Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop auto.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: aankoop auto.

    Wat ik ook nog zou kopen, en ik vind dat een ideaal gezinswagentje, is een Peugeot Partner Tepee, een lage prijs voor een degelijke auto. F*ck imago wat mij betreft.
    Zoals veel gezinnen hebben we twee auto's nodig. Nu heb ik een Astra Break, m'n vrouw een Opel Corsa. Ik doe zo'n 50 km per dag, m'n vrouw 25.
    Hebben een break gekocht voor de kids, tweeling, alles dubbel dus twee reisbedjes, twee van alles...
    Zijn serieuze verbouwingen aan het doen (bijna gedaan, eind februari) en dan zie wat dat allemaal kost en hoeveel erbij komt tov wat je voorzien had (amai, pff).
    Dan ga je prioriteiten gaan verleggen en mag de auto wat minder mooi zijn, maar moet hij vooral functioneel en waar voor z'n geld bieden. Da's toch mijn mening.

    Er wordt hier gegooid met merken als BMW, Mercedes en Audi, maar zulke auto's liggen buiten ons budget. Een firmawagen zit er voor ons ook niet in dus...
    Enfin, iemand ervaring met zo'n Tepee, of Peugeot in het algemeen ?
    Panasonic Lumix FZ2000

    Comment


    • #47
      Re: aankoop auto.

      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      Als je maar 8000 km./jaar doet (en je dat ook aan de garage hebt gezegd bij aankoop), dan hebben ze je een verkeerd type motor "aangesmeerd").
      Er is nog een andere reden waarom moderne diesels niet geschikt zijn voor korte afstanden. Quasi alle dieselmotoren hebben een turbo (wegens het hogere rendement met turbo). Als de motor nooit warm geraakt, dan krijg je roetaanslag op de turbo, onbalans (en dat ding draait ietske sneller dan 1000 tr/min). In veel gevallen zal dat ding zo niet lang meegaan...
      Diesels zijn perfect voor mensen die langere afstanden rijden. Doe je quasi uitsluitend korte afstanden, dan neem je veel beter een benzine-motor.
      Een tijdje geleden was de diesel in België zowat een hype, maar een dieselmotor is allesbehalve altijd de juiste keuze. Die roetfilter is inderdaad de 2e reden (naast die turbo)...
      Ik denk dat er nu nog veel meer diesels worden gekocht door mensen die veel te weinig kilometers rijden. Op de meeste kleine diesels krijg je nu een overheidspremie waardoor die bijna hetzelfde kost als de lichtste benzineversie.
      Maar na een paar jaar zullen die auto's wel geregeld naar de garage moeten omdat er daarmee veel teveel korte afstanden worden gereden. Misschien halen ze er daar dan de roetfilters uit om verdere problemen te vermijden.

      Ik heb de laatste 10 jaar 70.000km met de auto gereden, en daarom denk ik er zelfs niet aan om een diesel te kopen. Die zal mij aan reparaties véél meer kosten dan een benzine. Ik heb ooit wel een diesel gehad (Renault Express 1,9 Diesel), maar dat was er nog eentje zonder turbo, en dus nog met de betrouwbare "ouderwetse" dieseltechniek waar zelden iets aan komt.
      De moderne diesels zijn lang niet meer zo betrouwbaar als die van vroeger, net omdat er veel teveel technologie bij komt kijken om die zuiniger, sneller en milieuvriendelijker te maken. Al die zaken maken dat de boel ingewikkelder wordt, en dat er veel meer onderdelen stuk kunnen gaan.

      Omdat er nog maar 70.000km op mijn Clio (1200cc benzinemotor) staat is het de bedoeling dat ik er nog een aantal jaren mee blijf rijden.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #48
        Re: aankoop auto.

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Ik denk dat er nu nog veel meer diesels worden gekocht door mensen die veel te weinig kilometers rijden. Op de meeste kleine diesels krijg je nu een overheidspremie waardoor die bijna hetzelfde kost als de lichtste benzineversie.
        Maar na een paar jaar zullen die auto's wel geregeld naar de garage moeten omdat er daarmee veel teveel korte afstanden worden gereden. Misschien halen ze er daar dan de roetfilters uit om verdere problemen te vermijden.

        Ik heb de laatste 10 jaar 70.000km met de auto gereden, en daarom denk ik er zelfs niet aan om een diesel te kopen. Die zal mij aan reparaties véél meer kosten dan een benzine. Ik heb ooit wel een diesel gehad (Renault Express 1,9 Diesel), maar dat was er nog eentje zonder turbo, en dus nog met de betrouwbare "ouderwetse" dieseltechniek waar zelden iets aan komt.
        De moderne diesels zijn lang niet meer zo betrouwbaar als die van vroeger, net omdat er veel teveel technologie bij komt kijken om die zuiniger, sneller en milieuvriendelijker te maken. Al die zaken maken dat de boel ingewikkelder wordt, en dat er veel meer onderdelen stuk kunnen gaan.

        Omdat er nog maar 70.000km op mijn Clio (1200cc benzinemotor) staat is het de bedoeling dat ik er nog een aantal jaren mee blijf rijden.
        Volledig mee akkoord !
        Veel mensen denken aan een diesel alleen al omdat de prijs aan de pomp lager is en houden geen rekening met het nut van een diesel in hun persoonlijke situatie. Je moet al meer dan 20.000km per jaar rijden om wat profijt uit een diesel te halen en dan nog lange afstanden afleggen, anders lopen de onderhoudskosten nogal eens op.
        Persoonlijk heb ik nooit een diesel gehad, zelfs toen ik nog 30.000 km per jaar deed. Ik heb nooit kunnen wennen aan het geluid van die motor. En eigenaardig, als mijn vrouw in een diesel stapt , dan wordt ze ziek. (???) Het is wel zo dat dat geluid bij sommige zwaardere diesels minder opvalt. Mijn zoon heeft een Audi A5 3.0 diesel en dat gaat al meer naar het geluid van een benzinemotor, maar toch, de echte freaks zweren nog steeds bij de benzinemotoren. Als je het geluid van een 6-cilinder BMW hoort, dan ben je als autoliefhebber toch direct verkocht ???
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #49
          Re: aankoop auto.

          Hoe komen jullie er bij dat diesels meer onderhoud vragen en dat de herstellingen duurder zijn?

          Comment


          • #50
            Re: aankoop auto.

            Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
            Hoe komen jullie er bij dat diesels meer onderhoud vragen en dat de herstellingen duurder zijn?
            Als je een moderne diesel niet gebruikt voor wat ie gemaakt is, ga je er meer problemen mee hebben. Een navragen aan mensen van pechverhelping en dergelijke...
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #51
              Re: aankoop auto.

              Hoe zou het staan met de levensduur en onderhoudsintervallen van benzinewagens met LPG installatie?

              Vreemd dat dit niet meer doorbreekt?


              Is het zinvol om iemand die pakweg 50K km per jaar doet een benzinewagen met LPG te laten rijden?
              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

              Comment


              • #52
                Re: aankoop auto.

                Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                Hoe zou het staan met de levensduur en onderhoudsintervallen van benzinewagens met LPG installatie?

                Vreemd dat dit niet meer doorbreekt?


                Is het zinvol om iemand die pakweg 50K km per jaar doet een benzinewagen met LPG te laten rijden?
                Heb geen idee wat een LPG installatie kost, maar met zoveel km per jaar moet het allicht wel lukken zeker.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #53
                  Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens

                  Heb geen idee wat een LPG installatie kost, maar met zoveel km per jaar moet het allicht wel lukken zeker.
                  Ja maar waarom rijden er dan niet meer bedrijfswagens op lpg? Onderhoud? Slijtage?
                  ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                  Comment


                  • #54
                    Re: aankoop auto.

                    @Pol.
                    Ik reed laatst met mijn duitse collega mee in zijn Audi TTS cabrio.
                    Hij heeft deze ook nog wat bijgetuned naar 340 pk.

                    Wat afwerking betreft, dat staat nog een stuk boven BMW en Porsche. De materiaalkeuze is echt fantastisch.

                    Ik denk dat jij wat gewoon bent op autogebied, maar die moet je zeker eens bekijken.

                    Comment


                    • #55
                      Re: aankoop auto.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      @Pol.
                      Ik reed laatst met mijn duitse collega mee in zijn Audi TTS cabrio.
                      Hij heeft deze ook nog wat bijgetuned naar 340 pk.

                      Wat afwerking betreft, dat staat nog een stuk boven BMW en Porsche. De materiaalkeuze is echt fantastisch.

                      Ik denk dat jij wat gewoon bent op autogebied, maar die moet je zeker eens bekijken.
                      Ik heb nog getwijfeld met de Audi TT toen ik mijn BMW 135i overwoog. En inderdaad, de afwerking van Audi is nog een hoger niveau dan BMW, maar de prijs ook voor een identiek optiepakket. En inderdaad het is een pracht van een wagen. Maar aangezien ik kwam van een tweezitter (Z3coupe) en iets met meer ruimte wou is mijn keuze uiteindelijk op de 135i gevallen. Een compacte snelle 6-cylinder coupé met uitzonderlijke prestaties, en dus een groot fun-gehalte op circuit, maar met nog voldoende ruimte om af en toe iets te kunnen laden. Als mijn vrouw en ik eens op weekend gaan naar de Champagnestreek kunnen wij nu naast onze bagage nog voldoende bubbles laden.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #56
                        Re: aankoop auto.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        @Pol.
                        Ik reed laatst met mijn duitse collega mee in zijn Audi TTS cabrio.
                        Hij heeft deze ook nog wat bijgetuned naar 340 pk.

                        Wat afwerking betreft, dat staat nog een stuk boven BMW en Porsche. De materiaalkeuze is echt fantastisch.

                        Ik denk dat jij wat gewoon bent op autogebied, maar die moet je zeker eens bekijken.
                        Heb voor de nieuwsgierigheid eens een simulatie gemaakt voor een AUDI TT RS. Alle opties voorzien die ik op mijn BMW heb. Resultaat : 75K. Niet slecht voor dit karretje.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #57
                          Re: aankoop auto.

                          Tja, de TTRS is natuurlijk nog wat specialer dan de TTS.

                          Als ik de keuze zou moeten maken tussen een 911 of de TT, dan wist ik het wel. Trouwens het zijn nu allemaal "VW"s...

                          Voorlopig zijn deze auto's nog wat te klein (er ontbreken zo'n 4 zitplaatsen).
                          Ben nu met mijn baas aan het onderhandelen over een Sharan highline 170 pk, kwestie van bij het origineel te blijven.

                          Comment


                          • #58
                            Re: aankoop auto.

                            Heb geen idee wat een LPG installatie kost, maar met zoveel km per jaar moet het allicht wel lukken zeker.
                            Ja maar waarom rijden er dan niet meer bedrijfswagens op lpg? Onderhoud? Slijtage?
                            Heb zelf enkele jaren met een lpg-installatie gereden: de voordelen (milieuvriendelijker, goedkoop aan de pomp ) wegen niet op tegen de "absurde" extra kosten( extra autobelasting,extra onderhoudskosten, extra keuringskosten, elke 5 jaar extra grote keuring van de volledige installatie) en de practische nadelen (tank in koffer,vaak niet toegelaten om ondergronds te parkeren,beperkt aantal tankstations, in sommige landen héél beperkt...)
                            Met "absurd" bedoel ik dat de staat milieuvriendelijke auto's zou moeten promoten ipv extra te belasten.
                            Alleen als je heel veel kilometers doet, haal je deze kosten er uit.

                            Waarom had ik zelf een lpg-installatie: ik wou ook profiteren van de lage kost aan de pomp én milieu-vriendelijk bezig zijn,het motorblok van mijn auto (Volvo 2.5 l)is goed geschikt voor lpg, lagere slijtage, van de tank weinig last in een break(nog plaats genoeg) maar uiteindelijk hebben alle extra kosten en rompslomp (vooral die keuringen en de manier waarop) mij doen beslissen om de volledige installatie terug te verwijderen. Nog geen seconde spijt van gehad.Al 220.000 km op de teller,nu vlot door de keuring en nog steeds tevreden
                            www.petervdg.net/Portfolio

                            Comment


                            • #59
                              Wist niet dat er zoveel bij kwam kijken
                              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                              Comment

                              Working...
                              X