Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Snelle wireless router met extra mogelijkheden.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Snelle wireless router met extra mogelijkheden.

Omdat we hier met 3 soms wel 4 pc's draadloos aan het surfen zijn, dringt er zich een snellere oplossing op met extra mogelijkheden.

Ik zou graag een krachtige(r) wireless router hebben + de mogelijkheid om een extere NAS aan te sluiten zodat deze kan doen als netwerkbackup.
    Ik ben redelijk nieuw in deze materie. Maar als ik het wil veranderen, wil ik het gelijk goed doen.

Bottom line: een goeie wireless router waar ik een netwerkschijf (schijven) kan aan hangen om backups te maken van enerzijds mijn foto's en projecten, waar m'n vriendin met haar pc ook toegang tot heeft om haar projecten te backuppen.

Ik heb eens voorzichtig zitten neuzen, en denk aan deze combinatie. Lijken me wel vrij hoge bedragen te zijn:

http://www.routercenter.be/product/1...l#geschiktvoor

samen met:

http://www.routercenter.be/product/1...-n-router.html

Wat vinden jullie? Suggesties? Aanbevelingen?
    www.brunodyserinck.be
    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Re: Snelle wireless router met extra mogelijkheden.

Die E4200 is nog maar pas uit en waarschijnlijk nog niet (goed) leverbaar in Belgie, maar de specs zijn wel goed, heb hem zelf ook in bestelling staan, samen met de e3000.
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
      Die E4200 is nog maar pas uit en waarschijnlijk nog niet (goed) leverbaar in Belgie, maar de specs zijn wel goed, heb hem zelf ook in bestelling staan, samen met de e3000.
      Dus da's dan ook alvast de goeie keuze om zo'n harddisktorentje aan te koppelen die dan door de pc's in het netwerk aanspreekbaar is?
      www.brunodyserinck.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
        Dus da's dan ook alvast de goeie keuze om zo'n harddisktorentje aan te koppelen die dan door de pc's in het netwerk aanspreekbaar is?

Tuurlijk, je storage is 'just another device' in je lan voor die router. Het enige dat hij moet doen is pakketjes switchen, no big deal.

Door de dualband kun je je eventuele streaming traffiek scheiden van je gewone traffiek indien nodig.

En dan binnenkort de DD-WRT firmware erop wanneer die beschikbaar is en je hebt een supertoestel.
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
          Tuurlijk, je storage is 'just another device' in je lan voor die router. Het enige dat hij moet doen is pakketjes switchen, no big deal.

Door de dualband kun je je eventuele streaming traffiek scheiden van je gewone traffiek indien nodig.

En dan binnenkort de DD-WRT firmware erop wanneer die beschikbaar is en je hebt een supertoestel.
          Bedankt voor je uitleg in ieder geval! Ik ben nog een leek op dat gebied. Ik weet wat ik wil, maar heb er niet de juiste benamingen voor. Hoofddoel is: snel wireless op het netwerk en op internet + een gemeenschappelijke hd-toren zodat we allen naar hartelust kunnen backuppen
          www.brunodyserinck.be

Comment

http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-reviews

Ben ook op zoek naar een betaalbare NAS met toch nog wat performance, liefst met raid 6. Blijkbaar is dat niet echt betaalbaar spijtig genoeg ...

Comment

TimeCapsule van Apple al overwogen?
              Snelle router met dualband, maar schijf is niet de snelste.

Comment

Zeker deze eens bekijken als je een niewe router aanschaft
                α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                Flickr____No place to be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke
                  Zeker deze eens bekijken als je een niewe router aanschaft
                  Stond al vermeld

Comment

Wat ik me wel afvraag bij deze: http://www.routercenter.be/product/1...l#geschiktvoor is als je in RAID 1 werkt... en dus maar over 2TB aan opslagcapaciteit beschikt wat de mogelijkheden zijn als je wil uitbreiden. 2TB lijkt me in ieder geval niet zoveel te zijn...
                    www.brunodyserinck.be

Comment

Ik vraag alleen af waarom je RAID wilt gebruiken? Of nodig denkt te hebben?

RAID dient voor HW bescherming. Dat wil zeggen als een disk faalt, dan werkt het gewoon verder want in die RAID zitten nog andere disks die dan gewoon verder werken. Dus RAID is goed voor een persoon/bedrijf dat geen downtime van zijn data wil/kan hebben.

Een goede backup begint met de SW. Je hebt een SW programma nodig dat je data incrementeel backup'ed. bv elk uur worden alle wijzigingen opgeslagen. Als je een file wist dan blijft in zo'n backup de originele file nog staan zolang er plaats is op die schijf. Heb je nu een probleem dan kan je in de backup normaal een lijst van files vinden van verschillende datums. Je kiest dan welke je wilt terugzetten.

Op een RAID zijn alle gekoppelde schijven indentiek. Dit wil zeggen een file deleten dan is ze weg op alle schijven. RAID houdt ook geen historie bij. Dus RAID op zich is geen vervanging voor een backup.

Dus als de master data op elke interne schijf van die 4 systemen zit.
                      Dan stel ik voor om een gewone grote backup schijf te kopen. Een USB schijf kan als je die aan je router kan hangen. Anders neem je een netwerk schijf (is duurder dan de USB). Van elk van de 4 systemen laat je die SW dan elk uur zijn backup maken op die netwerk schijf.
                      Als de netwerk schijf faalt, dan moet je die gewoon zo snel mogelijk vervangen. Totdat ze vervangen is, heb je tijdelijk geen backup. De meerprijs voor RAID dient dus alleen omdat probleem op te lossen dat je nog backup hebt als er een schijf in de raid stuk gaat.

Als je de master data niet meer op de interne HD van de 4 systemen wilt houden. Dan heb je 2 netwerk schijven nodig. De ene voor de master data, de 2de waar je de backup naar schrijft. Je kan een of beiden netwerkschijven door een RAID beveiliging vervangen. Maar je mag nooit die 2 schijven (master+backup) in 1 RAID systeem zetten.
                      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Alvast bedankt voor uw antwoord.
                        Zoals ik in m'n 1e post al vermeldde: ik ben een leek op dit gebied.

Dus afkortingen zoals: HW bescherming, SW programma zijn effekes nog latijn voor me.

Omdat m'n vriendin en ik onze zakens de professionele toer op laten gaan (mijn vriendin als zelfstandige, ik in bij-beroep) is een goede backup en een snelle (wireless) internet-toegang van groot belang.

We willen een data-backup die:
                        1) toegankelijk is vanop iedere PC die zich in ons netwerk(wireless) bevindt (dus in dat opzicht een netwerkschijf aangesloten aan de ethernetpoort van een nieuwe wireless router)
                        2) toegankelijk is via internet (met bijhorende goede beveiliging)
                        3) als een hard-disk in het systeem het zou begeven, dat we niet alle data-backup kwijt zijn
                        4) uitbreidbaar indien nodig (dus niet vasthangend aan een bepaalde maximale grootte van geïnstalleerde schijf
                        5) automatisch volgens een logische planning backups gaat nemen van al de data die wij willen backuppen.

Daaraan gekoppeld een draadloze snelle router met ethernetpoort om die backup aan te hangen, die toelaat om op respectabele snelheden op internet te werken, zelfs wanneer er een backup-process aan de hang is, en welke niet onderhevig is aan het data-verkeer van een andere pc in het netwerk.

Ik weet natuurlijk niet in welke mate ik nu eisen aan een bepaald systeem aan het stellen ben. Maar zoals ik in m'n eerste post steldde: ik wil het gelijk goed doen!
                        M'n vriendin en ik beseffen donders goed dat een goede en veilige backup essentiëel voor ons is.
                        www.brunodyserinck.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                          Ik vraag alleen af waarom je RAID wilt gebruiken? Of nodig denkt te hebben?

RAID dient voor HW bescherming. Dat wil zeggen als een disk faalt, dan werkt het gewoon verder want in die RAID zitten nog andere disks die dan gewoon verder werken. Dus RAID is goed voor een persoon/bedrijf dat geen downtime van zijn data wil/kan hebben.

Een goede backup begint met de SW. Je hebt een SW programma nodig dat je data incrementeel backup'ed. bv elk uur worden alle wijzigingen opgeslagen. Als je een file wist dan blijft in zo'n backup de originele file nog staan zolang er plaats is op die schijf. Heb je nu een probleem dan kan je in de backup normaal een lijst van files vinden van verschillende datums. Je kiest dan welke je wilt terugzetten.

Op een RAID zijn alle gekoppelde schijven indentiek. Dit wil zeggen een file deleten dan is ze weg op alle schijven. RAID houdt ook geen historie bij. Dus RAID op zich is geen vervanging voor een backup.

Dus als de master data op elke interne schijf van die 4 systemen zit.
                          Dan stel ik voor om een gewone grote backup schijf te kopen. Een USB schijf kan als je die aan je router kan hangen. Anders neem je een netwerk schijf (is duurder dan de USB). Van elk van de 4 systemen laat je die SW dan elk uur zijn backup maken op die netwerk schijf.
                          Als de netwerk schijf faalt, dan moet je die gewoon zo snel mogelijk vervangen. Totdat ze vervangen is, heb je tijdelijk geen backup. De meerprijs voor RAID dient dus alleen omdat probleem op te lossen dat je nog backup hebt als er een schijf in de raid stuk gaat.

Als je de master data niet meer op de interne HD van de 4 systemen wilt houden. Dan heb je 2 netwerk schijven nodig. De ene voor de master data, de 2de waar je de backup naar schrijft. Je kan een of beiden netwerkschijven door een RAID beveiliging vervangen. Maar je mag nooit die 2 schijven (master+backup) in 1 RAID systeem zetten.
                          Raid wil je eigenlijk gewoon om de kopzorgen van een restore te vermijden. Eigenlijk wil je een raid 6 systeem met een spare disk in de kast. Dan heb je twee parity schijven en moet er al heel wat mis gaan om de raid te verliezen. Het probleem is dat die systemen duur zijn Buiten raid wil je ook nog twee offline backups, waar je om de beurt een copie naar maakt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                            Op een RAID zijn alle gekoppelde schijven indentiek.
                            Afhankelijk welke RAID-configuratie je gebruikt ... groot verschil tussen RAID 0 en RAID 1.

En wat BU betreft ... liefst RAID 1 met extra BU.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Ik kan niet zeggen of ik het bos door de bomen al zie...
                              Maar in ieder geval: bedankt voor de respons. We zoeken verder...
                              www.brunodyserinck.be

Comment

Working...
                              X