Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is het mogelijk om alles op een computer te zien van op afstand?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Is het mogelijk om alles op een computer te zien van op afstand?

Hallo,

Helaas kan ik niet helemaal in detail gaan maar is het mogelijk dat men van op afstand alle verkeer/bewegingen op een andere computer kan zien. Maw kan iemand van op zijn computer een andere computer (waar hij toegang op heeft) controleren, dus alles zien wat er op geschreven wordt..... Ik heb het hier niet over 'hulp op afstand' maar effectief zien welke acties er gedaan worden; mails die geschreven worden, websites die bezocht worden, word-documenten die gemaakt worden, chatgeschiedenis....
    Ik heb het ook niet over hacken en dergelijke maar gewoon zien wat een werknemer bijvoorbeeld doet op de computer zonder de computer bij zich te hebben of erachter te zitten. Ik weet wel dat men op mijn werk ons email-verkeer van het werk (outlook) centraal kan controleren, dat is ook gecommuniceerd.
    Iemand enig inzicht hierin?
    Alvast bedankt,

Re: Is het mogelijk om alles op een computer te zien van op afstand?

heel gemakkelijk , als die pc achter ne server hangt, dan kan men die pc monitoren vanop nen andere, en pc anywhere , kent iedereen denk ik en er zijn redeljk wat programma,s in omloop, om te zien wat nen andere pc aan het doen is, vanop nen andere pc...
    via google:

Voorbeelden van software die speciaal zijn ontwikkeld voor het beheren van meerdere computers in een netwerk of voor het uitvoeren van helpdesk diensten zijn o.a. RealVNC, PCAnywhere , Openvnc Pro en TightVNC.

vnc logoVirtual Network Computing (VNC) is een manier om het bureaublad van een computer te delen. Met VNC kan een andere computer op afstand worden beheerd. Het verstuurt de toetsaanslagen en muisbewegingen van een computer naar een andere machine. Het beeld wordt via het netwerk de andere richting opgestuurd. VNC is platformonafhankelijk: een VNC Viewer op een willekeurig besturingssysteem kan een VNC server op een ander besturingssysteem benaderen. VNC is erg populair om vanaf afstand technische ondersteuning te bieden, en om vanaf een willekeurige plek gebruik te maken van de documenten op de computer thuis.

Comment

Dus ik mag hier uit besluiten dat men dan alles kan meelezen en zien?
      Is dat geen inbreuk op de privacy als men het computergebruik van een werknemer kan volgen? Het enige dat hierrond gezegd is dat men het mailverkeer vanuit het werkadres kan nakijken.
      "Deze mail wordt verzonden vanuit een professioneel adres. Alle mail verzonden naar dit adres kan door de directie worden gelezen."
      Maar wat daarbuiten gebeurd op de pc, daar is niets over gezegd. Vermits ik werk in een delicate omgeving kan ik niet specifieker zijn. Laat het duidelijk zijn dat ik geen problemen heb dat ze mijn professioneel mailverkeer zien maar wel wat daarbuiten op de computer gebeurd door mezelf, collega's en derden.

Comment

Hoe groot en ik bedoel dan werknemers, telt dat bedrijf ? mvg
        https://ggpics.be/

Comment

Ik ben zelf ICT-Manager en mailboxen van werknemers kunnen en mogen enkel gelezen worden :

- wanneer de werknemer daar de toestemming toe heeft gegeven (schriftelijk), hetzij à la minute opgesteld door HR of ondergebracht in het arbeidsreglement.
          - wanneer er een vermoeden is van misbruik of van algemeen gebruik dat schade kan berokkenen aan het bedrijf of de partners waarmee zij samenwerkt.

Maw, het is juridisch gezien niet zo simpel om een mailbox van een werknemer even te gaan uitvlooien zonder gevolgen.
          -=_-__________________________________________________ __-_=-
          Bewondering start daar waar eigen kunnen ophoudt..... - BLOG
          -=_-__________________________________________________ __-_=-

Comment

Google maar eens naar CAO 81, maar door een een arrest van de arbeidsrechtbank van Gent 1 september 2008 is er een nuance aangebracht, dat de werkgever toelaat een controle te doen van een pc bij een noodtoestand, dwz bij vastelling van fraude of een ander misdrijf dat de kern van het bedrijf aantast, en dit is belangrijk, voorafgaandelijk is vastgesteld door werkgever.Dan heeft hij geen verplichting meer om de werknemers in te lichten van de pc-controle.Mvg
            Last edited by guido.g; 20 mei 2011, 11:43. Reden: typo

Comment

Zoals Scherpie zegt, er zijn voldoende programmas waarmee iemand zelfs je scherm kan overnemen.

Wat verder mogelijk is en waarschijnlijk wettelijk geen probleem is, is bv van de harddisks te scannen en te zien welke bestanden er zijn (en nieuw zijn aangemaakt). Word bestanden aanmaken voor privegebruik en op de harde schijf opslagen, die kan men terugvinden.
              Als je daarrond wil, persoonlijke usb stick inpluggen (als dat niet is geblokkeerd) en daarop alles opslaan.

Alles dat over het netwerk gaat (chat/websites/mails) kan ook zonder probleem gelogd worden.
              Waar ik werk logt men zelf wat er geprint wordt (weet niet of men het bestand zelf logt, of enkel het feit dat persoon X zoveel blz heeft afgeprint)

Enkel als je iets op de pc doet dat geen verbinding maakt of bestanden opslaat (bv je speelt de hele dag patience), zo'n dingen worden normaal gezien niet gelogd..
              Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Mijn wenkbrauwen fronsen nu toch wel. Er is op geen enkele manier 'gevraagd' of 'gezegd' dat onze mails kunnen gelezen worden. Dat stond gewoon ineens bij de signatuur van alle mails die we doen.
                Er zijn ongeveer 120 werknemers. Maar het gaat niet alleen om die werknemers. Wederom, ik kan niet in detail treden maar kan als alternatief een gelijklopende situatie schetsen. Zoals bijvoorbeeld de computer in een klaslokaal, computer in de bib, computer bij de vdab.....
                Bedankt om mee te denken.

Comment

hij heeft de verplichting de OR in te lichten van de controle, gelijk welke controle gezien het aantal werknemers, en dit dient dan uit te hangen op de normale plaatsen waar het personeel de verslagen kan lezen, en dient opgenoemen te worden in het arbeidsregelment waarvan een copie naar de arbeidsinspectie dient gezonden, ook bij latere wijzegingen.mvg
                  Toevoeging: is er geen arbeidsreglement ( dat gebeurt soms) dan gelden de colectieve arbeidsoverkomsten (dus voor heel Belgie).Maar dat zou me verbazen want men is verplicht een OR te instaleren, gezien het aantal werknemers.
                  Last edited by guido.g; 20 mei 2011, 12:42. Reden: toevoeging

Comment

[Mod] weinig met fotografie te maken, vandaar even verplaatst
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Ik was een tijd geleden werkzaam in een groot industrieel bedrijf (een metaalverwerkend bedrijf met +3000 werknemers). Wij werkten wegens kantoorgebrek vanuit zo'n werfcontainer en het leven was gezellig.

Op een goeie moment stormt er een arbeider binnen, duidelijk een struizer type dat gewend is om met zware machines te werken. Die komt aan mij vragen om even naar Google te gaan en zijn naam in te typen. Het resultaat dat daar uit kwam verontrustte de man:

"Zie je't? Zie je't? Ze weten alles over ons!"

En weg was hij. En wij zaten daar met onze mond wijd open.

Alle gekheid op een stokje: als je de PC waarop je werkt niet kan vertrouwen, doe er dan geen dingen mee die je privé acht. De wetgeving is onduidelijk, de technologie is er, maar weet dat je werkgever waarschijnlijk niet geinteresseerd is in wat je doet op je PC tenzij je werk eronder gaat lijden. Als je aanvoelt dat je niet meer vertrouwd wordt, trek dan uw conclusies.

Dave
                      pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                        ...
                        maar weet dat je werkgever waarschijnlijk niet geinteresseerd is in wat je doet op je PC tenzij je werk eronder gaat lijden...

Precies..
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                          Alle gekheid op een stokje: als je de PC waarop je werkt niet kan vertrouwen, doe er dan geen dingen mee die je privé acht. De wetgeving is onduidelijk, de technologie is er, maar weet dat je werkgever waarschijnlijk niet geinteresseerd is in wat je doet op je PC tenzij je werk eronder gaat lijden.
                          De nagel op de kop. Als je ziet dat het voor een derderangshacker al geen technisch probleem is om zo'n monitoring te verwezenlijken, hoe moeilijk kan het dan zijn als je 100% controle hebt over een PC (zelfs vanop afstand)? Er is een zeer brede grijze zone en men zal daarom zelden de technische mogelijkheden benutten, doch af en toe gebeurt het toch.

Maar na naar je beroep in je profiel gekeken te hebben ('children with problems') kan ik je vraag misschien wel begrijpen. Als ik dat goed begrijp dan werk je in een sector waar je vooral met strikt vertrouwen resultaten kan bereiken.

Tenzij je natuurlijk een full time nanny voor je eigen 'jong' bent, natuurlijk....

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

als je de PC waarop je werkt niet kan vertrouwen, doe er dan geen dingen mee die je privé acht
                            Volledig akkoord ware het niet dat sommige, in dit geval kinderen, er op doen en mogen doen dat volledig binnen de privacy (en de kinderrechten) vallen en waar niemand maar dan ook niemand zaken mee heeft. Dat is een garantie (en respect) dat ik moet bieden. En dan zitten we op het niveau van beroepsethiek en deontologie.

Comment

Tenzij je natuurlijk een full time nanny voor je eigen 'jong' bent, natuurlijk....
                              LOL. I wish.

Comment

Working...
                              X