Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Zonnepanelen

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
    experts noem jij dat. Was gewoon een kerel die zijn bedrijf in de kijker wou zetten. mir
    Ik kan nu wel begrijpen dat diegenen die hierin geďnvesteerd hebben dit niet graag zullen horen, maar ik dacht nochthans dat het mensen van de universiteit waren die het laatste woord hadden : http://trends.rnews.be/nl/economie/n...083441447.htm#
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik schreef het al op het zonstraal-forum:

Tja, wie komt er ook aan het woord...

- Bedrijfje "Solar Clean". -> Gaan die zeggen dat reinigen idioot is?

- Student -> die zegt niet dat je wekelijks moet reinigen, die zegt enkel dat je na 6 weken na reniging terug met dezelfde hoeveelheid stof op je panelen zit EN dat er op jaarbasis niet meer stof op komt dan de hoeveelheid die je na die 6 weken haalt. Hij zegt ook "jaarlijks reinigen heeft geen nut".

- En dan de VTM die beide zaken samen voegt en er van uit gaat dat je wekelijks moet reinigen. (zo vaak reinig ik m'n auto geeneens)

Als je dan nog hoort van die man van Solar Clean dat de reniging van een grote installatie pas na 1 tot 2 maand terugverdient. Als je dan 6-wekelijks moet gaan reinigen (cfr. studie ophoping fijn stof door KUL) dan is't een nul-operatie.
      Trouwens, gezien hoe VLAK die panelen op dat dak (industrie) lagen? Op hellende daken van zo'n 40° zal't vaak al een heel ander verhaal zijn.
      En gaat de VTM ook de kalkafzetting in het nieuws brengen op de panelen van mensen die wekelijks met kraantjeswater gaan reinigen? Want veel advies geven ze verder niet.

The bottom line is:
      ALS je de panelen reinigt dan kan je een winst in je opbrengst van 1 tot 5% verwachten maar na 5 tot 6 weken zit je terug aan dezelfde opbrengst als voor de reiniging. Bijkomend detail: na die 5 a 6 weken is er geen verder dalende opbrengst te merken.
      Dus wil je steeds maximale opbrengst dan ga je de panelen zéér regelmatig moeten reinigen. Andere optie is dat je ze gewoon laat voor wat ze zijn (vuil) en je leert leven met een 1 tot 5% lagere opbrengst dan te verwachten is. Dat laatste is voor een gemiddelde installatie (4000Wp) zo'n 170kWh minder opbrengst per jaar ofte verlies van 1
      GSC elke 5,9 jaar...
      Kortom: ze hebben geen nieuws en dan snijden ze maar weer eens een populier item aan.
      Je moest eens weten hoe vaak mensen zonder PV-installatie me aanspreken over "uw uitvallende panelen bij schoon weer" of "lage opbrengst door warme dagen" enz. Nu zal er nog eens het "rendementsverlies door fijn stof" bij komen zeker? Ze doen maar, mijn panelen brengen goed op (te goed volgens de VREG ) en ik heb er het voordeel van!
      Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
        Vorige week 3 dagen Frankrijk gedaan: geen zonnepanelen gezien
        Deze week 2 dagen Duitsland gedaan: heel weinig zonnepanelen gezien
        Ik heb mijn wenkbrauwen eens gefronst
        Duits dorp voorziet volledig in eigen duurzame energie; http://www.hetkanwel.net/2011/08/13/...n-de-toekomst/
        Olympus E-500, Sony Cybershot DSC HX9V, Neem eens een kijkje op mijn foto website;
        Cybershot Photo Website!

Comment

ik ben ook geinteresseerd in die panelen. deze link http://www.lowtechmagazine.be/2008/0...kere-kant.html vond ik wel interessant , een kritische studie ivm milieueffecten , rentabiliteit etc. Mijn gevoel is dat de technologie nog niet rijp is. Ik wacht nog even af...

Comment

Tja, 't hangt er natuurlijk vanaf waarom je eigenlijk zonnepanelen legt.
            Ik maak er geen geheim van dat het me louter om het financiële gaat. En dat zit wel goed. Maakt me niet uit of de technologie op punt staat of niet.
            Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

Comment

Ik heb een officieel papier dat ik 20 jaar garantie op de omvormer heb ( was beloofd maar moeilijk aangeraakt ) via de verdeler .

Comment

Ik heb vorige week iets horen ronken ivm. slimme meters en zonnepanelen.
                Naar het schijnt hebben ze in bepaalde gebieden bij zonnig weer reeds een overaanbod aan zonneénergie, (probleem is hier wel dat deze het meest leveren als er minst nodig is) maar er zou sprake zijn dat met de zogenaamde slimme meters, de maatschapij je teruglevering zou kunnen afschakelen bij een overaanbod, weet iemand daar meer over ?
                Op 300 meter vogelvlucht zijn ze hier op een bedrijfsdak 21.000 panelen aan het plaatsen (het dak heeft een oppervlakte van 98.000 m˛) , goed voor een piek van 4.500 Kw of 4,5 Megawatt geschatte gemiddelde jaaropbrengst 4.000 Megawatt.

Voor de eigenaar op zich een goede zaak, maar waar gaat deze energie naartoe op een zonnig weekend als de fabriek niet werkt ??????

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Naar het schijnt hebben ze in bepaalde gebieden bij zonnig weer reeds een overaanbod aan zonneénergie, (probleem is hier wel dat deze het meest leveren als er minst nodig is) maar er zou sprake zijn dat met de zogenaamde slimme meters, de maatschapij je teruglevering zou kunnen afschakelen bij een overaanbod, weet iemand daar meer over ?
                  Op 300 meter vogelvlucht zijn ze hier op een bedrijfsdak 21.000 panelen aan het plaatsen (het dak heeft een oppervlakte van 98.000 m˛) , goed voor een piek van 4.500 Kw of 4,5 Megawatt geschatte gemiddelde jaaropbrengst 4.000 Megawatt.

Voor de eigenaar op zich een goede zaak, maar waar gaat deze energie naartoe op een zonnig weekend als de fabriek niet werkt ??????
                  Dat is zo een beetje het probleem groene stroom. Je bent nooit zeker wanneer je hem gaat kunnen leveren, maar dat probleem stelt zich toch enkel in het weekend. Lijkt me dus niet zo een groot probleem. Gewoon de airco heel hard opendraaien
                  Panasonic was batterijen aan het maken om wat energie te stockeren.

Comment

Voor zover ik heb begrepen nemen ze minder stroom uit het buitenland af als er genoeg (groene) stroom is.
                    Olympus E-500, Sony Cybershot DSC HX9V, Neem eens een kijkje op mijn foto website;
                    Cybershot Photo Website!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht

Het probleem is niet die productie zelf, maar het feit dat men het net moet uitrusten om die energie in de "omgekeerde" richting te transporteren.
                      Als er veel groene energie geproduceerd wordt dan gaan de klassieke centrales gewoon wat minder produceren.
                      Mocht er bijna evenveel groene als gewone energie komen die stroomopwaarts moet, dan wordt het natuurlijk wel een probleem.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Working...
                      X