Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Expresso machine...welke kiezen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Expresso machine...welke kiezen

Ik heb destijds verschillende tests gedaan met flessenwater.
    Je kan dit in een inox waterkoker, maar ook in een gewoon steelpannetje hoor.

Een kopje water laten koken: bij leidingwater is het al na de eerste kook-beurt troebel van de kalk.
    Bij Spa Reine heb je géén kalk-aanslag.
    Je moet mij niet geloven: probeer het ! Het kost je hooguit een paar flessen water.

Vele andere flessen leidingwater hebben dit ook. Spa Reine niet. Wij hebben een Senseo EN een Dolce Gusto, die beiden op "Spa Reine" lopen.
    Nog NOOIT moeten ontkalken en ze lopen nog perfect.
    Tja, die Spa Reine maakt het NOG ietsje duurder, maar daar zal het nu niet op aankomen. Britta filters kosten ook geld en moeite.

Trouwens de samenstelling staat op de flessen.

En ik heb een zeer sterk vermoeden dat Nespresso en Doce Gusto min of meer dezelfde producten zijn: het is imho gewoon verruiming van het marktaandeel.
    Doet men bij wijn ook: identiek dezelfde wijn onder een andee naam uitbrengen.
    Als de mensen dan "van elk ééntje" kopen, dan hebben ze in feite twee keer hetzelfde product gekocht.
    Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Klopt het dat het Thermoblok best uit messing is gemaakt?
      Men beweert namelijk dat dit beter de warmte vasthoudt en niet oxideert.
      Ik had ook al de Saeco Aroma Inox in 't vizier, en blijkbaar zijn er hier nog die tevreden zijn daarvan.

Comment

Niet vergeten hé.
        Het is eSpresso en niet eXpresso.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          neen... een senseo is niet gelijk aan een espresso machine...
          een espresso machine stuurt de koffie met grote druk (15bar) door de koffie heen...
          vandaar de prijs... smaakt dus ook erg verschillend...
          juist!
          Ik heb er zo ook één staan van de eerste generatie en de smaak is inderdaad maar zus en zo, vind ik hé.
          daarom ben ik op zoek naar béter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
            Echte espresso = DeLonghi Magnifica
            Is wel prijzig maar zijn geld overwaard. Soms in speciale aanbieding bij o.a. Makro.
            Heb toestel al 4 jaar en kan het niet missen.

Henri
            Idd. heb die machine hier ook staan
            Helaas is die voor de TS de diep...
            Alles is afzonderlijk in te stellen: hoeveelheid water, koffie en dan kan je nog kiezen hoe fijn de koffie moet gemalen worden.
            Uiteraard is er ook een stoompijpje bij, moest je zin hebben in een cappuccino.Werkt perfect
            Spoelt automatisch de leidingen. Persoonlijk vind ik dat nogal belangrijk.
            Tot slot de duurzaamheid, wat niet altijd kan gezegd worden van goedkopere toestellen.
            Miel
            D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Hebben hier sinds vorig jaar december een Magimix 'L'expresso' staan. Te gebruiken met gemalen koffie en pads, voor 1 of 2 kopjes, met zo'n schuimdinges aan voor capuccino. Ik weet niet meer hoe het zat, maar de druk was hoog genoeg voor fatsoenlijke espresso, in tegenstelling tot de meeste andere toestellen in een betaalbare prijsklasse.

Vooral belangrijk: ingebouwd britafilter, dus geen last van kalk in het water.

Was niet te duur, en wordt hier dagelijks gebruikt zonder enig probleem tot nu toe...
              Gekocht bij Vandenborre.

Comment

Voor mij geen enkele van al die machientjes....alles wordt veel te lauw opgediend!!

Een gewoon filterzaksken, gewone bonen, gewoon zelf malen, opgieten met gewoon kokend water....

resultaat....gewoon...zalig.
                perman
                canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Heb enkele maanden geleden een Saeco in de Makro gekocht en moest na 8 maanden al binnen voor herstelling. Ben ook niet zo tevreden van de smaak van de koffie. Ik gebruik dezelfde bonen dan op m'n werk, maar daar is de koffie (met andere machine) veel lekkerder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                    Voor mij geen enkele van al die machientjes....alles wordt veel te lauw opgediend!!

Een gewoon filterzaksken, gewone bonen, gewoon zelf malen, opgieten met gewoon kokend water....

resultaat....gewoon...zalig.
                    Je vergeet nog die heerlijke geur
                    En wie garandeert de zuivere samenstelling van bijv. verpakte en gemalen koffie?
                    Is het de machine, van gelijk welk merk, die de schuim op de koffie maakt?
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                      Heb enkele maanden geleden een Saeco in de Makro gekocht en moest na 8 maanden al binnen voor herstelling. Ben ook niet zo tevreden van de smaak van de koffie. Ik gebruik dezelfde bonen dan op m'n werk, maar daar is de koffie (met andere machine) veel lekkerder.
                      probeer eens ander water... was bij mij een groot verschil
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Populair onderwerp :-)

Ik heb 3 elektrische espressomachines (in stijgende lijn qua prijs) versleten in evenveel jaar en ben intussen teruggekeerd naar 'oldschool' espresso.

een Bialetti maakt ook zeer lekkere espressokoffie. Ik ben niet gebonden aan merken en koop de bonen die 'ik' wil. George en co zijn al rijk genoeg dacht ik zo ;-)

ik heb er zelfs meerdere, eentje voor thuis en eentje voor op reis of zo.

Om dan nog maar over de Bodumkoffiepersjes te zwijgen :-)

Bialetti: the essence of Italian coffee culture.

en nu ist tijd voor een koffietje!
                        Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Ah, koffie, mijn "dada"!
                          Toch ook even mijn input geven dus, want er wordt hier veel verkondigd dat niet klopt .
                          Dat je 15 bar moet hebben bv. Neen, een echte espressomachine kàn dat wel geven (of meer) maar heeft een driewegsventiel dat op 9 bar staat afgesteld. Dan heb je de beste koffie.
                          Het belangrijkste voor goeie espresso is volgens mij in deze volgorde (naast de skills van de barista natuurlijk):
                          1) goeie verse bonen
                          2) zelf ter plekke malen (en niet meer dan nodig voor één of twee tassen) met een goeie maler (!!!)
                          3) de espresso machine

En Nespresso... da's voor sissies hé .
                          Los van het (niet-) ecologische van de aluminium verpakking en de verplichting om "Nespresso" capsules te kopen... de capsules bevatten te weinig koffie voor echte espresso (zelfs voor een enkele shot). Het is wel proper moet ik toegeven, en de koffie is redelijk goed (maar wat slap, en duur).

Voor 250 euro heb je misschien wel een "echte" instap espressomachine (Gaggia of zo), met een echte koffiehouder zoals in de café's waar je eender welke koffie in kan doen. Ik zou dat aanraden, en koop verse koffie in een echte koffiewinkel; laat hem daar malen en experimenteer wat met de fijnheid.
                          Later kan je dan een maler bijkopen, eigenlijk is dat belangrijker dan de koffiemachine zelf (ik heb een Rancilio Rocky).
                          Een goeie koffiemachine begint pas bij 250 euro, maar ondertussen heb je wel voor een zeer lage variabele kost (zowel voor de portemonnee als voor het milieu) super lekkere koffie. Al die toestanden met pads en zo, na jaren gebruik heb je waarschijnlijk méér uitgegeven, en slechte koffie gedronken.

Enfin, mij gedacht hé .
                          Altijd welkom voor een kopje ;-).

Kris

PS. Die bialetti's kunnen misschien ook. Ik heb er wel slechte ervaringen mee, maar dat kan aan mijn bialetti-skills liggen.

Comment

Advies: zelf proeven. Iedereen heeft andere smaak en goesting, en het is niet omdat 70% een bepaald merk goed vindt, dat jij dat ook zo gaat vinden.
                            Ga bij vrienden die er eentje hebben, en als je zegt "dju, da's goeie", dan doorvragen over merk en manier van klaarmaken en bonen.

Ik drink geen koffie, dus mijn advies komt via mijn koffieverslaafde echtgenoot.
                            Vanallerlei koffiesystemen gehad en sommige nog steeds in gebruik.
                            Van de echte espressomachines hebben we er twee gehad, gaggia en nog een ander merk dat ik al vergeten ben, maar dat was een miskoop. Bonen werden vers gemalen (molen stond mee in/naast systeem). Kostprijs tussen 250-300 voor gaggia, andere was iets meer.
                            Hij vond probleem met gaggia dat hij daar toch niet echt "afsmakende" espresso kon uithalen (sorry als ik verkeerde terminologie gebruik).
                            Probleem is dat de lekkerste espresso (voor hem) komt van machines met een prijskaartje tussen 1000-1500 euro (van bij twee nonkels waar hij heeft nagevraagd, hebben zelfde merk maar ik weet niet meer welk).
                            Het echte espressotoestel van zijn ouders is ook super, maar al zo oud....idem als hun nespresso van tig jaar oud (ver voor cloony), maar naar die twee smaken is mijn man dus steeds op zoek. En al bij veel vrienden en collega's geproefd, maar hijheeft vooral merken kunnen "schrappen".

Op dit moment vindt hij in de prijsklasse onder 250 euro de nespresso nog de beste prijs/kwaliteit geven. Hij heeft er ook eentje dat alleen de nespresso maakt, niet nog eens die met de melktoestand ernaast, waardoor je nog goedkoper zit.
                            Verschiet wel niet van prijs van cupjes, als je veel koffie drinkt gaat de totaalprijs serieus omhoog. Hij doet de bestellingen, maar ik dacht iets van tussen 35-40 eurocent per cupje (= 1 tasje)??? Correct me if i'm wrong.
                            Bijkomend voordeel: mijn man drinkt graag ristretto, mijn pa met zachte smaak, mijn moeder straffe maar decafiné, mijn schoonvader straffe met caffeïne, mijn schoonmoeder slootwater.... Zag je ons vroeger met ons gemalen koffieboontjes (het slootwater was nog easy, dat was gewoon aanlengen met water, maar de rest gaat over de smaak van de bonen, iets wat ik als niet koffiedrinker moeilijk begrijp, dacht altijd dat het een kwestie van meer of minder water was). Met cupjes veel gemakkelijker en ieder krijgt zijn keus.

Nespresso gaat misschien wel een probleem zijn, de onze is dieper dan 28 cm. Ik weet niet hoe het zit met andere modellen (wij magimix).
                            Dolce Gusto lijkt me minder diep, maar ben niet zeker.
                            Sowieso lijkt me 28 cm nipt voor een espressotoestel, maar ik kan me vergissen.
                            Last edited by Tink; 6 december 2010, 09:51.

Comment

Een gewone simpele Senseo MET kraantjeswater gevuld...
                              En dat beetje kalk kan geen kwaad...
                              Tegen dat het toestel kapot is van de kalk staat er toch weer een nieuw bij de mensen..

EN... kalk moet !!! kijk hier maar eens..

http://www.aww.be/leidingwaterisgezond.html

Zo heb ik ook nog een test van zeer bekende merken flessenwater waaruit blijkt dat het leidingwater veel constanter is in kwaliteit , en strenger gecontroleerd wordt dan dat flessenwater, maar kan het jammer genoeg niet vinden nu..

Ik, ons gezin, drinken al jaren kraanwater...(niet in exotische landen natuurlijk)
                              grts Peter
                              BD1754BE / Body & glass

Comment

En nog iets van eerdergenoemde website..

Waterhardheid

De hardheid van water wordt voornamelijk veroorzaakt door de aanwezigheid van calcium en magnesium: twee stoffen die voor onze gezondheid onontbeerlijk zijn. Ze kunnen echter kalkafzetting veroorzaken, voornamelijk als het water verwarmd wordt boven de 55°C of wanneer het in contact komt met de lucht (bijvoorbeeld via de kraan of de douchekop). De hardheidsgraad van water wordt internationaal meestal uitgedrukt in Franse graden (°F). Deze vermelding vindt u op gebruiksaanwijzingen voor o.a. waspoeders om de juiste hoeveelheid poeder te bepalen voor uw wasmachine. Soms worden ook Duitse graden (°D) gebruikt. (1°F = 0,56 °D). Een gemiddelde hardheid van het water van 15 °F (8 °D) is meestal ideaal.

AWW water is matig hard: 17,5 Franse graden of 9,8 Duitse graden.
                                Voor het correct afstellen van huishoudtoestellen is dit meestal stand 2 (op een schaal van 1 tot 5).
                                Ontharding is voor AWW-water dus niet nodig (de hardheid van het water heeft geen invloed op de gezondheid).

Kalkaanslag vermindert het energierendement van huishoudelijke toestellen terwijl te zacht water (beneden 15 °F) dan weer heel wat agressiever is voor metalen. (flessenwater)

http://www.aww.be/waterhardheid.html

http://www.waterloketvlaanderen.be/g...om-te-drinken/
                                Last edited by Peter EOS-500D; 6 december 2010, 10:46.
                                grts Peter
                                BD1754BE / Body & glass

Comment

Working...
                                X