Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Champagne gedronken?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Champagne gedronken?

Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
    Moet me zowiezo om medische redenen erg beperken met alles waar bubbelkes inzitten.
    Het vieren is voorbij.
    Terug serieus. Heb radio2 opstaan en hoor zjust m'ne schoonzoon bezig over Ronald Janssen, brrrr.
    Heeft die het ook over de begane flaters?
    Sorry dat ik dat hier zo "brut" aanhaal
    Eigen belang en eigen glorie van de speurders...hoorde ik?
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
      Eigenlijk ben ik niet akkoord.
      Voor pakweg 16 euro heb je al een "grootwarenhuis-champagne" - sommiggen iets beter/slechter dan aanderen, maar meestal van een aanvaardbare kwaliteit.
      Vanaf pakweg 25 uro heb je een merkchampagne.

Heb je al eens gekeken wat een gereputeerde Franse kasteelwijn tegenwoordig kost ? ( St Emilion, Paullac, St Estephe, Moulis, Pomerol ) ..... zelfs de vroeger nog betaalbare flessen, zijn nu:

Daar ga je voor 25 euro niet veel hebben.

Plus PIEPjong zijn die meestal nog niet op hun hoogtepunt, dus nog enkele jaren laten liggen. Vind je ze ouder, tja, dan betaal je weer meer...

Champagne is altijd klaar-voor-gebruik !

Ik ben er wel mee eens dat de Cuveés de prestige veel te duur is, maar dat ligt soms ook aan de verpakking en daar kies je dan uiteindelijk zelf voor ( kristallen flessen, handbeschilderde flessen, kistjes met glazen enz..... )

Nu, zo'n Cuveé de prstige, is meestal een vintage ( die hebben ook al een langere keldertijd achter de rug ) en dat maakt het zaakje sowieso al duurder...

En tenslotte: Ik drink liever een iets duurder glas champagne, dan een slechte bubbelwijn + 2 Dafalgankes .... dat moet ge er dan ook weer bijrekenen
      + uwen tijd om weer te recupereren

Denk dat dit zowat de meest zinvolle quote is die hier staat. Een champagne brut kost een fractie van een Bordeaux grand cru. Een goeie gekende champagne vind je voor 25-30 euro. Daar zal je wel wat voor vinden in Bordeaux, maar zeker geen klinkende naam.

Als ik een wat minder gekende maar, uitmundende champagne mag aanraden:
      Mijn favoriet Billecart-salmon. Uitgeroepen door decanter, en rvf als beste commerciele brut, en met reden. Echt super van smaak.

Ruinaert(voor de fles), en taitinger(voor de subtiliteit)

Zonder snobistisch over te komen., Ik begrijp persoonlijk totaal niets van de "cavahype".
      Cava is aan mij niet besteed. Heb enkele keren verschillende cavas geproefd. En heb misschien gewoon pech gehad.... Maar heb nog niet 1x plezier beleefd aan een glas cava...
      Vind dit persoonlijk maar een flauwe kopie, van het echte. Vind het een chemisch smaak.
      Last edited by johanvansteenkiste; 5 januari 2011, 18:15.
      Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Nee, zelf niet gedronken maar wel voor de andere liefhebbers geschonken. Geef mij maar een goeie frisse witte wijn.
        Dus, wat maakt champagne lekker? Geen idee, vind het echt niet lekker (champagne, cava...) .Heeft voor mij altijd een zurige smaak . Ben er ook enkele keren zwaar ziek van geweest (wellicht door de bubbels die te snel naar mijn hoofd stijgen);nog nooit gehad met wijn of bier,waarvan ik wel dagelijks drink.

Volgens mij is het een overroepen zaak, goed voor de commercie, en het geeft de mensen die er in geloven een "bijzonder" gevoel.Net zoals foie gras, kaviaar en andere decadente uitspattingen... die ooit alleen voor de allerrijksten bereikbaar waren maar nu ook betaalbaar zijn voor de modale burger...
        Ze doen maar, over smaken en kleuren kan je niet discussieren.De enige die bepaalt wat lekker is , ben jij zelf.

Het belangrijkste is: niks opdringen,niks verplichten aan anderen en ieders keuze respecteren.Zoals het altijd zou moeten zijn......
        www.petervdg.net/Portfolio

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Zuur en duur: krijg er de tranen van in mijn ogen.
          Een demi-sec gaat nog
          amen !!! .. meestal krijg je die zure brol geserveerd en iedereen zegt dan "haaa lekker" .. puur kuddegedrag!

Nie me maai hei ...

Om te beginnen moet men al een verschil maken tussen al die "methode champenoise" brol, wat voor mij al zure z..k aflevert en waar ik na het eerste glas al barstende koppijn van krijg (net migraine, denk ik .. SO2 "gekleurd"?) en dan "al de rest" ..

Met "echte" champagne gaat het al iets beter maar "brut" moet ik niet hebben, meestal eveneens zuren brol .. ik vind dat meestal niet te zuipen!
          .. en zelfs de "merken" kunnen mij zelden bekoren alhoewel er af en toe iets bovenuit steekt dat wel te drinken valt, zelfs brut .. maar dat weet ik pas achteraf ..

al dit om te zeggen dat die "champie" hetze voor mij absoluut niet hoeft ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            Zou ik niet doen: de beste en snelste manier om een wijn te koelen = smeltend ijswater.
            snip
            .. tiens .. en ik die dacht dat ijswater al gesmolten was ...

Comment

IJswater is 50/50 ijs en water, en kan dus nog perfect verder smelten

En als je het niet lekker vindt, drink het gewoon niet hé. Moeilijke mensen.
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                IJswater is 50/50 ijs en water, en kan dus nog perfect verder smelten

En als je het niet lekker vindt, drink het gewoon niet hé. Moeilijke mensen.
                Ja, you bet ... 50/50? even uitleggen hoe je dat meet? en wat smelt er dan? het ijs of het water? LMAO! .. definitie kan bij champagnedrinkers misschien, enigszins vertroebeld door alcohol, SO2 en whatnot .. bij scheikundigen noemt men dat smeltend ijs, jong ...

.. en idd ik drink die z..k, al ik het enigszins kan vermijden, nooit! weggegooid geld! .. enfin, soit ...

Comment

Soms is het handig om te weten wanneer je iets kwalitatief moet meten en wanneer niet. Wanneer hier studenten in het practicum ijswater moeten maken om een kristallisatie te bevorderen komen ze mij dezelfde vraag stellen: 50/50 ijs en water, hoe meet je dat? Nu, als jij graag over de definitie van ijswater wil gaan kibbelen, ga vooral je gang.
                  Last edited by ThierryM; 6 januari 2011, 15:43.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Working...
                  X