Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een woord is een woord, dacht ik toch tenminste

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Een woord is een woord, dacht ik toch tenminste

Een 7-tal maand geleden net hetzelfde meegemaakt.
    We gingen naar een huis kijken - een van de zovele in onze huizenjacht. Paste perfect binnen ons vooropgesteld budget. We waren in de wolken toen het ook nog eens het perfecte huis voor ons bleek te zijn.
    Maar goed, ter plaatse wilden we niet direct toezeggen. Onderweg naar huis overlegt en tot de vaststelling gekomen dat we er ons beide thuis zouden voelen. Dus telefonisch een bod uitgebracht wat, na een paar uur, door de verkoopster werd aanvaard.
    Gezien mijn man de dag erna 's avonds moest werken werd er afgesproken om de daaropvolgende dag langs te gaan om een onderhandse overeenkomst te ondertekenen.
    Voor de dame geen probleem, ze had geen andere kandidaten en, wat ook belangrijk was voor haar, we gingen akkoord dat ze nog tot december 2010 in haar woning kon blijven wonen mits de nodige vergoeding vanaf het moment dat de akte zou verlijden.

De volgende dag, niets gehoord.
    De daaropvolgende dag, een half uur voor we gingen vertrekken om de onderlinge overeenkomst te gaan ondertekenen, een sms van haar zeggende dat ze een koper had die 4000€ meer boodt en, wat ze wel veel belangrijker vond, bij wie ze niet zou moeten wachten tot het verlijden van de akte om haar geld te krijgen...
    Mijn echtgenoot belt haar om nadere uitleg en we kregen echt het gevoel een koppel schooiers te zijn "die een lening moesten aangaan" tegenover dat ander paar die haar direct haar geld konden geven.
    We waren beide ook enorm ontgoocheld en kwaad, maar gezien er nog niets ondertekend was moesten we er ons bij neerleggen.
    Soit, we pasten dan maar en zochten verder naar ons "droomhuis".
    Wat we een paar weken later ook vonden en kochten.
    De ganse papierwinkel wordt opgestart, compromis wordt ondertekend, bank brengt alles in orde voor de lening,... tot plots een sms van de vorige dame dat ze ons de woning toch wou verkopen voor zelfs nog 5000€ minder dan ons oorspronkelijk bod, dus 9000€ minder dan wat het tweede koppel haar had geboden
    Die kopers zullen dan toch niet zo ideaal geweest zijn als ze liet uitschijnen.
    Op dat moment dachten we een beetje dat ze blufte toen ze ons liet weten een andere koper gevonden te hebben om zo de prijs toch nog iets op te drijven.
    Soms werkt het, soms niet. Bij ons heeft het alleszins niet gewerkt.
    Last edited by Cookie; 31 januari 2011, 09:01.
    En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

Comment

Tja.Moest het jouw woning zijn, eens zien of jij dan 5000€ zou laten liggen. Zo lang er niks op papier staat...

Sorry, ik weet dat het cru klinkt, en ik weet dat het pijn doet ernaast te grijpen. Maar; such is life. Niks aan te doen.
      http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
        Tja.Moest het jouw woning zijn, eens zien of jij dan 5000€ zou laten liggen. Zo lang er niks op papier staat...

Voilà ... Ook mijn gedacht, als het over zo'n bedragen gaat, afspraken op papier, discussie is dan onmogelijk, het gesproken woord is vluchtig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
          Voilà ... Ook mijn gedacht, als het over zo'n bedragen gaat, afspraken op papier, discussie is dan onmogelijk, het gesproken woord is vluchtig.
          Dit is natuurlijk niet leuk om mee te maken, maar zoals al dikwijls aangegeven ... als het om geld gaat ALTIJD iets op papier zetten en laten ondertekenen.

De grootste familie ruzies gaan altijd over geld ... en zolang we materialisten blijven zal dit zo zijn spijtig genoeg ... meer, meer en nog meer geld is het enigste wat telt.

Vorig jaar vond mijn vrouwtje een woning enkele km's van waar we wonen, vrij groot, redelijke tuin ... en niet te duur, maar wij hebben ook geen 500k Euro klaar liggen, dus naar de bank gegaan ... alles op een rijtje gezet en volgens de bankdirecteur (die trouwens al jaar en dag tot onze vriendenkring behoort) kon dit perfect geregeld worden ... effe een overbruggingskrediet voor enkele maanden en dan kon de nieuwe woning gekocht worden terwijl de huidige woning te koop stond.

Dus ook maar even naar de notaris, een compromis was geen enkel probleem, uiteindelijke betaling van de woning kan dan drie maanden later doorgaan ... geld beschikbaar met het overbruggingskrediet indien onze woning nog niet verkocht zou zijn ... maar als je alles even nakijkt en je hebt de pech dat de huidige woning niet verkocht is binnen een redelijke termijn ben je maanden een dubbele lening aan het betalen hé, dit is een bijzonder hoge maandelijkse last waar wij niet echt zin in hadden ... dus beslist om toch maar niet door te zetten en geen verkoopovereenkomst getekend.

Ik hoor die gast van het immobiliënkantoor het nog zeggen, ja maar meneer, er zijn nog drie andere, mogelijke kopers die we hebben laten wachten terwijl U 'nadacht' ... ik heb dus verlies geleden ... pakte mooi niet hoor, heb hem geen cent betaald ... en een jaar later staat diezelfde woning nog altijd te koop ... voor 50k minder ondertussen, dus die drie andere kopers waren ofwel familie van hem, ofwel gewoon lucht ... ik denk het laatste ...
          Last edited by LamboCars; 31 januari 2011, 11:15.
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Tja, ook ooit meegemaakt met een bouwgrond die ineens 10% duurder werd.
            Onmiddelijk afgehaakt, met zulke mensen zijn geen zaken te doen.
            Nadien ook nog eens met een koper voor een woning die de mondeling afgesproken prijs niet meer wilde betalen. Dadelijk gereageerd dat de verkoop dan niet meer doorging. Was gauw opgelost.
            Ik hoop dat jullie een betere woning vinden voor dezelfde prijs.

Comment

In Nederland zouden ze blij zijn als ze hun woning op een zaterdag namiddag even kunnen verkopen voor de gewenste prijs. Wanneer iemand een ander huis wil, duurt het vaak meer dan een jaar voordat ze hun huis verkocht hebben. Nederland staat vol met leegstaande droomhuizen die door de crisis flink in prijs gedaald zijn.
              Een mondelinge overeenkomst is wettelijk ook een overeenkomst: je hebt wel getuigen of een goed bewijs nodig. Dat kunnen ook opgenomen telefoongesprekken zijn met de andere partij.
              ps. Die afschuwelijke en overdadige Smileys in uw bericht maken u verhaal haast onleesbaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht

Sorry, ik weet dat het cru klinkt, en ik weet dat het pijn doet ernaast te grijpen. Maar; such is life. Niks aan te doen.
                Ik zou dit niet doen. Een woord is een woord, zo staat het ook in de wet. Maar dit gebeurt inderdaad vaak en je moet iets op papier laten zetten. Zeker als je zelf eerst je huis moet verkopen, dan wil je een beetje zekerheid. Suck it up and move on. Daar is niks meer aan te doen. Je hebt tenminste wel iets bijgeleerd. Het enige wat je nog kan proberen is 1000 euro onder je oorspronkelijke bod te gaan om te kijken of er echt wel een andere koper is

Comment

Erg rotte situatie. Maar spijtig genoeg komt dit erg, erg veel voor in de immo-wereld.

Ken zo genoeg voorbeelden:
                  - bv. waarbij de kopers overeenkomen dat ze 2 dagen later terug komen om't eens te bekijken met een architect maar wel 99% zeker zullen kopen. Dat is dik in orde voor de verkoper en die zal even andere kopers afhouden.
                  2 dagen later staan ze daar en is de woning al verkocht... Andere kopers hadden zich aangemeld en gaven iets meer en direct compromis + voorschot gegeven...
                  Verkopers zijn meestal niet gewoon een huis te verkopen (gigantische bedragen) en kiezen meestal eiëren voor hun geld. De eerste die tekent en betaald mag dus kopen.
                  Eerlijk is dat niet, wel voor een stuk begrijpbaar. En komt vaak voor hoor.

- ander vb. was een verkoper die kopers over de vloer krijgt. Héél enthousiast. Maar ze gingen er nog een week of 4 over nadenken, bespreken met ouders, bespreken met de bank.
                  Verkoper is eerlijk en wil gerust 4 weken wachten. Na een week krijgt de verkoper een hoger bod van een ander koppel. Verkoper belt de eerste potentiële kopers op en vraagt of ze nog intresse hebben want hoger bod. Kopers zijn nog steeds van plan te kopen. Verkoper komt met 2de potentiële kopers overeen dat ze't mogen hebben als de eerste kopers over 3 weken niet opdagen. Want "een woord is een woord en afgesproken met het eerste koppel dat...".
                  In de 4de week belt de verkoper nog naar het 1ste koppel of ze nog intresse hebben. "jaja, enkel nog wat regelen met de bank".
                  Week gaat voorbij. Einde termijn 1ste kopers. Vanaf dan niet meer bereikbaar, stilte.
                  Verkoper laat dan berichten na (voicemail en e-mail) dat hij nog 1 extra week wil wachten maar dan aan 2de koppel verkoopt. Niks antwoord. Contacteerd dan maar de 2de kopers en die laten weten dat ze ondertussen een ander huis gekocht hebben...
                  Verkoper had 5 weken lang 2 kopers (dacht hij), was eerlijk en van z'n woord maar uiteindelijk nog z'n pand niet kunnen verkopen.
                  Komt ook regelmatig voor!

Daarom: ALTIJD afspraken op papier zetten, een optie of overeenkomst met opschortende voorwaarden is al goed. "Maar woorden zijn winden, 't zijn papieren die binden."

't is een hele opdoffer maar laat de moed niet zakken.
                  Er zijn nog genoeg droomwoningen op de markt.
                  Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

Comment

Dat gezegde doet me denken aan "verba volent, scripta manent" . Inderdaad, het op papier zetten is het beste wat je kan doen...
                    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Natuurlijk is het niet fijn als mensen hun belofte niet nakomen.

Maar blijf zeker niet bij de pakken zitten.
                      Ikzelf heb zo'n 10 jaar geleden ook meegemaakt dat een verkoper mij een optie gaf van 3 dagen bij de aankoop van een woning, hij heeft toen zijn belofte ook niet gehouden en ik ben hem nog steeds dankbaar.
                      Ik ben dan naar iets anders gaan zoeken en heb voor hetzelfde budget beter gevonden.
                      Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

En als je dan iets op papier wil zetten (een optie zoals in de volksmond nogal eens genoemd wordt of een overeenkomst met opschortende voorwaarden), laat dat dan door een notaris doen.

Ik heb al opties gezien die zo waren opgesteld dat ze eigenlijk het huis hadden gekocht, ze hadden wel een week bedenktijd....maar dan ook maar enkel met de mogelijkheid/(verplichting dus) om na die week te kopen (geen opschortende voorwaarden), en nog zo van die dingen, die als je zoiets aan het opstellen bent, heel logisch lijken, maar die je heel anders kan interpreteren door de manier hoe het opgeschreven is.

Notarissen hebben meestal voorbeelden liggen, en passen dat graag aan aan jullie eisen. Zo hebben wij het altijd gedaan, alles voorgelegd en laten opstellen door notaris, inclusief altijd advies vragen. Betaling aan notaris voor dit alles was niet meer of minder dan het voorafgekende percentage (ereloon) dat je moet betalen aan de notaris bij verlijden van akte bij aankoop/verkoop van eigendom.

Comment

Working...
                        X