Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een kleine bedenking...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Een kleine bedenking...

Misschien zullen velen nu zeggen dat ik een azijnpisser ben, maar ik zit toch met iets in mijn maag...

Met de ramp in Tchernobyl en Japan in mijn achterhoofd dacht ik aan het volgende:
    stel even dat er een klein ongelukje gebeurt in Doel. We gaan niet overdrijven, een klein ongelukje, geen doden, geen ontploffende centrales, gewoon een klein incidentje.
    Maar laten we even veronderstellen dat er een zone van 1 km rond de centrale dient afgesloten te worden. Klein accidentje dus.
    Maar Doel lig naast de Schelde en die ligt dus wel in die kleine verboden zone.
    Dat wil dus zeggen dat de haven van Antwerpen volledig ontoegankelijk is via de Schelde. De haven ligt dus plat.
    Als ik mij niet vergis teert Vlaanderen (en bij uitbreiding Belgie) voor een zeer belangrijk gedeelte op de economische impuls van deze haven.
    Mijn conclusie is dan ook, dat het in zo'n geval gedaan is met de welvaart hier.
    Toch iets om over na te denken, dacht ik zo.
    Of vergis ik mij?

Groeten,
    Geert

PS. Ik zou wel graag hebben dat dit geen politieke discussie wordt.
    Last edited by Appendix; 22 april 2011, 09:37.

Re: Een kleine bedenking...

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
    ...........
    Maar laten we even veronderstellen dat er een zone van 1 km rond de centrale dient afgesloten te worden. Klein accidentje dus.
    spreekt elkaar wat tegen hè.
    die maatregelen passen niet bij een accident-je?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      grt,bouk.
      Hoezo, ik spreek toch niet van een veiligheidszone van 20 of 30 of 50 km? Dat zijn grote ongelukken. Een zone van 1 km lijkt me niet overdreven.
      Maar in feite is dit hier naast de kwestie. Laten we er gewoon van uitgaan dat dit gewoon zo is: incident in Doel en de Schelde in de verboden zone. Dat is mijn uitgangspunt.

Groeten,
      Geert

Comment

grt,bouk.
        Ook mijn mening - ofwel gebeurt er iets klein en dan heb je zo weinig straling die vrij komt dat het snel verdunt (en enkele km evacuatiezone kan dan hopelijk na korte tijd alweer opgeheven worden)

Ofwel heb je een serieus voorval en dan zal de stad Antwerpen en de haven voor altijd ontruimd worden (of toch de komende 100 jaar ofzo) en als gevolg daarvan kan heel Vlaanderen onleefbaar worden..
        Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Kom, kom, niet zo negatief op Goede Vrijdag.

De Rotterdamse haven komt mensen te kort. Probleem opgelost.

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
            Ook mijn mening - ofwel gebeurt er iets klein en dan heb je zo weinig straling die vrij komt dat het snel verdunt (en enkele km evacuatiezone kan dan hopelijk na korte tijd alweer opgeheven worden)
            Met alle respect hoor, maar is dat geen struisvogelpolitie? En wat is snel? 1 dag? 1 maand? 1 jaar?

Comment

..... maar is dat geen struisvogelpolitie?
              wat bedoel je daar mee?
              wat is struisvogelpolitie?
              grt,bouk.

Comment

wat bedoel je daar mee?
                wat is struisvogelpolitie?
                grt,bouk.
                typfoutje, ik bedoelde natuurlijk struisvogelpolitiek. Een lettertje vergeten...sorry.

Comment

typfoutje, ik bedoelde natuurlijk struisvogelpolitiek. Een lettertje vergeten...sorry.
                  OK..lees dan even de in het blauw gezette zin in je openingpost?
                  grt,bouk.

Comment

OK..lees dan even de in het blauw gezette zin in je openingpost?
                    grt,bouk.
                    Hoezo??? Struisvogelpolitiek heeft toch niet per definitie iets met politiek te maken???

Comment

Hoezo??? Struisvogelpolitiek heeft toch niet per definitie iets met politiek te maken???
                      struisvogelpolitiek is toch ook een vorm van politiek.
                      maar die we liever niet willen.
                      maar dan wordt dit het weer en politieke discussie die we niet willen.
                      grt,bouk.

Comment

De kans op een nucleair incident in België lijkt mij even groot als de kans op een allesverwoestende aardbeving of de kans op een killer-tsunami. Op dat eerste zijn we een beetje voorbereid, op die andere 2 niet
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                          De kans op een nucleair incident in België lijkt mij even groot als de kans op een allesverwoestende aardbeving of de kans op een killer-tsunami. Op dat eerste zijn we een beetje voorbereid, op die andere 2 niet
                          Blijkbaar is mijn vraagstelling toch een beetje verkeerd begrepen. Ik verwijs niet naar de kans dat een incident zich voordoet, dan had ik net zo goed naar de centrale in Dessel of Tihange kunnen verwijzen.
                          Ik verwijs specifiek naar Doel wegens zijn ligging vlak naast de Schelde, de poort naar de Antwerpse haven.
                          En ik neem ook als premisse dat dat incident zich heeft voorgedaan met de gestelde parameter van 1 km veiligheidszone.

Groeten,
                          Geert

Comment

En ik neem ook als premisse dat dat incident zich heeft voorgedaan met de gestelde parameter van 1 km veiligheidszone.
                            Geef eens 1 voorbeeld van een incident uit het verleden waar zich dit heeft voorgedaan.

Jan

Comment

Denk je niet dat kerncentrales beschermt zijn tegen ongelukken? En ja natuurrampen kunnen die beveiliging misschien wel om zeep helpen. Maar zoals hierboven al gezegd de kans dat er in doel een zware aardbeving komt of een tsunami is toch wel vrij onbestaande. Ik zie echt niet wat er zou kunnen gebeuren in Doel waardoor evacuatie nodig is.

Maar een ander voorbeeld, zet de scheldekant vol met wind turbines en die vallen om door een rare reden allemaal net in de schelde. Hoe lang gaat deze dan afgesloten zijn voor die allemaal opgeruimt zijn?

Beetje realistisch blijven is misschien wel goed
                              Nu is kern energie opeens bij iedereen slecht en gaat iedereen doemdenken. Maar welk deftig alternatief is er?

Als je u dan toch bedenkingen maakt is het dan geen grotere bedenking om te maken dat al de aardbevingen tegenwoordig het gevolg zijn van de druk die we verminderen in de aarde door de olie en gas er uit te pompen en zo de bruiklijnen meer kans geven om te verschuiven?
                              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                              http://www.stevevandegaer.be

Comment

Working...
                              X