Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe job, ja...., maar hoe...?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe job, ja...., maar hoe...?

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
    Thx Tommie. Jij snapt het. En de juiste attitude ook.

Theokus, ik snap jou ergens ook maar het lijkt me eerder een arbeidersmentaliteit. Die is in deze discussie niet op zijn plaats denk ik. Het gaat om een positie als shopmanager!

Mvg, J.
    Hahaha Jochen toch

Zal ik mijn diploma's eens bovenhalen Jochen?
    Toch is het leuk dat je me ergens snapt
    Seg, alsof een shop-manager niet kan bedrogen worden waar hij zelf bijstaat.

Het is OT maar toch.
    Doet me ook een beetje denken aan "team-spirit" of het intensiveren van het
    groepsgevoel en nog van die "nuttige" zaken
    Heb ik nooit nodig gehad om mensen te motiveren.
    Zorg dat ze getrouwd zijn, kinderen hebben en een huis moeten afbetalen
    (sorry he, ik bedoel dat niet slecht; wil enkel iets duidelijk maken)
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Theokus,
      Nog nooit gehoord over de "war for talent".
      Als je goed bent in je job, en ook eens iets extra wil en kan doen, dan heb ik nog niets anders gezien dan dat dit beloond wordt. (en meestal nog deftig ook, als je niet op het laagste niveau blijft).
      Ik heb al vanalles gezien, dat dat zeker soms ook niet beloond wordt. Een greep uit ervaring van personen die ik ken :
      - Een doctor in de Chemie (niet echt de laagste functie...) die bij langdurige ziekte van een hogere medewerker verplicht wordt er zijn functie bij te nemen, maar bij de jaarlijkse beoordeling van het "management" een slechte beoordeling krijgt, omdat ze door de combinatie van 2 jobs er niet in slaagt haar oorspronkelijke functie 100% goed uit te voeren. Resultaat : je doet 2 jobs, maar je wordt er MINDER voor betaald. (Kan je verzekeren dat die persoon daar niet lang gewerkt heeft)...
      - Je werkt 7 jaar in een bedrijf, je werkt met een 38 uren contract standaard meer dan 45 uur/week, maar dan krijg je het verwijt dat je de zaterdagvoormiddag ook moet komen, want (als bediende...) je collega's doen dat ook "a lul" (lees gratis...).
      - Je doet bijkomende functies (bv. bijkomende IT-opdrachten naast je gewone functie), maar op het moment dat je om opslag vraagt, omdat je die bijkomende zaken doet, is men dat plots vergeten. Dat ze daarmee IT-ers uitsparen die 100€/uur kosten zijn ze plots ook vergeten...

Er zullen goeie "bazen" bestaan, maar ze zijn jammer genoeg een zeldzaam ras...
      De meeste zijn voornamelijk goed in het onder controle houden van de kosten, en dat op alle mogelijke manieren... Niet altijd vinden ze het houden van een goeie werknemer de beste optie.

In elk geval kan je "mijn" optie 1 altijd uittesten. Zolang de goeie verstandhouding er is kan dat de beste oplossing zijn, maar als het vertrouwen zoek raakt, kan het helaas ook voor nog meer mizerie zorgen...
      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Ik heb alles vanalles gezien, dat dat zeker soms ook niet beloond wordt. Een greep uit ervaring van personen die ik ken :
        - Een doctor in de Chemie (niet echt de laagste functie...) die bij langdurige ziekte van een hogere medewerker verplicht wordt er zijn functie bij te nemen, maar bij de jaarlijkse beoordeling van het "management" een slechte beoordeling krijgt, omdat ze door de combinatie van 2 jobs er niet in slaagt haar oorspronkelijke functie 100% goed uit te voeren. Resultaat : je doet 2 jobs, maar je wordt er MINDER voor betaald. (Kan je verzekeren dat die persoon daar niet lang gewerkt heeft)...
        - Je werkt 7 jaar in een bedrijf, je werkt met een 38 uren contract standaard meer dan 45 uur/week, maar dan krijg je het verwijt dat je de zaterdagvoormiddag ook moet komen, want (als bediende...) je collega's doen dat ook "a lul" (lees gratis...).
        - Je doet bijkomende functies (bv. bijkomende IT-opdrachten naast je gewone functie), maar op het moment dat je om opslag vraagt, omdat je die bijkomende zaken doet, is men dat plots vergeten. Dat ze daarmee IT-ers uitsparen die 100€/uur kosten zijn ze plots ook vergeten...

Er zullen goeie "bazen" bestaan, maar ze zijn jammer genoeg een zeldzaam ras...
        De meeste zijn voornamelijk goed in het onder controle houden van de kosten, en dat op alle mogelijke manieren... Niet altijd vinden ze het houden van een goeie werknemer de beste optie.

In elk geval kan je "mijn" optie 1 altijd uittesten. Zolang de goeie verstandhouding er is kan dat de beste oplossing zijn, maar als het vertrouwen zoek raakt, kan het helaas ook voor nog meer mizerie zorgen...
        Sorry vooraf.

Jomma jomma Polleke toch, dat is arbeidersmentaliteit.
        Snap je dat nu nog niet????

Goede bazen zullen er zeker zijn.
        Ik weet wel niet of die 10 euro op hunne spaarboek hebben staan

War of talent.
        Onze talentvolle mensen zitten goedbetaald in het buitenland.
        Die kozen "talenten" voor hun talent

Wreed jammer.
        Allemaal gemiste kennis voor ons land, universiteiten, bedrijven.
        Minder innovatie en minder investeringen > minder werk.
        Last edited by theokus; 9 januari 2011, 16:02.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Sorry vooraf.

Jomma jomma Polleke toch, dat is arbeidersmentaliteit.
          Snap je dat nu nog niet????
          Tsjah : en dan te weten dat al die gasten toch als bediende werkten ...
          Groeten,

Polleke

Comment

Tsjah : en dan te weten dat al die gasten toch als bediende werkten ...
            Juist.
            ============================================
            Kijk, ik wil hier niet de flauwe plezante uithangen.
            Het is allemaal veel te ernstig.
            Meestal gaat het over individuele miserie achter de voordeur van een huis
            in een straat met vele huizen.
            En ik heb de indruk dat dat juist niet meer telt en of dat helemaal niet zo erg is.
            Ben geen fatalist of negativist maar ik probeer realistisch te zijn.

Voor degenen die het goed doen, goed hebben en oplossingen kunnen aanreiken:
            geef ze door he.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Thx Tommie. Jij snapt het. En de juiste attitude ook.

Theokus, ik snap jou ergens ook maar het lijkt me eerder een arbeidersmentaliteit. Die is in deze discussie niet op zijn plaats denk ik. Het gaat om een positie als shopmanager!

Mvg, J.
              Mag ik u dan beleefd vragen wat u bedoelt met arbeidersmentaliteit en waar het verschil zit??
              vriendelijke groeten, Kurt
              Mijn foto's
              Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mortierke Bekijk bericht
                Mag ik u dan beleefd vragen wat u bedoelt met arbeidersmentaliteit en waar het verschil zit??
                Ik bedoel het niet denigrerend hoor. Maar het is nu eenmaal zo. Laat ik het demonstreren met een (toegegeven) cliché: een arbeider zal om 2 voor 4 stoppen met werken, zijn boeltje bijeen rapen, en om 4 uur als de sirene gaat steekt hij zijn kaart de tikklok in. Die mensen zijn dat zo gewoon.

Bij een bediende ligt het toch iets anders hee. Daarmee bedoel ik niet dat je er een gewoonte moet van maken om over te werken. Maar als er eens iets af moet, dan ga je dat als bediende toch afwerken vooraleer je naar huis gaat die dag, right?

En deze stelling vertaalt hem in de visie over "de baas". Bij een arbeider is dat eerder: hij betaalt mij geen € te veel dus ik werk geen minuut te veel. Of er is ook vaak het gevoel van te weinig te verdienen tov de baas "die met de dikke pree gaat lopen".

Bij een bediende is die visie over "de baas" toch doorgaans anders hoor. Morren doet iedereen wel eens. Wat in mijn field het meeste voorkomt is dat men mort over het feit dat de baas zijn technische kennis niet voldoende is. Maw dat hij zijn technische edge is verloren. Maar voor de rest wordt hij eerder aanzien als een collega met misschien een hogere rang, maar misschien zelfs een rang waar jijzelf je over 5 jaar bevindt.

---

Noot; ik leid nog maar 2 jaar mijn team, maar werk al 15 jaar onder dezelfde groep. Dus ik zuig hier niks uit mijn duim. Ik weet ook wel dat geen enkele baas perfect is. Niemand is perfect! Dat zou iedereen goed moeten beseffen. En ook; op een uitzondering na wordt niemand geboren als" baas"! Dat vergeet men ook soms.

---

Voor de rest in deze thread sinds mijn laatste post; veel gal. Typisch wat ik zei; opsommen van de negatieve ervaringen (zelf ervaren of gehoord). Tussen de regels lees ik; "en als ik deze problemen heb met mijn baas moet een ander die ook hebben".

Ik onderschrijf Theokus zijn veralgemeningen zeker niet:
                >> Zorg dat ze getrouwd zijn, kinderen hebben en een huis moeten afbetalen
                >> Onze talentvolle mensen zitten goedbetaald in het buitenland
                ...omdat dat pertinent onwaar is.
                Bvb in het eerste geval; een alleenstaand persoon heeft doorgaans minder problemen met overwerk of standby duties (ik bekijk het vanuit mijn field; IT consultancy).
                In het tweede geval; er zit hier ongelofelijk talent, en genoeg. Gaat er eens eentje lopen naar het buitenland; dat kan. Maar op dezelfde manier grijpen hoger opgeleide buitenlanders bij ons ook hun kans. En die gaan er 100% voor hee. Zie mijn eerste post hier, over "de Mohamed".

Mvg,

J.
                Last edited by Jochen; 9 januari 2011, 20:54.
                http://www.theafricabug.com

Comment

Euch : als ik het heb over "de baas" dan heb ik het niet over iemand met een leidinggevende functie, maar wel over de top van de firma : namelijk zij die het geld beheren en het beleid bepalen.

Die mensen hebben in de meeste gevallen nooit gezeten in de situatie van werknemer. Misschien zouden ze dan beter begrijpen wat de "mentaliteit" juist is en dan zouden ze misschien met meer omzichtigheid eisen naar flexibiliteit en werklast opleggen. Ik weet in elk geval, dat de beste "baas" die ik al gehad heb, ooit wel werknemer was... En het motiverende aan zo'n situatie is, dat je voor zo iemand WEL dat eventueel meerwerk zal willen doen (in de mate van het mogelijke).

Er zijn inderdaad verschillen tussen arbeiders en bedienden, maar eigenlijk is dat redelijk onnatuurlijk. Een arbeider die een overuur doet krijgt dat uitbetaald, betaalde overuren bij bedienden ben ik nog niet tegengekomen . Je kan pogen mensen "uit te wringen", maar op een bepaald ogenblik zouden ze toch zelf mogen weten waar de grens ligt. Je kan toch niet eisen dat je personeel zich moet ziek werken om te voldoen aan wat je als baas eist ?
                  Groeten,

Polleke

Comment

Ik bedoel het niet denigrerend hoor. Maar het is nu eenmaal zo. Laat ik het demonstreren met een (toegegeven) cliché: een arbeider zal om 2 voor 4 stoppen met werken, zijn boeltje bijeen rapen, en om 4 uur als de sirene gaat steekt hij zijn kaart de tikklok in. Die mensen zijn dat zo gewoon.

Bij een bediende ligt het toch iets anders hee. Daarmee bedoel ik niet dat je er een gewoonte moet van maken om over te werken. Maar als er eens iets af moet, dan ga je dat als bediende toch afwerken vooraleer je naar huis gaat die dag, right?

En deze stelling vertaalt hem in de visie over "de baas". Bij een arbeider is dat eerder: hij betaalt mij geen € te veel dus ik werk geen minuut te veel. Of er is ook vaak het gevoel van te weinig te verdienen tov de baas "die met de dikke pree gaat lopen".

Bij een bediende is die visie over "de baas" toch doorgaans anders hoor. Morren doet iedereen wel eens. Wat in mijn field het meeste voorkomt is dat men mort over het feit dat de baas zijn technische kennis niet voldoende is. Maw dat hij zijn technische edge is verloren. Maar voor de rest wordt hij eerder aanzien als een collega met misschien een hogere rang, maar misschien zelfs een rang waar jijzelf je over 5 jaar bevindt.

---

Noot; ik leid nog maar 2 jaar mijn team, maar werk al 15 jaar onder dezelfde groep. Dus ik zuig hier niks uit mijn duim. Ik weet ook wel dat geen enkele baas perfect is. Niemand is perfect! Dat zou iedereen goed moeten beseffen. En ook; op een uitzondering na wordt niemand geboren als" baas"! Dat vergeet men ook soms.

---

Voor de rest in deze thread sinds mijn laatste post; veel gal. Typisch wat ik zei; opsommen van de negatieve ervaringen (zelf ervaren of gehoord). Tussen de regels lees ik; "en als ik deze problemen heb met mijn baas moet een ander die ook hebben".

Bvb in het eerste geval; een alleenstaand persoon heeft doorgaans minder problemen met overwerk of standby duties (ik bekijk het vanuit mijn field; IT consultancy).
                    In het tweede geval; er zit hier ongelofelijk talent, en genoeg. Gaat er eens eentje lopen naar het buitenland; dat kan. Maar op dezelfde manier grijpen hoger opgeleide buitenlanders bij ons ook hun kans. En die gaan er 100% voor hee. Zie mijn eerste post hier, over "de Mohamed".

Mvg,

J.
                    Beste Jochen,

Ik werk al 16 jaar bij dezelfde firma als arbeider. Ik weet al gans mijn leven dat veralgemeningen getuigen van kortzichtigheid of gebrek aan inlevingsvermogen. Ik verwijt u dat niet hoor, ik stel het enkel vast.

Ik heb net als mijn collega's van in het begin verantwoordelijkheden gekregen en geleerd om zelfstandig te werken en geleerd om voldoening te halen uit mijn werk en ik heb in de loop van die 16 jaar steeds meer van die verantwoordelijkheden gekregen wat er nu voor zorgt dat ik als arbeider toch een zekere autoriteit heb ten opzichte van mijn collega's, iets dat met de jaren gegroeid is en dat door al mijn collega's waarmee ik werk aanvaard wordt. Wij hebben nog nooit op ons uurwerk gekeken als we aan het werk zijn dus kijken we niet op een uurtje meer of min. Flexibiliteit is iets dat heel natuurlijk is voor ons en dat bij de job hoort.
                    Dat sluit niet uit dat wij van onze oversten (bazen) ook wat flexibiliteit verwachten. Voor wat hoort wat. Maar als er steeds meer flexibiliteit van ons verwacht wordt en er niets voor in de plaats komt terwijl er elk jaar een vergadering is waarop jaar na jaar meegedeeld wordt hoeveel meer winst we gemaakt hebben dan het jaar ervoor en wij als arbeider zelden of nooit iets terug krijgen van onze investeringen dan klopt er volgens mij toch ergens iets niet.
                    Ik heb in de loop van de jaren mijn rug kapot gewerkt voor mijn baas, dus qua inzet kan dat wel tellen denk ik.

Ik geloof heel graag dat er nog goeie bazen rondlopen, het zou heel jammer zijn mocht dat niet zo zijn. Maar ik hoor toch heel veel (veel meer dan vroeger) dat er steeds meer geëist wordt van arbeiders en bedienden. Het zal niet overal zo zijn maar toch op heel veel plaatsen.

Dit heeft niets te maken met "arbeidersmentaliteit" of iets anders in die aard maar heeft alles te maken met een menselijke mentaliteit. Ja, u leest het goed, ons soort mensen, arbeiders, redeneert heus niet zo anders dan bedienden of andere werknemers hoor.
                    Ik heb voor iedereen respect als dat respect wederzijds is. Maar als dat respect niet meer wederzijds is dan kan een mens het wel eens beu worden of kan een mens al eens een burn-out krijgen, zowel arbeiders als bedienden als om het even welke andere werknemer.

edit : Nog vergeten te vermelden en iets dat je misschien een klein beetje genuanceerder doet denken. Bij onze firma zijn het dikwijls de bedienden die stipt om 5 uur klaarstaan aan de uitgang met hun tas en jas in de hand en zijn het de arbeiders die nog op baan zijn of nog bij een klant zijn die hun werk afmaken en er eventueel nog werk bijnemen om een collega uit de nood te helpen.
                    Last edited by mortierke; 9 januari 2011, 21:52.
                    vriendelijke groeten, Kurt
                    Mijn foto's
                    Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

Comment

Neem eens contact op met levanto, voor gratis advies en begeleiding.

Comment

Bedienden die gratis moeten presteren, gebeurd alle dagen, maar ik heb eens een GROTE baas gekend die van overuren niet wou weten,met de stelling wat in de gewoon uren niet kan zal moeten wachten tot morgen.En dit om wiltgroei te voorkomen opgelegd door kleinere streberkes in de firma.Die alles deden om maar te bewijzen dat ze hun budget en kosten konden drukken.
                        Evaluatie's en mensen manipuleren het wordt zelfs in cursussen onderwezen hoe je iemand kan buitenspel( zelf ontslag geven) zetten door een werkwillige zijn werk af te nemen.
                        En dan zwijgen we nog over de kleine KMO, even een vraag al eens in een ziekenhuis geweest, ja, wel ga ook eens naar een secretariaat van een syndicaat en vraag hen de kast open te trekken van de aangenomen klachten, juist een ziekenhuis, je gelooft je oren en ogen niet.
                        En dit in de 21ste eeuw.Ik weet dat dit nog maar nauwelijks aanleund bij deTS maar je kan een mens zo belasten tot hij of zij aan zichzelf begint te twijfelen en of erger.En als dit dan met voorbedachtheid geschied, is daar maar één woord voor, misdadig ! mvg
                        https://ggpics.be/

Comment

---

---

Mvg,

J.
                          De rest van mijn betoog heb ik gewist.
                          Ik had nog wat tekst klaar staan.

Mijn broer had tot voor kort (april 2010) een topfunctie aan de betere Belgische univ.
                          (Hij is op pensioen)
                          Een neef heeft een behoorlijke kmo.
                          Drie "goei" vrienden zijn zelfstandig, met en zonder personeel.
                          Een ander neef is directeur van een school met naam in het Antwerpse.
                          Een nichtje van me heeft een verantwoordelijke functie bij IBM in Brussel.

En geloof me... er zijn nog betere "gevallen" die ik persoonlijk ken

En waarover praten we denk je als we elkaar zien?
                          Dat gaat juist over mentaliteit, personeel, centen en klanten (en de overheid en de politiek).
                          Ik weet niet alles maar ik heb daardoor toch een behoorlijk beeld van de realiteit.

Jochen je had het over een discussie waar ik beter niet meer aan zou meedoen.
                          Of een debat dat niet op zijn juiste plaats was.
                          Je zou toch jouw blik eens moet verruimen.
                          De wereld stopt niet bij de muren van jouw bedrijf he.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Een arbeider die een overuur doet krijgt dat uitbetaald, betaalde overuren bij bedienden ben ik nog niet tegengekomen.
                            Dan ben je mij nog niet tegengekomen. Ik heb een bediendencontract en elk overuur wordt aan 200% uitbetaald.
                            Ik heb in 2011 al 112 uur gewerkt en dat vindt mijn baas zelfs nog niet genoeg. Op 1 januari 2012 ga ik met pensioen en dan zal ik met alle plezier de gsm en de firmawagen teruggeven. Het afscheidscadeau (een dure horloge met de firmanaam op de achterzijde erin gegegraveerd ) heb ik reeds op voorhand geweigerd. De waarde ervan moeten ze maar aan een goed doel schenken.

Comment

Mortierke,

Begrijp mij niet verkeerd hee. Ik wil hier geen discussie opstarten over "arbeiders vs bedienden". Ik gebruikte het woord "arbeidersmentaliteit" enkel als TERM.

Die term bestaat nu eenmaal, en hij betekent wat hij betekent. Niks aan te doen. Ook al vind ik dat misschien even erg als jijzelf.

In deze discussie merkte ik een "arbeidersmentliteit" bij sommigen hier. That's all. Dat staat volledig los van: of dat nu een terecht verdiende term is of niet.

Mvg,

J.

Oorspronkelijk geplaatst door mortierke Bekijk bericht
                              Beste Jochen,

Ik werk al 16 jaar bij dezelfde firma als arbeider. Ik weet al gans mijn leven dat veralgemeningen getuigen van kortzichtigheid of gebrek aan inlevingsvermogen. Ik verwijt u dat niet hoor, ik stel het enkel vast.

Ik heb net als mijn collega's van in het begin verantwoordelijkheden gekregen en geleerd om zelfstandig te werken en geleerd om voldoening te halen uit mijn werk en ik heb in de loop van die 16 jaar steeds meer van die verantwoordelijkheden gekregen wat er nu voor zorgt dat ik als arbeider toch een zekere autoriteit heb ten opzichte van mijn collega's, iets dat met de jaren gegroeid is en dat door al mijn collega's waarmee ik werk aanvaard wordt. Wij hebben nog nooit op ons uurwerk gekeken als we aan het werk zijn dus kijken we niet op een uurtje meer of min. Flexibiliteit is iets dat heel natuurlijk is voor ons en dat bij de job hoort.
                              Dat sluit niet uit dat wij van onze oversten (bazen) ook wat flexibiliteit verwachten. Voor wat hoort wat. Maar als er steeds meer flexibiliteit van ons verwacht wordt en er niets voor in de plaats komt terwijl er elk jaar een vergadering is waarop jaar na jaar meegedeeld wordt hoeveel meer winst we gemaakt hebben dan het jaar ervoor en wij als arbeider zelden of nooit iets terug krijgen van onze investeringen dan klopt er volgens mij toch ergens iets niet.
                              Ik heb in de loop van de jaren mijn rug kapot gewerkt voor mijn baas, dus qua inzet kan dat wel tellen denk ik.

Ik geloof heel graag dat er nog goeie bazen rondlopen, het zou heel jammer zijn mocht dat niet zo zijn. Maar ik hoor toch heel veel (veel meer dan vroeger) dat er steeds meer geëist wordt van arbeiders en bedienden. Het zal niet overal zo zijn maar toch op heel veel plaatsen.

Dit heeft niets te maken met "arbeidersmentaliteit" of iets anders in die aard maar heeft alles te maken met een menselijke mentaliteit. Ja, u leest het goed, ons soort mensen, arbeiders, redeneert heus niet zo anders dan bedienden of andere werknemers hoor.
                              Ik heb voor iedereen respect als dat respect wederzijds is. Maar als dat respect niet meer wederzijds is dan kan een mens het wel eens beu worden of kan een mens al eens een burn-out krijgen, zowel arbeiders als bedienden als om het even welke andere werknemer.

edit : Nog vergeten te vermelden en iets dat je misschien een klein beetje genuanceerder doet denken. Bij onze firma zijn het dikwijls de bedienden die stipt om 5 uur klaarstaan aan de uitgang met hun tas en jas in de hand en zijn het de arbeiders die nog op baan zijn of nog bij een klant zijn die hun werk afmaken en er eventueel nog werk bijnemen om een collega uit de nood te helpen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                                Je zou toch jouw blik eens moet verruimen.
                                De wereld stopt niet bij de muren van jouw bedrijf he.
                                Hey Theokus,

Bovenstaande opmerkingen is nu net wat ik tegen jou zou zeggen!

Ach, we moeten van een muis geen olifant maken. Jij haalde voorbeelden aan die jouw visie onderschrijven. Ik zou hetzelfde kunnen doen. Maar wat maakt het uit? Het is gewoon zoals het is; jouw ervaringen (tot nu toe) zijn gewoon heel anders dan de mijne (tot nu toe). Dat kan gebeuren hee?

Ik zou trouwens nog even de zaak willen "verbreden", als ik mag:

Zou het ook niet kunnen dat deze discussie weer getuigt van het feit dat we het met zijn allen steeds moeilijker hebben om op elkaars lip te leven?

Ik bedoel daarmee; we zijn met teveel (punt uit). Dat vertaalt zich in files, in vervuiling, etc... maar ook in verhoogde competitie wat jobs betreft. De "marges" worden steeds kleiner. Doen we het niet zo perfect mogelijk, en tegen de laagste prijs, dan staat er iemand te springen om onze "klanten" van ons af te snoepen en het wél perfect en goedkoop te doen. De kruik gaat zolang te water tot ze barst, en de één zijn kruik is groter/sterker dan de andere.

Onze normale menselijke reactie, als ons eender welk leed overkomt (dus ook "arbeidsleed") is te wijzen naar de anderen. In dit geval: de "baas". En een baas wijst naar zijn baas. En die baas naar de belastingsdienst. Of de aandeelhouders. Etc etc...

"l'Enfer c'est les autres" zei Sartre.

Mvg,

J.

Comment

Working...
                                X