Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zin of onzin van updates

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zin of onzin van updates

Je kent dat wel, je start je computer op en de gebruikelijke automatische updates beginnen te lopen....
    - van de virusscanner
    - je printersoftware
    - adobe reader
    - nog vanalles

Op de duur weet je nog niet meer wat er nu precies geupdated wordt...
    Updates van je virusscanner zijn noodzakelijk, dat snap ik wel.Die van windows misschien ook nog en toch... Ik zie nooit iets veranderen aan die programma's ook al krijg ik met de regelmatig van de klok een updateje van weet ik wat... Ik ken mensen die veel updates gewoon straal negeren elke keer opnieuw (zonder problemen zeggen ze). Nu mijn vraag natuurlijk : "gaat er veel mislopen met je pc als je inderdaad al die (automatische)updates gewoon uitschakeld ??? Ik heb stevig de indruk dat de meeste van die updates toch alleen maar je computer doen dichtslibben en vertragen...

Waar zijn die kenners ?

Groeten,

Strupie

Re: Zin of onzin van updates

De meeste updates van programma's zijn om fouten of lekken weg te nemen, niet altijd om functies toe te voegen.
    Ook compatibiliteitsproblemen oplossen zit daarbij, dergelijke aanpassingen zie je inderdaad niet in de software.
    Maar het is niet omdat je het niet ziet dat het niet nuttig is, omgekeerd kan ook natuurlijk.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Strupie Bekijk bericht
      Ik ken mensen die veel updates gewoon straal negeren elke keer opnieuw (zonder problemen zeggen ze).
      ofwel begrijpen ze niet wat een update betekent ofwel hebben ze illegale software.zal het laatste wel zijn
      Ik heb stevig de indruk dat de meeste van die updates toch alleen maar je computer doen dichtslibben en vertragen...
      Als het je systeem vertraagt tja dan moet je er iets aandoen, heden ten dage vergt software veel van een pc... en wees eens eerlijk als je kijkt naar de prijzen van hardware dan zijn die goedkoper dan pakweg 20 jaar geleden.(mijn eerste pc koste toen €2000 met 500MB harddisk en 250MB geheugen )
      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      De meeste updates van programma's zijn om fouten of lekken weg te nemen, niet altijd om functies toe te voegen.
      Ook compatibiliteitsproblemen oplossen zit daarbij, dergelijke aanpassingen zie je inderdaad niet in de software.
      Maar het is niet omdat je het niet ziet dat het niet nuttig is, omgekeerd kan ook natuurlijk.
      Last edited by foto4fun; 25 mei 2011, 02:47.
      Never resist temptation or it could go away...
      Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door foto4fun Bekijk bericht
        ofwel begrijpen ze niet wat een update betekent ofwel hebben ze illegale software.zal het laatste wel zijn
        Als het je systeem vertraagt tja dan moet je er iets aandoen, heden ten dage vergt software veel van een pc... en wees eens eerlijk als je kijkt naar de prijzen van hardware dan zijn die goedkoper dan pakweg 20 jaar geleden.(mijn eerste pc koste toen €2000 met 500MB harddisk en 250MB geheugen )
        1. Heel erg kort door de bocht, en slaat eigenlijk nergens op (vooral het laatste èn het licht grijze dan)
        2. Niet iedereen wil/kan elke zoveel tijd investeren in nieuwe hardware.
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Nu mijn vraag natuurlijk : "gaat er veel mislopen met je pc als je inderdaad al die (automatische)updates gewoon uitschakeld ???
          Nee. Bij mij is de virusscanner de enige die "automatisch" updates doet. Voor de rest die ik updates zelf, manueel. Zo weet ik wat er gaat geupdate worden en weet ik bij een eventueel probleem wie de dader is.
          Ik geef de controle van mijn PC niet zo maar aan allerhande bedrijven die dan aanpassingen kunnen doen zonder dat ik er zicht op heb.

Sinds ik 1983 met computers begon heb ik er inderdaad nog nooit een probleem mee gehad om op deze manier te werken.
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

Comment

Eerst en vooral, ik ben geen echte computerkenner.

Maar ik werk zoals on4bam.
            Ik wil zelf beslissen welke updates er gebeuren...maar ik word er ook gek van.
            Itunes spant wel de kroon (naast flash player).
            Vroeger drukte ik overal maar "ok" op, omdat updates echt wel nodig zijn (toch een aantal), maar als je alles laat updaten, dan zit je met veel te veel gedoe. Windows probeert altijd stiekem bij de effectief belangrijke updates daarnaast nog live messanger en live mail mee up te daten, waardoor je achteraf weer met contiue vervelende pop-ups zit en kan je weer alles uitvinken dat je niet wil dat die dingen automatisch mee opstarten ed of weer dingen moet gaan verwijderen (ik gebruik die progs trouwens ook niet).
            Itunes heeft dat ook, probeert ook altijd andere programma's mee te updaten (tot opnieuw installeren toe).

Voorlopig update ik dus vooral de belangrijke updates zoals voor het besturingssysteem van windows ed (virus is wel automatisch en volledig op de achtergrond, moet er zelfs geen ok voor aanduiden). Daarnaast ook de updates van de programma's die ik veel gebruik (photoshop, ligthroom ed), maar bv updates van Internet explorer laat ik voor wat ze zijn. Ik ben een gewoontebeest en haat het als ik mij weer aan een nieuwe interface moet aanpassen (terwijl ik er niet om gevraagd heb). De dag dat je toch in de problemen komt doe je gewoon wel je update en alles is weer ok. Idem voor itunes, daar sla ik ook wel eens een update over, bij één van de volgende meldingen laat ik die dan wel eens toe en is het weer in orde.

Vooral vervelend vind ik dat je als leek niet kan zien wat een update precies gaat doen. Is het iets voor kleine verbeteringen, waar je weinig van merkt maar wat nodig is. Of is het echt dat een hele interface veranderd (want jammergenoeg is het niet altijd een verbetering voor mij).

Je moet er moeite insteken (en ik erger mij er dus aan), maar de alternatieven ofwel alles toelaten, ofwel niks toelaten zijn volgens mij nog slechter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tink Bekijk bericht
              Vooral vervelend vind ik dat je als leek niet kan zien wat een update precies gaat doen.
              Voor de meeste software geldt dat je op de website van de makers kan terugvinden welke veranderingen of aanpassingen er door de update worden gedaan.
              Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

Comment

Je kent dat wel, je start je computer op en de gebruikelijke automatische updates beginnen te lopen....
                - van de virusscanner
                - je printersoftware
                - adobe reader
                - nog vanalles

Op de duur weet je nog niet meer wat er nu precies geupdated wordt...
                Updates van je virusscanner zijn noodzakelijk, dat snap ik wel.Die van windows misschien ook nog en toch... Ik zie nooit iets veranderen aan die programma's ook al krijg ik met de regelmatig van de klok een updateje van weet ik wat... Ik ken mensen die veel updates gewoon straal negeren elke keer opnieuw (zonder problemen zeggen ze). Nu mijn vraag natuurlijk : "gaat er veel mislopen met je pc als je inderdaad al die (automatische)updates gewoon uitschakeld ??? Ik heb stevig de indruk dat de meeste van die updates toch alleen maar je computer doen dichtslibben en vertragen...

Waar zijn die kenners ?

Groeten,

Strupie
                Het antwoord op je vraag is simpel en niet simpel, indien je een computer die goed werkt bij de installatie voor X tijd zou gebruiken, zonder een update of installatie van iets nieuws (zowel hard- als software) zal die computer na X tijd nog net zo goed werken als in het begin, maar daar begint het wat ingewikkelder te worden, de meeste gebruikers wensen geen X tijd met dezelfde configuratie door te gaan, want er komt een nieuwere versie van hun "favoriete" prgramma uit, of dat nieuwe stuk(je) hardware zou het toch net dat wat beter doen. Ook gebruik van internet/netwerken kan het soms noodzakelijk maken om toch bepaalde updates uit te voeren (al was het maar de virusscanner), nieuwere versie flash of java of..... en als men éénmaal begint met het updaten kan het nodig zijn om andere updates ook uit te voeren voorbeeld nieuwe mediaplayer vraagt om een nieuwe directX en die wil dan een niewere driver voor ....

Dus ja een computer kan zeker zonder updates MAAR.... dan best ook niets nieuws installeren.

....Als het je systeem vertraagt tja dan moet je er iets aandoen, heden ten dage vergt software veel van een pc... en wees eens eerlijk als je kijkt naar de prijzen van hardware dan zijn die goedkoper dan pakweg 20 jaar geleden....
                Ja maar veeal is er al veel te doen door eens een grondige kuis te houden in de PC en alle niet noodzakelijke, maar toch zo handige, (hulp)programmatjes niet te installeren (of op z'n minst niet te laten opstarten) maar inderdaad prijzen zijn niet meer vergelijkbaar met 20 jaar geleden maar de programma's ook niet

....... en wees eens eerlijk als je kijkt naar de prijzen van hardware dan zijn die goedkoper dan pakweg 20 jaar geleden(mijn eerste pc koste toen €2000 met 500MB harddisk en 250MB geheugen )
                ....
                Wat had ik jou graag gekend 20 jaar geleden ik zelf werkte toen nog met 8088 met 640K geheugen en een harde schijf van 30MB... en 19 jaar geleden dan maar een nieuwe gekocht (i486 DX 50) voor een stuk meer dan jou PC met slechts een 200MB HD en 16 MB intern geheugen (was toen een upgrade van meer dan € 400 om van 4MB naar 16MB te gaan)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kartix Bekijk bericht
                  Voor de meeste software geldt dat je op de website van de makers kan terugvinden welke veranderingen of aanpassingen er door de update worden gedaan.
                  Tuurlijk, maar dat is dan nog meer gedoe als ik dat voor elke update moet gaan checken (en dan nog, zoals gezegd, ik ben een leek, ik begrijp maar de helft van de tijd waar ze het over hebben).
                  Een IT'er beseft dat een computer zijn limieten heeft, maar een gebruiker verwacht de dag van vandaag een "plug and play" systeem (we zijn nu eenmaal verwend).
                  Dus ja, als leek-gebruiker (90% van de tijd voor het werk, je kan de dag van vandaag niet zonder) vind ik dat soort dingen vervelend, zeker als je ziet dat op andere domeinen men wel heel innoverend werkt en alles foolproof maakt (kijk maar eens naar de amateur-fototoestellen die je meer en meer bij de hand nemen, binnenkort weet het fototoestel al wat het moet doen gewoon door onze oogbewegingen te volgen ).

Nee, alle gekheid op een stokje, het is niet dat ik er totaal niet mee kan werken, maar het wekt ergernis op, en behoorlijk veel. In het rijtje van ergernissen staan "ik wil je iets gratis aansmeren-telefoons" bovenaan de lijst, maar op twee staan de bijna dagelijkse updates van de computer (computers in mijn geval). Als ik al gewoon ergens kon aanklikken (zoals bij ongewenste mail) dat ik van bijvoorbeeld mobile me, safari, live messanger, live mail, ... geen updates meer wens, ook niet de steeds wederkerende vraag ernaar (want ne mens zou toch eens van gedacht kunnen veranderen na 100keer vragen), het zou de ergernis toch al een stuk verminderen.

Comment

Bedankt voor de vele reactie's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                      1. Heel erg kort door de bocht, en slaat eigenlijk nergens op (vooral het laatste èn het licht grijze dan)
                      2. Niet iedereen wil/kan elke zoveel tijd investeren in nieuwe hardware.
                      Dat is bij velen echter wel de reden maar allé.
                      Dat investeren in nieuwe hardware ... nog nooit moeten doen omdat er updates binnen komen hoor, enkel als je overstapt naar nieuwere en zwaardere software! ... maar dat is iets heel anders.
                      De TS heeft het wel degelijk over de automatische updates.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

ik heb geen "nog vanalles" op mijn computers .. ik weet exact wat er automatisch mag updaten en wat ik zelf handmatig update .. ik heb dan ook nooit problemen maar dat zal wel aan mij liggen vrees ik ...

Comment

Working...
                        X