Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een kleine bedenking...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Een kleine bedenking...

Oorspronkelijk geplaatst door Tink Bekijk bericht
    Een kleine bedenking...

Men heeft het hier over rampen met de kerncentrale, tsunami's, meteoren...

Maar hoe zit het met de raffinaderijen in de haven?
    Daar gebeuren toch regelmatig ook evacuaties omdat er ontploffingsgevaar is, meestal kleinere evacuaties die nog niet eens het nieuws halen, maar heel soms toch al een serieuze evacuatie.

Wat is de inpakt op de rest van de haven (en dus ook op de economie) wanneer zo een deel van pakweg de totalfina de lucht in gaat, en hoe staat dat in vergelijking met een "kleinere" ramp in de kerncentrale?
    En zo zijn er nog 100'den rampen te bedenken
    - ammoniaklekken
    - treinongeval in pakweg elke stad of gemeente is mogelijk met gevaarlijk afval
    - al die vrachtwagens die rondrijden met gevaarlijke stoffen
    - wat als er een vliegtuig neerstort op plaats X of Y
    - wat met een gemuteerd virus

Zo kunnen we wel bezig blijven met pagina's te schrijven op BD, sommige scenario's zouden het goed kunnen doen voor meedere seizoenen "24" of films in het Die Hard genre .

Comment

Een kleine bedenking...

Men heeft het hier over rampen met de kerncentrale, tsunami's, meteoren...

Maar hoe zit het met de raffinaderijen in de haven?
      Daar gebeuren toch regelmatig ook evacuaties omdat er ontploffingsgevaar is, meestal kleinere evacuaties die nog niet eens het nieuws halen, maar heel soms toch al een serieuze evacuatie.

Wat is de inpakt op de rest van de haven (en dus ook op de economie) wanneer zo een deel van pakweg de totalfina de lucht in gaat, en hoe staat dat in vergelijking met een "kleinere" ramp in de kerncentrale?
      Dat is zoals bij een brand
      De rook is nooit giftig.

Goed dat je niet in Tessenderlo woont: het kan daar aardig rieken (stinken).
      Die fabriek is al ooit de lucht in gegaan.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
        En zo zijn er nog 100'den rampen te bedenken
        - ammoniaklekken
        - treinongeval in pakweg elke stad of gemeente is mogelijk met gevaarlijk afval
        - al die vrachtwagens die rondrijden met gevaarlijke stoffen
        - wat als er een vliegtuig neerstort op plaats X of Y
        - wat met een gemuteerd virus

Zo kunnen we wel bezig blijven met pagina's te schrijven op BD, sommige scenario's zouden het goed kunnen doen voor meedere seizoenen "24" of films in het Die Hard genre .
        Dus door alles te nuanceren en te generaliseren moet ik me ook maar neerleggen
        bij dat "rest-risico" van een kerncentrale?
        Al jou voorbeeldjes vervallen in het niets in vergelijking met Tjernobil en Fukushima.

Plus er zijn al ongevallen voorgevallen in de praktijk met jouw voorbeelden
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Al jou voorbeeldjes vervallen in het niets in vergelijking met Tjernobil en Fukushima.
          tsunami 2004 : 230.000 doden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
            Juist.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Plus er zijn al ongevallen voorgevallen in de praktijk met jouw voorbeelden
              Je moet niks nuanceren of generaliseren. Je erbij neerleggen? Zeker weten van wel want zoals steeds hebben de gewone burger als jij en ik 0,0 te zeggen op het beleid tenzij je voor de rode Limburgse rakkers wil stemmen volgende keer, rakkers die zo vriendelijk waren de energiemarkt te liberaliseren met prijzen die de pan uitswingen, kerncentrales moesten sluiten en geinvensteerd zou worden in alternatieve energie (zoonepanelen iemand?), ... laat me dus aub niet lachen met het feit dat "wij" er iets kunnen aan doen en ons er niet zomaar bij hoeven neer te leggen.

Zoals ook hierboven is aangehaald heeft de tsunami van 2004 230.000 doden op zijn palmares staan, of de giframp in Bhopal , ...

Comment

Ok, dan heb ik de vraagstelling van de topicstarter verkeerd begrepen.
                Ik dacht dat hij het over een "kleinere" ramp had (wat dat ook moge betekenen), dat de haven daardoor zijn activiteiten grotendeels niet meer kon uitvoeren (over de tijdspanne dat dit zou zijn, dat laat ik nog in het midden) en dat de economie eronder zou lijden.
                Over menselijk leed, het andere grote probleem bij een kernramp, daar ging het niet over.

Ik had ook de indruk dat de topicstarter de ligging van de kerncentrale vooral viseerde, alsof het beter was dat die kerncentrale pakweg in the middle of nowhere hier ergens in België zou liggen. Kwestie om de haven te ontzien bij problemen. Die denkwijze kan ik nog begrijpen, als je van nul opnieuw zou kunnen beginnen tenminste.
                (nuja, gezien de huidige discussies over uitstap kernenergie lijkt verplaatsen van een kerncentrale ook niet aan de orde, en zelfs dan nog is er niemand die er iets over te zeggen heeft aan verhuizen denkt, maar hypothetisch gezien).

Daarom kwam ik af met de raffinaderijen..ook daar zit potentie op gevaar die een groot deel van de haven kan stilleggen. Misschien moet je idd er dan vanuit gaan dat de haven een risicovol gebied is...ja, langs de ene kant een economisch belangrijk stuk in Vlaanderen, maar langs de andere kant zitten daar ook mooi een groot deel van de risicovolle bedrijven samen (stel je voor dat ze die allemaal gaan verspreiden in ons o zo kleine vlaanderen).

Ik zie zelf ook wel de tekortkomingen van mijn antwoord, het lijkt logisch zolang je het probleem beschrijft in bepaalde specifieke voorwaarden, en dat is ook het probleem van deze hele discussie. Het wordt meteen zo afgelijnd onder bepaalde voorwaarden dat je een vreemde discussie krijgt met blijkbaar vreemde reacties. Je kan niet anders dan het totaal beeld zien, het heeft geen zin om één deelaspect helemaal uit te puren, en daarbij alle andere omstandigheden even "for the sake of discussion" te negeren.
                Maar als we het totale probleem zien in de huidige vastgelegde situatie, dan is het zo groot, dat onze menselijke geesten het al niet volledig meer kunnen vatten...waar denktanks en supercomputers aan te pas moeten komen om tot mogelijke oplossingen te komen. En die oplossingen moeten dan weer voorgelegd worden aan mensen met gevoelens en belangen...
                Last edited by Tink; 23 april 2011, 06:41.

Comment

Je erbij neerleggen? Zeker weten van wel want zoals steeds hebben de gewone burger als jij en ik 0,0 te zeggen op het beleid tenzij je voor de rode Limburgse rakkers wil stemmen volgende keer, rakkers die zo vriendelijk waren de energiemarkt te liberaliseren met prijzen die de pan uitswingen, kerncentrales moesten sluiten en geinvensteerd zou worden in alternatieve energie (zoonepanelen iemand?), ... laat me dus aub niet lachen met het feit dat "wij" er iets kunnen aan doen en ons er niet zomaar bij hoeven neer te leggen.
                  Sorry, maar dat vind ik nu de weg van de minste weerstand...maar blijkbaar heb jij je er niet bij neer gelegd, want je hebt nog wel iets ter verdediging...de rode rakkers...je kunt in ieder geval al iemand de schuld geven dat die zooi er staat.

Veel wat er nu gebeurd is, was steeds de ver van mijn bed show....maar o wee als het te dichtbij komt of je raakt...

Maar misschien is deze link ook eens interessant met zijn voors en tegens:
                  http://beeldtaal.boom.nl/documenten/...ernenergie.pdf

Comment

Je moet niks nuanceren of generaliseren. Je erbij neerleggen? Zeker weten van wel want zoals steeds hebben de gewone burger als jij en ik 0,0 te zeggen op het beleid tenzij je voor de rode Limburgse rakkers wil stemmen volgende keer, rakkers die zo vriendelijk waren de energiemarkt te liberaliseren met prijzen die de pan uitswingen, kerncentrales moesten sluiten en geinvensteerd zou worden in alternatieve energie (zoonepanelen iemand?), ... laat me dus aub niet lachen met het feit dat "wij" er iets kunnen aan doen en ons er niet zomaar bij hoeven neer te leggen.

Zoals ook hierboven is aangehaald heeft de tsunami van 2004 230.000 doden op zijn palmares staan, of de giframp in Bhopal , ...
                    Over Bhopal wilde ik gisteren al niets schrijven
                    Rechtstreekse doden ong. 50.000. Aantal slachtoffers ong. 600.000.
                    En zelfs vandaag de dag zijn er mensen die eronder lijden.
                    Juist hetzelfde dus als in Tjernobil en Fukushima nu en in de toekomst.

Idd. Sultana, we hebben niks te vertellen. Alleen een stem uitbrengen in het kieshokje
                    is onze enige vrijheid, de rest is schijn.

En och die politiek. Ze hebben allemaal strxnt aan hunne knikker.
                    Lees er maar eens op na wat Magnette ervan gemaakt heeft.
                    En in het verleden konden jouw" rode rakkers" de prijzen nog controleren.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Ok, dan heb ik de vraagstelling van de topicstarter verkeerd begrepen.
                      Ik dacht dat hij het over een "kleinere" ramp had (wat dat ook moge betekenen), dat de haven daardoor zijn activiteiten grotendeels niet meer kon uitvoeren (over de tijdspanne dat dit zou zijn, dat laat ik nog in het midden) en dat de economie eronder zou lijden.
                      Over menselijk leed, het andere grote probleem bij een kernramp, daar ging het niet over.

Ik had ook de indruk dat de topicstarter de ligging van de kerncentrale vooral viseerde, alsof het beter was dat die kerncentrale pakweg in the middle of nowhere hier ergens in België zou liggen. Kwestie om de haven te ontzien bij problemen. Die denkwijze kan ik nog begrijpen, als je van nul opnieuw zou kunnen beginnen tenminste.
                      (nuja, gezien de huidige discussies over uitstap kernenergie lijkt verplaatsen van een kerncentrale ook niet aan de orde, en zelfs dan nog is er niemand die er iets over te zeggen heeft aan verhuizen denkt, maar hypothetisch gezien).

Daarom kwam ik af met de raffinaderijen..ook daar zit potentie op gevaar die een groot deel van de haven kan stilleggen. Misschien moet je idd er dan vanuit gaan dat de haven een risicovol gebied is...ja, langs de ene kant een economisch belangrijk stuk in Vlaanderen, maar langs de andere kant zitten daar ook mooi een groot deel van de risicovolle bedrijven samen (stel je voor dat ze die allemaal gaan verspreiden in ons o zo kleine vlaanderen).

Ik zie zelf ook wel de tekortkomingen van mijn antwoord, het lijkt logisch zolang je het probleem beschrijft in bepaalde specifieke voorwaarden, en dat is ook het probleem van deze hele discussie. Het wordt meteen zo afgelijnd onder bepaalde voorwaarden dat je een vreemde discussie krijgt met blijkbaar vreemde reacties. Je kan niet anders dan het totaal beeld zien, het heeft geen zin om één deelaspect helemaal uit te puren, en daarbij alle andere omstandigheden even "for the sake of discussion" te negeren.
                      Maar als we het totale probleem zien in de huidige vastgelegde situatie, dan is het zo groot, dat onze menselijke geesten het al niet volledig meer kunnen vatten...waar denktanks en supercomputers aan te pas moeten komen om tot mogelijke oplossingen te komen. En die oplossingen moeten dan weer voorgelegd worden aan mensen met gevoelens en belangen...
                      Eigenlijk is het heel simpel Tink
                      Maar ja, als men met opzet bomen blijft planten dan wordt dat bos ook groter en
                      onoverzichtelijk.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Het energiebeleid heb ik nogal van dicht gevolgd en bij een verbouwing enkele jaren geleden bewust gekozen geen zonnepanelen te leggen omdat ik wist dat het liedje niet lang zou duren, dat subsidies zouden verminderen en er heffingen zouden komen naar de eindverbruiker. Daarom dat ik realistisch genoeg ben te weten dat kernenergie nog steeds de toekomst is. Of het nu splijting is of hopelijk na een doorbraak in fusie, dit blijft steeds een "schone" brandstof.
                        Ik ga er geen verdere politieke motieven meer aan vuil maken om het draadje niet te laten sluiten en weet ook dat hier een zinloze discussie wordt gevoerd. Ik zie het als een "mooie" brandstof terwijl er hier zullen zijn dat het de ergste brandstof van allemaal is.
                        Vraag naar een alternatief voor vandaag en pakweg 5 jaar dan zal het oorverdovend stil blijven.

Comment

Het energiebeleid heb ik nogal van dicht gevolgd en bij een verbouwing enkele jaren geleden bewust gekozen geen zonnepanelen te leggen omdat ik wist dat het liedje niet lang zou duren, dat subsidies zouden verminderen en er heffingen zouden komen naar de eindverbruiker. Daarom dat ik realistisch genoeg ben te weten dat kernenergie nog steeds de toekomst is. Of het nu splijting is of hopelijk na een doorbraak in fusie, dit blijft steeds een "schone" brandstof.
                          Ik ga er geen verdere politieke motieven meer aan vuil maken om het draadje niet te laten sluiten en weet ook dat hier een zinloze discussie wordt gevoerd. Ik zie het als een "mooie" brandstof terwijl er hier zullen zijn dat het de ergste brandstof van allemaal is.
                          Vraag naar een alternatief voor vandaag en pakweg 5 jaar dan zal het oorverdovend stil blijven.
                          Trek een kabel vanuit Noorwegen naar bijv. Zeebrugge.
                          Noorwegen heeft geen kernenergie.
                          Plaats maar windmolens bijv. langs het Alberkanaal of de Zuidwillemsvaart.
                          Voldoende plaats en ze storen niemand.
                          Eneco plaatst er 2 (151m hoog) in Puurs, zijn klaar in augustus en ze maken géén lawaai.
                          De windmolens zijn elk goed voor 2,3 MegaWatt aan vermogen, of het equivalent van
                          het jaarlijks verbruik van 2.600 gezinnen

Ik weet niet of België aluminiumproductie heeft?
                          Zo'n plant's vreten stroom.

"Bij Suez zijn er topmannen als Albert Frère of Etienne Davignon. Dit duo is stinkend
                          rijk, maar blijft verder wegen zoeken om rijker te worden en meer
                          gemeenschapsmiddelen door te sluizen naar hun collega’s grote aandeelhouders. "
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Trek een kabel vanuit Noorwegen naar bijv. Zeebrugge.
                            Noorwegen heeft geen kernenergie.
                            Plaats maar windmolens bijv. langs het Alberkanaal of de Zuidwillemsvaart.
                            Voldoende plaats en ze storen niemand.
                            Eneco plaatst er 2 (151m hoog) in Puurs, zijn klaar in augustus en ze maken géén lawaai.
                            De windmolens zijn elk goed voor 2,3 MegaWatt aan vermogen, of het equivalent van
                            het jaarlijks verbruik van 2.600 gezinnen

Ik weet niet of België aluminiumproductie heeft?
                            Zo'n plant's vreten stroom.

"Bij Suez zijn er topmannen als Albert Frère of Etienne Davignon. Dit duo is stinkend
                            rijk, maar blijft verder wegen zoeken om rijker te worden en meer
                            gemeenschapsmiddelen door te sluizen naar hun collega’s grote aandeelhouders. "
                            En nog lees ik geen argumenten. Ik spreek global. Als België nu eens een alu productie heeft, moet die dan verhuizen naar een laag loon land waar men nog meer energie nodig zal hebben?
                            De turbines mogen dan misschien, heel misschien een hoop gezinnen kunnen voorzien met elektriciteit maar er is nog iets als industrie. Hoe komen die aan hun elektriciteit? Hoe moet het met de rest van Europa, Azië en Amerika?

Al eens gedacht aan de centrales van andere landen die op de grens staan? Met welke recht en rede zou Belgë kunnen verkrijgen dat deze weg moeten? Europees aanpakken? De EU kan het nergens overeen komen en al zeker niet over energiebeleid.
                            Frère en Davignon doen wat ze goed doen, geld verdienen. Ik zie ze nog niks illegaals doen dus moet de beschuldigende vinger niet naar hun gewezen worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                              En al eens gekeken wat voor belachelijkmakende, kleinerende
                              reacties er zijn gekomen vòòr mijn reactie?
                              Nooit gehoord dat men vaak met grove en naar het lijkt ongepaste humor de angst even
                              buiten de deur tracht te houden? Zeker bij toestanden waar je niet echt veel aan kan ver-
                              anderen. Af en toe een liedje wil ook wel eens helpen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                                An estimated 1.2 million people are killed in road crashes each year, and as many as 50 million are injured.
                                Moeten we dan allemaal stoppen met auto rijden?
                                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                                http://www.stevevandegaer.be

Comment

Working...
                                X