Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onze taal wordt vermoord.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Onze taal wordt vermoord.

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
    En het gebruik van 'die' en 'dat' is bij sommigen ook al een ramp.
    Ik kan er hier noemen die er in slagen telkens 'die' te schrijven waar het 'dat' moet zijn en omgekeerd...

Mvg,
    Frederic
    Of het onderscheid niet kennen tussen heten en noemen
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
      Moet alles nu Engels (Amerikaans) getint zijn?
      Onze premier heeft het over rules of engagement.
      De ROE van de Nato? Die zijn niet in het Amerikaans Engels, meende ik begrepen te hebben van die soldaat op rust. Met de Britse ROE hebben ze in ieder geval niets te maken.
      Ze zouden zo algemeen zijn opgesteld, dat interpretaties van een eventuele vertaling voor meer onduidelijkheid zou zorgen dan nu al het geval is.
      Niet vertalen, dus.
      Maar, De taalunie heeft inderdaad eens becijferd dat een grote meerderheid van onze taalgenoten het spijtig zou vinden als onze taal verloren zou gaan. Ze hebben ook bepaald dat uit een andere taal overgenomen woorden tussen aanhalingstekens worden geplaatst, om te verduidelijken dat zij nog geen vertaling hebben opgenomen in hun woordenlijst.
      Als het over een naam gaat, vertalen we die echter niet, en plaatsen hem dus ook niet tijdelijk tussen aanhalingstekens. Titels van boeken en documenten beginnen we echter wel met een hoofdletter.
      Last edited by Poza; 23 maart 2011, 22:29.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        Het gaat hier om kilogram-gewicht en niet over kilogram-massa
        Dat liter een inhoudsmaat is, is kompleet irrelevant .. voor hetzelfde volume (liter) weegt melk meer dan water, period ..
        Eugh... kilogram-gewicht bestaat niet.
        Taalkundig correct is bvb: 1 l melk heeft een massa van 1 kg en weegt 10 N.
        Of de dame op de balans heeft een massa van 64 kg en op de weegschaal weegt ze 640 N.
        Gemakkelijk toch?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          ad nauseam .. zelfde verwarring van begrippen, zelfde taalkundige armoede .. de weerman lult als hij zegt "warme" temperaturen ... etc ...
          uiteindelijk is het een hopeloze missie om de mensen een fatsoenlijk gebruik van hun eigen taal aan te praten
          1 000% mee akkoord... We zullen "ad infinitum" aan de [taal]kar moeten blijven duwen vrees ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
            Of het onderscheid niet kennen tussen heten en noemen
            Dat is een nogal plaatselijk fenomeen, denk ik.
            Heeft er hier al iemand opgemerkt dat we op het internet vooral zondigen tegen de aaneenschrijfregels? Zoekmachineoptimalisatie* heet het dan.
            Dat Google me bij de juiste schrijfwijze durft vragen of ik de onzin bedoel die ze gevonden hebben, zegt veel over Google.
            Volgens mij stoppen malafide bedrijven fouten in hun teksten, om klanten aan te trekken die gemakkelijk te misleiden zijn.

*Google meent dat "Zoekmachine Optimalisatie" misschien de voorkeur heeft. Dat verwijst dan naar mensen die beroepshalve teksten schrijven!
            Pff, deze meningswissel begint al behoorlijk lang te worden
            Last edited by Poza; 23 maart 2011, 23:47.

Comment

Allez (oeps), hier mijn grootste ergernissen over verkeerd taalgebruik :

- wat is jou favoriete sport ? (moet zijn "jouw" natuurlijk...)
              - ik heb hem meer als 3 keer gezegd dat hij moet zwijgen (moet zijn "meer dan" natuurlijk...)

Toen ik (al meer dan 20 jaar geleden nu) pas in Nederland werkte, ben ik toch danig geschrokken van het aantal taalfouten dat ze daar maakten, universitair geschoold of niet. En het is er niet op gebeterd
              Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
              And why do we fall, Bruce?

Comment

Ik hou me al gedeisd als ik gewaar wordt dat er in een zin "alleszins" gaat gebruikt worden. Ik denk niet dat er een Nederlands woord is waar zo dikwijls tegen gezondigd wordt:
                Alessins, alleszinds, allezins en ga zo maar door, maar zelden "alleszins"

En "uw" wordt ook al een uitzondering: meestal is het gewoon "u".

Ik heb niks tegen mijn moedertaal, ik probeer ze ook nog juist te schrijven, maar als er morgen een soort wereld-wet zou komen die 1 taal (gemakkelijkheidshalve het Engels denk ik) verplicht maakt, dan juich ik dat toe.
                Men zou misschien al kunnen beginnen om overal ter wereld Engels als tweede taal grondig te onderwijzen.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                  Heeft er hier al iemand opgemerkt dat we op het internet vooral zondigen tegen de aaneenschrijfregels?
                  Ja, ik. Herhaaldelijk zelfs.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk Bekijk bericht
                    Eugh... kilogram-gewicht bestaat niet.
                    Taalkundig correct is bvb: 1 l melk heeft een massa van 1 kg en weegt 10 N.
                    Of de dame op de balans heeft een massa van 64 kg en op de weegschaal weegt ze 640 N.
                    Dat is wetenschappelijk correct, maar taalkundig correct zijn m.i. ook uitspraken als "de dame weegt 64 kg" of "zij heeft een gewicht van 64 kg".
                    Massa's worden gewoonlijk bepaald door weging en op weegschalen ga je zelden of nooit eenheden van kracht (zoals Newtons) aantreffen.
                    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Een paar ergernissen:

'Lukt het ?' als er iets stuk is en ze krijgen het zelf niet gerepareerd. Altijd zin om dan te antwoorden, bij u alvast niet hé.

Over veertien dagen hebben we Brugge bezocht. Voor en over verkeerd gebruiken dus.

Hij is groter als mij. Deze stoort me het meest, ondertussen gebruikt een hele generatie jongeren dit verkeerd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                        Over veertien dagen hebben we Brugge bezocht[/I]. Voor en over verkeerd gebruiken dus.
                        Helaas nog altijd niet goed, zie voorbeeldzin:

Hij is voor 10 dagen naar Parijs vertrokken. Bedoel je nu: 10 dagen geleden (volkstaal, dialect) of voor een periode van 10 dagen (AN)?
                        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
                          Helaas nog altijd niet goed, zie voorbeeldzin:

Hij is voor 10 dagen naar Parijs vertrokken. Bedoel je nu: 10 dagen geleden (volkstaal, dialect) of voor een periode van 10 dagen (AN)?
                          Alles wat cursief staat is gewild verkeerd geschreven en de bron van ergernis.

Ze bedoelen twee weken geleden maar zeggen over twee weken, en dat is verkeerd natuurlijk. Voor staat voor een reden, voor zaken op reis gaan etc.

Comment

Maandelijks heb ik een etentje met voor de meerderheid mensen die werkzaam zijn in de informaticasector.
                            Als die praten over hun dagelijkse bezigheden versta ik er nog maar weinig van.
                            Een manager noemden wij een direkteur of de baas, de CEO zou dan de grote baas moeten zijn..., tot hier toe gaat het nog een beetje, maar als ze beginnen met al die afkortingen, uiteraard uit het Engels, ben ik helemaal de draad kwijt.
                            Zo zie je maar dat je je vrienden, die je eigen taal spreken, ook al niet meer begrijpt.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                              Maandelijks heb ik een etentje met voor de meerderheid mensen die werkzaam zijn in de informaticasector.
                              Als die praten over hun dagelijkse bezigheden versta ik er nog maar weinig van.
                              Een manager noemden wij een direkteur of de baas, de CEO zou dan de grote baas moeten zijn..., tot hier toe gaat het nog een beetje, maar als ze beginnen met al die afkortingen, uiteraard uit het Engels, ben ik helemaal de draad kwijt.
                              Zo zie je maar dat je je vrienden, die je eigen taal spreken, ook al niet meer begrijpt.
                              Ja dat is eigen aan het vak vrees ik en ook iets waar ik aan zondig. Al onze vakliteratuur is in het Engels, net zoals het OS.. eh besturingssysteem op de machines.
                              De company langu.. eh voertaal is Engels en na een bepaald moment ga je gewoon in het Engels denken met de Engelse afkortingen.

Sommige afkortingen worden ook gewoon als volwaardige woorden uitgesproken. Bijvoorbeeld een SCSI-schijf (lees: skoezieschijf), het bekt veel beter dan ess-cee-ess-ie schijf
                              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Mag ik nog eens iets zeggen? Ja? Dat hij die zonder taalfouten is, de eerste steen mag werpen.
                                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Working...
                                X