Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een kleine bedenking...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Een kleine bedenking...

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
    Of vergis ik mij?
    Ik stel voor om deze vruchtbare discussie zinvol te beëindigen.

Ik ga voor : Ja.

Jan

Comment

Als zelfs de Paus het niet weet, past ons stilzwijgen.

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
        Ik stel voor om deze vruchtbare discussie zinvol te beëindigen.

Ik ga voor : Ja.

Jan
        Dat zei de pastoor ook
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
          Dat die paus maar binnen blijft....
          De klokken zijn naar Rome vertrokken en zie dat daar een terrorist bij is

Elk nadeel heb zijn voordeel zei Johan.
          Ik heb straks een film gezien over Paus Johannes Paulus 2.
          Die heeft toch iets kunnen doen voor zijn land (Polen).
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
            Inhoudelijk? Ok.

1st punt: three mile island: geen slachtoffers, maar veel economische schade. Precies mijn premisse en mijn vraagstelling. Dus in feite geef je hier gewoon een herhaling van mijn premisse.

2de punt: aard van de centrale, of dit nu een ABC, een XYZ of een 123-centrale is. Met elke technische installatie kan wat fout gaan.

3de punt: een tsunamie verwacht ik nu ook niet direct. Maar je weet nooit, wat er kan gebeuren (al vind ik dit zelf ook wel een nogal flauw argument)
            Onze centrale is moderner en veiliger. In de Noordzee of Schelde komen quasi nooit tsunami's (of krachtige aardbevingen tout court), tornado's of vulkaanuitbarstingen voor. Dat zijn gewoon feiten gebaseerd op wetenschappelijk en meetbare bronnen. De enige risico's zijn terroristische aanslagen en menselijke fouten. Maar die heb je met àlles en overal, dus dat maakt centrales of onze centrale niet gevaarlijker. Integendeel, de centrales zijn daar speciaal voor aangepast.

En nee, niet elke centrale is even betrouwbaar of onbetrouwbaar. Je hebt generaties van centrales en je hebt lokale veiligheidsnormen. Een stom argument.

En ja, je weet wél wat er kan of niet kan gebeuren. Daarvoor zijn er wetenschappers en risico analisten.

Je hebt ook meer kans om een ongeval te overleven in een moderne sedan vol airbags en ABS, dan in een Volkswagen kever van 1950.

Het is zo'n redenering en vraagstelling die er voor zorgt dat mensen gaan beginnen paniekeren en twijfelen over veiligheid van kerncentrales etc.... en dan bijvoorbeeld mensen steunen die de centrales willen sluiten... wat zeer kortzichtig is.

Terwijl ze dan wel gewoon in hun auto kruipen en naar het werk rijden, wat 10000x meer kans op dodelijke afloop heeft... Mensen zijn soms veel te irrationeel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
              Onze centrale is moderner en veiliger. In de Noordzee of Schelde komen quasi nooit tsunami's (of krachtige aardbevingen tout court), tornado's of vulkaanuitbarstingen voor. Dat zijn gewoon feiten gebaseerd op wetenschappelijk en meetbare bronnen. De enige risico's zijn terroristische aanslagen en menselijke fouten. Maar die heb je met àlles en overal, dus dat maakt centrales of onze centrale niet gevaarlijker. Integendeel, de centrales zijn daar speciaal voor aangepast.

En nee, niet elke centrale is even betrouwbaar of onbetrouwbaar. Je hebt generaties van centrales en je hebt lokale veiligheidsnormen. Een stom argument.

En ja, je weet wél wat er kan of niet kan gebeuren. Daarvoor zijn er wetenschappers en risico analisten.

Je hebt ook meer kans om een ongeval te overleven in een moderne sedan vol airbags en ABS, dan in een Volkswagen kever van 1950.

Het is zo'n redenering en vraagstelling die er voor zorgt dat mensen gaan beginnen paniekeren en twijfelen over veiligheid van kerncentrales etc.... en dan bijvoorbeeld mensen steunen die de centrales willen sluiten... wat zeer kortzichtig is.

Terwijl ze dan wel gewoon in hun auto kruipen en naar het werk rijden, wat 10000x meer kans op dodelijke afloop heeft... Mensen zijn soms veel te irrationeel.
              Ja maar de gevolgen zijn desastreus en op grotere schaal als er iets fout gaat
              met een kerncentrale.
              En het duurt jaren voor je weer de oorspronkelijke toestand terug krijgt.

En zeg eens eerlijk, wie ligt er nog wakker van een paar doden in het verkeer.
              Begrijp me niet verkeerd he, 't is erg genoeg.
              De dinsdag daarop is iedereen het vergeten.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Iedereen weet het blijkbaar beter dan de andere. Vooral de hevige voorstanders van kernenergie blijken eens te meer de (arrogante? ) deskundigen te zijn, die alles en iedereen de grond inboren met de meest idiote en van de pot gerukte uitspraken, in de hoop iemand met een ander standpunt belachelijk te maken.

Iemand die durft beweren dat kernenergie een zegen voor de mensheid is, die moet dan maar eens gaan praten met mensen die de rechtstreekse en onrechtstreekse gevolgen ondervinden van die kleine en grote incidentjes.
                Ik vraag me trouwens af hoe diezelfde mensen zouden reageren mochten ze zèlf op 1 of andere manier slachtoffer worden van een dergelijk, verwaarloosbaar incidentje.
                Maar ja, blijkbaar hoeven we ons geen zorgen te maken, want in België komen geen tsunami's voor, hebben we nooit aardbevingen en dergelijke. En onze kerncentrales zijn zodanig veilig (aan de commentaren te zien zijn de veiligheidsnormen, de veiligheidsmaatregelen en de de systemen en procedures die een eventueel probleem moeten opvangen, opgesteld en uitgedokterd door een aantal deskundige BD'ers) dat er nooit of te nimmer iets kan fout gaan...

Ik vraag me trouwens af hoe de volgende generaties gaan staan tegenover de stelling dat kernenergie een zegen voor de mensheid is, op het moment dat alle nucleair afval een beetje te veel wordt en ze niet meer weten waar mee gebleven.

De stelling dat een ramp ook voor werkgelegenheid zorgt is zelfs helemaal te gek voor woorden. Als ik het goed begrijp, dan is het bijna een zegen voor Japan dat die tsunami er geweest is. De bouwsector heeft terug volop werk (voor mensen die het waarschijnlijk niet eens kunnen betalen), ze zullen een (ver)nieuw(d)e kerncentrale krijgen (waar de kans op een ramp nòg kleiner is dan bij de huidige), etc.
                Wat hebben die japanners toch een geluk zeg. Ik heb eigenlijk al spijt dat die centrale in Doel (of waar dan ook) zo veilig is... Mijn leven zou denk ik pas beginnen goed gaan mocht er hier een kernrampje zijn. Maar helaas... alles in België is te veilig gemaakt, waardoor de kans op een probleem met zo'n centrale 0,0000000000 is (met dank aan de deskundige van dienst voor de uitgebreide kansberekening)

mvg,
                Bart
                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Er is momenteel geen alternatief voor kernenergie. Ja, de SPA en Groen! praten er nu al zo lang over dat deze moeten sluiten en er moet gewerkt worden aan alternatieven maar
                  1/ niemand die een windmolen in de buurt wil (slagschaduw, lawaai, estetisch lelijk, ..)
                  2/ over zonnepanelen moeten we het al niet meer hebben zeker met het nieuws van de laatste weken
                  3/ fossiele brandstoffen: als die terug gebruikt worden, zoals steenkool en olie, stijft de prijs op de internationale markten, de vervuiling neemt explosief toe, ...
                  4/ niemand wil inboeten aan zijn comfort, comfort die energie vraagt

Kernenergie is er, willens nillens. Kan er een ramp gebeuren? Zeker, maar dan zal de haven maar 1 van de vele problemen zijn waarmee België en zijn buurlanden te maken heeft.
                  En het is nu 1x een feit dat Japan hoopt op een economische heropleving door de heropbouw van het land, zo zeggen de Japanse politici het zelf. Om zoals Bart nu direct te conclusie te gaan trekken dat de Japanners geluk hebben met deze natuurramp is uiteraard kost door de bocht.

En over energie gesproken. Ik zit momenteel nog tot morgenavond in Saudie Arabië en kon vaststellen dat 1 liter benzine 95 hier ... €0,12 kost!!!! Een fles water van een liter kost meer als het dubbel. Hoe denk je dan dit soort situaties te kunnen aanhouden?
                  Last edited by Sultana; 22 april 2011, 20:17. Reden: Schrijfvout :)

Comment

Bart, als je ziek bent, en je gaat naar de huisarts, geloof je zijn/haar diagnose dan ook niet? En steek je dan dezelfde cynische rede af?

En als ik iets onzinnig over paarden zeg, dan mag jij mij ook niet verbeteren ook al weet jij er waarschijnlijk 100 keer meer over dan ik?

Jezus man, de hele thread is verziekt door op het nucleaire aspect te blijven hameren hoewel dit duidelijk niet de richting was die Appendix wilde inslaan.
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

• Re: Een kleine bedenking...

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                      Om zoals Bart nu direct te conclusie te gaan trekken dat de Japanners geluk hebben met deze natuurramp is uiteraard kost door de bocht.
                      ?
                      Is het nooit in je opgekomen dat dit misschien wel eens cynisch bedoeld kon geweest zijn, reagerend op de mensen die beweerden dat dergelijke ramp ook wel goed was voor de economie? Ik dacht dat degenen die dàt zeggen net iets korter door de bocht gaan dan ik...

mvg,
                      Bart
                      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                        Iedereen weet het blijkbaar beter dan de andere. Vooral de hevige voorstanders van kernenergie blijken eens te meer de (arrogante? ) deskundigen te zijn, die alles en iedereen de grond inboren met de meest idiote en van de pot gerukte uitspraken, in de hoop iemand met een ander standpunt belachelijk te maken. Onzin. Puur objectieve vragen worden niet beantwoord,

Iemand die durft beweren dat kernenergie een zegen voor de mensheid is, die moet dan maar eens gaan praten met mensen die de rechtstreekse en onrechtstreekse gevolgen ondervinden van die kleine en grote incidentjes. Onzin. Het aantal slachtoffers is compleet verwaarloosbaar op bij voorbeeld het aantal verkeerdoden...
                        Ik vraag me trouwens af hoe diezelfde mensen zouden reageren mochten ze zèlf op 1 of andere manier slachtoffer worden van een dergelijk, verwaarloosbaar incidentje."Life is hard and then you die.
                        Maar ja, blijkbaar hoeven we ons geen zorgen te maken, want in België komen geen tsunami's voor, hebben we nooit aardbevingen en dergelijke. En onze kerncentrales zijn zodanig veilig (aan de commentaren te zien zijn de veiligheidsnormen, de veiligheidsmaatregelen en de de systemen en procedures die een eventueel probleem moeten opvangen, opgesteld en uitgedokterd door een aantal deskundige BD'ers) dat er nooit of te nimmer iets kan fout gaan...

Ik vraag me trouwens af hoe de volgende generaties gaan staan tegenover de stelling dat kernenergie een zegen voor de mensheid is, op het moment dat alle nucleair afval een beetje te veel wordt en ze niet meer weten waar mee gebleven.Theoretische vraag die zeker in de toekomst beantwoord wordt
                        mvg,
                        Bart
                        Groet,

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                          Er is momenteel geen alternatief voor kernenergie. Ja, de SPA en Groen! praten er nu al zo lang over dat deze moeten sluiten en er moet gewerkt worden aan alternatieven maar
                          1/ niemand die een windmolen in de buurt wil (slagschaduw, lawaai, estetisch lelijk, ..)
                          2/ over zonnepanelen moeten we het al niet meer hebben zeker met het nieuws van de laatste weken
                          3/ fossiele brandstoffen: als die terug gebruikt worden, zoals steenkool en olie, stijft de prijs op de internationale markten, de vervuiling neemt explosief toe, ...
                          4/ niemand wil inboeten aan zijn comfort, comfort die energie vraagt

Kernenergie is er, willens nillens. Kan er een ramp gebeuren? Zeker, maar dan zal de haven maar 1 van de vele problemen zijn waarmee België en zijn buurlanden te maken heeft.
                          En het is nu 1x een feit dat Japan hoopt op een economische heropleving door de heropbouw van het land, zo zeggen de Japanse politici het zelf. Om zoals Bart nu direct te conclusie te gaan trekken dat de Japanners geluk hebben met deze natuurramp is uiteraard kost door de bocht.

En over energie gesproken. Ik zit momenteel nog tot morgenavond in Saudie Arabië en kon vaststellen dat 1 liter benzine 95 hier ... €0,12 kost!!!! Een fles water van een liter kost meer als het dubbel. Hoe denk je dan dit soort situaties te kunnen aanhouden?

In Saudie Arabië?
                          Nog jaaaaaren
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Is het nooit in je opgekomen dat dit misschien wel eens cynisch bedoeld kon geweest zijn, reagerend op de mensen die beweerden dat dergelijke ramp ook wel goed was voor de economie? Ik dacht dat degenen die dàt zeggen net iets korter door de bocht gaan dan ik...

mvg,
                            Bart
                            Idd wat verkeerd geschreven. Ik weet dat je uiteraard niet denkt dat dit goed is voor de gemiddelde Japanner. Toch trek jij conclusies die ik niet lees uit eerdere posts. Precies zoals Thierry schreef ga ik over bepaalde onderwerpen niet ten gronde in discussie omdat ik er gewoonweg te weinig van weet, hoeveel ik ook naar (Duitse) TV kijk, radio luister etc want daar wordt nooit in-depth gedaan. Je kan in een tv/radioprogramma van een uurtje niet uitleggen aan een leek wat voor iemand die in de materie thuis is door studie en/of ervaring wat kernenergie behelst om nu maar eens bij het topic te blijven. Of zoals ik nooit met een MadMax of gNo in discussie zou gaan over fashionfotografie want ik was nog nooit in een studio, laat staan voor fotografie.
                            Ik ga er van uit dat mensen hun job ernstig nemen, ook hun die werken in de kerncentrale van Doel of waar ze ook allemaal mogen gevestigd zijn, mensen die uiteraard hun job beschermen zoals we dat allemaal zouden doen maar ook mensen die het goed menen met de veiligheid en verantwoordelijkheid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              Ja maar de gevolgen zijn desastreus en op grotere schaal als er iets fout gaat
                              met een kerncentrale.
                              En het duurt jaren voor je weer de oorspronkelijke toestand terug krijgt.

En zeg eens eerlijk, wie ligt er nog wakker van een paar doden in het verkeer.
                              Begrijp me niet verkeerd he, 't is erg genoeg.
                              De dinsdag daarop is iedereen het vergeten.
                              1. Het gaat om de kans dat er iets misgaat, niet hoeveel mensen er sterven per keer. Als een meteoriet zo groot als de maan op ons kop valt, is het ook grote schaal en pijnlijk, maar die kans is ook (zeer) klein.
                              2. Er sterven wel dagelijks in wereld meer mensen in het verkeer dan mensen van ongelukken in kerncentrales.

En inderdaad. Het blijft meer hangen als bijvoorbeeld 5000 mensen sterven in een kernramp, dan dat honderdduizenden sterven door auto's of ziekte.

Iedereen weet het blijkbaar beter dan de andere. Vooral de hevige voorstanders van kernenergie blijken eens te meer de (arrogante? ) deskundigen te zijn, die alles en iedereen de grond inboren met de meest idiote en van de pot gerukte uitspraken, in de hoop iemand met een ander standpunt belachelijk te maken.

Iemand die durft beweren dat kernenergie een zegen voor de mensheid is, die moet dan maar eens gaan praten met mensen die de rechtstreekse en onrechtstreekse gevolgen ondervinden van die kleine en grote incidentjes.
                              Ik vraag me trouwens af hoe diezelfde mensen zouden reageren mochten ze zèlf op 1 of andere manier slachtoffer worden van een dergelijk, verwaarloosbaar incidentje.
                              Dus dat is je wetenschappelijk tegenargument? "Jamaar en de slachtoffers dan?" Probeer anders eens in te spelen op emoties Ik had gedacht en gehoopt iets interessants te lezen. Helaas.

Kernenergie is noodzakelijk op dit moment. België heeft geen stuwdaw, het haalt het uit de kerncentrales en koopt het van het buitenland. Windenergie is nog een peulschil.
                              Dus tenzij jij weet hebt van een plan om de halve Noordzee vol te zetten met windmolens, hebben we voorlopig nog nood aan kernenergie. Het probleem is niet kernenergie, het probleem is het afval - hetgeen feitelijk veel minder is in kg dan je denkt. En het is veilig op te bergen. Kernenergie evolueert nog verder. Kernfusie, het betere en minder vervuilende broertje is dichtbij, maar nog niet klaar. Om nu te zeggen: we stoppen ermee, maar we hebben geen enkel alternatief. Hmm niet zo slim hé.

Tenzij je natuurlijk liever 's avond in het kaarslicht zit en met paard & kar naar Mediamarkt wil gaan. Of je blauw betalen aan elektriciteit uit Rusland.

Comment

Een kleine bedenking...

Men heeft het hier over rampen met de kerncentrale, tsunami's, meteoren...

Maar hoe zit het met de raffinaderijen in de haven?
                                Daar gebeuren toch regelmatig ook evacuaties omdat er ontploffingsgevaar is, meestal kleinere evacuaties die nog niet eens het nieuws halen, maar heel soms toch al een serieuze evacuatie.

Wat is de inpakt op de rest van de haven (en dus ook op de economie) wanneer zo een deel van pakweg de totalfina de lucht in gaat, en hoe staat dat in vergelijking met een "kleinere" ramp in de kerncentrale?

Comment

Working...
                                X