Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Koelen die handel...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Koelen die handel...

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Dus jullie voerden enkel maar wat circus op door die jodium te laten "flash"verdampen?

Je had er dan beter jodiumtinctuur opgegooid, dat zou zeker beter geholpen hebben haha

We (ik niet) hebben op mijn werk destijds heel veel gewerkt met Jodium isotopen voor biologische markering ... man man .. wegens de spontane sublimatie van Jodium zat dat op den duur overal in die isotopenkamer ... ze moesten van de veiligheidscontrole die kamer ieder keer overschilderen met spuitbussen (neen, geen graffiti haha) om dat Jodium enigermate te fixeren, dan moesten ze x dagen uit die kamer blijven wegens de half-levenstijd he ... maar omdat die experimenten moesten doorgaan (biologisch materiaal blijft nu eenmaal niet lang "goed") zaten ze al na 2-3 dagen terug in die kamers te klooien ... er hebben er daar veel een grote dosis ra Jodium geslikt .. ik dacht dat ze om de 3 maanden schildkliertesten kregen ..
    Jammerlijke zaken regulus.
    Mijn verhaaltje is wel iets van meer dan 35 jaar geleden he.

Ik heb de vraag echt niet durven stellen maar doe het toch.
    Naar ik begrepen heb zijn er hier in dit topic nog mensen die iets te maken te
    hebben met radio-activiteit: waarom blijven die in die sector werken?
    Als het om gezondheid gaat heb je altijd... een keuze.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Ha beste Theo .. de menselijke natuur he ..

Om te beginnen was ik, in mijn geval dan toch, nooit direct betrokken bij de echte radio-actieve markeringen. HET grote probleem was echter "collaterale" en ongeweten contaminatie ttz contaminatie van "derden" door laks of onzorgvuldig werken van diegenen die direct betrokken waren bij de handelingen met ra spul. het was onze enige nachtmerrie. Bvb een vorser die zijn "potje" met hoogradioactief Cr51 "vergat" weg te zetten waar het hoorde omdat hij voor iets anders, ernstigs, werd lastiggevallen in de gang en die dus zijn potje op de kast van de beveiligingsapparatuur liet staan buiten in de gang en dan ergens anders ging verder werken .. iedereen die daar dus voorbij liep .. zjust .. "spruit" ...
      Let wel, het is mijn ervaring dat met bvb zuiver scheikundige experimenten dezelfde "gewenning" optreedt ttz de experimenten werden en waren al zo dikwijls uitgevoerd zonder, zichtbaar, kwalijke gevolgen en dan wordt men onbewust "slordiger" met alle risicos vandien! ... het is een bekend fenomeen bij de veiligheidsdiensten en geloof mij maar dat ze er echt wakker van liggen hoor! (op een vorig werk, amerikaans van strekking , werden wij door de veiligheidsofficier constant geprest om nooit de aandacht te laten verslappen maar desondanks haddden we daar toch nog een paar heel serieuze ongelukken, "gelukkig" maar op laboratoriumschaal)
      Moet men daarvoor van werk veranderen? Eigenlijk niet he .. de normale beschermingsmaatregelen zijn bekend alsook de manier waarop ze moeten toegepast worden. Helaas is het "menselijke organisatietalent" de spelbreker ... 't is dikwijls geen 100% goede organisatie en juist wegens die tekortkomingen vallen er dus veiligheidsgaten he ...
      Op nivo van een kerncentrale is het nog andere koek natuurlijk maar ik denk dat daar ook de gewenning van er gebeurt toch nooit iets de grote spelbreker is .. koppel daaraan het daaruit volgend idee dat het, bij "incident" wel zo erg niet zal zijn en ge zijt vertrokken

& BTW .. als het je kan geruststellen .. in de sector van onderzoek waar ik werkte zijn al heel wat jaren de radioactive markeringen vervangen door alternatieve en veel minder gevaarlijke methoden .. gelukkig maar want kwestie van gebruikte isotopen werd het alsmaar gekker ..

Comment

Zit veel waarheid en ervaring in als ik dat allemaal lees.

Nog een discussie gezien op de ARD (Anne Will) met meer tegenstanders
        dan voorstanders van kernenergie
        De ex-vrouw van Schröder was er ook (hevige tegenstander).

Vroeger op de avond een experiment gezien van een Duitse prof. :
        werd netjes aangetoond dat ze het kunnen zonder kernenergie
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht

Vroeger op de avond een experiment gezien van een Duitse prof. :
          werd netjes aangetoond dat ze het kunnen zonder kernenergie
          Uiteraard kan dat. Als ik 250.000 euro investeer en de stad omkoop plaats ik mijn privewindmolen in de tuin In het Duits Quatschkopp.

...

Wat de Duitsers betreft paniekeren die meer dan de Japanners. Ze zouden er echt eens mee moeten stoppen.
          NB. Met die jodiumpillen weet ik een leuke fotografisch (analoog) procede. Dus wie er te veel heeft kan ze opsturen. Moet ik de dure chemie niet betalen.

YMMV Nerdi
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
            Uiteraard kan dat. Als ik 250.000 euro investeer en de stad omkoop plaats ik mijn privewindmolen in de tuin In het Duits Quatschkopp.
            ...
            Wat de Duitsers betreft paniekeren die meer dan de Japanners. Ze zouden er echt eens mee moeten stoppen.
            NB. Met die jodiumpillen weet ik een leuke fotografisch (analoog) procede. Dus wie er te veel heeft kan ze opsturen. Moet ik de dure chemie niet betalen.
            YMMV Nerdi
            Duitsers panikeren niet.
            Ze praten er wel meer over dan hier of elders.
            Ze bekijken de mogelijkheden en de gevolgen.
            Ze geven zelfs alternatieven.

En als de "bazen" en de "experts" het niet meer weten dan krijg je dit verhaal.
            Lees en geniet

In België maakt men zich totaal ook geen zorgen over het "risico" van
            aardbevingen.
            Ook al bevinden wij ons in het gevaarlijkste gebied ten noorden van de Alpen.
            De sterkste aardbeving die wij in België ooit hadden had 5,6 op de schaal.
            En dat zegt Manfred Schrauben, Directeur Agence Féderal de Contrôle Nucléaire.
            Hij voegt er aan toe dat onze centrales bestand zijn tegen het drievoudige.
            Dat durft die man op tv zeggen.
            Hij vergeet wel iets he....
            Zo'n cijfers worden al niet lineair berekend....
            Het klinkt wel goed he: drie keren sterker dan 5,6.
            De schaal van Richter berekent dit totaal anders en dan kom je uit op? 5,9 Nerdi.
            Weet je nog die aardbeving in Roermond, dicht bij de Belgische grens, in 1992.
            Die had een sterkte van 5,9
            Tihange bijv. ligt niet zo ver van Verviers. (halfuurtje met de auto).
            Lees nog een keer de geschiedenis van aardbevingen in die streek.

Stel dat we 5,9 aannemen en zo is het ook gezegd.
            Waarom spreekt men in Tihange van 6,5 ??
            Waren de cijfers die men gaf op de persconferentie.
            Trouwens dat "atoomgezelschap" (Raad van Toezicht) heeft nooit samengewerkt met bijv. Tihange. Nooit betrokken geweest dus bij de planning van geen enkele centrale.

In 2006 was al geweten dat de centrale van Tihange verouderd was.
            We spreken dan over 30 JAAR.
            En met technologie van eind jaren 50-tig.
            En met slechtere beveiliging dan nu.
            En dan zou men nu de zaak optrekken tot 2025?

In de buurt van Tihange ligt een oude boot en die zijn naam is: Visuve.
            Slecht voorteken?
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Ook al bevinden wij ons in het gevaarlijkste gebied ten noorden van de Alpen.
              De sterkste aardbeving die wij in België ooit hadden had 5,6 op de schaal.
              En dat zegt Manfred Schrauben, Directeur Agence Féderal de Contrôle Nucléaire.
              Hij voegt er aan toe dat onze centrales bestand zijn tegen het drievoudige.
              Dat durft die man op tv zeggen.
              Hij vergeet wel iets he....
              Zo'n cijfers worden al niet lineair berekend....
              Het klinkt wel goed he: drie keren sterker dan 5,6.
              De schaal van Richter berekent dit totaal anders en dan kom je uit op? 5,9 Nerdi.
              Weet je nog die aardbeving in Roermond, dicht bij de Belgische grens, in 1992.
              Die had een sterkte van 5,9
              Tihange bijv. ligt niet zo ver van Verviers. (halfuurtje met de auto).
              Lees nog een keer de geschiedenis van aardbevingen in die streek.
              ja .. we zitten in een wereld vol met hi-tech idioten op hoog nivo .. Numerus stultorum infinitus est (Ecc, 1:15) .. en ik voeg daar schamper aan toe ... et semper crecit! ... en het getal neemt nog toe!
              Die sukkel zou moeten weten dat de Richter schaal idd een log10 schaal is ttz tussen 4 en 5 zit een factor 1000 (op TV hoorde ik ook een straffe vertellen dat het een factor 30 was ...???)

Ik maak mij alvast geen illusies .. als je ziet hoe het recentelijk "pomp incident" bijna onder de mat geveegd werd (authoriteiten aka Truttelboom wist van niks) zie ik in geval van serieuze beving niets anders dan een Vlaams Tsjernobyl hoor ... Brussel ontsnapt misschien? maar A'pen, en alles er rond, is dan een zeker vogel voor de kat

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                ja .. we zitten in een wereld vol met hi-tech idioten op hoog nivo .. Numerus stultorum infinitus est (Ecc, 1:15) .. en ik voeg daar schamper aan toe ... et semper crecit! ... en het getal neemt nog toe!
                Die sukkel zou moeten weten dat de Richter schaal idd een log10 schaal is ttz tussen 4 en 5 zit een factor 1000 (op TV hoorde ik ook een straffe vertellen dat het een factor 30 was ...???)

Ik maak mij alvast geen illusies .. als je ziet hoe het recentelijk "pomp incident" bijna onder de mat geveegd werd (authoriteiten aka Truttelboom wist van niks) zie ik in geval van serieuze beving niets anders dan een Vlaams Tsjernobyl hoor ... Brussel ontsnapt misschien? maar A'pen, en alles er rond, is dan een zeker vogel voor de kat
                Het is nooit mijn bedoeling om de boel op stelten te zetten maar er moet NU
                eens goed nagedacht worden en navenant gehandeld.

Energie is een politieke keuze.
                En dan moet ik denken aan mevr. Merkel
                "Na de middelbare school studeerde ze van 1973 tot 1978 natuurkunde aan de
                Universiteit van Leipzig. In 1986 promoveerde ze tot doctor in de fysica."
                Dit is interessant...
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Working...
                X