Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe wanbetalers voorkomen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe wanbetalers voorkomen?

Vroeg me af hoe jullie profs voorkomen dat klanten jullie in de kou laten staan.
    een voorschot vragen dat lijkt me alvast duidelijk, maar dan nog
    bv.
    Stel nu dat een huwelijksalbum , waarvan er al een voorschot is betaald
    niet wordt afgehaald , na herhaaldelijk contact opnemen, na aanpassen naar hun wensen, enz...
    Wat doen jullie dan daarmee ?
    smile ! ...it confuses people ...

Re: Hoe wanbetalers voorkomen?

...ben dom geweest: foto's afgegeven en dan, nu al 9 maanden... niks meer.

Ik deed neem al 15 jaar foto's voor dit evenement. Maar nu zijn we weer eens geleerd: geen cash geen foto's.
    Dat we ze nog lang mogen "trekken".
    Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mightycat Bekijk bericht
      bv.
      Stel nu dat een huwelijksalbum , waarvan er al een voorschot is betaald
      niet wordt afgehaald , na herhaaldelijk contact opnemen, na aanpassen naar hun wensen, enz...
      Wat doen jullie dan daarmee ?
      Simpel hoor, voor ik een luxe album van enkele honderden euro's effectief bestel moet het betaald zijn ... staat zo ook op het papier dat door de klant ondertekend moet worden, ditzelfde papier bevat ook een clausule dat de klant de 'proefdruk' (A4'tjes aan elkaar geniet met de layout en foto's van het album) goedgekeurd heeft zodat je achteraf geen problemen hebt.
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Deurwaarder sturen, de kosten van de deurwaarder komen toch bij bij de rekening van de wanbetaler. Desnoods voor het gerecht laten komen, ze worden altijd veroordeeld.
        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
        http://www.stevevandegaer.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
          Deurwaarder sturen, de kosten van de deurwaarder komen toch bij bij de rekening van de wanbetaler. Desnoods voor het gerecht laten komen, ze worden altijd veroordeeld.
          Klopt helemaal ... maar mij hebben ze altijd ingeprent : 'een kale kei kan je niet stropen' ... als er geen centjes zijn ben je met de veroordeling nog altijd niets hé.

Gewoon laten betalen op voorhand, en dit héél goed afspreken tijdens de voorbereidende gesprekken ... in de laatste 8 dagen voor een opdracht heb ik 85% van de prijs ontvangen of ik kom niet, staat duidelijk in het contract hoor ... en tot nu toe hebben zo goed als al mijn klanten zelfs de volle 100% reeds betaald voordat ik nog maar begin aan een shoot

De laatste 15% wordt betaald bij aflevering van de beelden, moet iets opgestuurd worden dan moet deze 15% betaald zijn voordat het met de post, aangetekend weggaat (want anders zeggen ze nog dat het niet aangekomen is ook )

Voorzorgen nemen hé, niet elke klant wil op voorhand betalen ... geen probleem, dan zoeken ze maar iemand anders
          Ik heb al gemerkt dat diegene die moeilijk doen om een voorschot te betalen meestal ook problemen zullen maken (of hebben) om achteraf te betalen (niet allemaal hé, begrijp me niet verkeerd) ... het blijft een vertrouwenskwestie hé ... en altijd alles netjes op papier zetten, de totale prijs, de uren die ze hiervoor recht hebben op mijn aanwezigheid , post processing die inbegrepen is ... maar vooral wat NIET inbegrepen is, dan heb je het minste discussie achteraf.

Willen ze een uurtje extra, geen probleem, prijs staat in het contract, willen ze speciale bewerkingen of unieke post processing ... geen probleem, prijs staat ook in het contract ... de klant weet gewoon op voorhand hoeveel het kost, en hoeveel het gaat kosten als ze bijkomende dingen willen

Heb het al één keer meegemaakt ... een bestaande klant belt omdat hij een aanpassing aan zijn site wil hebben ... kan prima, ik kan dit op de planning van volgende week wel uitvoeren ... klant antwoord dat hij het morgen wilt hebben ... ik antwoord : "kan ook, maar dat is duurder' ... zegt ie doodleuk : "geen probleem, hoeveel ?" ... ikke héél stout : "dubbel van de normale prijs" ... was hij nog akkoord ook ... ik heb dus héél de nacht kunnen doorwerken en 's morgens om 5u stond zijn site online, perfect zoals hij wou ... ik doodmoe, maar serieus geld verdient en twee dagen later had hij al netjes betaald ... en heb ik een nieuwe Canon body besteld
          Last edited by LamboCars; 1 februari 2011, 13:48.
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Working...
          X