Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

imac / telenet router vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • imac / telenet router vraagje

    Sinds ik de nieuwe telenet modem/router geplaatst heb verliest mijn Imac steeds het contact met mijn WiFi printer en kan Time Machine de externe HD slechts af en toe benaderen . ( HD hangt via kabeltje aan de router )


    Vroegere setup was: (oude)Telenet modem => eigen router en geen enkel probleem

    Mijn PC en laptop welke onder XP en Win7 werken hebben geen probleem om de printen.
    Vermits ik nog maar kort met Mac werk denk ik dat ik ergens een setting over het hoofd zie.??

    Heeft nog iemand dit probleem en/of kan iemand een oplossing geven.

    Thks
    Johan
    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

  • #2
    Re: imac / telenet router vraagje

    Als je verbinding kan maken, dan zijn de instelling normaal goed...

    Denk eerder dat die telenet-router een minder sterk draadloos signaal oplevert (of minder gevoelig is), waardoor je soms contact verliest.
    Hoe is het gesteld met de signaalsterkte ? Staat je mac misschien verder van de router (of is het wifi-deel van je mac toch niet zo signaalgevoelig). Ik veronderstel dat de imac draadloos werkt...

    Naar verluid kan je ook het draadloos gedeelte van de telenet router uitschakelen (via mijn telenet), en terug je eigen router gebruiken...

    Als enkel je printer draadloos is, dan is er in principe geen verschil tussen de windows en apple PC's, en zou het eigenlijk gewoon moeten werken...
    Last edited by polleke_cgc; 24 januari 2011, 11:47.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: imac / telenet router vraagje

      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      Als je verbinding kan maken, dan zijn de instelling normaal goed...

      Denk eerder dat die telenet-router een minder sterk draadloos signaal oplevert (of minder gevoelig is), waardoor je soms contact verliest.
      Hoe is het gesteld met de signaalsterkte ? Staat je mac misschien verder van de router (of is het wifi-deel van je mac toch niet zo signaalgevoelig). Ik veronderstel dat de imac draadloos werkt...

      Naar verluid kan je ook het draadloos gedeelte van de telenet router uitschakelen (via mijn telenet), en terug je eigen router gebruiken...
      Polleke
      Imac en laptop staan momenteel naast mekaar , zo'n 4 meter van de modem/router.
      Ik heb ook geen probleem om met de Imac via de modem/router op internet te komen.
      Het is gewoon de verbinding met de printer en de HD die telkens wegvalt.
      Modem heropstarten helpt meestal.

      Ik kan idd mijn oude router terug plaatsen/inschakelen maar dat is een b/g model en ik dacht dat om het maximale uit de nieuwe modem te halen je een "n" moet hebben?
      Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

      Comment


      • #4
        Re: imac / telenet router vraagje

        Eigenlijk zijn er voor netwerken niet veel instellingen. Je hebt de "klassiekers" voor een IP verbinding, maar die zal je wel automatisch laten regelen via DHCP (IP-nr., mask, Gateway en DNS), en dan de paramaters nodig voor je draadloze verbinding (meestal beveiligd : id + beveiligingssleutel).
        Normaal werkt het (als alles juist is ingevuld), en dan zou het moeten blijven werken...

        Hoe is het gesteld met de signaalsterkte van je draadloos netwerk ?

        N is inderdaad sneller dan G, maar die N vereist wel een beter signaal... 4m. zou zeker geen probleem mogen zijn.
        Ben je zeker dat router en WIFI-"kaartje" in de laptop 100% compatibel zijn ? Want die N-WIFI-norm is heel lang een "halve" standaard geweest, waarbij sommige merken van netwerkkaartjes niet samenwerkten met routers van een ander merk en omgekeerd...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: imac / telenet router vraagje

          Polleke

          ik heb geen probleem met de PC of laptop ( beiden werken onder Windows )
          Het verlies van verbinding met de printer en HD ( internet blijft dus wel goed werken ) heb ik met de IMac en dit sinds ik de nieuwe Telenet modem/router installeerde.

          Met de oude telenet modem + linksys router was er geen probleem.


          grt
          J
          Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

          Comment


          • #6
            Re: imac / telenet router vraagje

            Verwijder de printer eens volledig van die Mac en herinstalleer hem dan.
            Ik kan alleen maar vermoeden dat die Mac de printer nog probeert te connecteren met bepaalde instellingen die nu anders zijn.

            Vb op de Mac staat ingesteld dat die printer een vast IP adres heeft, maar op de nieuwe modem is dat nu niet meer zo.
            Tot sluitertijd, Dirk

            Comment


            • #7
              Re: imac / telenet router vraagje

              Hi Dirk

              Alhoewel ik je redenering niet helemaal kan volgen ( Mac was nooit eerder gekoppeld aan de printer ) had ik dit toch ook al geprobeerd.
              Resultaat: steeds hetzelfde, er werd niets geprint of slechts heel sporadisch.
              Idem met de HD die aan de telenet router hing en gebruikt wordt als back-up met Time Machine. 95% van de tijd niet bereikbaar.

              Ik denk dat het probleem wel ergens in de settings zit maar heb te weinig kennis van netwerken, vaste IP's en dergelijke.

              Ik heb mijn oude router dan maar weer bovengehaald, gekoppeld aan de telenet modem en alles werkt perfect.
              Maar ik zit natuurlijk terug op "G" snelheid ipv "N"

              Enkel nog een probleempje met de draadloze muziekinstallatie.
              Het beheer hiervan kan via de PC maar er is geen ondersteuning vanop Mac.
              Vanuit Windows (bootcamp) lukt het de verbinding nog niet.

              Zal nog eens de settings van het netwerkje nalopen
              Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

              Comment

              Working...
              X