Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Champagne gedronken?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Champagne gedronken?

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
    Hoe komt het dan dat een demi-sec en een sec zo zoet smaken en de brut niet? Een echte champagnedrinker zal de sec en de demi-sec eerder vermijden.
    Door o.a. de suiker die toegevoegd wordt.
    (erg zoet zijn die wel niet)

Men zou eens champagne moeten maken van muscadet

Schenk een keer champagne in een fluitje...
    Een goed fluitje heeft een klein bolletje in de bodem en daardoor
    zal champagne meer bubbels aanmaken.
    Houd het glas bijna plat > veel minder bubbels
    Last edited by theokus; 2 januari 2011, 19:24.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus

Door o.a. de suiker die toegevoegd wordt.
      (erg zoet zijn die wel niet)
      een brut smaakt zoals een sec? Brut = sec vind ik moeilijk om te geloven, sec is echt zoet, brut helemaal niet.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
        een brut smaakt zoals een sec? Brut = sec vind ik moeilijk om te geloven, sec is echt zoet, brut helemaal niet.
        brut > droog > sterk en zurig....

beter zou zijn > demi-brut
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Mijn broer is een kenner...
          En die zegt me dat je de fles even voor het serveren efkes in de diepvries moet steken.
          Zo zie je maar

Maar te koud mag die niet zijn want dan proef je totaal niks meer.
          Daar heb je gelijk in en heb dat zelf ondervonden.

Seg... 's morgens is champagne de beste manier om tandplak te verwijderen
          Zou ik niet doen: de beste en snelste manier om een wijn te koelen = smeltend ijswater.

En op een bloedhete zomerdag: een NATTE doek rond de fles wikkelen en in de ZON plaatsen. ( De verdamping van het water onttrekt warmte uit de fles )
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

Comment

Ik ben wel een redelijke kenner, maar ik drink meestal BRUT of EXTRA-BRUT; de zoetere variaties ken ik niet zo.

Het is wél zo dat de zoetere variaties meestal uit minder kwalitatieve persingen zullen -komen. Maar op zich is er niets mis met een zoete champagne - je moet alleen zien waarmee je j-het combineert.

Persoonlijk vind ik zoete champagne wel verschrikkelijk smaken - ik heb ooit zo es eentje cadeau gekregen en het is me gelukt om op ( legale ! ) manier deze in een winkel in te ruilen voor een Brut van hetzelfde merk ! - oef !

@ Theo: Als je champagne echt ZUUR smaakt, dan is er iets mis mee. Wat niet wil zeggen dat er geen "zuren" mogen in zitten !!! Die dienen zelfs in de meest mierzoete Sauternes te zitten.
            Er moet een evenwichtige BALANS zijn tussen al de smaken - de zuren zorgen voor de frisheid, maar mogen zeker niet overheersen.

Vergelijk het bv. met een goede lekkere aardappelpuree: je doet daar nootmuskaat in, maar je mag die niet op zick PROEVEN - als je begrijpt wat ik bedoel. De nootmuskaat moet zorgen voor een smaakvol geheel, samen met de peper, zout, boter...whatever... Maar als je puree echt naar nootmuskaat smaakt, zit er te veel in.

Overigens, dit heb ik effe geplakt uit WIKIPEDIA; klopt vrij aardig
            ================================================== =========

Extra-brut - Dit type champagne wordt ook wel brut rosé, brut nature, ultra brut, brut zéro en brut intégral genoemd. Er is geen liqueur d'expédition toegevoegd en bevat van nature minder dan 2 gram restsuiker per liter.

Brut - Maximaal 1 tot 1,5% suiker door toevoeging van liqueur d'expédition.

Brut sans millésime - Dit is een brut zonder jaartal en is het visitekaartje van elk champagnewijnhuis. De brut sans millésime maakt 80% van de omzet uit. Verschilt zeer per champagnehuis.

Sec - Iets minder droog dan brut.

Demi-sec - Het is een halfdroge champagne met een suikergehalte van 33 tot 50 g/l. Vanwege dit suikergehalte past deze champagne goed bij desserts.

Doux - Het suikergehalte van deze zeldzaam geworden champagnes is hoger dan 50 g/l. Deze champagnes zijn zeer zoet.

Comment

Geef mij ook maar een Brut.
              Er is toch heel wat smaakverschil in champagnes, en imho zijn de meeste overprijsd.
              Dit jaar een gekregen fles Piper soldaat gemaakt, en die viel behoorlijk tegen.
              Beste ooit geproefd was de Salon -ook niet zelf betaald, die prijs is helemaal niet te doen, als je al een fles kan vinden.
              Voor de prijs van een fles champieter koop je altijd een betere fles stille wijn, wit of rood. Maar de traditie moet er nu eenmaal zijn en champagne heeft iets feestelijks.

Comment

Goede champagne heeft een verleidelijk kleedje aan. Het sprankelt. Het is welgezind. Het
                glimlacht en geeft verrukkelijke knipoogjes. De verleiding is dan ook groter dan het gewip
                dat er op volgt. En zo hoort het ook, vrienden.
                Santé op het nieuwe jaar. Moge het even begerig zijn als zo'n flesje bubbels.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                  Goede champagne heeft een verleidelijk kleedje aan. Het sprankelt. Het is welgezind. Het
                  glimlacht en geeft verrukkelijke knipoogjes. De verleiding is dan ook groter dan het gewip
                  dat er op volgt. En zo hoort het ook, vrienden.
                  Santé op het nieuwe jaar. Moge het even begerig zijn als zo'n flesje bubbels.
                  Het gewip?
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Het gewip?
                    LOL
                    Doudeke, heb je 'm nog om ?

Comment

Het gewip?
                      Alles eindigt bij mij op gewip. Al moet ik bekennen dat dit ook vaak wil zeggen:
                      buiten gewipt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
                        LOL
                        Doudeke, heb je 'm nog om ?
                        Absoluut. Ik snap niet wat ze op 31 december feest vieren... Afscheid nemen van zo'n jaar
                        dat oud en tot op de draad versleten is. Ik doe dit liever op 1 en 2 januari als het jaar nog
                        jong is en lekker ruikt naar rozemarijn en goede manieren. Dus zegen ik mezelf het nieuwe
                        jaar in. Proost.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
                          Geef mij ook maar een Brut.
                          Er is toch heel wat smaakverschil in champagnes, en imho zijn de meeste overprijsd.
                          Dit jaar een gekregen fles Piper soldaat gemaakt, en die viel behoorlijk tegen.
                          Beste ooit geproefd was de Salon -ook niet zelf betaald, die prijs is helemaal niet te doen, als je al een fles kan vinden.
                          Voor de prijs van een fles champieter koop je altijd een betere fles stille wijn, wit of rood. Maar de traditie moet er nu eenmaal zijn en champagne heeft iets feestelijks.
                          Eigenlijk ben ik niet akkoord.
                          Voor pakweg 16 euro heb je al een "grootwarenhuis-champagne" - sommiggen iets beter/slechter dan aanderen, maar meestal van een aanvaardbare kwaliteit.
                          Vanaf pakweg 25 uro heb je een merkchampagne.

Heb je al eens gekeken wat een gereputeerde Franse kasteelwijn tegenwoordig kost ? ( St Emilion, Paullac, St Estephe, Moulis, Pomerol ) ..... zelfs de vroeger nog betaalbare flessen, zijn nu:

Daar ga je voor 25 euro niet veel hebben.

Plus PIEPjong zijn die meestal nog niet op hun hoogtepunt, dus nog enkele jaren laten liggen. Vind je ze ouder, tja, dan betaal je weer meer...

Champagne is altijd klaar-voor-gebruik !

Ik ben er wel mee eens dat de Cuveés de prestige veel te duur is, maar dat ligt soms ook aan de verpakking en daar kies je dan uiteindelijk zelf voor ( kristallen flessen, handbeschilderde flessen, kistjes met glazen enz..... )

Nu, zo'n Cuveé de prstige, is meestal een vintage ( die hebben ook al een langere keldertijd achter de rug ) en dat maakt het zaakje sowieso al duurder...

En tenslotte: Ik drink liever een iets duurder glas champagne, dan een slechte bubbelwijn + 2 Dafalgankes .... dat moet ge er dan ook weer bijrekenen
                          + uwen tijd om weer te recupereren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                            Absoluut. Ik snap niet wat ze op 31 december feest vieren... Afscheid nemen van zo'n jaar
                            dat oud en tot op de draad versleten is. Ik doe dit liever op 1 en 2 januari als het jaar nog
                            jong is en lekker ruikt naar rozemarijn en goede manieren. Dus zegen ik mezelf het nieuwe
                            jaar in. Proost.
                            't Is anders.
                            De meeste feesten omdat het jaar voorbij is
                            Ze "wippen" het oude jaar buiten.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Om het feest vanwege het nieuwe jaar nog wat te rekken heb ik me zopas een tweetal
                              flesjes heerlijke Kidibul gehaald.

Comment

Moet me zowiezo om medische redenen erg beperken met alles waar bubbelkes inzitten.
                                Het vieren is voorbij.
                                Terug serieus. Heb radio2 opstaan en hoor zjust m'ne schoonzoon bezig over Ronald Janssen, brrrr.

Comment

Working...
                                X