwijls wat minder grootschalig is dan hier (want aan een optreden van kleine dwergen in de verte in het sportpaleis heb ik dus echt nougaballen ), of ben ik daar (ook) verkeerd?

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Re: Rockscene: BE vs NL

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
    Net aan het genieten van 'High Voltage' en dan viel mijn oog op deze concertagenda. Ben ik onwetend of komen die historische bands gewoon wél naar Nederland en níet naar Belgie (als hoofdoptreden, niet op een festival zoals bvb Iron Maiden)? En ik heb ook de indruk dat het dikwijls wat minder grootschalig is dan hier (want aan een optreden van kleine dwergen in de verte in het sportpaleis heb ik dus echt nougaballen ), of ben ik daar (ook) verkeerd?

http://www.arrow.nl/rock/#/rock/concertagenda/
    echte "rock"groepoptredens heb je zeer weinig nog in België, eerder festivals waar af en toe een rockgroep komt
    België is meer een festivallandje

Noot: Pukkelpop krijgt Foo Fighter, The Offspring, dEUS.
    Iron Maiden komt bijv. ook naar werchter (naast een heleboel andere grote namen)
    O.M.D, Ozark henry, Scissor Sisters, Hooverphonic en Joe Cocker verblijden dan weer Lokerse Feesten
    Suikkerrock verwelkomt Soulsister, Tom Jones, Deep Purple, Iggy é The Stooges, Moby, Heather NOva, Roxette
    En Such a Night Verwelkomt Oldies met The Equals (Baby Come back) en Piet Veerman

Qua gewone optredens heb je wel:
    ZeeBrugge: Bon Jovi
    Vorst Natioaal: Duran Duran, Toto, Cat Stevens, Paul Simon, Ricky Martin, Motörhead, Scorpions & Laura Pausini.
    Sportpaleis/Lotto Arena: George Michael, Status Quo, Rihanna, Neil Diamond, Roger Waters (The Wall Live), Golden Earing, Laura Pausini, Milk Inc
    wat niet slecht is voor een klein landje
    Mijn Blog
    D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

Comment

Persoonlijk vind ik nu niet dat we in België echt moeten klagen voor concerten.

Het is wel waar dat de grote groepen minder en minder komen (soms op een festival) maar je hebt dan ook niet echt veel goede grote zalen hier (enkel Vorst vind ik persoonlijk, sportpaleis en andere zijn lamentabel kwestie van geluid).

De kleinere zalen daarentegen hebben toch nog altijd wel leuke optredens (Ancienne Belgique, Vaartkapoen, Botanique, Hallen Schaarbeek, Depot, Vooruit, ...).

Nadeel is wel tegenwoordig dat de concerten allemaal zo snel uitverkocht geraken. De enigste manier is soms nog een festival. Een uur bezig geweest voor kaarten van Qotsa in de AB of Trix maar gewoonweg niet te doen, was éénmaal binnengeraakt en de betalingspagina aan het invullen en toen ik dan eindelijk op OK klikte kreeg ik al de melding dat het uitverkocht was.
      Dan toch maar naar Werchter gaan om ze daar nog eens mee te maken.

Just my 2 cents.

Mvg

Steven
      1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Comment

Natuurlijk moeten we niet echt klagen, zeker niet wat grote namen op festivals betreft. Maar dat is m nou net. De echt grote komen enkel nog naar het sportpaleis en/of festivals en/of één of andere wei/strand, en voor de rest moeten we het doen met een degelijk kleinschaliger aanbod meestal gekoppeld aan een race om aan tickets te geraken. Zelfs voor megaconcerten kan men dikwijls amper aan tickets geraken.
        Maar het gaat m eerder om een beetje nostalgie en ietwat minder gekende bands hier. Zo zal je Rush zelden op de radio horen en toch is dit een fenomenale band: wel in Rotterdam, noppes in Belgie. Ik zag daar ook nog een paar andere groepen waarvan ik dacht dat ze al lang niet meer bestonden, zoals Cheap Trick of The Michael Schenker Group. Ze komen misschien toch maar in je buurt, zelfs al zijn het ondertussen allemaal bompa's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Biohazard79 Bekijk bericht
          Qua gewone optredens heb je wel:
          ZeeBrugge: Bon Jovi
          Vorst Natioaal: Duran Duran, Toto, Cat Stevens, Paul Simon, Ricky Martin, Motörhead, Scorpions & Laura Pausini.
          Sportpaleis/Lotto Arena: George Michael, Status Quo, Rihanna, Neil Diamond, Roger Waters (The Wall Live), Golden Earing, Laura Pausini, Milk Inc
          wat niet slecht is voor een klein landje
          Zoals gezegd idd veel grote namen op festivals. Van het lijstje hierboven is er niet echt veel dat mij kan bekoren. Enkel Roger Waters en de Scorpions eigenlijk.

Comment

Ik denk dat we in Vlaanderen de meeste concertzalen per inwoners hebben van heel de wereld ... Elke dag zijn er wel goeie concerten.

In Wallonie is het wel wat minder, maar dat is het in Nederland buiten de Randstad misschien ook.

In Antwerpen is het een tijdlang heel wat minder geweest, en dan moest ik altijd naar Brussel of Gent, maar nu heb je Trix, Trix XL, Petrol, Lotto Arena erbij ... en zelfs in 'klassieke' zalen als de Bourla, Arenberg, Elisabethzaal etc vinden nu rockconcerten plaats.
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
              Zoals gezegd idd veel grote namen op festivals. Van het lijstje hierboven is er niet echt veel dat mij kan bekoren. Enkel Roger Waters en de Scorpions eigenlijk.
              zelfde mening toegedaan, hoewel Status Quo ook nog iets hebben heeft vind ik
              Mijn Blog
              D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

Comment

De bovenstaande discussie gaat blijkbaar meer over 'classic rock' of 'hardrock'. Op gebied van alternatieve rock (mijn ding), heb ik toch niet te klagen.

Comment

De lekker ouderwetse hardrock zoals Priest en Y&T komen bijna ieder jaar in duitsland en nederland spelen. Als ze dan nog een gaatje hebben in hun agenda durven ze nog eens onverwacht komen spelen in belgie maar je hoort het soms maar paar dagen of weken voordien

Ik denk dat het aan de cultuur is, dat ze in nederland en duitsland nog genieten van oude stijlen en dat die hier al lang vergeten zijn.

Comment

Ik weet dat bepaalde bands (bv Sophia, Tindersticks, Woven Hand, Bird ... ) liever in zaaltjes in Belgie optreden ipv in Nederland. Het nederlandse publiek is nogal luid en beschouwt een concert als een avondje op cafe gaan met de vrienden, met het nodige gepraat. In de nederlandse concertzalen staat de toog ook in de zaal zelf, zodat je tijdens een rustig nummer kan horen 'foor mijjj 2 biertjes' of je hoort glazen vallen en breken. In Belgie is dat in geen enkele concertzaal zo. In Belgie kan je tijdens rustige akoestische optredens gewoon een naald horen vallen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                      Ik weet dat bepaalde bands (bv Sophia, Tindersticks, Woven Hand, Bird ... ) liever in zaaltjes in Belgie optreden ipv in Nederland. Het nederlandse publiek is nogal luid en beschouwt een concert als een avondje op cafe gaan met de vrienden, met het nodige gepraat. In de nederlandse concertzalen staat de toog ook in de zaal zelf, zodat je tijdens een rustig nummer kan horen 'foor mijjj 2 biertjes' of je hoort glazen vallen en breken. In Belgie is dat in geen enkele concertzaal zo. In Belgie kan je tijdens rustige akoestische optredens gewoon een naald horen vallen.
                      Helemaal mee eens.

Al een paar keer concerten gaan doen in NL (Paradiso, Melkweg, ...) en het is daar gewoon een gezellig daggie maken wat belangrijk is. Iedereen staat te leuteren tussen de nummers door.

Ik kreeg het als liefhebber en fan (die toch wel ±200km deed om daar te geraken) serieus op mijn zenuwen.

De laatste jaren heb ik de indruk dat het op Werchter en Pukkelpop met onze noorderburen ook zo aan het worden is.

Mvg

Steven
                      1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Comment

Op Feest in t Park heb ik me ook wel hard geergerd aan pratende vlaamse jongeren (geen Nederlanders).

Ik vraag me trouwens af wie er naar Werchter of Pukkelpop voor de muziek gaat.

Ok, er komen soms goeie groepen, maar voor de meeste bezoekers is het toch feesten, zuipen, een weekendje weg etc.

Comment

Working...
                        X