Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kookpotten en pannen voor inductiekookplaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kookpotten en pannen voor inductiekookplaat

    Dit voorjaar zijn hier wat verbouwingen gepland.
    Eén onderdeel van het verbouwingsproject is het plaatsen van een nieuwe keuken.
    We hebben beslist om in de toekomst te koken op "inductie" en hebben gekozen voor volgende "MaxiSense" inductiekookplaat van AEG: http://www.aeg.be/nl-BE/Products/Kok...ten/HK854400FB . Een van de voordelen van deze inductiekookplaat is dat de zones zich aanpassen aan de grootte en vorm van de pan, zodat het formaat van de "potten" en "pannen" eigenlijk geen rol meer speelt en nagenoeg het hele oppervlak van de kookplaat kan benut worden.
    Een "absolute" voorwaarde om te kunnen koken op inductie is echter dat de bodem van de potten en pannen "ferro-magnetisch" is (lees: ijzer bevat), opdat de inductiespoel warmte zou kunnen opwekken.
    Wij gebruiken op ons electrisch fornuis momenteel kookpotten en -pannen van "demeyere" waar wij altijd heel tevereden van gweest zijn (nl. de Venus-reeks die momenteel niet meer geproduceerd wordt).
    Deze zijn echter al +/ 30 jaar oud (maar nog als "nieuw" ). De kookpotten uit die tijd waren blijkbaar "nog" niet geschikt om op inductie te koken (te testen door te controleren of de bodem een magneet aantrekt).
    Wij zijn dus op zoek naar een volledig nieuwe potten- en pannenset. Gezien de goede ervaringen met demeyere zou ik eventueel terug voor dit merk kiezen (bijv. de Apollo reeks: http://www.demeyere.be/Default.asp?CID=913&SLID=2 ).
    Uit ervaring weet ik dat we het hier over een kwaliteitsprodukt hebben, maar daar hangt ook een prijskaartje aan ... Gemiddeld tussen de 150 € en 350 € per pot/pan (afhankelijk van type en grootte), zodat het prijskaartje van de vervanging van onze volledige potten- en pannenset op ongeveer 1.600 € zou komen.
    Aangezien er, met alle verbouwingen in het vooruitzicht, hier de volgende maanden heel wat facturen in de brievenbus zullen belanden en ik na het bestuderen van tientalle offertes voor diverse werkzaamheden en leveringen gewoon geraakt ben om wat te rekenen en te cijferen (waardoor ik blijkbaar wat ktitischer prijzen ben beginnen te vergelijken) vraag ik mij af of het deze investering wel waard is.
    Als ik het internet "afstruin" kom ik heel wat "gelijkaardig" kookgerei tegen dat ook geschikt is voor inductie en dat even mooi "oogt" voor een derde van deze prijs en nog minder.
    Hier dan nu (eindelijk ) mijn concrete vraag:
    Wat is jullie mening en/of ervaring? Is de prijs/kwaliteitsverhouding van de door ons beoogde kookpannenset OK of is de merknaam "demeyere" toch "overroepen" en zijn er kookpannensets van andere merken op de markt die (nagenoeg) dezelfde kwaliteit bieden voor een "democratischer" prijs?
    Last edited by akkerjan; 18 februari 2011, 20:15.
    Jan Akkermans
    (BD1097BE)
    Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

  • #2
    Re: Kookpotten en pannen voor inductiekookplaat

    Ik heb enkele jaren geleden een paar kookpotten in de ALDI gekocht, spotgoedkoop en ze werken nog steeds op mijn inductieplaat . . . wat bakpannen betreft heb ik het bij Tefal gehouden.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Kookpotten en pannen voor inductiekookplaat

      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      Ik heb enkele jaren geleden een paar kookpotten in de ALDI gekocht, spotgoedkoop en ze werken nog steeds op mijn inductieplaat . . . wat bakpannen betreft heb ik het bij Tefal gehouden.
      Als je SOS Piet al eens gezien hebt zegt die dat je vlees moet bakken in een gewone pan en niet in een teflon pan.
      Wij hebben beide met en zonder, de vrouw kookt hier want daar ben ik niet aan thuis en ze doet dat goed.
      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

      Comment


      • #4
        Re: Kookpotten en pannen voor inductiekookplaat

        Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
        Als je SOS Piet al eens gezien hebt zegt die dat je vlees moet bakken in een gewone pan en niet in een teflon pan.
        Wij hebben beide met en zonder, de vrouw kookt hier want daar ben ik niet aan thuis en ze doet dat goed.
        Bedoel je dat TS jouw vrouw in huis moet halen ipv kookpotten ?

        OT: Jan, op andere warmtebronnen zoals gas en electro is kwaliteitsmateriaal zoals dat van Demeyere in het voordeel, specifiek door de bijzondere metaallegeringen van bodem en wanden (betere warmtegeleiding). Cfr ook koperen pannen op gasfornuis zoals in de toprestaurants.
        Ik ben ervan overtuigd dat dat ook op inductie topkwaliteit in het voordeel is, maar het voordeel zal hier (veel) kleiner zijn door de andere manier van warmtoverdracht. De kookpot/pan wordt immers zelf niet opgewarmd.

        Comment


        • #5
          Re: Kookpotten en pannen voor inductiekookplaat

          Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
          Jan, op andere warmtebronnen zoals gas en electro is kwaliteitsmateriaal zoals dat van Demeyere in het voordeel, specifiek door de bijzondere metaallegeringen van bodem en wanden (betere warmtegeleiding). Cfr ook koperen pannen op gasfornuis zoals in de toprestaurants.
          Ik ben ervan overtuigd dat dat ook op inductie topkwaliteit in het voordeel is, maar het voordeel zal hier (veel) kleiner zijn door de andere manier van warmtoverdracht. De kookpot/pan wordt immers zelf niet opgewarmd.
          Ik dacht dat bij inductie-koken de metaallegeringen van bodem en wanden nu precies iets belangrijker waren dan bij "traditionele" wartebronnen als gas en electra.
          Het is inderdaad zo dat je bij inductiekoken geen warmtebron onder de kookpan hebt, maar dat door inductie de moleculen in de ferro-magnetische bodem van de kookpan zo snel gaan bewegen dat deze warm wordt. De bodem van de kookpan wordt dus als het ware rechtstreeks verhit.

          Onderstaande vond ik o.a. op Wikepedia:
          "In een inductiekookplaat zijn elektrische spoelen geplaatst. Deze genereren onder de pan een magnetisch veld dat met een zeer hoge frequentie fluctueert, zo tussen de 25 en 100 kilohertz. Hierdoor gaat een elektrische wervelstroom door de panbodem lopen die door de weerstand van de bodem wordt omgezet in hitte. Doordat de pan rechtstreeks verhit wordt gaat weinig energie verloren. Dit is anders dan bij bijvoorbeeld een gasfornuis waarbij de warmtebron zich onder de pan bevindt waardoor ook de omgeving van de pan verwarmd wordt."

          Ik twijfel er echter aan dat het kwaliteitsverschil tussen "Demeyere" kookpotten en -pannen en het "doorsnee" keukengerei recht evenredig is met het prijsverschil.
          Anderzijds stel ik vast dat we er blijkbaar geen probleem mee hebben om een fototoestel aan te kopen van 1.500 € en dat dan na 4 of 5 jaar vervangen omdat het "voorbijgestreefd" is en er "beter" materiaal op de markt is, maar dat 1.500 € uitgeven aan iets wat meer dan 30 jaar naar alle tevredenheid zijn dienst doet en dagelijks gebruikt wordt, blijkbaar wat moeilijker ligt.

          (Vermoedelijk zal ik op een forum van "amateurkoks" op deze vraag net een iets ander antwoord krijgen dan op een forum voor "amateurfotgrafen".... )
          Jan Akkermans
          (BD1097BE)
          Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Kookpotten en pannen voor inductiekookplaat

            Ik wil je plannen niet helemaal overhoop smijten, maar toch iets dat je niet mag vergeten aan gas.

            - koken op gas = minstens 3 x goedkoper dan op inductie, je zal er niet arm van worden, maar 100 euro hier en 100 euro daar ... Na 10 jaar is dat toch een mooie nieuwe camerabody gratis
            - bijna ALLE chefs koken op gas omwille van het "temperament" dat gas bied. Moest koken op inductie echt beter zijn tov gas, dan zouden die wel massaal op inductie gaan koken.

            Een sterk argument in het voordeel van inductie is het onderhoud van de kookplaat. Bij gas heb je wel ff wat geprul als de melk overkookt

            Comment


            • #7
              Re: Kookpotten en pannen voor inductiekookplaat

              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
              ...
              <knip>
              - koken op gas = minstens 3 x goedkoper dan op inductie, je zal er niet arm van worden, maar 100 euro hier en 100 euro daar ... Na 10 jaar is dat toch een mooie nieuwe camerabody gratis
              <knip>
              ...
              Één van de redenen waarom we voor inductie kozen is net dat het rendement van inductie hoger blijkt te zijn dan dat van gas, maar ook dat het m.i. "properder" en "veiliger" is.
              Zie o.a.: http://www.golantec.be/koken.htm
              Jan Akkermans
              (BD1097BE)
              Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: Kookpotten en pannen voor inductiekookplaat

                Oorspronkelijk geplaatst door Jan Akkermans Bekijk bericht
                Één van de redenen waarom we voor inductie kozen is net dat het rendement van inductie hoger blijkt te zijn dan dat van gas, maar ook dat het m.i. "properder" en "veiliger" is.
                Zie o.a.: http://www.golantec.be/koken.htm
                Hou er rekening mee dat een inductieplaat weerom een "slapende energieverbruiker" is.
                Ik heb zelf de meting gedaan en zonder dat er een kookpot op staat is het verbruik 30W.
                Volgens de technische dienst van Miele is dit normaal

                Comment


                • #9
                  Re: Kookpotten en pannen voor inductiekookplaat

                  Voor Jan :
                  hebben jullie ervaring met koken op gas ?? wij hadden deze al 30 jaar en hebben bij onze verbouwing vorig jaar opnieuw voor gas gekozen , onze demeyere potten zijn nog steeds in gebruik , wij hebben toen gekozen om een nieuw semi industrieel RVS gasvuur te kiezen dat nog eens extra voorzien is van een grote vlakke grill-plaat , een droom om op te koken ( en we doen dit hier beiden graag ) . Betreft de nadelen voor de reininging : net zoals de pro's een velletje alufolie onder de branders door en bij morsen vervang je dit . Kookt super , we huren regelmatig eens een appartement of vakantie verblijfje en daar komen we dan allebei weer van terug dat de alectrische/inductie's enz niets voor ons zijn ( het lukt ons doodgewoon niet om de intensiteit te regelen zoals we willen) , misschien stopt men hier al vlug de goedkopere spullen in maar dit werkt voor ons toch niet.
                  Let op ; het geld voor de potten ging bij ons in de meerprijs voor het fornuis , en aan de kosten voor aanleg van een veilige gasleiding , kompleet met veiligheids-elektroklep en omschakelaar voor 2 flessen gas zodat als "mevrouw kookt en de gas in één fles leeg is ze enkel twee kranen hoeft te openen-sluiten .
                  top gasvuren : Viking - Boretti- , enz (geen smeg of siemens namaakvuur )
                  mvg Erwin
                  Nikon D300s + D70s + 70-200/2.8/VR + 18/70 Dx Ed +17/55 dx 2.8 +Sigma 8-16 + SB900 & Canon Powershot G10 voor in de zakken

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kookpotten en pannen voor inductiekookplaat

                    Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                    - bijna ALLE chefs koken op gas omwille van het "temperament" dat gas bied. Moest koken op inductie echt beter zijn tov gas, dan zouden die wel massaal op inductie gaan koken.
                    Dat is nu niet echt het beste argument. De pro-chefs zijn aan het overschakelen op inductie, voor hen heeft dat het grootste voordeel van temperatuur in de keuken die een pak minder wordt dan wanneer ze met een hoop gasbranders zitten.
                    De temperatuurcontrole bij inductie is nagenoeg hetzelfde als die van gas.
                    Reden dat ze het niet massaal doen is de investering, je gaat niet zomaar effe allemaal nieuwe fornuizen kopen als de huidige nog ok zijn, en ze moeten al hun dure koperen pannen en potten dan ook wegdoen.
                    Maar natuurlijk zullen er ook veel op gas blijven werken. Het is zoiets als fotograferen met canon of nikon, er zullen altijd argumenten zijn waarom voor een bepaald persoon het ene je meer ligt dan het andere (alhoewel, ik moet misschien eerder een voorbeeld vinden van twee verschillende technieken die finaal redelijk gelijkwaardig zijn).

                    Ivm kookpotten en pannen. Wij hebben een combinatie van demeyere en ikea 365+ potten.
                    Bij de kookpotten merk ik geen verschil. Water kookt even snel bij beide. De ikeapotten zijn intussen een goeie 10 jaar oud, zien er nog uit als nieuw, hebben 18 euro ofzo gekost. We hebben ook twee inductiepannen gekocht in de macro voor 20 euro. Idem, doen het prima.
                    Reden waarom ik niet graag "doordeweeks" kook met demeyere: het gewicht, ik vind het gewoon zware potten. Bovendien zijn er een aantal potten waar de warmtedoorslag naar de handvaten zo groot is dat je ze niet met blote hand kan vasthouden (voor potten van 150-200 euro had ik dit niet echt verwacht eerlijk gezegd).
                    Waarom kopen we nog wel demeyere potten en pannen: voor speciale toepassingen, speciale soorten potten en pannen die je maar in bepaalde merken hebt (sauteuzes, ovenpannen,....whatever).

                    Demeyere beweert wel een bepaalde legering te hebben die beter werkt. Ook hebben we hier bijvoorbeeld een pan die ervoor zorgt dat...tja, ben uitleg van echtgenoot vergeten, maar de pan kan niet oververhitten, dan slaat het vuur af ofziets...
                    We hebben ook een demeyerepan met teflon in.

                    Enfin, bij pannen is het net zoals fototoestellen, je betaalt soms veel geld voor gadgets, of je betaalt soms veel geld voor een bepaald soort pan waar de gebruiker ervan overtuigd is dat het dat waard is.
                    Je krijgt er weer alleen maar keuzestress van .

                    PS: demeyere heeft fabrieksverkopen, waar ze korting geven op potten en pannen omdat er een minuscuul klein krasje op het deksel zit bijvoorbeeld.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kookpotten en pannen voor inductiekookplaat



                      ook goeie kookpotten, enkel aan huis verkocht dat wel
                      ik ben er al 10 jaar zeer tevreden mee, wel niet goedkoop
                      worden dikwijls gebruikt in kookprogramma's op tv
                      smile ! ...it confuses people ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kookpotten en pannen voor inductiekookplaat

                        Ik kook ook altijd op gas en heb geïnvesteerd in kookpotten en pannen van Le Creuset.
                        Die zijn niet goedkoop maar heb ze ook niet allemaal in één keer gekocht.
                        Nu heb ik een 4-tal potten, een gietijzeren braadpan, een grilpan, een tajine, 2 ovenschotels, een wok en nog wat ander klein gerief.
                        Allemaal levenslange garantie.
                        Ze ogen ook bijzonder mooi in die kersrode kleur.
                        Groeten,
                        Koen
                        Nikon D800 met Grip, Nikon D300s met grip, Nikkor 50 f/1.8, Nikkor 17-55 f/2.8G IF ED, Nikkor AF-S VR 80-400 f/4.5-5.6 ED, AF-S Micro Nikkor 105 f/2.8G ED, AF S Nikkor 10-24 f/3.5-4.5G ED, Nikon SB-600, Manfrotto 190XB, Manfrotto 804RC2

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kookpotten en pannen voor inductiekookplaat

                          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                          Hou er rekening mee dat een inductieplaat weerom een "slapende energieverbruiker" is.
                          Ik heb zelf de meting gedaan en zonder dat er een kookpot op staat is het verbruik 30W.
                          Volgens de technische dienst van Miele is dit normaal
                          Bedoel je als de inductieplaat ingeschakeld staat 30W of is het als de platen gewoon uitstaan ?
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kookpotten en pannen voor inductiekookplaat

                            Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                            Ik wil je plannen niet helemaal overhoop smijten, maar toch iets dat je niet mag vergeten aan gas.

                            - koken op gas = minstens 3 x goedkoper dan op inductie, je zal er niet arm van worden, maar 100 euro hier en 100 euro daar ... Na 10 jaar is dat toch een mooie nieuwe camerabody gratis
                            - bijna ALLE chefs koken op gas omwille van het "temperament" dat gas bied. Moest koken op inductie echt beter zijn tov gas, dan zouden die wel massaal op inductie gaan koken.

                            Een sterk argument in het voordeel van inductie is het onderhoud van de kookplaat. Bij gas heb je wel ff wat geprul als de melk overkookt
                            Dat is niet waar hè Xafke.
                            Ik zou durven beweren dat het 'temperament' van inductie heviger is dan dat van gas.
                            Het waarom dat men in restaurants niet gemakkelijk overgaat op inductie is de kostprijs.
                            Die hebben kookplaten van 5000 watt nodig en die zijn nog zéér duur.
                            Voordelen van inductie tegenover gas zijn oa. veel sneller opwarmen en de reactietijd is ook sneller.( Die 5000watt platen)
                            Inderdaad de samenstelling van de pannenbodem is belangrijk bij inductie, tenminste als je wil profiteren van het volle rendement van inductie. Als je budget het toelaat blijf dan bij Demeyere.
                            Enkel voor de anti aanbakpannen heb ik gekozen voor de 'GREEN PAN'. Deze zijn veel goedkoper dan die van Demeyere en kwalitatief zeker zo goed. Ze worden trouwens door Demeyere geproduceerd.
                            Persoonlijk vind ik tefal minderwaardig van kwaliteit. Eerst eet je de teflon laag mee op en daarna kook je op aluminium ... 2maal ongezond. Hier zal ik wel op veel tenen trappen zeker
                            Miel
                            Last edited by mil1; 20 februari 2011, 13:13.
                            D90 - D70 - F80 + glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kookpotten en pannen voor inductiekookplaat

                              Oorspronkelijk geplaatst door dewiene Bekijk bericht
                              Voor Jan :
                              hebben jullie ervaring met koken op gas ?? wij hadden deze al 30 jaar en hebben bij onze verbouwing vorig jaar opnieuw voor gas gekozen , onze demeyere potten zijn nog steeds in gebruik , wij hebben toen gekozen om een nieuw semi industrieel RVS gasvuur te kiezen dat nog eens extra voorzien is van een grote vlakke grill-plaat , een droom om op te koken ( en we doen dit hier beiden graag ) . Betreft de nadelen voor de reininging : net zoals de pro's een velletje alufolie onder de branders door en bij morsen vervang je dit . Kookt super , we huren regelmatig eens een appartement of vakantie verblijfje en daar komen we dan allebei weer van terug dat de alectrische/inductie's enz niets voor ons zijn ( het lukt ons doodgewoon niet om de intensiteit te regelen zoals we willen) , misschien stopt men hier al vlug de goedkopere spullen in maar dit werkt voor ons toch niet.
                              Let op ; het geld voor de potten ging bij ons in de meerprijs voor het fornuis , en aan de kosten voor aanleg van een veilige gasleiding , kompleet met veiligheids-elektroklep en omschakelaar voor 2 flessen gas zodat als "mevrouw kookt en de gas in één fles leeg is ze enkel twee kranen hoeft te openen-sluiten .
                              top gasvuren : Viking - Boretti- , enz (geen smeg of siemens namaakvuur )
                              mvg Erwin

                              Top gasfornuis... geef mij maar een AGA.... maar ja , niet te betalen hé :-)
                              Miel
                              D90 - D70 - F80 + glas

                              Comment

                              Working...
                              X