Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand met kennis van nucleaire straling ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Iemand met kennis van nucleaire straling ??

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Gisteren hoorde ik op tv CNN dat men de waarden had opgetrokken van 100 naar 200
    in die probleem-centrales. Heb niet begrepen waarop dat sloeg

Daar spreken ze al over mSv (milli), de µSv(micro) is daar al een te kleine waarde.

Dus is het opgetrokken naar 200 000 µSv.

Volgens Tepco (die al eerder betrapt zijn op verschillende zaken te verstoppen/verbloemen) zijn er al waarden gemeten van 2000 MILLI Sievert.

=> 2 000 000 MICRO Sievert
    dus inwendige bloedingen, kans op herstel indien geen complicaties.

Respect voor die mannen die er blijven werken.

Comment

Misschien is dit een interessante site om straling te vergelijken (let op achtergrondstraling).
      Ik heb gisteren ook eens opgezocht wat de consequenties waren van Tsjernobyl, om te vergelijken (de millisieverts vergelijken, ik heb het niet over de twee rampen vergelijken).
      In Nederland is er na de fall out van de radio actieve wolk die na de kernramp over Europa trok een verhoging van 0,2 mSv vastgesteld (een semi-blijvende verhoging, de halfwaardetijd van cesium 137 is 30 jaar, nu zijn we 25 jaar verder).

Ik heb al eerder gezegd dat de acherblijvenden op die kerncentrale helden zijn. Ik kan me voorstellen dat die maximale dosissen voor hen formaliteiten zijn. Ze doen een meting, is die veel te hoog en hebben ze de kans om tijdelijk te evacueren, dan zullen ze dat doen, maar is de straling veel te hoog, maar heeft een evacuatie van hen als gevolg dat de kernramp nog meer andere mensen gaat schaden, dan zullen ze waarschijnlijk "kiezen" (een gedwongen keuze misschien, wat kan je anders ook doen als je weet wat de gevolgen kunnen zijn) om toch daar te blijven.

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Purple Bekijk bericht
      De limiet van opgelopen dosis voor de gewone bevolking is 1000µSv per lopend jaar.
      Voor beroeps-blootgestelde personen (ik dus), is dit 20000µSv per lopend jaar.

Ben ik dan 20x meer beschermd???
      Rare regels.....
      Jamaar, in principe zou jij jaarlijks een deftig arbeidsgeneeskundig onderzoek moeten krijgen, waarbij ook specifiek moet gekeken worden naar eventuele gevolgen van de radio-actieve blootstelling.

(Mijn woorden "in principe" en "deftig" zijn weloverwogen, maarja, of het daadwerkelijk gebeurt is wat anders...alhoewel ik dat in een ziekenhuisomgeving toch wel kan voorstellen dat dat beter opgevolgd wordt.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Purple Bekijk bericht
        Daar spreken ze al over mSv (milli), de µSv(micro) is daar al een te kleine waarde.

Dus is het opgetrokken naar 200 000 µSv.

Volgens Tepco (die al eerder betrapt zijn op verschillende zaken te verstoppen/verbloemen) zijn er al waarden gemeten van 2000 MILLI Sievert.

=> 2 000 000 MICRO Sievert
        dus inwendige bloedingen, kans op herstel indien geen complicaties.

Respect voor die mannen die er blijven werken.
        Ah ok en bedankt.
        De Duitsers spreken over die 50 als het "hemelvaart-commando".
        (intussen is er veel heibel bij die Duitsers: is normaal, omdat die veel van de sector in handen hebben.)
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tink Bekijk bericht

Jamaar, in principe zou jij jaarlijks een deftig arbeidsgeneeskundig onderzoek moeten krijgen, waarbij ook specifiek moet gekeken worden naar eventuele gevolgen van de radio-actieve blootstelling.

(Mijn woorden "in principe" en "deftig" zijn weloverwogen, maarja, of het daadwerkelijk gebeurt is wat anders...alhoewel ik dat in een ziekenhuisomgeving toch wel kan voorstellen dat dat beter opgevolgd wordt.)

Ik word inderdaad 6-maandelijks "binnenste-buiten gedraaid".
          Vooral de schommelingen van de witte en rode bloedlichaampjes worden hierbij nagekeken.

Als er iets niet in orde is, is het natuurlijk al te laat.

Om mijn vorige post te verduidelijken:
          Als een gewone burger meer dan 1000µSv krijgt per jaar, is er paniek.
          Ik heb er met drukke momenten (veel werk) 1000µSv per maand.
          10 minuten werken in de warme zone in Doel en je hebt er 3000µSv, wat dan gewoon bij de job behoort.

Waarom de mensen laten panikeren als ze "een beetje" straling oplopen.

Ik werk trouwens niet in een ziekenhuis.
          Ik inspecteer laswerken.
          Oa foto's nemen van lassen met behulp van ioniserende straling.
          Vergelijkbaar met rx-foto's in het ziekenhuis, maar dan iets straffere

Werk oa met x-ray, Iridium192, Selenium, Cobalt

Comment

Hier ook hoor, wordt gewerkt met dosimeters en jaarlijkse schildkliermeting.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Misschien is dit een interessante site om straling te vergelijken (let op achtergrondstraling).
              Ik heb gisteren ook eens opgezocht wat de consequenties waren van Tsjernobyl, om te vergelijken (de millisieverts vergelijken, ik heb het niet over de twee rampen vergelijken).
              In Nederland is er na de fall out van de radio actieve wolk die na de kernramp over Europa trok een verhoging van 0,2 mSv vastgesteld (een semi-blijvende verhoging, de halfwaardetijd van cesium 137 is 30 jaar, nu zijn we 25 jaar verder).
              snip
              de half-levenstijd is een "valse" waarde he ... ttz ze geeft een vals gevoel van veiligheid, alles hangt er vanaf met hoeveel straling men vertrokken is ... heb je, dicht bij een ramp bvb, een fall-out van 1000 Sievert Cesium, dan zit je voor een paar decennia goed gebeiteld

Comment

Laten we overigens ook niet vergeten dat naast het feit dat plutonium een radioactief element is, het ook nog eens een chemisch element is dat in de natuur niet voorkomt. Het is een door de mens ontwikkeld chemisch element met van nature zeer giftige eigenschappen. En dat in combinatie met het radioactieve karakter maakt van plutonium zo'n gevaarlijke stof voor mens en dier...
                Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Lijkt mijn vraag toch nog niet zo stom he

Ok het zijn auto's in de openlucht, maar toch. . . . ze scannen toch al blijkbaar he

Bedankt aan allen voor de 'usefull' commentaren
                  Mijn site...
                  vandaelefotografie.be
                  * BD0916BE *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
                    Laten we overigens ook niet vergeten dat naast het feit dat plutonium een radioactief element is, het ook nog eens een chemisch element is dat in de natuur niet voorkomt. Het is een door de mens ontwikkeld chemisch element met van nature zeer giftige eigenschappen. En dat in combinatie met het radioactieve karakter maakt van plutonium zo'n gevaarlijke stof voor mens en dier...

... wat tevens slaat op ongeveer alle trans-uranen

& BTW .. volgens een interview, vandaag in de krant ivm een vergelijk tussen Fukushima (=Fukyushima? ) en Tsjernobyl, stelt het toenmalig hoofd vd radiatiemonitoring, Atoomcentrum Mol, dat de toendertijd opgelopen "meer"dosis (geschat gemiddelde?) van de Belgen te schatten is op 0,04 mS zegge 40 µS (en niet op 0,2 mS zoals hier eerder vernoemd)
                    FWIW

Comment

heb topic ni helemaal gelezen, maar herinner me nog eens demo op cursus waarbij er met zo'n stralingsmeter op " oude klassieke" horloge met lichtgevende wijzertjes werd gericht ... even schrikken toch ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yoep Bekijk bericht
                        heb topic ni helemaal gelezen, maar herinner me nog eens demo op cursus waarbij er met zo'n stralingsmeter op " oude klassieke" horloge met lichtgevende wijzertjes werd gericht ... even schrikken toch ...
                        't is niet omdat het even hard kraakt dat men meteen ver moet weglopen he

(het verhaal gaat dat de meisjes die deze wijzertjes moeten "schilderen" met fluo verf, na verloop van tijd symptomen van stralingsziekte vertoonden .. bleek dat ze aan hun penseeltje likten om de haren in een fijn puntje te krijgen, kwestie van met die verf niet te smossen naast de verwachtte plaatsen op de wijzertjes geen idee of dat waar was)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          't is niet omdat het even hard kraakt dat men meteen ver moet weglopen he

(het verhaal gaat dat de meisjes die deze wijzertjes moeten "schilderen" met fluo verf, na verloop van tijd symptomen van stralingsziekte vertoonden .. bleek dat ze aan hun penseeltje likten om de haren in een fijn puntje te krijgen, kwestie van met die verf niet te smossen naast de verwachtte plaatsen op de wijzertjes geen idee of dat waar was)
                          Dat verhaaltje stond ook in mijn cursus stralingsfysica.
                          Er waren er nog.

bv. de attracties op de kermissen (fairs) vroeger in de US.
                          Voor een paar cent kon je je laten doorstralen zodat jij en de omstanders je skelet konden zien (wat toen natuurlijk heel speciaal was)
                          Het heeft toch even geduurd voor ze door hadden dat hun klanten niet lang meer meegingen

Comment

Working...
                          X