Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Champagne gedronken?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Champagne gedronken?

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
    wel wel wel, wat een negatieve reacties.
    voor een heel lekkere drank, puur natuur, licht verteerbaar.
    wij hebben er van genoten hoor.
    geen duur merk, Meiter, met een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding.
    Ik kan die wel appreciëren bij sommige gerechten...liever dan wijn zelfs.
    Van wijn word ik ook doodmoe
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Geen champagne gedronken, lust het niet Zelfde geldt voor wijn, rose en port.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
        Van wijn word ik ook doodmoe
        Arm meer trainen Theo....
        Miel
        D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
          Arm meer trainen Theo....
          Miel
          Doodmoe ja en vroeg wakker worden.
          En een halve dag gene klop waard
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
            Interessant
            Het schijnt dat ze ook suiker toevoegen.
            * Extra-brut - Dit type champagne wordt ook wel brut rosé, brut nature, ultra brut, brut zéro en brut intégral genoemd. Er is geen liqueur d'expédition toegevoegd en bevat van nature minder dan 2 gram restsuiker per liter.
            * Brut - Maximaal 1 tot 1,5% suiker door toevoeging van liqueur d'expédition.
            * Brut sans millésime - Dit is een brut zonder jaartal en is het visitekaartje van elk champagnewijnhuis. De brut sans millésime maakt 80% van de omzet uit. Verschilt zeer per champagnehuis.
            * Sec - Iets minder droog dan brut.
            * Demi-sec - Het is een halfdroge champagne met een suikergehalte van 33 tot 50 g/l. Vanwege dit suikergehalte past deze champagne goed bij desserts.
            * Doux - Het suikergehalte van deze zeldzaam geworden champagnes is hoger dan 50 g/l. Deze champagnes zijn zeer zoet.

dus, ja suikers toevoegen (op welke manier dan ook)

en dan niet vergeten dat "de" champagne altijd meningen zijn van oudere oogsten zodat de smaak jaar na jaar hetzelfde blijft. Tenzij je naar de "coeur's du terroir" gaat, dan weet je van welk jaar en van welk perceel de druiven kwamen. En hier kan je dus uitmuntende smaken vinden.
            Maar, is het dat allemaal waard? misschien als je in het wereldje (of de handel) zit maar anders? een dezelfde druif uit een andere streek (liefst net naast de champagne ) heeft die voor ons (die 1 keer per jaar een chamagne drinken) zo een andere smaak dat dat maar een schuimwijn is? een cava?
            Het is zoals bij veel dingen, de naam doet veel...
            Voor mij moet het allemaal niet hoor... als IK het maar lekker vind (en liefst minder dan 20 euro per fles )
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
              * Extra-brut - Dit type champagne wordt ook wel brut rosé, brut nature, ultra brut, brut zéro en brut intégral genoemd. Er is geen liqueur d'expédition toegevoegd en bevat van nature minder dan 2 gram restsuiker per liter.
              * Brut sans millésime - Dit is een brut zonder jaartal en is het visitekaartje van elk champagnewijnhuis. De brut sans millésime maakt 80% van de omzet uit. Verschilt zeer per champagnehuis.
              * Demi-sec - Het is een halfdroge champagne met een suikergehalte van 33 tot 50 g/l. Vanwege dit suikergehalte past deze champagne goed bij desserts.
              * Doux - Het suikergehalte van deze zeldzaam geworden champagnes is hoger dan 50 g/l. Deze champagnes zijn zeer zoet.

en dan niet vergeten dat "de" champagne altijd meningen zijn van oudere oogsten zodat de smaak jaar na jaar hetzelfde blijft. Tenzij je naar de "coeur's du terroir" gaat, dan weet je van welk jaar en van welk perceel de druiven kwamen. En hier kan je dus uitmuntende smaken vinden.
              Maar, is het dat allemaal waard? misschien als je in het wereldje (of de handel) zit maar anders? een dezelfde druif uit een andere streek (liefst net naast de champagne ) heeft die voor ons (die 1 keer per jaar een chamagne drinken) zo een andere smaak dat dat maar een schuimwijn is? een cava?

Voor mij moet het allemaal niet hoor... als IK het maar lekker vind (en liefst minder dan 20 euro per fles )
              Daar ben ik het mee eens.

Deze week kon ik verschillende merken proeven Tom.
              Waren wel dus schuimwijnen, géén champagne.
              Het proefde precies allemaal hetzelfde en het rook hetzelfde zodra de fles ontkurkt was
              Last edited by theokus; 2 januari 2011, 15:47.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

*
                een dezelfde druif uit een andere streek (liefst net naast de champagne ) heeft die voor ons (die 1 keer per jaar een chamagne drinken) zo een andere smaak dat dat maar een schuimwijn is? een cava?
                ... zoals met Chablis, net er naast produceren ze een witte Beaujolais en die is zeker zo lekker als het beroemde broertje.
                Altijd naar mijn smaak natuurlijk!
                Miel
                D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Yep dat is de correcte uitleg !
                  Aan goede champagne wordt ontzettend veel werk besteed + zoals je aangeeft zijn champagnes (meestal - niet altijd ! ) blends van verschillende jaartallen opdat elk merk steeds zijn typische smaak kan construeren.
                  Dat impliceert dat men over gigantische voorraden moet beschikken.

Je hebt ook "vintage" Champagne - dat is champagne mét jaartal, en die zijn meestal NOG duurder.

Dan heeft elk merk nog een Cuvée de prestige - meestal is dit een vintage ( maar niet noodzakelijk ) en die zijn NOG duurder.

Akkoord - je betaalt 50 % wijn en 50 % verpakking, merchandizing, "image building" enz... maar dit is toch ook zo voor dure horloges, sportwagens enz....

Champagne moet je imho léren drinken, en dan ga je die prachtige wijn echt wel leren smaken.
                  Meiter van Delhaize is bv. best betaalbaar en redelijk goed.

Je moet ook niet altijd in de grote en gekende merken gaan om kwaliteit te vinden.
                  En smaak, tja dat blijft persoonlijk.

Ik vind een gewone Moët & Chandon bv. niet zo super, maar een Bollinger daarentegen vind ik het summum.

Nog iets dat weinigen weten: De BESTE kwaliteit is steeds BRUT, want suikers verdoezelen de smaak. En zelfs "Brut" is altijd een tikkeltje zoet, door de liqueur d'expédition: dat is de "liqueur" die men toevoegt nadat het bezinksel van de eerst gisting is verwijderd ( men "bevriest" dat en het bezinksel vliegt er als een ijspropje uit ). Doordat het bezinksel weg is, is men ook een beetje wijn verloren, en vandaar dat men dit aanvult met die liqueur d'expédition...

Tenslotte: Net zoals er slechte Champagne bestaat, bestaat er ook goede Cava.. maar je moet toch goed zoeken EN ... een getraind palatum zal steeds het verschil smaken.

( Champagne ook niet té koud serveren, want dat is nefast voor alle smaken en aroma's )

@ Theo: Ik zou toch nog es proberen hoor

Anderzijds: Als je geen champagne lust (kent), kan je op jaarbasis héél wat sparen ! ! !
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

Comment

Als ik dan toch eens champagne probeer, kies ik altijd een demi-sec of sec . . . da's op zich al voldoende bewijs dat je geen echte champagne drinker bent want de echte leifhebbers gaan volgens mij steeds voor de "Brut" . . . of vergis ik me?
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                      Yep dat is de correcte uitleg !
                      Aan goede champagne wordt ontzettend veel werk besteed + zoals je aangeeft zijn champagnes (meestal - niet altijd ! ) blends van verschillende jaartallen opdat elk merk steeds zijn typische smaak kan construeren.
                      Dat impliceert dat men over gigantische voorraden moet beschikken.

Je hebt ook "vintage" Champagne - dat is champagne mét jaartal, en die zijn meestal NOG duurder.

Dan heeft elk merk nog een Cuvée de prestige - meestal is dit een vintage ( maar niet noodzakelijk ) en die zijn NOG duurder.

Akkoord - je betaalt 50 % wijn en 50 % verpakking, merchandizing, "image building" enz... maar dit is toch ook zo voor dure horloges, sportwagens enz....

Champagne moet je imho léren drinken, en dan ga je die prachtige wijn echt wel leren smaken.
                      Meiter van Delhaize is bv. best betaalbaar en redelijk goed.

Je moet ook niet altijd in de grote en gekende merken gaan om kwaliteit te vinden.
                      En smaak, tja dat blijft persoonlijk.

Ik vind een gewone Moët & Chandon bv. niet zo super, maar een Bollinger daarentegen vind ik het summum.

Nog iets dat weinigen weten: De BESTE kwaliteit is steeds BRUT, want suikers verdoezelen de smaak. En zelfs "Brut" is altijd een tikkeltje zoet, door de liqueur d'expédition: dat is de "liqueur" die men toevoegt nadat het bezinksel van de eerst gisting is verwijderd ( men "bevriest" dat en het bezinksel vliegt er als een ijspropje uit ). Doordat het bezinksel weg is, is men ook een beetje wijn verloren, en vandaar dat men dit aanvult met die liqueur d'expédition...

Tenslotte: Net zoals er slechte Champagne bestaat, bestaat er ook goede Cava.. maar je moet toch goed zoeken EN ... een getraind palatum zal steeds het verschil smaken.

( Champagne ook niet té koud serveren, want dat is nefast voor alle smaken en aroma's )

@ Theo: Ik zou toch nog es proberen hoor

Anderzijds: Als je geen champagne lust (kent), kan je op jaarbasis héél wat sparen ! ! !
                      Mijn broer is een kenner...
                      En die zegt me dat je de fles even voor het serveren efkes in de diepvries moet steken.
                      Zo zie je maar

Maar te koud mag die niet zijn want dan proef je totaal niks meer.
                      Daar heb je gelijk in en heb dat zelf ondervonden.

Seg... 's morgens is champagne de beste manier om tandplak te verwijderen
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

nou..ik hou het wel bij een:

Pernod Ricard of een Perrier Jouet.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

hier al voor den 2de keer op rij martini brut! best ok en niet al te duur
                          nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                            Als ik dan toch eens champagne probeer, kies ik altijd een demi-sec of sec . . . da's op zich al voldoende bewijs dat je geen echte champagne drinker bent want de echte leifhebbers gaan volgens mij steeds voor de "Brut" . . . of vergis ik me?
                            "Brut" betekent "droog" = sec
                            Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

en voila, weer een deel bijgeleerd!!! (mijn eigen sumiere kennis ook weer aangepast )
                              De gustibus et coloribus non est disputandum
                              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani

"Brut" betekent "droog" = sec
                                Hoe komt het dan dat een demi-sec en een sec zo zoet smaken en de brut niet? Een echte champagnedrinker zal de sec en de demi-sec eerder vermijden. Volgens mij is een brut zeker geen sec??
                                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Working...
                                X