Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor de studenten onder ons

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Voor de studenten onder ons

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
    Ik vraag mezelf af waarom men iedereen aanpraat om verder te studeren.

De helft van de jeugd volgt hoger onderwijs, terwijl er 10x meer magazijniers, kelners, vuilnismannen, koeriers, gemeentearbeiders, productiearbeiders etc nodig zijn dan managers, apothekers, ingenieurs, IT-ers, advokaten, dokters of leraars ...

Ik had beter op mijn 18e bij de Nmbs begonnen ipv 6 jaar proberen verder te studeren. Dan had ik nu meer verdiend en kon ik vroeger op pensioen.

Geld is ook niet alles.
    Bij ons zeggen enkele leerkrachten wanneer het gaat over 'het loon' dat je beter stopt met studeren en ergens achter de vuilkar gaat lopen als je in u leven veel geld wil verdienen..

Het is maar wat je belangrijk acht in het leven.. Een fijne job die je graag doet of het geld dat je kan verdienen.
    ::: Flickr :::

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nickon Bekijk bericht
      Lang leve de Koningsstraat!
      Volledig mee eens. Zowat iedereen van mijn toenmalige richting (TTK, zie hierboven) en van taal- en letterkunde vond Koningsstraat een betere campus. Stormstraat is precies China op dit moment: overbevolkt . Aan de kant van de 'faculteit' (voor zover die duidelijk afgelijnd zijn op Stormstraat) taal & letteren is er bijvoorbeeld maar 1 lift...op Koningsstraat waren er drie liften voor véél minder mensen.

Maar soit, misschien moeten we eens een HUB-topic starten want we gaan hier langzamerhand off-topic...
      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
        Bij ons zeggen enkele leerkrachten wanneer het gaat over 'het loon' dat je beter stopt met studeren en ergens achter de vuilkar gaat lopen als je in u leven veel geld wil verdienen..

Het is maar wat je belangrijk acht in het leven.. Een fijne job die je graag doet of het geld dat je kan verdienen.
        Ik ben in mijn laatste jaar ind ing gestopt met studeren omdat ik zag tussen wat voor mensen ik de rest van mijn carriere moest doorbrengen (nerds, vakidioten etc...).

De job die ik nu doe, daar moest je vroeger enkel diploma middelbaar voor hebben, dat is nu voor de nieuwe aanwervingen ook al opgetrokken tot bachelor. Ik doe mijn job heel graag, en heb me zo'n beetje opgewerkt omdat ik veel heb gestudeerd, examens meegedaan etc ... daar kwam mijn kennis van 'hoe te studeren' wel van pas.

Ik heb wel lang naar een goeie job moeten zoeken, met diploma was dat ms gemakkelijker geweest, maar ik verdien nu ook veel voor vrij weinig te doen en doe het graag.

t Is enkel jammer dat de meeste van mijn collega's veel ouder zijn.

Maar t is overal iets denk ik.

En als je niet veel verdient, kan je altijd nog rijk trouwen he .

Mijn beste maat heeft 2 hogere diploma's (vertaler tolk en regent) en werkt in een bank. Hij moet beginnende firma's mee helpen opstarten, beleggingsadvies geven aan rijke klanten etc, maar uiteindelijk verdient hij evenveel dan ik die op een muur containers moet zien.
        Last edited by johan de man; 25 mei 2011, 08:44.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Als je ziet dat 50 a 60% van de studenten hoger onderwijs buist in het eerste jaar, dan zou men beter een toelatingsproef voor ALLE richtingen invoeren.

Of een numerus clausus voor bepaalde richtingen.

Hoeveel licentiaten kunstgeschiedenis die niet in t onderwijs of een museum terechtkunnen, werken er niet in een bank of als secretaris/esse in het bedrijf van hun familie ?

Dat veel studenten buizen, ligt niet enkel aan gebrek aan motivatie of inzet, maar vaak ook aan capaciteiten. En degenen die nooit zouden slagen, kan men best zo vroeg mogelijk eruithalen, zodat ze geen verloren jaren hebben en de belastingbetaler er niet voor moet opdraaien.
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Als je ziet dat 50 a 60% van de studenten hoger onderwijs buist in het eerste jaar, dan zou men beter een toelatingsproef voor ALLE richtingen invoeren.

Of een numerus clausus voor bepaalde richtingen.

Hoeveel licentiaten kunstgeschiedenis die niet in t onderwijs of een museum terechtkunnen, werken er niet in een bank of als secretaris/esse in het bedrijf van hun familie ?

Dat veel studenten buizen, ligt niet enkel aan gebrek aan motivatie of inzet, maar vaak ook aan capaciteiten. En degenen die nooit zouden slagen, kan men best zo vroeg mogelijk eruithalen, zodat ze geen verloren jaren hebben en de belastingbetaler er niet voor moet opdraaien.
            Wel daar ben ik nu ook voor ik zie er genoeg in mijn jaar die zowat toerist zijn. En das hatelijk en demotiveerd enorm. Toegangsexamen nu niet voor mijn richting maar wel een numerus clausus. Spijtig genoeg is mijn richting tamelijk nieuw waardoor er op het werkveld er echt heel weinig zijn met dit diploma.
            UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

Ik ben in mijn laatste jaar ind ing gestopt met studeren omdat ik zag tussen wat voor mensen ik de rest van mijn carriere moest doorbrengen (nerds, vakidioten etc...).

De job die ik nu doe, daar moest je vroeger enkel diploma middelbaar voor hebben, dat is nu voor de nieuwe aanwervingen ook al opgetrokken tot bachelor. Ik doe mijn job heel graag, en heb me zo'n beetje opgewerkt omdat ik veel heb gestudeerd, examens meegedaan etc ... daar kwam mijn kennis van 'hoe te studeren' wel van pas.

Ik heb wel lang naar een goeie job moeten zoeken, met diploma was dat ms gemakkelijker geweest, maar ik verdien nu ook veel voor vrij weinig te doen en doe het graag.

t Is enkel jammer dat de meeste van mijn collega's veel ouder zijn.

Maar t is overal iets denk ik.

En als je niet veel verdient, kan je altijd nog rijk trouwen he .

Mijn beste maat heeft 2 hogere diploma's (vertaler tolk en regent) en werkt in een bank. Hij moet beginnende firma's mee helpen opstarten, beleggingsadvies geven aan rijke klanten etc, maar uiteindelijk verdient hij evenveel dan ik die op een muur containers moet zien.
              Je hebt geen diploma, dus hoe kan jij nu weten of het de moeite waard is om verder te studeren.

Ik zou gek worden als ik niet regelmatig uitgedaagd werd, of continu op een containermuur moet zitten kijken.
              Maar het is zeker zo dat een diploma een ingangsticket is, wat er verder gebeurt hangt helemaal van jezelf af.
              Jij hebt gewoon geen idee van wat een ingenieur kan verdienen als die een paar carrièrestappen kan maken. Maar ook dat is niet belangrijk, je moet gelukkig zijn met wat je doet en verdient.

Mijn idee blijft dat met wat studies (de juiste) je gewoon meer mogelijkheden hebt, en meer perspectieven.

En ja, de ene is tevreden met een vaste baan, vaste uren en een hoop werkzekerheid, en een ander werkt wat meer, creatiever, onzekerder en kan dan een héél pak meer verdienen, en is soms nog niet tevreden... of juist wel.

Trouwens ik ben ind. ing, en bevind me helemaal niet tussen vakidioten. Ik kan dan ook niet begrijpen waarom je een studie in het laatste jaar laat vallen. Niemand verplicht je toch om in die richting verder te gaan.
              Als ik zie welke diversiteit er nu is in jobs tussen de mensen waarmee ik ben afgestudeerd... (verkoopsdirecteurs, Business unit leaders, algemeen directeurs, Ministerie van verkeer, Qualiteitsdirecteurs...), keuze zat.
              Last edited by Guest14; 29 mei 2011, 13:33.

Comment

Ik ben ook nog student, alleen heb ik geen examens meer en krijg ik een degelijk maandloon. En ik hoef geen belastingen te betalen. Hehe.
                Lang studeren heeft voor- en nadelen, net zoals elke studiekeuze. Tegen dat ik op de arbeidsmarkt kom heb ik er 9 jaar hoger onderwijs opzitten, waarvan wel al 4 jaar met praktische ervaring in het onderzoek.
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                  Ik ben ook nog student, alleen heb ik geen examens meer en krijg ik een degelijk maandloon. En ik hoef geen belastingen te betalen. Hehe.
                  Lang studeren heeft voor- en nadelen, net zoals elke studiekeuze. Tegen dat ik op de arbeidsmarkt kom heb ik er 9 jaar hoger onderwijs opzitten, waarvan wel al 4 jaar met praktische ervaring in het onderzoek.
                  en welke richting moge dat wezen?

Comment

Dat heet doctoreren en je kunt dat in quasi alle richtingen doen

Comment

Dat heet doctoreren en je kunt dat in quasi alle richtingen doen
                      mja dacht al zoiets ... alle richtingen, het mijne alvast niet ^^

Comment

Maar hoe jij geld verdient zonder belasting te betalen lijkt me nogal raar.

Als je minder dan 7500 per jaar verdient kan het wel natuurlijk, maar dat kan je geen degelijk maanloon noemen he.

Comment

Hier is de blok ook begonnen. En maar goed ook, ik vind die laatste weken les echt altijd ambetant, net omdat je wel al wil beginnen leren maar er komen nog zaken bij ...

Hier examens van 10 juni tot 2 juli ...

En Thierry: bij ons kan er maar iemand doctoreren om de 4 jaar en dan nog niet altijd.. Moet een uitmuntende student zijn, en moet een goed onderzoek zijn.. Maar wel leuk voor jou dat je aan het doctoreren bent. Ik ken een aantal mensen die dit ook doen/gedaan hebben hehe

Ik ben wel nieuwsgierig wat jullie studeren hierzo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Maar hoe jij geld verdient zonder belasting te betalen lijkt me nogal raar.
                            Doctoraatsbeurzen zijn inkomens vrijgesteld van personenbelasting.

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Als je minder dan 7500 per jaar verdient kan het wel natuurlijk, maar dat kan je geen degelijk maanloon noemen he.
                            Het bedrag variëert een beetje naargelang de bron van financiering en die bedragen zijn openbaar hoor, dat ligt tegen de 2000 euro netto per maand. Dat lijkt meer dan het is omdat er geen 13e maand, vakantiegeld of andere voordelen zijn inbegrepen. Ik heb ook maar 20 dagen verlof.

Met mijn (apothekers)diploma zou ik in loondienst op jaarbasis ongeveer even veel verdienen als starter.

Comment

Doctoraatsbeurzen zijn inkomens vrijgesteld van personenbelasting.

Het bedrag variëert een beetje naargelang de bron van financiering en die bedragen zijn openbaar hoor, dat ligt tegen de 2000 euro netto per maand. Dat lijkt meer dan het is omdat er geen 13e maand, vakantiegeld of andere voordelen zijn inbegrepen. Ik heb ook maar 20 dagen verlof.

Met mijn (apothekers)diploma zou ik in loondienst op jaarbasis ongeveer even veel verdienen als starter.

Aan welke Unief doe je dat?

Comment

KUL, maar die beursbedragen zijn quasi overal gelijk. Toch zeker in de wetenschappelijke faculteiten.

Comment

Working...
                                X