Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
    ik denk persoonlijk dat je de performantiewinst van een RAID 10 tov een RAID 5 in een NAS van deze categorie NIET zal merken...

Daarom ofwel een pure RAID 1 (mirroring maar iets tragere schrijfsnelheid) ofwel een RAID 5 (pariteitscontrole maar hogere schrijfsnelheid dan RAID 1).

Welteverstaan dat je voor RAID 5 een schijf meer nodig hebt. Als je die wil/kan betalen, zou ik RAID 5 doen.
    Zeker als je de NAS voor meer dan enkel backup gaan gebruiken, gaat de performantie van RAID 5 tov RAID 1 lonen denk ik.
    RAID 5 schrijft toch trager weg dan RAID 1?

Voor de rest zal het voor een NAS niet echt veel verschil uitmaken denk ik.

Wel bij de betere RAID Controllers.
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
      RAID 5 schrijft toch trager weg dan RAID 1?

Voor de rest zal het voor een NAS niet echt veel verschil uitmaken denk ik.

Wel bij de betere RAID Controllers.
      Yup, Raid 1 is sneller, omdat hij gewoon twee keer hetzelfde weg moet schrijven, terwijl dat hij bij raid 5 moet berekenen wat hij op de derde disk moet gaan schrijven.

Eigenlijk is software raid veel sneller als je zelf een systeempje in elkaar steekt, maar je moet zeer goed weten wat je doet. Het voordeel van zo een NAS is dat ze bijna geen stroom verbruiken.

Comment

Is het mogelijk om momenteel 3x 2TB in RAID 5 te steken, en zodra ik een 4e harde schijf heb deze in RAID 5 (Hot Spare) bij te steken? Of moet alles in één keer gebeuren?
        Andy Lemaire

andylemaire.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door andylemaire Bekijk bericht
          Is het mogelijk om momenteel 3x 2TB in RAID 5 te steken, en zodra ik een 4e harde schijf heb deze in RAID 5 (Hot Spare) bij te steken? Of moet alles in één keer gebeuren?
          tuurlijk kan dat!
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
          X