Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kookpotten en pannen voor inductiekookplaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Kookpotten en pannen voor inductiekookplaat

    A, ok, ja inductie zal ook wel zijn voordelen hebben natuurlijk.
    Vraag ik me wel af wat er gebeurd als je bv een titanium/ gouden/zilveren ring om je vinger hebt zitten. Ben je dan direct niet mee geinduceerd?

    Een nadeel aan gas is natuurlijk een klein CO gevaar. Ontploffingsgevaar hebben wij allesins niet want er zit een systeem in die de gas automatisch afsluit.

    Naargja los van dat zijn we voorlopig op zoek (voor de toekomst) om een goede grote oven terug aan te kopen op gas.
    Nu hebben we een semi-pro met hetelucht en mijn vrouwtje is er niet kontent van, zit geen power genoeg op. Haar taarten en cakes zijn niet hetzelfde als met gas.
    En ze kan de deur niet op een kier zetten om merengue te maken want dan slaat de oven af.

    Comment


    • #17
      Re: Kookpotten en pannen voor inductiekookplaat

      Bedankt allemaal voor het "meedenken".
      Ik stel echter vast dat veel van de reacties in dit topic gaan over de discussie wat nu het beste is, inductie of gas.
      Dit stadium zijn mijn echtgenote en ik echter reeds voorbij. Wij hebben na zorgvuldig wikken en wegen beslist dat voor ons inductie de beste oplossing is, trouwens de nieuwe keuken is besteld en zal eind maart geleverd en geplaatst worden.
      Dit neemt niet weg dat er anderen zijn die liever op gas koken of op klassieke electrische kookplaten of vitrokeramisch ..... en ik geloof best dat het op deze toestellen bereid voedsel even lekker zal zijn of misschien nog beter zal smaken. Dat zal tenslotte vooaral van de kok afhangen en niet of toch in mindere mate van de "kookplaat" waarop het bereid wordt. Net zoals de een liever fotgrafeert met Canon, en de andere met Nikon, zal het toch van de fotograaf afhangen hoe het beeld er uiteindelijk uit gaat zien.
      We zullen dus nieuwe potten en pannen moeten aanschaffen (die behalve voor het koken op inductie ook gebruikt moeten kunnen worden in de voorziene "combi-stoomoven" van hetzelfde merk). Wij vroegen ons echter af of het nuttig en/of aangewezen is om nu wat meer geld uit te geven een deze nieuwe potten en pannen, of dat we met minder geld even goed gesteld zijn (rekening houdend met kookgemak, rendement, levenduur enz.)
      Je kan het m.i. een beetje vergelijken met de vraag of het nu nut heeft om bij een bepaalde camera een "duurder" geheugenkaartje uit de topreeks van een bepaald gerenomeerd merk te kopen of dat een beterkoop kaartje van een minder gekend merk even goed is. Voor sommige toestellen zal dat misschien belang hebben (bijv. m.b.t. de snelheid), bij andere zal je het verschil misschien niet of nauwelijks merken...
      Wij waren en zijn dus vooral op zoek naar ervaringen van mensen die reeds koken met inductie (en waarvan er in dit topic ook al wel enkele aan het woord geweest zijn).
      Ook besef ik wel dat "het aankoopgedrag" niet altijd "rationeel" is, maar dat het "gevoel" ook meespeelt en vaak bepalend is. (En dat we die keuze achteraf soms toch via al dan niet "valse" rationele argumenten proberen te verantwoorden). De een heeft er bijv. geen probleem mee om wat meer geld uit te geven aan bijv. een Mercedes of BMW terwijl een ander bewust kiest voor bijv. een ander merk dat tegenwoordig nagenoeg hetzelfde confort biedt voor een (soms aanzienlijk) lagere prijs, terwijl beiden heel gelukkig zijn met hun keuze. (En daar gaat het toch om).
      Met onze kookpotten is dat ook het geval. Gevoelsmatig denk ik, mede door de ervaring met onze bestaande kookpottenset, "vervang deze maar met een nieuwe set van hetzelfde merk, dan ben je weer voor een tijd gerust". Maar als ik dan louter rationeel ga denken zegt een "klein stemmetje" mij: "voor veel minder heb je mischien nagenoeg dezelde kwaliteit en bij de verbouwingswerkzaamheden zijn er nog andere projecten waar je het uitgespaarde geld beter kan investeren".
      (Misschien probeer ik hier alleen "mijn geweten te sussen" of mezelf te "verantwoorden" voor het feit dat ik wat meer geld wil uitgeven dan oorspronkelijk begroot En ja, ik weet ook wel dat er in de wereld veel grotere problemen zijn en dat dit in feite een "luxe probleem" is ).
      Last edited by akkerjan; 20 februari 2011, 23:46. Reden: tikfout
      Jan Akkermans
      (BD1097BE)
      Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

      Comment


      • #18
        Re: Kookpotten en pannen voor inductiekookplaat

        Zoals hierboven al geschreven is ben ik best tevreden over onze Demeyere set behalve dan wat betreft de warmtedoorslag naar de handvaten : als je dan ziet dat de set die "gratis" bij ons inductievuur (Miele) zat hier totaal geen last van heeft zou ik toch 2X nadenken...

        Comment


        • #19
          Re: Kookpotten en pannen voor inductiekookplaat

          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
          Ik wil je plannen niet helemaal overhoop smijten, maar toch iets dat je niet mag vergeten aan gas.

          - koken op gas = minstens 3 x goedkoper dan op inductie, je zal er niet arm van worden, maar 100 euro hier en 100 euro daar ... Na 10 jaar is dat toch een mooie nieuwe camerabody gratis
          - bijna ALLE chefs koken op gas omwille van het "temperament" dat gas bied. Moest koken op inductie echt beter zijn tov gas, dan zouden die wel massaal op inductie gaan koken.

          Een sterk argument in het voordeel van inductie is het onderhoud van de kookplaat. Bij gas heb je wel ff wat geprul als de melk overkookt

          Hier nog ne fan van Gas ......
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #20
            Re: Kookpotten en pannen voor inductiekookplaat

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Bedoel je als de inductieplaat ingeschakeld staat 30W of is het als de platen gewoon uitstaan ?
            Het verbruik is continu 30W als de platen uit staan en er geen pannen of potten op staan.
            Er is geen hoofdschakelaar voorzien om de plaat compleet uit te schakelen. Er zijn enkel tiptoetsen die volledig onder het glas zitten. De electronica slorpt deze 30W op.
            Het enige middel om het te vermijden is een schakelaar uitwendig in de stroomtoevoer plaatsen (iedere keer naar het zekeringbord lopen om de zekering uit te zetten is nogal onpraktisch)

            Comment

            Working...
            X