Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toyta auris hsd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Toyta auris hsd

    Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
    Reactiesnelheid, zitpositie, banden, atmosferische druk, wegomstandigheden (baanvlak), afstelling, benzinemengsel...

    dat zal allemaal je prestatie beinvloeden, de cijfers die de fabrikant geeft komen meestal van de testbank...
    Er liggen semi slicks op, zit positie kan je niet aanpassen. Reactie snelheid om een gewone acceleratie van 0-100 te doen? Dat is gewoon volgas vertrekken en wachten tot je 100 hebt. Je mag eens naast me komen zitten en timen.
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

    Comment


    • #32
      Re: Toyta auris hsd

      Die Lotus exige is toch een auto die totaal onvergelijkbaar is met een gewone berline.

      Geen comfort, geen koffer, maximum 2 plaatsen.
      Ik noem zoiets speelgoed. Plezant om eens een ritje mee te maken, maar voor mij totaal onbruikbaar.

      Verder zijn de andere auto's die je vermeld, helemaal niet de auto's waar de gemiddelde belg mee rijdt... , en zeker niet die privé gekocht worden.

      Comment


      • #33
        Re: Toyta auris hsd

        haha keep on dreaming... ik heb lang in de autosector gewerkt, en we hadden een formule 1 afdeling, heb meermaals op Francorchamps tussen de piloten gezeten...

        Maar ja allez, je bent de beste en voor jou gelden andere wetten in de fysica...

        en met 2 in de auto haal je die cijfers zeker niet LOL, je weet er dus niet veel van. Veel succes met je folder van Lotus.
        Last edited by grootmogol; 22 maart 2011, 16:24.

        Comment


        • #34
          Re: Toyta auris hsd

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Die Lotus exige is toch een auto die totaal onvergelijkbaar is met een gewone berline.

          Geen comfort, geen koffer, maximum 2 plaatsen.
          Ik noem zoiets speelgoed. Plezant om eens een ritje mee te maken, maar voor mij totaal onbruikbaar.

          Verder zijn de andere auto's die je vermeld, helemaal niet de auto's waar de gemiddelde belg mee rijdt... , en zeker niet die privé gekocht worden.
          Er is wel degelijk een koffer aan een lotus exige
          En ik heb airco, electrische ruiten en een radio. Wat is er zoveel meer aan een basis auto vandaag?
          Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
          http://www.stevevandegaer.be

          Comment


          • #35
            Re: Toyta auris hsd

            We weten hier zo langzaamaan op dit forum al dat je met een lotus rijdt, en dat je daar content van bent.
            De meeste mensen rijden met een bruikbare auto en die vinden die optrektijden behoorlijk onbelangrijk. Jij denkt misschien dat auto's van rond de 150 pk en meer nu gemeengoed zijn geworden, maar dat klopt langs geen kanten.
            De gemiddelde auto doet qua motor zelfs steeds meer aan downsizing. In België zit daar een 1.4-1.6l. dieseltje van +/- 105 pk in. En deze haalt afh. van het type auto de 100 km/h in een 11-12 seconden.
            Dergelijke motoren stoppen ze steeds meer ook in grote berlines (als een Volvo V70 of Skoda superb). Deze halen zelfs die 12 seconden niet.
            De reden is dat je het grootste rendement haalt, als je de motor redelijk zwaar belast.

            Sportiviteit heeft op de huidige file-wegen geen plaats meer. Als jij wil sportief rijden : er zijn genoeg circuits waar je je kan uitleven. Daarvoor zijn de huidige verkeerssituaties niet meer geschikt.

            Als voor jou een wagen maar begint vooruit te gaan als hij de 100 km/h haalt in 6seconden, dan mag jij dat gerust vinden. Voor mij is comfort en veiligheid veel belangrijker, dan sportief rijgedrag. Ik ga echt geen 20000€ meer uitgeven om toch maar die 6 seconden sneller op te trekken...
            Een lotus is een speelwagen. Die vergelijken met een gezinsauto voor 4 personen + hond is compleet belachelijk.

            PS dat je met een polo sneller rijdt dan de meeste anderen is geen referentie : de meeste anderen houden zich aan de snelheidsbeperkingen... Dat is voorlopig de goedkoopste methode van autorijden.
            Last edited by polleke_cgc; 22 maart 2011, 18:24.
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #36
              Re: Toyta auris hsd

              In 90% van de grotere bedrijven waar ik wekelijks kom ( Colruyt groep, Unilin Groep, Daikin Europe enz... ) zijn 90% van alle wagens die NU aangekocht of geleased worden zo goed als maximaal 120pk versies, dit is geen veronderstelling, dit is gewoon zo of de gebruikers dat nu graag hebben of niet. Fiscaal gezien verplichten onze politici dit ons nu eenmaal. Ik heb het geluk dat ik voor mezelf mag kiezen ( maar ik moet hem ook wel zelf betalen ) , voor de mensen die een firmawagen hebben gaan de meesten er op dat vlak op achteruit dat is een feit. Wat ik wel merk is dat er met die 1.6L tdi's dan door velen serieus tot op hun uiterste belast worden en ik me de vraag stel hoe het met die motoren na 4 jaartjes leasen zal gesteld zijn... de tijd zal het leren.
              T'ja en zo'n Lotus, dit is in mijn ogen nu eenmaal meer een uit de kluiten gewassen go-kart dan een wagen, lijkt me eerder iets voor mensen die in hun midlife crisis zitten en een speeltje nodig hebben, de ene koopt een moto en de andere een go-kart .
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • #37
                Re: Toyta auris hsd

                Hier van hetzelfde, liever een auto met 136 (of 'maar' 105) pk en laadruimte, dan een machine waar je in dit land toch niets aan hebt. Je mag toch maar 120 km/h op onze wegen. Of ik die 120 km/h op 6, 10, 12, 15 of zelfs 20 seconden bereik, zal mij worst wezen . Ja, eens wat meer gas geven en direct wat snelheid hebben is leuk, behalve nadien aan het tankstation .

                P.S.: 10 liter per 100 kilometer, vind ik véél te veel. Toegegeven, de auto presteert dan ook erg goed, maar doe mij maar eentje met 6 liter km/h en wat trager...
                Last edited by JorisVdB; 23 maart 2011, 09:24.
                Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                Comment


                • #38
                  Re: Toyta auris hsd

                  Bij het optrekken van nul naar honderd zijn niet zozeer de pk's maar het koppel van belang. Natuurlijk hoe minder de wagen weegt hoe rapper hij zal optrekken met hetzelfde koppel.
                  Miel
                  D90 - D70 - F80 + glas

                  Comment


                  • #39
                    Re: Toyta auris hsd

                    Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                    Bij het optrekken van nul naar honderd zijn niet zozeer de pk's maar het koppel van belang. Natuurlijk hoe minder de wagen weegt hoe rapper hij zal optrekken met hetzelfde koppel.
                    Miel
                    Klopt niks van. Voor acceleratie is vermogen doorslaggevend.

                    Een trekker weegt 5 Ton leeg, heeft een koppel van 2500Nm en een vermogen van 400 pk.
                    Die weegt dus 3 keer meer dan een gemiddelde auto, en heeft ook 3 keer zo veel pk.
                    Maar heeft bijna 10 keer meer koppel, en toch is dat trager dan die auto.

                    Ok, slechtere luchtweerstand, maar toch in verhouding 3 keer meer koppel.


                    Laat het me anders stellen.
                    We gaan naast elkaar staan, alletwee met een Golf 1.6 tdi. Gij schakelt op 2500 tr, en ik trek telkens door tot boven de 4000 tr.
                    Gij rijdt op koppel, ik op vermogen.

                    Koppel is belangrijk om te vermijden dat je dikwijls moet schakelen, en omdat het klinkt als een overjaarse Johnny als je telkens tot 4000 trekt, dus doe je dat ook amper in gewoon verkeer.
                    Last edited by Guest14; 22 maart 2011, 20:42.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Toyta auris hsd

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Klopt niks van. Voor acceleratie is vermogen doorslaggevend.

                      Een trekker weegt 5 Ton leeg, heeft een koppel van 2500Nm en een vermogen van 400 pk.
                      Die weegt dus 3 keer meer dan een gemiddelde auto, en heeft ook 3 keer zo veel pk.
                      Maar heeft bijna 10 keer meer koppel, en toch is dat trager dan die auto.

                      Ok, slechtere luchtweerstand, maar toch in verhouding 3 keer meer koppel.


                      Laat het me anders stellen.
                      We gaan naast elkaar staan, alletwee met een Golf 1.6 tdi. Gij schakelt op 2500 tr, en ik trek telkens door tot boven de 4000 tr.
                      Gij rijdt op koppel, ik op vermogen.

                      Koppel is belangrijk om te vermijden dat je dikwijls moet schakelen, en omdat het klinkt als een overjaarse Johnny als je telkens tot 4000 trekt, dus doe je dat ook amper in gewoon verkeer.
                      Klopt ook niets van...
                      Voor acceleratie zijn, buiten het koppel en het gewicht, ook de verhoudingen van de versnellingen van belang.Vermogen (pk) heeft meer te maken met topsnelheid.Maar ik ga hier geen discussie beginnen, google eens dan begrijp je het misschien beter.
                      Ik heb dit al even voor je gedaan:


                      Laten we simpel beginnen. Koppel en vermogen zijn aparte entiteiten die rechtstreeks met elkaar in verbinding staan; koppel is een kracht terwijl vermogen de hoeveelheid arbeid uitdrukt. In een motor staat vermogen voor koppel vermenigvuldigd met de snelheid van die motor. Zonder koppel is er dus geen vermogen of output, ondanks het feit dat alle transportmiddelen aan de hand van hun pk’s gequoteerd worden.

                      Zo ver, zo goed. Maar wat met acceleratie? Acceleratie wordt bepaald door het koppel aan de wielen gedeeld door het gewicht van de wagen in kwestie. Koppel aan de wielen? Inderdaad; die kracht wordt gemeten op een testbank (de ‘rollen’ dus) en is afhankelijk van het motorkoppel èn de versnellingsbakverhoudingen. Zo kan een wagen met een langzaam draaiende motor/lange verhouding/hoog koppel dezelfde acceleratie behalen als één met een sneldraaiende motor/korte verhouding/laag koppel. De koppelsterke motor zal waarschijnlijk groter en zwaarder zijn terwijl z’n koppelzwakke variant sneller zal moeten draaien, daarom meer db’s creëert en ondanks z’n kleinere capaciteit (cc’s) toch een hoger verbruik kan optekenen.

                      Miel
                      D90 - D70 - F80 + glas

                      Comment


                      • #41
                        Re: Toyta auris hsd

                        De waarheid ligt in het midden.
                        Koppel zonder toerental zal je geen acceleratie opleveren.
                        Uiteraard heeft de versnellingsbak invloed.

                        Mijn punt was.

                        Als je auto de volgende eigenschappen heeft: 140 pk bij 4000 tr en een maximum koppel van 310 Nm tussen 1500 en 2500 tr/min, dan krijg het het volgende:

                        Om maximaal op te trekken van 0-100, schakel je pas BOVEN de 4000 tr.
                        In een bepaalde versnelling zal je de maximale acceleratie voelen tussen de 1500 en de 2500 tr, maar als je een versnelling terugschakelt en de motor naar 4000 krijgt, dan is je acceleratie toch groter.

                        P = FxV (vermogen is kracht maal snelheid, of koppel maal omwentelingssnelheid)
                        a = F/m (acceleratie is kracht gedeeld door mass)

                        Dus je moet gedurende de hele acceleratie de maximale kracht krijgen, en die krijg je door een zo hoog mogelijk vermogen.

                        Om terug bij de Toyota te landen: met een CVT kan die zo schakelen dat je vrijwel gedurende de hele acceleratie trekt met het toerental van het maximum vermogen.
                        Alleen voelt dat ongewoon aan, omdat je tijdens het accelereren niet 'hoort' dat de motor in toerental stijgt, die verandert zijn verhouding tijdens het accelereren.
                        En als je dan je snelheid bereikt hebt, en je vermindert gas, dan verandert de CVT de verhouding zo dat je toerental sterk daalt om zuiniger te rijden.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Toyta auris hsd

                          Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                          Lotus exige S 1800cc
                          Wauw, dat ziet er perfect uit. Ik denk er over om er ook een aan te schaffen. Met de vakantie moet wel de caravan mee. Kan er een trekhaak onder ? En hoe snel zit hij dan op 100 ?

                          Jan

                          Comment


                          • #43
                            Re: Toyta auris hsd

                            Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                            Wauw, dat ziet er perfect uit. Ik denk er over om er ook een aan te schaffen. Met de vakantie moet wel de caravan mee. Kan er een trekhaak onder ? En hoe snel zit hij dan op 100 ?

                            Jan
                            Die trekhaak mag je onder een Prius of Auris Hybride ook niet plaatsen.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Toyta auris hsd

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Die trekhaak mag je onder een Prius of Auris Hybride ook niet plaatsen.
                              En dat noemen ze vooruitgang

                              Jan

                              Comment


                              • #45
                                Re: Toyta auris hsd

                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                                De waarheid ligt in het midden.
                                Koppel zonder toerental zal je geen acceleratie opleveren.
                                Uiteraard heeft de versnellingsbak invloed.

                                Mijn punt was.

                                Als je auto de volgende eigenschappen heeft: 140 pk bij 4000 tr en een maximum koppel van 310 Nm tussen 1500 en 2500 tr/min, dan krijg het het volgende:

                                Om maximaal op te trekken van 0-100, schakel je pas BOVEN de 4000 tr.
                                In een bepaalde versnelling zal je de maximale acceleratie voelen tussen de 1500 en de 2500 tr, maar als je een versnelling terugschakelt en de motor naar 4000 krijgt, dan is je acceleratie toch groter.

                                P = FxV (vermogen is kracht maal snelheid, of koppel maal omwentelingssnelheid)
                                a = F/m (acceleratie is kracht gedeeld door mass)

                                Dus je moet gedurende de hele acceleratie de maximale kracht krijgen, en die krijg je door een zo hoog mogelijk vermogen.

                                Om terug bij de Toyota te landen: met een CVT kan die zo schakelen dat je vrijwel gedurende de hele acceleratie trekt met het toerental van het maximum vermogen.
                                Alleen voelt dat ongewoon aan, omdat je tijdens het accelereren niet 'hoort' dat de motor in toerental stijgt, die verandert zijn verhouding tijdens het accelereren.
                                En als je dan je snelheid bereikt hebt, en je vermindert gas, dan verandert de CVT de verhouding zo dat je toerental sterk daalt om zuiniger te rijden.
                                Een motor levert bij een bepaald toerental een bepaald max. vermogen (alles eronder kan uiteraard ook geleverd worden, door minder gas te geven). In theorie zou dat max. linear moeten stijgen met het toerental (wegens P=C * hoeksnelheid), maar ook het koppel is niet constant over het toerentalgebied.
                                Bij het optrekken is het enige wat van belang is de kracht die door de wielen wordt geleverd. Slechts een gedeelte van die kracht wordt gebruikt om de wagen te versnellen, omdat een deel "verloren" gaat in rolweerstand, luchtweerstand en als je bergop rijdt ook de zwaartekracht. Enkel wat dan nog overblijft wordt gebruikt om de wagen te versnellen.
                                Groeten,

                                Polleke

                                Comment

                                Working...
                                X