Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beoordeling...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Beoordeling...

't Is niet kwaad bedoeld, maar je komt over als iemand die nog niet al te veel foto's gezien heeft. Ter illustratie 2 hondenfoto's van een niveau dat je waarschijnlijk niet in gedachten had toen je dit draadje opstartte:

Browse 200,000 curated photos from photographers all over the world

Ik wil alleen maar aangeven dat er minder goede foto's van huisdieren zijn omdat ze meer originaliteit en moeite vragen om tot een indrukwekkend beeld te komen. Hier op het forum zijn het inderdaad dikwijls dezelfde (banale) huisdierfoto's die terugkomen, maar dat kan van de meeste vogeltjes-op-takjes en zelfs de safaribeestjes ook gezegd worden (zeker als je vergelijkt met dit ). Dat zijn geen sléchte foto's, maar iemand die het forum al langer dan een jaartje volgt, heeft ze allemaal wel al gezien hoor.

Ik ben zelf ook schuldig aan dat repetitief gedrag als ik mijn geplaatste foto's hier bekijk, hoewel ik er sinds een tijd ben op beginnen letten. Het is blijkbaar weinig mensen gegeven om met iets origineels voor de dag te komen (in dieren denk ik dan aan een Sam Mannaerts bijv., of een Marsel van Oosten, hoewel die "buiten categorie" is).

Het nog verder opdelen in -tallen verschillende subfora vind ik helemaal niet nuttig. Het zal nooit voor iedereen goed zijn.
    Last edited by ThierryM; 1 februari 2011, 09:50.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Origineel en verrassend zijn is inderdaad niet altijd even makkelijk.
      Met wildlife een originele foto brengen is denk ik net iets meer geluk hebben, want je bent voor een heel groot deel afhankelijk van het gedrag van het dier.
      Bij gedomesticeerde dieren kan je de situatie meer manipuleren, dus heb je de originaliteit iets meer in de hand (maar hang je toch wel nog af van de good will van het dier, want als ze geen zin hebben, dan hebben ze geen zin).

Verder zie je wel bij veel fotografen (net zoals bij schilders) dat veelal dezelfde stijl gehanteerd wordt. Hun stijl is voor een groot deel al hun handtekening, maar het originele is dan weer een punt van discussie, want hun typerende stijl is wat hen onderscheidt van anderen, maar is tegelijk ook een bewijs dat ze min of meer op hetzelfde spoor blijven...

Dus wat mij betreft mogen die huisdieren, boerderijdieren en dierentuindieren en echte wildlife gerust in èènzelfde categorie blijven staan. Het kan enkel een stimulans zijn om te proberen beter doen als een ander.

En inderdaad, het zou misschien wel leuker zijn mochten foto's meer beoordeeld worden door een grote verscheidenheid aan mensen. Ik denk dat je op die manier een veel objectievere beoordeling krijgt. En er zal ook regelmatiger een verrassende tip of hint komen over hoe het beter kan, doordat verschillende fotografen op een andere manier naar eenzelfde onderwerp gaan kijken.
      Mijn inziens kan men van iedereen iets leren. Ook van iemand die er niks van kent (dan heb je alvast geleerd hoe je iets zeker nièt moet doen )

mvg,
      Bart
      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
        Wat zeldzaamheid als criterium betreft: ik kijk liever naar een originele foto van een golden retriever dan naar een banale waarnemingsfoto van een civetkat. Allez, een foto gemaakt op de top van Mt. Everest is toch ook niet per sé beter dan een foto die op 20km van huis gemaakt is?

Jammer dat veel mensen hier enkel begrip hebben voor het genre fotografie waar ze zelf mee bezig zijn (en enkel in de betreffende subfora commentaar geven).
        Amen.

@Tjieken: over de moeilijkheidsgraad van foto's kan je ook discussiëren. Wat is moeilijker, een nerveuze terriër die geen halve seconde stilzit waardoor je enorm snel moet reageren of een foto van een groep leeuwen die zo gewend zijn en op hun gemak zijn bij mensen dat ze in de schaduw van de safari-jeep komen liggen?
        Alle respect voor wildlife fotografen maar voor iemand die z'n trouwe vriend weet te platen op een manier die de aard en natuur van het dier eer aan doet heb ik evenveel respect.

ps. de 100-400 is trouwens een degelijke lens waar je heel wat mogelijkheden mee hebt..
        Last edited by Deleted120903; 1 februari 2011, 12:08.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tjieken Bekijk bericht
          terwijl "Jawel IK of U " uren of dagen in een schuilhutje (tentje) zitten om dat ene kleine vogeltje vast te leggen.....
          Uren of dagen ? Dat is nog niets vergeleken bij:

http://www.ad.nl/ad/nl/1008/Planet-W...cte-foto.dhtml

Comment

...........Ter illustratie 2 hondenfoto's van een niveau dat je waarschijnlijk niet in gedachten had toen je dit draadje opstartte:

.............
            ThierryM,

Volgens mij 2 knap "geshopte" platen waarvan 1x.com er vol van staat !
            Begrijp me niet verkeerd hé, ik vind het twee knappe plaatjes die je hier aanhaalt maar alles behalve natuurgetrouw.
            Ik heb persoonlijk niks tegen shopwerk, ik doe het regelmatig om "bestaande" beelden wat bij te werken en toonbaarder te maken. Maar ik ga nooit zo ver om twee beelden samen te voegen tot één magistrale foto.
            Blijkbaar zouden we dat allemaal meer moeten doen want het zijn zulke beelden die mensen aanspreekt tegenwoordig en ook het manipuleren van zogezegde wilde dieren in een park groot of klein, maakt niet uit. Dit is i.m.o. geen wildlifefotografie maar het kunnen wel mooie plaatjes opleveren.

En op dat punt gaat de TS in de fout, het forumonderdeel noemt "Dieren" en geen "Wildlife" en is dus bedoelt voor alle dieren, wild - tam - park - huisdieren ..... het maakt niet uit.

En om op nog een paar tenen te trappen, nu we toch bezig zijn , tegenwoordig wordt er ook niet meer naar het technische aspect en/of moeilijkheidsgraad van een foto gekeken maar naar andere dingen waar ik liever niet over uitwijd.
            Om hiervan een voorbeeld te geven deze foto's ;

Forum voor het plaatsen van foto's waar fauna in de breedste zin centraal staat. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

Forum voor het plaatsen van foto's waar fauna in de breedste zin centraal staat. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

Technish zijn dit véél moeilijker te platen onderwerpen dan bvb andere foto's die deze week de HOF hebben gehaald.

Ik heb het al verschillende malen vernoemd en ik blijf bij m'n standpunt, als alle foto's naamloos zouden gepost worden zouden er hele andere beoordelingen op komen laat staan hetgeen er in de HOF komt te staan.

grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

't Is niet kwaad bedoeld, maar je komt over als iemand die nog niet al te veel foto's gezien heeft. Ter illustratie 2 hondenfoto's van een niveau dat je waarschijnlijk niet in gedachten had toen je dit draadje opstartte:

Ik wil alleen maar aangeven dat er minder goede foto's van huisdieren zijn omdat ze meer originaliteit en moeite vragen om tot een indrukwekkend beeld te komen. Hier op het forum zijn het inderdaad dikwijls dezelfde (banale) huisdierfoto's die terugkomen, maar dat kan van de meeste vogeltjes-op-takjes en zelfs de safaribeestjes ook gezegd worden (zeker als je vergelijkt met dit ). Dat zijn geen sléchte foto's, maar iemand die het forum al langer dan een jaartje volgt, heeft ze allemaal wel al gezien hoor.

Ik ben zelf ook schuldig aan dat repetitief gedrag als ik mijn geplaatste foto's hier bekijk, hoewel ik er sinds een tijd ben op beginnen letten. Het is blijkbaar weinig mensen gegeven om met iets origineels voor de dag te komen (in dieren denk ik dan aan een Sam Mannaerts bijv., of een Marsel van Oosten, hoewel die "buiten categorie" is).

Het nog verder opdelen in -tallen verschillende subfora vind ik helemaal niet nuttig. Het zal nooit voor iedereen goed zijn.
              De eerste link is een zeer mooie foto maar die tweede link vind ik maar niks
              Ik heb daarnet nog even naar jou beelden gekeken en ik vind ze best mooi
              Maar net zoals je zelf aanhaald is het ook altijd het zelfde net zoals dat vogeltje op een tak.
              Ik probeer zo dikwijls mogelijk andere soorten te tonen en dat lukt mij aardig denk ik.
              Neem van mij aan dat er zeer veel werk en tijd in kruipt om telkens iets anders te tonen.
              Net zoals jij telkens een ander vlindertje of libel tracht te platen.

Johan

Comment

@Sieg: je hebt overschot van gelijk hé, en de beelden die je aanhaalt zijn zonder meer knap! Ik wilde enkel aangeven dat er ook originele huisdierfoto's bestaan
                Het al dan niet bewerken of manipuleren van foto's is een andere discussie hé.
                @Johan: dat is inderdaad de essentie. En ik ben een stiekeme bewonderaar van je foto's hoor.

Het is een discussie die dikwijls terugkeert: hoe kun je meer commentaar (en liefst met meer inhoud) op foto's stimuleren? Ik ben echt geen fan van het "1-foto-per-dag" principe. Volgens mij zou het veel beter zijn om max één foto-post per week per gebruiker per onderdeel toe te laten, met max. 10 foto's (op voorwaarde dat ze een coherente reeks vormen!). Zo word je veel meer gedwongen om na te denken wat je gaat plaatsen, zou het aantal threads drastisch moeten dalen en zouden de foto's meer bekeken worden omdat ze minder snel afglijden naar de fel gevreesde pagina 2 Weg met fotobeoordeling en showcase, gebruik gewoon prefixes: [Testcase] en [Showcase], om aan te geven of je de foto's plaatst om bij te leren, of gewoon om te tonen.

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Ik heb het al verschillende malen vernoemd en ik blijf bij m'n standpunt, als alle foto's naamloos zouden gepost worden zouden er hele andere beoordelingen op komen laat staan hetgeen er in de HOF komt te staan.
                Dat is ook een aantrekkelijk systeem, maar helaas makkelijk te omzeilen en (dacht ik) moeilijk te bewerkstelligen.
                Anderzijds: er is niets mis met wat naambekendheid. Als iemand consequent goeie foto's plaatst, dan verdient die daar z'n reacties mee.
                Last edited by ThierryM; 1 februari 2011, 18:06.
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

..............Anderzijds: er is niets mis met wat naambekendheid. Als iemand consequent goeie foto's plaatst, dan verdient die daar z'n reacties mee.
                  Uiteraard moet de naam bekend worden gemaakt, dat verdiend die fotograaf dan ook, maar bijvoorbeeld na een tijdje pas en na de reacties.
                  Ik denk dat je op die manier tot resultaten zou komen die veel personen zou verrassen, jawel zelfs de fotografen in kwestie

grts
                  Sieg

ps. toch nog even bij vermelden dat ik persoonlijk zelf wel tevreden ben met de reacties die ik steeds krijg, dit om misverstanden te voorkomen
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Ik wil aan de ene kant vooral commentaren waar ik iets mee ben (die zijn meestal niet positief voor de foto), maar aan de andere kant post ik dan weer weinig omdat ik zèlf al op voorhand niet tevreden ben over het resultaat... Nogal tegenstrijdig dus
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Beste vrienden,

Helaas kijkt de jury niet naar de moeilijkheidsgraad, ik doe regelmatig mee aan wedstrijden (nationaal - internationaal) en denken jullie dat de jury zich iets aantrekt dat je wekenlang vroeg opstaat op een zondag en km. ver moet rijden om daar gans de dag in een kotje te zitten, verschrikkelijke pijnen moet doorstaan van verveling door ijskoude handen, rugpijn. Vervelden wandelaars die alles weg jagen, los lopende honden. Enz..
                      Ik zie hier vele foto's op het forum waar ik denk wauw die heeft er tijd ingestoken ipv mooie foto.
                      Ik zelf zit elk vrij moment in de natuur, in een hut onder een tent. Noem maar op.

Helaas beste vrienden bekijken de meeste onder ons enkel naar de foto en niet de tijd die er word in gestoken.
                      Als je meer waardering van je werk wil ipv de foto dan kan je beter op birdpix plaatsen denk ik.
                      In ieder geval kruip ik weer zo snel mogelijk in 1 of andere schuilhut of tent.
                      Mijn website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tjieken Bekijk bericht
                        Ikzelf ( ja IK) heb soms en meermaals de indruk dat hier niet meer "objectief" op een foto commentaar wordt gegeven......
                        Ge moet eerst van naam veranderen.
                        Veel hangt ook af van wie de foto gepost heeft ... een mening dat ik al jaren heb.
                        Oorspronkelijk geplaatst door Dafalgan Bekijk bericht
                        Helaas beste vrienden bekijken de meeste onder ons enkel naar de foto en niet de tijd die er word in gestoken.
                        Je kan nu toch moeilijk beoordelen volgens tijd?
                        Anders moet je buiten exif ook info geven van "7 uur 13 minuten en 26 seconden gewacht".
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Ge moet eerst van naam veranderen.
                          Veel hangt ook af van wie de foto gepost heeft ... een mening dat ik al jaren heb.
                          Je kan nu toch moeilijk beoordelen volgens tijd?
                          Anders moet je buiten exif ook info geven van "7 uur 13 minuten en 26 seconden gewacht".

't is daarom dat ik het zeg hé, voorbereidend werk. Opzoeken, bestuderen van gedrag, een geschikte plek zoeken of zelf een voederplek maken...noem maar op.

Als je een goeie foto van een Buizerd wil nemen, een vrij frequente roofvogel in vlaanderen dat doe je dat niet op een middagje.

Voor een goed voorbeeld te geven dan kan je wel is aanraden op naar de weblog van Edwin Kats te zoeken.
                          Mijn website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            En ook hoeveel calorieën het heeft gekost van idee tot foto plaatsen op het forum.

Maar stel dat ik 10 jaar en € 85.000.- investeer om een foto te maken van een ijsbeer op de Noordpool.
                            Vervolgens maak ik een foto van de kont van een ijsbeer.
                            Die plaats ik dan in showcase op BD.
                            De foto is niet scherp, onderbelicht, witbalans maakt de kont paars en de horizon staat scheef.

Dan lach je me toch keihard uit of niet soms?
                            Ondanks alle moeite die ik heb genomen is het toch gewoon een prutsfoto?

Ik zou liever de foto beoordelen, niet de fotograaf en ook niet de moeite die er voor gedaan is.
                            De moeite die er voor gedaan is moet in de foto terug zijn te zien, anders was de moeite tevergeefs.
                            Behalve dan dat alle moeite die je doet voor een foto bijdraagt aan het leerproces.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                              Ondanks alle moeite die ik heb genomen is het toch gewoon een prutsfoto?
                              De beste foto's zijn vaak toevalstreffers ... hoe ge dat nu ook keert of draait.
                              Inderdaad kan je soms uren of dagen op iets zitten wachten maar voor die unieke foto heb je vaak ook maar een paar seconden of minuten tijd.
                              Dat uniek vogeltje dat toevallig voor uw lens komt zitten ... ja, je hebt er misschien twintig jaar op gewacht en nu komt dat er zomaar zitten. Dan moet je binnen de paar seconden beslissen hoe je die foto gaat nemen ... daar heb je geen uren of weken de tijd voor.
                              En ja ... veel tijd spendeert men aan oefening, voorbereidende foto's om de beste instelling en positie te bepalen voor het geval er zich zoiets eens voordoet!
                              Een foto van een vast object nemen is iets anders, daar kunt ge uren wachten tot de zon op de juiste plek staat maar met alles wat bewegend is en niet op een vastgelegd traject (zoals een trein) blijft het een unieke kans!
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                                ThierryM,

Volgens mij 2 knap "geshopte" platen waarvan 1x.com er vol van staat !
                                Begrijp me niet verkeerd hé, ik vind het twee knappe plaatjes die je hier aanhaalt maar alles behalve natuurgetrouw.
                                Ik heb persoonlijk niks tegen shopwerk, ik doe het regelmatig om "bestaande" beelden wat bij te werken en toonbaarder te maken. Maar ik ga nooit zo ver om twee beelden samen te voegen tot één magistrale foto.
                                Blijkbaar zouden we dat allemaal meer moeten doen want het zijn zulke beelden die mensen aanspreekt tegenwoordig en ook het manipuleren van zogezegde wilde dieren in een park groot of klein, maakt niet uit. Dit is i.m.o. geen wildlifefotografie maar het kunnen wel mooie plaatjes opleveren.

En op dat punt gaat de TS in de fout, het forumonderdeel noemt "Dieren" en geen "Wildlife" en is dus bedoelt voor alle dieren, wild - tam - park - huisdieren ..... het maakt niet uit.

En om op nog een paar tenen te trappen, nu we toch bezig zijn , tegenwoordig wordt er ook niet meer naar het technische aspect en/of moeilijkheidsgraad van een foto gekeken maar naar andere dingen waar ik liever niet over uitwijd.
                                Om hiervan een voorbeeld te geven deze foto's ;

Technish zijn dit véél moeilijker te platen onderwerpen dan bvb andere foto's die deze week de HOF hebben gehaald.

grts
                                Sieg
                                De technische kwaliteit is toch totaal ondergeschikt aan de artistieke kwaliteit van een foto.
                                Moeilijkheid vind ik totaal irrelevant om een foto te beoordelen, het idee erachter is voor mij 100 keer belangrijker.

Probeer kunst eens te onderscheiden van kunde!
                                Alhoewel ik zeker wil toegeven dat kunde helpt om kunst te maken, maar vaak onvoldoende is.

Comment

Working...
                                X