Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
    Raid is nooit een backup... noch raid 1, raid 5, raid 10...
    het maakt je systeem alleen redundant tegen het falen van een harddisk. Realtime!
    niet tegen gewiste files of corrupte files...

    een backup maakt het mogelijk om oude files weer terug te zetten (gewist, corrupt, harddisk crash)
    Klopt, maar als je HDD niet kan falen is ook goed, toch?
    Andy Lemaire

    andylemaire.be

    Comment


    • #32
      Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

      Oorspronkelijk geplaatst door andylemaire Bekijk bericht
      Klopt, maar als je HDD niet kan falen is ook goed, toch?
      hij kan wel falen... maar de kans dat er twee tegelijk falen is een pak kleiner...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #33
        Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        hij kan wel falen... maar de kans dat er twee tegelijk falen is een pak kleiner...
        Daarom dat ik denk dat ik voor RAID 10 ga opteren.
        Andy Lemaire

        andylemaire.be

        Comment


        • #34
          Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

          Oorspronkelijk geplaatst door andylemaire Bekijk bericht
          Daarom dat ik denk dat ik voor RAID 10 ga opteren.
          Dat is goed in enterprise situaties waar high availability zeer belangrijk is. Met raid 1 + 0 verlies je twee disken, met raid 5 verlies je slechts 1 disk en kan je dus meer data bewaren. Je zou dus backups kunnen maken op de extra plek zoals ik eerder al zei.

          De kans dat twee disks tegelijk falen is inderdaad klein, maar vermits je best schijven van hetzelfde model in een raid steekt, is de kans wel groot dat ze het allemaal rond dezelfde periode gaan begeven

          Je hebt ook raid 6, alhoewel dit niet door elke nas ondesteund wordt, of raid 5 met een hotspare disk.

          Ik blijf erbij dat je best 4 disken in raid 5 kan steken en dat je 1 disk extra koopt in geval van panne. Dan kan je de disk omwisselen zodat de raid zich kan herstellen. De disk die stuk is kan je dan opsturen ter vervanging en je moet je geen zorgen maken over performantie.

          Comment


          • #35
            Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

            Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
            Dat is goed in enterprise situaties waar high availability zeer belangrijk is. Met raid 1 + 0 verlies je twee disken, met raid 5 verlies je slechts 1 disk en kan je dus meer data bewaren. Je zou dus backups kunnen maken op de extra plek zoals ik eerder al zei.

            De kans dat twee disks tegelijk falen is inderdaad klein, maar vermits je best schijven van hetzelfde model in een raid steekt, is de kans wel groot dat ze het allemaal rond dezelfde periode gaan begeven

            Je hebt ook raid 6, alhoewel dit niet door elke nas ondesteund wordt, of raid 5 met een hotspare disk.

            Ik blijf erbij dat je best 4 disken in raid 5 kan steken en dat je 1 disk extra koopt in geval van panne. Dan kan je de disk omwisselen zodat de raid zich kan herstellen. De disk die stuk is kan je dan opsturen ter vervanging en je moet je geen zorgen maken over performantie.
            Pff, het blijft een moeilijke keuze!
            RAID 10 is gewoon veiliger en het is 1 HDD minder dan 4x RAID 5 + 1 reserve.
            Alsook, van RAID 1 kan je upgraden naar RAID 10, van RAID 5 kan je niet naar RAID 10 ofzo..
            Andy Lemaire

            andylemaire.be

            Comment


            • #36
              Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

              En er is een verschil tussen RAID 1 + 0 (10) en RAID 0 + 1 (01), zou even moeten kijken wat je NAS juist aan kan.
              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

              Comment


              • #37
                Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

                Oorspronkelijk geplaatst door andylemaire Bekijk bericht
                Pff, het blijft een moeilijke keuze!
                RAID 10 is gewoon veiliger en het is 1 HDD minder dan 4x RAID 5 + 1 reserve.
                Alsook, van RAID 1 kan je upgraden naar RAID 10, van RAID 5 kan je niet naar RAID 10 ofzo..
                RAID 5 kun je wel gewoon uitbreiden met een extra schijf dacht ik.
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                Comment


                • #38
                  Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

                  Synology DS410 kan:

                  Volume Type: Basic, JBOD, RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 5+Spare, RAID 6, RAID 10
                  RAID Migration: from Basic to RAID 1, Basic to RAID 5, Basic to RAID 5+Spare, RAID 1 to RAID 5, RAID 1 to RAID 5+Spare, RAID 5 to RAID 5+Spare, RAID 5 to RAID 6
                  Expand RAID 1, RAID 5, RAID 5+Spare or RAID 6 with Larger Hard Drives
                  Expand RAID 5 by Adding a Hard Drive On The Fly
                  Andy Lemaire

                  andylemaire.be

                  Comment


                  • #39
                    Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

                    De enige reden waarom je RAID 5 zou aanraden, is omdat ik dan 1 HDD meer kan steken. Meer niet.. ? Prestaties tel je niet? Mirroring, striping?
                    Andy Lemaire

                    andylemaire.be

                    Comment


                    • #40
                      Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

                      ik denk persoonlijk dat je de performantiewinst van een RAID 10 tov een RAID 5 in een NAS van deze categorie NIET zal merken...

                      Daarom ofwel een pure RAID 1 (mirroring maar iets tragere schrijfsnelheid) ofwel een RAID 5 (pariteitscontrole maar hogere schrijfsnelheid dan RAID 1).

                      Welteverstaan dat je voor RAID 5 een schijf meer nodig hebt. Als je die wil/kan betalen, zou ik RAID 5 doen.
                      Zeker als je de NAS voor meer dan enkel backup gaan gebruiken, gaat de performantie van RAID 5 tov RAID 1 lonen denk ik.
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment


                      • #41
                        Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

                        Oorspronkelijk geplaatst door andylemaire Bekijk bericht
                        Pff, het blijft een moeilijke keuze!
                        RAID 10 is gewoon veiliger en het is 1 HDD minder dan 4x RAID 5 + 1 reserve.
                        Alsook, van RAID 1 kan je upgraden naar RAID 10, van RAID 5 kan je niet naar RAID 10 ofzo..
                        Hier een beetje uitleg.

                        http://decipherinfosys.wordpress.com...01-vs-raid-10/

                        http://www.techrepublic.com/blog/dat...ou-choose/2689

                        Om samen te vatten:
                        Raid 10 (1+0) is het snelste, maar je kan de raid verliezen als twee disken uit dezelfde mirror het begeven.
                        Raid 5 (of 5 plus hot spare): trager en kan maar tegen uitval van 1 schijf, daarentegen is er meer plek. In het geval van een hotspare valt de raid als de tweede schijf faalt voor de rebuild van de raid.
                        Raid 6: zeer traag, maar kan in alle gevallen tegen de uitval van twee schijven.

                        Comment


                        • #42
                          Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

                          Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                          Hier een beetje uitleg.

                          http://decipherinfosys.wordpress.com...01-vs-raid-10/

                          http://www.techrepublic.com/blog/dat...ou-choose/2689

                          Om samen te vatten:
                          Raid 10 (1+0) is het snelste, maar je kan de raid verliezen als twee disken uit dezelfde mirror het begeven.
                          Raid 5 (of 5 plus hot spare): trager en kan maar tegen uitval van 1 schijf, daarentegen is er meer plek. In het geval van een hotspare valt de raid als de tweede schijf faalt voor de rebuild van de raid.
                          Raid 6: zeer traag, maar kan in alle gevallen tegen de uitval van twee schijven.
                          Een RAID 5 hot spare is dus vb. 3x 2TB RAID 5 + 1x 2TB extra (de hot spare?)
                          Andy Lemaire

                          andylemaire.be

                          Comment


                          • #43
                            Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

                            Oorspronkelijk geplaatst door andylemaire Bekijk bericht
                            Een RAID 5 hot spare is dus vb. 3x 2TB RAID 5 + 1x 2TB extra (de hot spare?)
                            Niet helemaal. Een raid 5 is minimaal 3 disken zoals je al zei, waarbij de derde disk als parity gebruikt wordt. Bijvoorbeeld.

                            Disk 1: bit 1 = 0
                            Disk 2: bit 1 = 1
                            Disk 3: parity bit is in functie van de andere twee bits, zodat je altijd kan afleiden wat de andere bit had moeten zijn als er 1 disk uitvalt. Je hebt hier dus 2x2TB die je kan gebruiken voor data.
                            De hot spare zou gewoon een blanco disk zijn van 2TB die je niet kan gebruiken of zien. Als disk 2 zou uitvallen in dit scenario, dan begint die hot spare de inhoud van de andere disk te reconstrueren aan de hand van de 2 bits op de andere schijven.
                            Als je 4x2TB steekt en geen hotspare gbruikt, dan heb je 6TB ruimt die je effectief kan gebruiken. 2TB dient dan voor parity. Ik zou dan toch nog een extra schijf van 2TB in de schuif steken ergens zodat je onmiddellijk de raid kan gaan rebuilden als er eentje stuk gaat en je geen 6 weken moet wachten en hopen tot de andere disk terug is van herstelling.

                            - edit: Mijn vorige post nog even aanvullen met de capaciteit. Als je 4 disken van 2 TB steekt heb je:
                            raid 10: 4TB ruimte (in het slechtste geval plat bij faling van 2 disken), snel
                            raid 5: 6TB ruimte (plat bij faling van 2 disken), traag
                            raid 5 + hotspare: 4TB ruimte (enkel plat als de tweede disk faalt voor de raid rebuilt van de hotspare), traag
                            raid 6: 4TB ruimte (plat bij faling van 3 disken), zeer traag

                            In ieder geval ben je de data ook kwijt als je per ongeluk alles wist, je hebt brand, etc.
                            Last edited by ccc; 27 april 2011, 14:40.

                            Comment


                            • #44
                              Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

                              Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                              Niet helemaal. Een raid 5 is minimaal 3 disken zoals je al zei, waarbij de derde disk als parity gebruikt wordt. Bijvoorbeeld.

                              Disk 1: bit 1 = 0
                              Disk 2: bit 1 = 1
                              Disk 3: parity bit is in functie van de andere twee bits, zodat je altijd kan afleiden wat de andere bit had moeten zijn als er 1 disk uitvalt. Je hebt hier dus 2x2TB die je kan gebruiken voor data.
                              De hot spare zou gewoon een blanco disk zijn van 2TB die je niet kan gebruiken of zien. Als disk 2 zou uitvallen in dit scenario, dan begint die hot spare de inhoud van de andere disk te reconstrueren aan de hand van de 2 bits op de andere schijven.
                              Als je 4x2TB steekt en geen hotspare gbruikt, dan heb je 6TB ruimt die je effectief kan gebruiken. 2TB dient dan voor parity. Ik zou dan toch nog een extra schijf van 2TB in de schuif steken ergens zodat je onmiddellijk de raid kan gaan rebuilden als er eentje stuk gaat en je geen 6 weken moet wachten en hopen tot de andere disk terug is van herstelling.

                              - edit: Mijn vorige post nog even aanvullen met de capaciteit. Als je 4 disken van 2 TB steekt heb je:
                              raid 10: 4TB ruimte (in het slechtste geval plat bij faling van 2 disken)
                              raid 5: 6TB ruimte (plat bij faling van 2 disken)
                              raid 5 + hotspare: 4TB ruimte (enkel plat als de tweede disk faalt voor de raid rebuilt van de hotspare)
                              raid 6: 4TB ruimte (plat bij faling van 3 disken)

                              In ieder geval ben je de data ook kwijt als je per ongeluk alles wist, je hebt brand, etc.
                              3x 2TB RAID 5 + Hot Spare
                              of
                              4x 2TB RAID 5 + extra in schuif

                              Dit bedoel je dus, toch?
                              Andy Lemaire

                              andylemaire.be

                              Comment


                              • #45
                                Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

                                Oorspronkelijk geplaatst door andylemaire Bekijk bericht
                                3x 2TB RAID 5 + Hot Spare
                                of
                                4x 2TB RAID 5 + extra in schuif

                                Dit bedoel je dus, toch?
                                Inderdaad en vermits je toch nog een backup nodig hebt (of het is al een backup), zou ik voor de disk in de schuif optie gaan en ruimte kiezen.

                                Comment

                                Working...
                                X