Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

    Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
    Dus Raid is backup voor slimme gebruikers?
    Want als je beschermt bent tegen machine fouten en geen domme dingen doet moet het toch volstaan.
    Behalve als je RAID controller ofzo de geest heeft, de bliksem inslaat, een dief met je server gaat lopen...


    DUS => GEEN BACKUP
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

    Comment


    • #32
      Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

      Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
      Dus Raid is backup voor slimme gebruikers?
      Want als je beschermt bent tegen machine fouten en geen domme dingen doet moet het toch volstaan.
      RAID beschermt je ook niet tegen virussen, en fouten in je bestandssysteem veroorzaakt door fouten in software. Dan mag je nog zo slim zijn als je wil, als je geen backups hebt, ben je niet slim genoeg.
      pixelpusher

      Comment


      • #33
        Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

        Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
        Jawel, wanneer je meer snelheid nodig hebt en de data die er op staat niet belangrijk is.
        Volgens mij is er maar 1 toepassing waar dat geldt : en dat is voor het renderen van videobeelden en 3D films. Uiteraard dan wel zorgen dat je je bronbestanden elders hebt staan... Dat zijn enorm grote bestanden, zeker als je in HD werkt, waar behoorlijk op de harde schijf gewerkt wordt. Voor andere zaken zou ik RAID 0 nooit gebruiken.

        Op het werk heeft de snoodaard die mijn werkstation heeft geassembleerd ook gedacht dat ik met RAID 0 sneller zou werken. Samen daarmee, hebben we ook geen echt degelijk backup systeem (het firma'tje is nog redelijk jong, en de server moet nog altijd toekomen...). Burp !
        Het voordeel hier is wel, dat het op het werk altijd spannend is, als je je PC aanschakelt : doet ie het, of doet ie het niet ...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #34
          Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

          Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
          RAID beschermt je ook niet tegen virussen, en fouten in je bestandssysteem veroorzaakt door fouten in software. Dan mag je nog zo slim zijn als je wil, als je geen backups hebt, ben je niet slim genoeg.
          Ik ga nooit een virus krijgen op mijn pc met foto's, is niet verbonden met het internet en komt enkel mijn geheugenkaartje van mijn camera in. Daar zit denk ik geen op.

          Een dief kan ook je backup meenemen, ik ga mijn externe hd ook niet in een kluis in de bank leggen.

          Als je raid controller de geest geeft, kan je een nieuwe steken en je raid herstellen.
          Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
          http://www.stevevandegaer.be

          Comment


          • #35
            Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

            Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
            Ik ga nooit een virus krijgen op mijn pc met foto's, is niet verbonden met het internet en komt enkel mijn geheugenkaartje van mijn camera in. Daar zit denk ik geen op.

            Een dief kan ook je backup meenemen, ik ga mijn externe hd ook niet in een kluis in de bank leggen.

            Als je raid controller de geest geeft, kan je een nieuwe steken en je raid herstellen.
            Als het een aparte controller is wel. Anders mag je al een ander moederbord steken, en als die gasten net van type RAID controller zijn veranderd op hun nieuwe moederborden, kan dat nog wel eens spannend worden.
            RAID is nuttig, maar het heeft z'n beperkingen. Zoals zowat alles, als het over PC's gaat.
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #36
              Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

              Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
              Ik ga nooit een virus krijgen op mijn pc met foto's, is niet verbonden met het internet en komt enkel mijn geheugenkaartje van mijn camera in. Daar zit denk ik geen op.

              Een dief kan ook je backup meenemen, ik ga mijn externe hd ook niet in een kluis in de bank leggen.

              Als je raid controller de geest geeft, kan je een nieuwe steken en je raid herstellen.
              Ja en zo kun je alles doodpraten natuurlijk.

              Kijk je zit hier met een hoop IT'ers die langs alle kanten beweren dat RAID geen backup is, wat mij betreft mag je gerust je zin doen hoor. Maar kom dan achteraf niet klagen..
              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

              Comment


              • #37
                Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                Ja en zo kun je alles doodpraten natuurlijk.

                Kijk je zit hier met een hoop IT'ers die langs alle kanten beweren dat RAID geen backup is, wat mij betreft mag je gerust je zin doen hoor. Maar kom dan achteraf niet klagen..
                Ik ben ook IT-er hoor, en draai geen raid en neem wel offline backup
                Maar puur technisch wil backup gewoon zeggen dat je een copy hebt op een andere plaats en bij raid 1 heb je dat en bij raid 5 kan die ook terug berekent worden.
                Maar snap wel wat jullie bedoelen hoor
                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                http://www.stevevandegaer.be

                Comment


                • #38
                  Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                  Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                  Ik ga nooit een virus krijgen op mijn pc met foto's, is niet verbonden met het internet en komt enkel mijn geheugenkaartje van mijn camera in. Daar zit denk ik geen op.

                  Een dief kan ook je backup meenemen, ik ga mijn externe hd ook niet in een kluis in de bank leggen.

                  Als je raid controller de geest geeft, kan je een nieuwe steken en je raid herstellen.
                  Een dief kan ook je RAID systeem meenemen. Dan heb je niets meer. En je backup kan je encrypteren.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                  Ik ben ook IT-er hoor
                  Dat maakt je reactie nog erger. Omdat je je identificeert als IT'er hechten anderen (niet-ITers) meer geloof aan wat je zegt, en doe je meer schade als wat je zegt niet klopt.
                  pixelpusher

                  Comment


                  • #39
                    Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                    Ieder moet dat natuurlijk voor zich weten, zelf synchroniseer ik mijn "belangrijke" gegevens naar een tweede hardeschijf, waarvan ik op regelmatige tijdstippen een snapshot neem op een derde schijf. Voordien had ik enkel een raid1, doch raid1 is niet echt foolproof.... iets te enthousiast op de delete knop en je kan nog bestanden kwijtspelen. Via het snapshot systeem kan ik zelfs terug in de tijd en bvb bestanden terughalen die ik ondertussen veranderd of gedelete heb. Ik overweeg nog om deze derde disk te syncen, maar ja hoe ver moet je gaan.
                    Rudy,

                    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                      Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                      Eh, nu spreek je jezelf wel heel hard tegen...

                      Software RAID is dus enkel en alleen CPU
                      Hoezo? Dat is inderdaad cpu, vandaar dat ik ook zeg dat je dat op een fileserver kan doen, omdat die met zijn cpu tijd toch niks moet doen. Die toestellen worden nauwelijks en je kan dus geld uitsparen omdat je geen dure raid controller moet kopen. Het nadeel is dus wel dat er geen battery pack opzit wat wel eens data corruptie kan opleveren bij stroompannes en je moet dus goed weten wat je doet bij software raid.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                      Ik ben ook IT-er hoor, en draai geen raid en neem wel offline backup
                      Maar puur technisch wil backup gewoon zeggen dat je een copy hebt op een andere plaats en bij raid 1 heb je dat en bij raid 5 kan die ook terug berekent worden.
                      Maar snap wel wat jullie bedoelen hoor
                      Niet helemaal correct, bij raid heb je geen copie op een andere plaats. Je hebt een mirror. Je fouten worden dus even snel gemirrored naar alle andere disks.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                        Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                        Hoezo? Dat is inderdaad cpu, vandaar dat ik ook zeg dat je dat op een fileserver kan doen, omdat die met zijn cpu tijd toch niks moet doen. Die toestellen worden nauwelijks en je kan dus geld uitsparen omdat je geen dure raid controller moet kopen. Het nadeel is dus wel dat er geen battery pack opzit wat wel eens data corruptie kan opleveren bij stroompannes en je moet dus goed weten wat je doet bij software raid.



                        .
                        Ja had je opmerking anders geïnterpreteerd
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                        Comment


                        • #42
                          Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                          Een goedkope NAS gaat ook tegenvallen qua snelheid. De RAID wordt daar in software geimplementeerd, naast het servergedeelte, en dat draait dan op een RISC processor (ARM, Blackfin, etc..) van minder dan 500MHz. Dat is onvoldoende voor de behoeften van tegenwoordig.

                          Mijn Bufalo 1TB NAS van 5 jaar geleden is even snel als m'n IoMega 1TB NAS van vorig jaar.

                          Een speciale RAID chip hoeft niet duurder te zijn of meer stroom te verbruiken, maar is gewoon geoptimaliseerd voor wat een RAID 5 systeem veel moet doen: XOR bewerkingen op sectoren. Dan heb je througput nodig, en dat heeft een simpele CPU niet. Je hebt een netwerkinterface van 1Gbit, maar je haalt nauwelijks 20MB/s leessnelheid.

                          De laatste generatie NAS wordt uitgerust met een Intel Atom processor van 1GHz of meer, en dat merk je aan doorvoersnelheid.
                          pixelpusher

                          Comment


                          • #43
                            Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                            Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht



                            Niet helemaal correct, bij raid heb je geen copie op een andere plaats. Je hebt een mirror. Je fouten worden dus even snel gemirrored naar alle andere disks.
                            Zoals ik al zei, het beschermt niet tegen fouten die je zelf maakt.
                            En je hebt niet altijd mirror, je kan ook een pariteit schijf hebben.
                            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                            http://www.stevevandegaer.be

                            Comment


                            • #44
                              Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                              Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                              Zoals ik al zei, het beschermt niet tegen fouten die je zelf maakt.
                              En je hebt niet altijd mirror, je kan ook een pariteit schijf hebben.
                              Wat op hetzelfde neerkomt. Dezelfde data staat op meerdere plaatsen.

                              Maar het wordt een beetje afgezaagd, vind je niet? Wat je nu schrijft is niet verkeerd, maar het dekt de lading niet. Je software kan fouten maken buiten je wil om. Ben je dan een domme gebruiker?
                              pixelpusher

                              Comment


                              • #45
                                Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                                Ik maak nog steeds 3 backups, allemaal 1 tb WD studio2 disks. Vooral voor mij film en fotomateriaal en muziek.

                                Originele data staat op de interne schijf (1TB) 40000 foto's, 20000 songs, 600mb in gebruik

                                1 x instant backup met timemachine (is natuurlijk mac, maar zo iets kan onder windows ook)
                                1 x manuele kopie van interne disk op regelmatige basis. Gewoon de ganse disk kopieren. stoort niet in gebruik systeem.
                                1 x manuele kopie van interne disk op iets minder regelmatige basis, disk ligt op mijn bureel 40km van thuis.


                                Als backup ben je nog steeds het beste met oridinaire externe disks , niets raid, want als na 5 jaar de controller stuk gaat, weet je niet of je die nog gaat vinden. En raid data terughalen zonder de juiste controller zal een serieuze uitdaging worden.

                                Comment

                                Working...
                                X