Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gratis OS gezocht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gratis OS gezocht

Hoi

Ik pas een nieuwe televisie gekocht, en ben van plan mijn oude laptop (die hier toch maar staat te staan) te gaan gebruiken om films af te spelen via hdmi of vga kabel.
    Nu draait het beestje op Windows vista, maar dit gaat zo ontzettend traag (er staat wel veel rommel op na al die jaren dat geef ik toe).
    Het duurt 5 minuten voor ik me kan aanmelden, en dan nog eens 5 vooraleer je vlotjes kan beginnen met werken.

Nu zoek ik dus een ander, gratis, OS dat vrij snel en soepel werkt. Ik heb al wel met Ubuntu gewerkt, maar ik weet dat er nog andere bestaan ook. Nu ik zo eens aan het zoeken ben zie ik door het bos de bomen niet meer Ubuntu, Debian, ... er bestaan zoveel verschillende versies e.d.

Ik heb al eens gekeken op http://www.freeos.com/Compare maar ik snap er niet echt veel van. Welk gebruiken jullie zoal en wat is er aan te raden voor gebruik dat ik hierboven omschreef?

Yannick

Re: Gratis OS gezocht

Voor zover ik er iets over weet - dat is niet veel - is linux Mint het meest geschikt gemaakt voor media-dingen.
    Dit omdat men bij linux Mint er naar streeft zoveel mogelijk drivers, codecs en andere zaken m.b.t. media in de standaardinstallatie mee te nemen.

Ik denk niet dat er een groot verschil is in gebruiksgemak tussen Mint en Ubuntu.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
      Voor zover ik er iets over weet - dat is niet veel - is linux Mint het meest geschikt gemaakt voor media-dingen.
      Dit omdat men bij linux Mint er naar streeft zoveel mogelijk drivers, codecs en andere zaken m.b.t. media in de standaardinstallatie mee te nemen.

Ik denk niet dat er een groot verschil is in gebruiksgemak tussen Mint en Ubuntu.
      Ik ken het niet maar ga het zeker eens googlen, bedankt voor de tip!

Yannick

Comment

Probeer dan maar eens Ubuntu Studio.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Probeer dan maar eens Ubuntu Studio.
          Ziet er ook iets interessant uit Straks kan ik weer niet kiezen

Yannick

Comment

Beiden eens even opgezocht, maar wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen Mint of Ubuntu Studio, ik vind het moeilijk om die ergens tegenover elkaar te plaatsen?

Yannick

Comment

Dag,

Groeten,
              Shurik.
              http://lerrante.be/etoile/

Comment

Bedankt voor de link, handige vergelijking maar er staat niet echt meer op dan ik als wist via wikipedia e.d.

Yannick

Comment

Wat zou je nog willen weten? (ik bedoel de concrete vragen...)
                  Zo ben je sneller geholpen
                  http://lerrante.be/etoile/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Shurik Bekijk bericht
                    Wat zou je nog willen weten? (ik bedoel de concrete vragen...)
                    Zo ben je sneller geholpen
                    Ja ik weet niet goed hoe ik het moet zeggen, of hoe ik beiden best vergelijk...
                    Verhouden ze zich bijvoorbeeld als win vista vs win 7, of wat is beter aan mint dan aan ubuntu studio e.d.

Yannick

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
                      Beiden eens even opgezocht, maar wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen Mint of Ubuntu Studio, ik vind het moeilijk om die ergens tegenover elkaar te plaatsen?

Yannick
                      Ik had nooit gehoord van Ubuntu Studio voordat Theokus het hier aangaf.

Mijn indruk is dat Ubuntu Studio voornamelijk bedoeld is om multimedia te bewerken.
                      Linux Mint is goed in het afspelen van multimedia maar niet specifiek bedoeld om het te bewerken.
                      Linux Mint bevat in de standaardinstallatie de zogenaamde 'proprietary' drivers en codecs.
                      (Hoe vertaal je het best 'proprietary'?)
                      Daarin onderscheid het zich vooral van Ubuntu en de andere distro's.
                      Klein verschil overigens want bij de andere distro's is het na installatie ook gewoon toe te voegen.
                      Last edited by heaucheneaudt; 6 februari 2011, 22:47.

Comment

Ik heb een tweetal maanden geleden Mint geïnstalleerd en heb sinds geen Windows (XP) meer gebruikt.
                        Voor wat het waard is, ik ben tevreden en heb zeer weinig de sudo opdrachten nodig gehad - naar ik vermoed minder dan bij Ubuntu het geval zou geweest zijn. O.m. door de meer grafische interface van Mint t.o.v. Ubuntu.
                        Er zijn natuurlijk de forums om je te helpen, inzonderheid m.b.t. de opdrachten. Laat je niet afschrikken, in Windows kan je toch af en toe ook behoefte hebben aan het "uitvoeren" venster?

Comment

Ik had nooit gehoord van Ubuntu Studio voordat Theokus het hier aangaf.

Mijn indruk is dat Ubuntu Studio voornamelijk bedoeld is om multimedia te bewerken.
                          Linux Mint is goed in het afspelen van multimedia maar niet specifiek bedoeld om het te bewerken.
                          Linux Mint bevat in de standaardinstallatie de zogenaamde 'proprietary' drivers en codecs.
                          (Hoe vertaal je het best 'proprietary'?)
                          Daarin onderscheid het zich vooral van Ubuntu en de andere distro's.
                          Klein verschil overigens want bij de andere distro's is het na installatie ook gewoon toe te voegen.
                          Tja, de echte drivers he, gene namaak.
                          Installeer die Studio eens en bekijk dan wat jouw indruk is geworden he
                          Trouwens je kan gemakkelijk terug naar een andere of vorige versie.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Om het je nog wat moeilijker te maken Yakke, of juist makkelijker.
                            Lees eens op onderstaande website:

Dit is denk ik ongeveer wat je zoekt, je kunt het op usb-stick installeren dus erg makkelijk om het eens te proberen.

Ik ken het niet uit ervaring, naar aanleiding van je vraag ben ik eens wat gaan snuffelen op het web.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              Tja, de echte drivers he, gene namaak.
                              Installeer die Studio eens en bekijk dan wat jouw indruk is geworden he
                              Trouwens je kan gemakkelijk terug naar een andere of vorige versie.
                              Ik heb geen belangstelling voor Debian-based distro's.
                              De 'gewone' Debian is voor mij goed genoeg.
                              Mocht ik behoefte krijgen aan software die wat meer up-to-date is dan zou ik overstappen
                              naar Debian Sid.

Comment

Working...
                              X