Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Bij mij is het nu eigenlijk net andersom , maar dat heeft meer met m'n bandenmaat te maken denk ik, van 205 R17 winterrubber naar 245 R18 zomerrubber blijkt toch iets meer te verbruiken...
Ik heb 10+ jaar voor een grote bandenfabrikant gewerkt.
Brede banden = meer raakoppervlak = meer grip op droog wegdek (en grip in functie van wegligging)
op nat wegdek ligt het helemaal anders.
Waar de wetenschappers geen rekening mee houden is dat de compositie van de banden anders is bij brede sportbanden en de gewone formaten.
anders moeten we alle porsches en ferraris maar op fietswielen laten rijden
Brede banden hebben niet meer grip.
Je moet dit maar eens lezen.
Ze houden het dus wel langer uit...
Grip tijdens het rijden misschien niet veel meer maar ik ervaar wel degelijk pakken meer grip bij het optrekken en afremmen in tegenstelling tot mijn winterbanden ( die trouwens niet 205 breed zijn heb ik deze morgen gezien maar 225 ) . Met die winterbanden in combinatie met 500 Nm koppel moet de elektronica snel ingrijpen als je het gaspedaal iets te diep indrukt , met die 245 rubbers heb ik dat probleem helemaal niet.
1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext
Grip tijdens het rijden misschien niet veel meer maar ik ervaar wel degelijk pakken meer grip bij het optrekken en afremmen in tegenstelling tot mijn winterbanden ( die trouwens niet 205 breed zijn heb ik deze morgen gezien maar 225 ) . Met die winterbanden in combinatie met 500 Nm koppel moet de elektronica snel ingrijpen als je het gaspedaal iets te diep indrukt , met die 245 rubbers heb ik dat probleem helemaal niet.
Uiteraard, hier ook veel meer grip.
Van 18" 225-40 Goodyear Ultra Grip achteraan naar 18" 245-35 Michelin SP2. Groot verschil.
Ik heb 10+ jaar voor een grote bandenfabrikant gewerkt.
Brede banden = meer raakoppervlak = meer grip op droog wegdek (en grip in functie van wegligging)
op nat wegdek ligt het helemaal anders.
Waar de wetenschappers geen rekening mee houden is dat de compositie van de banden anders is bij brede sportbanden en de gewone formaten.
anders moeten we alle porsches en ferraris maar op fietswielen laten rijden
Misschien die uitleg nog eens lezen, en dan zal je misschien doorhebben dat die wetenschappers daar juist wel rekening mee houden... Waarom denk je anders dat banden op de "goeie" temperatuur moeten zijn, om max. grip te houden ???
En daarnaast : begrijpend lezen is blijkbaar toch moeilijk :
Uiteraard zal de grip veranderen afhankelijk van het wegdek : een droog of nat wegdek, beton of asfalt, maar uiteraard ook volgens de samenstelling van de banden. Want daarmee wijzig je de wrijvingscoëfficient tussen band en wegdek.
Ik (en die kerel van de unief van Brussel) had het enkel over de BREEDTE van de band, en die heeft dus quasi geen invloed op de grip (behalve dus bij die extreme omstandigheden).
Je moet dus GEEN zomerband vergelijken met een winterband (en dan opmerken dat de grip bij 20°C bij die zomerband, beter is dan bij die winterband), maar wel een band van 175 mm. (bv.) breed, met een band van 205 mm. (bv.) met DEZELFDE rubbersamenstelling, en uiteraard op hetzelfde wegdek, en uiteraard dezelfde auto...
Misschien die uitleg nog eens lezen, en dan zal je misschien doorhebben dat die wetenschappers daar juist wel rekening mee houden... Waarom denk je anders dat banden op de "goeie" temperatuur moeten zijn, om max. grip te houden ???
En daarnaast : begrijpend lezen is blijkbaar toch moeilijk :
Uiteraard zal de grip veranderen afhankelijk van het wegdek : een droog of nat wegdek, beton of asfalt, maar uiteraard ook volgens de samenstelling van de banden. Want daarmee wijzig je de wrijvingscoëfficient tussen band en wegdek.
Ik (en die kerel van de unief van Brussel) had het enkel over de BREEDTE van de band, en die heeft dus quasi geen invloed op de grip (behalve dus bij die extreme omstandigheden).
Je moet dus GEEN zomerband vergelijken met een winterband (en dan opmerken dat de grip bij 20°C bij die zomerband, beter is dan bij die winterband), maar wel een band van 175 mm. (bv.) breed, met een band van 205 mm. (bv.) met DEZELFDE rubbersamenstelling, en uiteraard op hetzelfde wegdek, en uiteraard dezelfde auto...
Zonder dan nog de bandenspanning te vergeten.
Toen ik vorig jaar op circuit ben gaan rijden in betrekkelijk warm weer mocht ik ervaren dat de oplopende bandenspanning een aanzienlijke invloed heeft op de wegligging.
Let wel, in normale rijomstandigheden hoeft men daar wel geen rekening mee te houden. Het is wel zo dat je best je banden niet gaat oppompen bij warme omstandigheden.
Misschien die uitleg nog eens lezen, en dan zal je misschien doorhebben dat die wetenschappers daar juist wel rekening mee houden... Waarom denk je anders dat banden op de "goeie" temperatuur moeten zijn, om max. grip te houden ???
En daarnaast : begrijpend lezen is blijkbaar toch moeilijk :
Uiteraard zal de grip veranderen afhankelijk van het wegdek : een droog of nat wegdek, beton of asfalt, maar uiteraard ook volgens de samenstelling van de banden. Want daarmee wijzig je de wrijvingscoëfficient tussen band en wegdek.
Ik (en die kerel van de unief van Brussel) had het enkel over de BREEDTE van de band, en die heeft dus quasi geen invloed op de grip (behalve dus bij die extreme omstandigheden).
Je moet dus GEEN zomerband vergelijken met een winterband (en dan opmerken dat de grip bij 20°C bij die zomerband, beter is dan bij die winterband), maar wel een band van 175 mm. (bv.) breed, met een band van 205 mm. (bv.) met DEZELFDE rubbersamenstelling, en uiteraard op hetzelfde wegdek, en uiteraard dezelfde auto...
misschien zelf eens de proef op de som nemen en dan ondervinden dat theorie en praktijk mijlenver uit elkaar staan...en je niet alles moet geloven wat op internet staat
Zonder dan nog de bandenspanning te vergeten.
Toen ik vorig jaar op circuit ben gaan rijden in betrekkelijk warm weer mocht ik ervaren dat de oplopende bandenspanning een aanzienlijke invloed heeft op de wegligging.
Let wel, in normale rijomstandigheden hoeft men daar wel geen rekening mee te houden. Het is wel zo dat je best je banden niet gaat oppompen bij warme omstandigheden.
Inderdaad, met de moto is het zelfs zo dat je de bandenspanning op warme dagen beter omhoog brengt. Omdat anders de band te snel, te warm wordt.
ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it
[Mod-LesC]Enkele off-topic berichten verwijderd. Op de bal, gasten, niet op de man. We hebben deze topic al zolang open kunnen houden; het volgende is wel een slotje.[/Mod]
Net even naar een ex-collega gemaild uit het design en R&D center en zijn antwoord is het volgende:
We base the composition of our threading, pattern and compound on the dimension of the tyre according usage of the tyre (read: comfort, sports, performance, wet-performance...). It is thus for third parties not possible to draw conclusions on grip performance of our composition in terms of dimensions, without actually going on the road.
I can suggest shortly: if dimension of the tyre are not important, let's then stop to use slicks in car performance sports and supply them with smaller dimensions, it will safe them fuel stops. But then again how will we keep the perfomance and power of modern cars (and not only in motorsports, today's cars easily have 150hp and 300 Nm torque) balanced safely on the road? In a straight line modern cars have enough electronics to draw down power to get optimal grip, but when taking curves or manoeuvering... try to keep a BMW 3 series with 170hp on track with 165x65x14 tires...(when using much of the car's capacities off course).
And after all, we spend millions of euros every year trying to improve our products and focus lately on the relation green vs. performance, hence it is almost impossible to cut back on tyre dimensions for the top noch car ranges because circuit tests prove us the unsafe situations you get into.
Misschien die uitleg nog eens lezen, en dan zal je misschien doorhebben dat die wetenschappers daar juist wel rekening mee houden... Waarom denk je anders dat banden op de "goeie" temperatuur moeten zijn, om max. grip te houden ???
En daarnaast : begrijpend lezen is blijkbaar toch moeilijk :
Uiteraard zal de grip veranderen afhankelijk van het wegdek : een droog of nat wegdek, beton of asfalt, maar uiteraard ook volgens de samenstelling van de banden. Want daarmee wijzig je de wrijvingscoëfficient tussen band en wegdek.
Ik (en die kerel van de unief van Brussel) had het enkel over de BREEDTE van de band, en die heeft dus quasi geen invloed op de grip (behalve dus bij die extreme omstandigheden).
Je moet dus GEEN zomerband vergelijken met een winterband (en dan opmerken dat de grip bij 20°C bij die zomerband, beter is dan bij die winterband), maar wel een band van 175 mm. (bv.) breed, met een band van 205 mm. (bv.) met DEZELFDE rubbersamenstelling, en uiteraard op hetzelfde wegdek, en uiteraard dezelfde auto...
Moet toch zeggn dat ik ook moeite heb met de uitleg van de hooggeleerde persoon hoor . Als ik pakweg 350nm wil overbrengen op de weg , dan moet er helemaal niet gepraat worden bruut accelereren , nog minder over smeltende banden ( die zie je normaal toch alleen op racecircuit ), 350 nm =350nm .En die 350 nm kan ik beter overbrengen op de weg met brede banden omdat dan het aantal nm gespreid wordt over een groter aantal vierkante cm , dus minder wrijving, meer grip .
Die grotere grip vertaalt zich trouwens ook omgekeerd , in een grotere rolweerstand , met meer verbruik tot gevolg . ( ongunstigere Cx waarde trouwens ook , waardoor ook meer verbruik , maar is hier niet aan de orde )
In de praktijk : zonder interne slipkoppeling zul je met 155 bandjes gewoon ter plaatse blijven tot je diepe sleuven in het wegdek hebt gesneden , met 245 zul je tenminste vooruitgaan .
Moet toch zeggn dat ik ook moeite heb met de uitleg van de hooggeleerde persoon hoor . Als ik pakweg 350nm wil overbrengen op de weg , dan moet er helemaal niet gepraat worden bruut accelereren , nog minder over smeltende banden ( die zie je normaal toch alleen op racecircuit ), 350 nm =350nm .En die 350 nm kan ik beter overbrengen op de weg met brede banden omdat dan het aantal nm gespreid wordt over een groter aantal vierkante cm , dus minder wrijving, meer grip .
Die grotere grip vertaalt zich trouwens ook omgekeerd , in een grotere rolweerstand , met meer verbruik tot gevolg . ( ongunstigere Cx waarde trouwens ook , waardoor ook meer verbruik , maar is hier niet aan de orde )
In de praktijk : zonder interne slipkoppeling zul je met 155 bandjes gewoon ter plaatse blijven tot je diepe sleuven in het wegdek hebt gesneden , met 245 zul je tenminste vooruitgaan .
Walter
Dan zal ik nog even een andere uitleg bovenhalen, die het misschien wat duidelijker maakt : link.
Je zal misschien wel al gemerkt hebben dat wagens steeds bredere banden krijgen. De golf II van mijn vader had 155 breedte van banden, mijn huidige V heeft standaard 195 banden (hoewel op de mijne 205's gemonteerd zijn).
Dat moet voornamelijk het hogere gewicht van auto's compenseren. Een band mag (om veiligheidsredenen) maar een bepaalde belasting dragen. Vandaar dat banden voor vrachtwagen er ook iets anders uitzien, dan die voor een auto . Ook voor de levensduur zijn brede banden goed, juist omdat die oppervlaktedruk op de band lager is bij brede banden. Voor het verbruik of aquaplaning is zo'n brede band uiteraard niet goed.
Maar met de grip (de kracht die een band op het wegdek uitoefent) heeft het dus minder te maken. Intuïtief is dat blijkbaar moeilijk begrijpbaar, maar het is wel zo...
Comment