Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waterornament

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• waterornament

Hallo allemaal,

Sinds kort zijn we in het bezit van een mooi waterornament in de tuin.
    Nu had mijn vrouw het idee om in het waterreservoir een chloortablet (zoals we gebruiken in het zwembad) te smijten om het water klaar en proper te houden.
    Nu hebben we natuurlijk wel een chloorgeur bij het waterornament maar dit is nog zo erg niet . Mijn vraag is als het chloor na een tijd geen schade zou aanbrengen aan de natuursteen van het waterornament. Uit de gebruiksaanwijzing van de chloortabletten
    kan ik niet veel leren. Daar staat echt niet veel op!!! Op het net is ook al niet veel te vinden daarover. Chloor in grote hoeveelheid zou wel schadelijk zijn maar zo een kleine tablet???
    Dank u voor het lezen en de eventuele antwoorden.
    Mvg,
    Tom
    Canon

Re: waterornament

Wij hebben al jaren een ornament in de tuin staan. Om te zorgen dat de stenen rondom mooi wit blijven gieten we een serieuze geut bleekwater in de kuip. De steen kan er gerust tegen

mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Bleekwater tast kalk aan voor zover ik weet.
      Afhankelijk van de soort steen zal je geen tot zichtbare schade mogen verwachten.

Denk dat je beter af bent met een anti-algen systeem. Moet je eens verder opzoeken.
      Last edited by xafke; 7 mei 2011, 23:37.

Comment

Dank u voor de info!
        Canon

Comment

Allen,

wij hebebn een tijdje terug een ornament aangekocht op http://www.garden-industries.be. De mensen van garden industries wisten ons te vertellen dat ornamenten best schoongemaakt worden met bleekwater (tegen het groen worden). Ik veronderstel dus dat een lichte bleekwateroplossing wel geen schade zal aanrichten aan het ornament.

grt

Comment

Dit topic even van onder het stof gehaald.

Wij moeten bijna jaarlijks een nieuwe pomp kopen voor ons ornament. Als we merken dat ze vanzelf aan en uit begint te gaan , dus 2 minuten werken dan weer enkele seconden uit weten we dat ze bijna de geest heeft gegeven. Nu is het weeral prijs. De pomp is een Vario 2000 van vivaria. Je kan de spil met de schoep er uithalen om eventueel uit te kuisen maar dat is het probleem niet.

Kan iemand ons iets anders aanraden dat wat langer meegaat ?
            Ik dacht aan een dompelpomp maar die verbruiken 200W wat me iets teveel is als decoratie in de tuin.

mir

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht

Wij moeten bijna jaarlijks een nieuwe pomp kopen voor ons ornament. Als we merken dat ze vanzelf aan en uit begint te gaan , dus 2 minuten werken dan weer enkele seconden uit weten we dat ze bijna de geest heeft gegeven. Nu is het weeral prijs. De pomp is een Vario 2000 van vivaria. Je kan de spil met de schoep er uithalen om eventueel uit te kuisen maar dat is het probleem niet.

Ik dacht aan een dompelpomp maar die verbruiken 200W wat me iets teveel is als decoratie in de tuin.

mir
              Is het een elektrische fout, of loopt de pomp vast?

Op het werk hebben wij voor verschillende toepassingen (koelmodules) jarenlang magneetgekoppelde pompen (Iwaki) gebruikt, en die zijn heel goed.
              Je moet wel eerst weten welk debiet je nodig hebt, en welk drukverschil de pomp moet kunnen leveren (debiet bij een bepaalde opvoerhoogte), anders krijg je een ander effect (bij een te groot debiet zal het water te ver spuiten).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht

mir
                Wij hebben er eentje onder ons (zelfgemaakt) waterornament (ttz. heel grote kei waaruit water omhoog borrelt in het midden) en eentje in onze vijver om het vijverwater naar de filter te brengen.
                De eerste draait reeds 11 jaar (enkel overdag - nog nooit gekuist of onderhouden) de andere 15 jaar (ononderbroken, ook 's nachts en 's winters - enkel jaarlijks een uurtje uit voor het uitkuisen van de pomp).
                Beide van het merk Oase. Voor het type zou ik ze moeten uit de vijver halen en van onder ons ornament halen....... en dat is een beetje teveel van het goede .
                In de vijver is er natuurlijk geen chloor, en in het water van het ornament doen we ook niets.
                Het water zelf blijft kristalhelder, maar we krijgen wel een groene aanslag op de kei.....die we juist mooi en natuurlijk vinden.
                Op een ornament zoals op de foto hierboven zou groene aanslag waarschijnlijk iets minder mooi zijn.
                Mvrgr.
                Last edited by kriba; 10 augustus 2013, 12:34.

Comment

Dat schroefje kan je uit de pomp halen, is magnetisch die motor zelf krijg je niet open. Dus ik weet niet of het elektrisch defect is ??
                  Wel al een ander stopcontact getest natuurlijk

Vorige pomp was van hetzelfde merk en had hetzelfde probleem.

mir

Comment

Zit die pomp ver genoeg onder water?
                    perman
                    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Ons waterornament met pomp staat nu ook al een 2 jaar te draaien zonder problemen. Wel zijn de bijhorende led lampjes stuk gegaan maar deze gaan we niet vervangen.
                      De pomp werkt wel via een timer (dus overdag) en in de winter halen we alles binnen (buten de kuip natuurlijk ) en wordt alles eens grondig gereinigd.
                      Om het water zuiver te houden gebruiken we wel een product die speciaal voor waterornamenten wordt verkocht. Misschien wel duur voor wat het maar is maar er moet zo weinig in dat we zeer lang met een fles doen.
                      Is er geen soort van garantie op de pomp? Het is toch niet normaal dat deze na 1 jaar stuk gaat. Vroeger ook een pomp van oase gehad die zeker een 6 tal jaar dag en nacht zonder enig probleem werkte.
                      Canon

Comment

Working...
                      X