Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe job, ja...., maar hoe...?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe job, ja...., maar hoe...?

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
    Dan ben je mij nog niet tegengekomen. Ik heb een bediendencontract en elk overuur wordt aan 200% uitbetaald.
    Zo gaat dat hier ook. Overuren worden netjes betaald aan 150 of 200%. Natuurlijk; wij kloppen er tamelijk veel, maar da's eigen aan het beroep. Je mag geen kritieke IT systemen aanraken tenzij in het weekend of laat op de avond.

Ter info, voor elke bediende die dat niet wist; de staat laat toe om 130 overuren per jaar op een normale manier uit te betalen (ic met de normale afhoudingen/belastingen). 130 was het cijfer van 2010. Het is een stijgend cijfer want het jaat ervoor was het 110. Ik weet niet of het 130 blijft in 2011.

Ook voor standby duties zijn er wettelijke regelingen mogelijk.

Mvg,

J.
    http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
      Mortierke,

Begrijp mij niet verkeerd hee. Ik wil hier geen discussie opstarten over "arbeiders vs bedienden". Ik gebruikte het woord "arbeidersmentaliteit" enkel als TERM.

Die term bestaat nu eenmaal, en hij betekent wat hij betekent. Niks aan te doen. Ook al vind ik dat misschien even erg als jijzelf.

In deze discussie merkte ik een "arbeidersmentliteit" bij sommigen hier. That's all. Dat staat volledig los van: of dat nu een terecht verdiende term is of niet.

Mvg,

J.
      Jochen, ik wil je hiermee niet aanvallen hoor maar als ik de betekenis van een term erg vind en twijfel of de term verdiend is of niet dan gebruik ik die term niet, en al helemaal niet in een discussie waar die term gevoelig kan liggen want zo doe je mee aan het stigmatiseren van de mensen waar die term op slaat.
      Ik ga er vanuit dat je je woorden waarschijnlijk wat ongelukkig gekozen hebt.

Terug on topic : Ik ga er zeker mee akkoord dat het eerste wat je in het geval van de vriendin van TS moet doen is proberen praten met je overste en zo proberen tot een compromis te komen. Alles wat daaruit kan volgen hangt af van het resultaat van dat gesprek.
      vriendelijke groeten, Kurt
      Mijn foto's
      Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mortierke Bekijk bericht
        Terug on topic : Ik ga er zeker mee akkoord dat het eerste wat je in het geval van de vriendin van TS moet doen is proberen praten met je overste en zo proberen tot een compromis te komen. Alles wat daaruit kan volgen hangt af van het resultaat van dat gesprek.
        Daarover is het iedereen eens
        Over de gevolgen of het resultaat kunnen we gissen, meer niet.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Frederick
          Alles is afhankelijk van jullie financiele situatie natuurlijk maar weet wel dat je
          op 37 jarige leeftijd ,met een diploma boekhouding en met de reeds opgedane werkervaring, zeker en vast nog werk kan/zal vinden.

Hoe en wanneer je echtgenote haar huidige werkgever verlaat is ook erg afhankelijk van bovenvermelde situatie natuurlijk.

Voor alle bedienden ( waaronder ikzelf ):
          Een bedrijf is niet verplicht de occasionele overoveruren van bedienden te betalen vanaf minuut 1. Dit in tegenstelling tot mensen die werken met een arbeiderscontract.

Trouwens een arbeiderscontract is, in normale omstandigheden, evenwaardig aan een bediendecontract. Enkel bij ziekte en/of ontslag zijn er nog grote verschillen, alhoewel grote bedrijven arbeiders en bedienden vaak dezelfde ontslagregeling geven in geval van collectief ontslag. ( mede onder druk van de vakbonden )
          Maar het zou idd beter zijn om beide wernemersgroepen dezelfde rechten en plichten te geven. Spijtig genoeg zal dit dan waarschijnlijk in het nadeel zijn van de werknemers met bediendecontract. :-(

Mortierke:
          "arbeidersmentaliteit" is een term / woord, net zoals bv. "boers" of "zwarte", "zot" enz.
          Verder niets achter zoeken en zeker niet door gestigmatiseerd geraken.
          Sommige woorden echter niet meer gebruiken onder het mom van "politiek correct denken" of omdat iemand zich geviseerd zou kunnen voelen is toch wel een brug te ver hoor.
          Alsof je eigenwaarde ooit kan afhangen van een term / woord !

grt

Johan
          Last edited by Jo; 11 januari 2011, 15:45.
          Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jo Bekijk bericht

Mortierke:
            "arbeidersmentaliteit" is een term / woord, net zoals bv. "boers" of "zwarte", "zot" enz.
            Verder niets achter zoeken en zeker niet door gestigmatiseerd geraken.
            Sommige woorden echter niet meer gebruiken onder het mom van "politiek correct denken" of omdat iemand zich geviseerd zou kunnen voelen is toch wel een brug te ver hoor.
            Alsof je eigenwaarde ooit kan afhangen van een term / woord !

grt

Johan
            Dit is een antwoord wat ik al eerder had verwacht.
            Maar intussen is het wel gezegd he en het zal ook wel aangekomen zijn...

Jouw laatste zin Jo klopt perfect.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

We zijn nu een maandje verder en er is ondertussen al wat evolutie...

We hebben met verschillende mensen van het forum PM-contacten gehad en m'n vriendin heeft alles eens laten bezinken.
              De boodschap was algemeen duidelijk dat ze er zeker en vast moest over praten met haar bazen.

Ze wachtte even het goede moment af (timing is ook belangrijk! ) en sprak haar regioverantwoordelijke er over aan onder vier ogen. Hij dacht al dat er iets mis was want dat zag hij al een tijdje, toch sprak hij er haar ook nooit zelf over aan. Ze heeft alles kunnen zeggen en goed haar hart gelucht. Hij zei dat zoiets normaal is en dat niemand het zoveel jaren uithoudt in die functie. Hij zou alles bekijken en bij de eerst volgende meeting bespreken met zijn oversten.

Ondertussen had ze contact opgenomen met enkele bedrijven die aan jobcoaching doen. Die contactgegevens hadden ze uit de folder van de VDAB. Géén enkel van de aangeschreven bedrijven bleek nog te werken voor de VDAB, zelfs niet het bedrijf dat de VDAB expliciet naar voor schoof om zeker te contacteren
              Zo zie je maar, niet alles wat op de site van de VDAB staat is ook effectief zo...

Dus keek ze maar zelf uit via internet. Blijkbaar doen ze ook aan jobcoaching bij de vakbond, maar je komt enkel in aanmerking als je voor 1 van de 3 vooropgestelde criteria in aanmerking komt. Gelukkig was dat zo.
              Deze week had ze haar eerste gesprek, een gesprek dat bijna 2 uur duurde. In dat gesprek heeft ze de situatie volledig kunnen schetsen waaruit het volgens de jobconsulente overduidelijk bleek dat haar kaars in die job wel degelijk uitgedoofd was.
              M'n vriendin heeft wat huiswerk meegekregen en heeft ondertussen nog afspraken voor 3 gesprekken.

Ondertussen heeft ze ook nieuws ontvangen van haar werk. Alles is daar blijkbaar toch in goede aarde gevallen. Ze begrijpen de situatie volledig en hadden enkele voorstellen. Ze zullen kijken als ze een andere job kan krijgen binnen het bedrijf. Mocht ze geen interesse hebben in die job, dan stellen ze voor dat ze op het gemak uitkijkt naar een andere job. Als ze dan een nieuwe uitdaging gevonden heeft willen ze haar gerust laten gaan in een onderlinge overeenkomst zonder haar opzegtermijn van 6 maanden te moeten uit doen. Ze vinden dat ze dat na bijna 15 jaar trouwe dienst wel verdient.

Kortom, de bal is aan het rollen gegaan. Een bal die eigenlijk stil lag en waarvan we niet goed wisten in welke richting we hem moesten schoppen. Dankzij de verschillende reacties op het forum en de verschillende PM's heeft ze de stap durven zetten en is ze al een serieus stuk verder.
              Daarom willen we iedereen die daartoe bijgedragen heeft van harte bedanken! Bedankt!

Mvg,
              Frederic

Comment

Ik lees hier dat ze er "bijna" 15 jaar werkt ... dan is bij zelf ontslag toch maar 4,5 maand opzeg?

Maar hopelijk moet het zover niet komen ... op een ander zal het als verkoopster of winkelverantwoordelijke vermoedelijk niet beter zijn.

Het zijn harde tijden ... op vele plaatsen!

Succes ermee!
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Ik ben blij dat een goed en open gesprek toch resultaat kan opleveren!
                  Wens ze alvast maar proficiat om die eerste stap te zetten.

Solliciteren vanuit een bestaande job is de beste uitgangspositie, en misschien komt er nog iets in het huidige bedrijf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Ik ben blij dat een goed en open gesprek toch resultaat kan opleveren!
                    Wens ze alvast maar proficiat om die eerste stap te zetten.
                    Na dat gesprek was het voor haar alvast een hele opluchting, een pak van het hart.

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Solliciteren vanuit een bestaande job is de beste uitgangspositie, en misschien komt er nog iets in het huidige bedrijf.
                    Daar heb je zeker gelijk in. Ik zei het haar ook. En een CV kunnen voorleggen met 2 referenties op die ze jarenlang deed is ook positief, vind ik. Werkgevers hebben niet graag werkgevers met een waslijst aan vorige jobs, mensen die sneller van job veranderen dan van ondergoed Opleidingen binnen een bedrijf kost de werkgever ook geld, en dat is alleen rendabel als die persoon lang in dienst blijft.

Mvg,
                    Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht

Ondertussen heeft ze ook nieuws ontvangen van haar werk. Alles is daar blijkbaar toch in goede aarde gevallen. Ze begrijpen de situatie volledig en hadden enkele voorstellen. Ze zullen kijken als ze een andere job kan krijgen binnen het bedrijf. Mocht ze geen interesse hebben in die job, dan stellen ze voor dat ze op het gemak uitkijkt naar een andere job. Als ze dan een nieuwe uitdaging gevonden heeft willen ze haar gerust laten gaan in een onderlinge overeenkomst zonder haar opzegtermijn van 6 maanden te moeten uit doen. Ze vinden dat ze dat na bijna 15 jaar trouwe dienst wel verdient.
                      In feite lees ik hier tussen de regels:
                      "Die job is helemaal niet te belastend, maar we begrijpen dat je ze niet (meer) aankunt. We kijken dus uit voor een andere job binnen het bedrijf voor jou."
                      Dus nergens een besef dat in die functie de citroen al meer dan uitgeknepen is....
                      Zoveel "in goede aarde gevallen" zie ik daar toch niet, ik zou toch uitkijken naar een andere job.
                      Last edited by nete; 13 februari 2011, 18:43.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        In feite lees ik hier tussen de regels:
                        "Die job is helemaal niet te belastend, maar we begrijpen dat je ze niet (meer) aankunt. We kijken dus uit voor een andere job binnen het bedrijf voor jou."
                        Dus nergens een besef dat in die functie de citroen al meer dan uitgeknepen is....
                        Zoveel "in goede aarde gevallen" zie ik daar toch niet, ik zou toch uitkijken naar een andere job.
                        Er bestaat toch zoiets als uitgekeken op je huidige job. Dan kan je je niet meer motiveren, en is het tijd voor iets anders.
                        Voor mij betekent dit niet altijd dat de huidige job ondoenbaar is.

Comment

Door toeval van omstandigheden is ze in de verkoop geraakt wat voor haar een nieuwe uitdaging was. Ze wist zichzelf stilaan op te werken tot haar huidige functie van shopmanager (winkelgerante). Dat werk deed ze eigenlijk altijd al heel graag, maar blijkbaar verwachten haar bazen altijd maar meer, is de citroen nooit leeg genoeg geperst. Er komen telkens maar meer verantwoordelijkheden bij, wat ze omwille van kostenbesparingen en allerhande statistieken steeds met minder personeel moeten doen, terwijl het nu al een onderbezetting is...

Ik heb hier ook een beetje een onbehagelijk gevoel bij.
                          Enerzijds beseffen ze dat het niet vol te houden is en anderzijds doen ze er niets aan om het te verhelpen. Meer nog ze mag vertrekken zonder te moeten rekening houden met haar wettelijke opzeg. Dit zegt mi. veel over hun respect tegenover hun personeel.
                          Maar het komt hen wel goed uit.
                          Want iemand die zes maanden opzeg moet doen zal niet onmiddellijk een drijvende kracht zijn als gerante. De opvolgster zal waarschijnlijk ook minder gaan verdienen.
                          Enfin,als dat een beloning is voor 15 jaren trouwe dienst
                          Toch nog succes gewenst voor de toekomst, en een goed alternatief
                          Miel
                          D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                            Enerzijds beseffen ze dat het niet vol te houden is en anderzijds doen ze er niets aan om het te verhelpen. Meer nog ze mag vertrekken zonder te moeten rekening houden met haar wettelijke opzeg. Dit zegt mi. veel over hun respect tegenover hun personeel.
                            Maar het komt hen wel goed uit.
                            Klopt volledig, maar eigenlijk is dat toch een win/win situatie voor m'n vriendin, want haar komt het ook beter uit dat ze kan vertrekken wanneer het haar past. Zeker met het oog op een nieuwe job waarbij je je meteen flexibeler kan opstellen om die nieuwe job te starten.

Maar je hebt wel gelijk. Het voordeel dat ze haar zogezegd geven komt hen ook beter uit.

Mvg,
                            Frederic

Comment

Working...
                            X