Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onze taal wordt vermoord.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Onze taal wordt vermoord.

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
    Mag ik nog eens iets zeggen? Ja? Dat hij die zonder taalfouten is, de eerste steen mag werpen.
    Heb je gelijk in, maar dat is het punt niet.

Sommigen doen gewoon de moeite niet meer om op zijn minst foutloos proberen te schrijven.
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Ja, akkoord. Ik erger mij er ook aan, maar er wordt hier met momenten nogal overdreven vind ik.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
        Ja, akkoord. Ik erger mij er ook aan, maar er wordt hier met momenten nogal overdreven vind ik.
        Uhu, in beide richtingen...
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

In beide richtingen, exact mijn gedacht
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
            Maandelijks heb ik een etentje met voor de meerderheid mensen die werkzaam zijn in de informaticasector.
            Als die praten over hun dagelijkse bezigheden versta ik er nog maar weinig van.
            Een manager noemden wij een direkteur of de baas, de CEO zou dan de grote baas moeten zijn..., tot hier toe gaat het nog een beetje, maar als ze beginnen met al die afkortingen, uiteraard uit het Engels, ben ik helemaal de draad kwijt.
            Zo zie je maar dat je je vrienden, die je eigen taal spreken, ook al niet meer begrijpt.
            Delicaat geval. Ik zit ook in de informatica sector en vind het vreselijk als daar termen in het Nederlands gebruikt worden. Daar zijn een aantal goede redenen voor. Om te beginnen zijn er, over het algemeen gezien, een pak meer woorden in het Engels. Je kan dus niet alles vertalen en zal dus woorden moeten overnemen of enkel omschrijvingen gaan gebruiken.
            Anderzijds heb ik ook collega's die Frans spreken. Blijkbaar nemen ze daar wel de moeite om alles uit het Engels te vertalen, met als gevolg dat je soms ook niet weet waarover ze het hebben. Frans valt op zich nog wel mee, maar op mijn vorige job iemand support moeten geven die zijn Windows in het Zweeds had, om nog maar te zwijgen over een ander collega die het geluk heeft gehad iemand uit Korea te mogen helpen.
            Als voorbeeldje, hoe leg je iemand uit wat phishing is en welk woord hij daarvoor in de toekomst moet gebruiken?
            Persoonlijk denk ik dat onze taal er enkel rijker van wordt en ik ben wel trots op het Nederlands, maar die vreemde talen storen mij dus hoegenaamd niet.

Ik denk wel dat de dialecten gaan verdwijnen binnen afzienbare tijd en dat is op zich wel jammer, maar geen ramp. Misschien dat het Nederlands daar ook sterker van zal worden.

Comment

Plus de meest Knowledge Bases en manuals zijn in het Engels

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                Een paar ergernissen:

Hij is groter als mij. Deze stoort me het meest, ondertussen gebruikt een hele generatie jongeren dit verkeerd.
                Gisteren nog als titel in een krant gelezen: "Mijn patiënten komen naar mij thuis".
                Als zelfs de kranten en onze nationale VRT een correct AN overboord gooien, dan is het hek van de dam.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
                  Gisteren nog als titel in een krant gelezen: "Mijn patiënten komen naar mij thuis".
                  Als zelfs de kranten en onze nationale VRT een correct AN overboord gooien, dan is het hek van de dam.
                  Daar is helemaal niks mis mee. Vergelijk:
                  Mijn patiënten komen naar mij in de kliniek.
                  Mijn patiënten komen naar mij in het ziekenhuis.
                  Mijn patiënten komen naar mij op het werk.
                  Mijn patiënten komen naar mij thuis.
                  Last edited by Leonidas; 24 maart 2011, 11:23.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                    ......

Daar is helemaal niks mis mee. Vergelijk:
                    Mijn patiënten komen naar mij in de kliniek.
                    Mijn patiënten komen naar mij in het ziekenhuis.
                    Mijn patiënten komen naar mij op het werk.
                    Mijn patiënten komen naar mij thuis.
                    toe.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      toe.
                      Kijk aan, één van de grootste taalzondaars hier op het forum doet ook een valse duit in het zakje.

Comment

Kijk aan, één van de grootste taalzondaars hier op het forum doet ook een valse duit in het zakje.
                        Nooit gedacht dat er iemand op dit forum zou durven aan zijn status raken.

Comment

klopt hoor, ik schrijf vaak in spreektaal. (yep/tis/das hebum enz..enz.
                          maar een ieder begrijpt me.
                          grt,bouk.

Comment

Kijk eens aan .
                            Ja ik weet ook niet wat er mis is met de patiënt komt naar mij thuis .
                            Ik denk dat we niet te fundamentalistisch moeten zijn op dit forum . Ons taalgebruik dekt vele , ook emotionele ladingen . Zo willen we ons graag eens in het ons vertrouwde dialect uitdrukken omdat dit grappig klinkt , of om kernachtiger over te komen enz. Of we gebruiken Engels met haar op in een fototitel omdat het "catchy" ( sic ) klinkt .
                            Weet niet of dat allemaal zo erg is .
                            Ik onthou hier vooral dat Antwerps een wereldtaal is .

Walter
                            D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              maar een ieder begrijpt me.
                              Tja, dat is zo'n beetje het meest egoïstische en bekrompen excuus dat je hier kunt geven.

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                              Kijk eens aan .
                              Loop door. / Loop eens door. En dan?

Misschien ben ik wel verkeerd en is het in Belgische boeken en kranten anders, maar voor een leesteken zoals punt, komma, vraag- en uitroepteken hoor je geen spatie te gebruiken.

Comment

Tja, dat is zo'n beetje het meest egoïstische en bekrompen excuus dat je hier kunt geven.
                                7.13.1. Nettiquette

Nettiquette is een samentrekking van de woorden netwerk en etiquette. Hiermee worden de gangbare omgangsnormen op het web bedoeld. Doe iedereen een plezier en behandel anderen zoals je wilt dat zij met jou omgaan. Ook al zit je alleen achter jouw beeldscherm, aan de andere kant van de lijn bevinden zich wel degelijk mensen, met echte gevoelens en emoties.

grt,bouk.

Comment

Working...
                                X