Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

    Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
    Heb twee systemen draaien, een binnenshuis en een buitenshuis via netwerk.. (buiten is mirror)
    Hangt allemaal van je software af..
    Is ingesteld dat niets gewist kan worden.. file oproepen en bewerken, bij saven wordt de oude versie xxxxx(1) of xxxxx(2) (bij mij ingesteld op max 2 + laatste versie van die file)..
    Als het een beetje uitkijkt kan je het perfect configureren zoals je wil..(werk met netgear readynas toestellen)
    beter kan niet..(voor mij toch niet)

    grts
    Peter
    Tsjah : dan moet je alles zeggen hé . Een "normale" RAID ziet er wel iets anders uit...

    PS : op ZDnet staat vandaag dit tooltje. Ik weet niet of het goed werkt, maar volgens ZDnet blijkbaar wel.
    Zelf gebruik ik geen synctool. Doe het nog op de "artisanale" methode (omdat ik toch niet veel belangrijke bestanden heb), maar die methode is niet echt praktisch als je geregeld wil synchroniseren.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #17
      Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

      Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
      Niet gratis, maar niet duur en wel degelijk: SynBack SE
      ik gebruik de free version en daar ben ik al "wreed" content van

      Comment


      • #18
        Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

        Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
        Raid kan je wel zien als backup als het enkel gaat om data beveiliging en je geen verschillende versies wil bijhouden.
        Not again...stop aub toch met dit steeds te vermelden.

        RAID != Backup

        Raid is een soort van databeveiliging zoals je wel terecht opmerkt, maar hoegenaamd geen backup. Als je bij RAID de originele kopie kwijt bent (delete ofzo) dan kun je die niet meer terughalen van je RAID.
        Databeveiliging: als je schijf crasht heb je je andere schijf nog waarmee je kunt verder werken, zonder verlies (behalve wat snelheid dan).
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

        Comment


        • #19
          Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

          Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
          Not again...stop aub toch met dit steeds te vermelden.

          RAID != Backup

          Raid is een soort van databeveiliging zoals je wel terecht opmerkt, maar hoegenaamd geen backup. Als je bij RAID de originele kopie kwijt bent (delete ofzo) dan kun je die niet meer terughalen van je RAID.
          Databeveiliging: als je schijf crasht heb je je andere schijf nog waarmee je kunt verder werken, zonder verlies (behalve wat snelheid dan).
          Uit het recente leven gegrepen: Systeem met RAID5. Controller flipt met als resultaat 2 disks corrupt. Weg RAID, weg data als je geen recente backup hebt. Dat wie denkt dat een RAID veilig is als databeveliging hier maar eens over nadenkt.

          Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

          Comment


          • #20
            Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

            Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
            Uit het recente leven gegrepen: Systeem met RAID5. Controller flipt met als resultaat 2 disks corrupt. Weg RAID, weg data als je geen recente backup hebt. Dat wie denkt dat een RAID veilig is als databeveliging hier maar eens over nadenkt.
            heb ik ooit ook gehad, en sindsdien heb ik twee systemen (raid) die mekaar spiegelen.
            dus elke file op 4 hd's.. kan het nog veiliger ? ja waarschijnlijk wel, maar waar houd het dan op hee ..

            mijn dubbel raid systeem spiegelt ook nog eens mijn apple's in win laptop
            op de apple computers en win laptop kan geschreven en gedeleted worden, maar op de raid kan niks weg..

            dus volgens mij een prima manier van backuppen, maar mssn niet de voordeligste ..
            maar backup op één schijf ? NOOIT MEER !! heb het ooit voor gehad en dan sta je dus echt te wenen , dat garandeer ik je wel .. (de waarde van files op meerdere schijven te hebben wordt zeer onderschat, tot het te laat is)

            grts
            Peter
            grts Peter
            BD1754BE / Body & glass

            Comment


            • #21
              Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

              Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
              Not again...stop aub toch met dit steeds te vermelden.

              RAID != Backup

              Raid is een soort van databeveiliging zoals je wel terecht opmerkt, maar hoegenaamd geen backup. Als je bij RAID de originele kopie kwijt bent (delete ofzo) dan kun je die niet meer terughalen van je RAID.
              Databeveiliging: als je schijf crasht heb je je andere schijf nog waarmee je kunt verder werken, zonder verlies (behalve wat snelheid dan).
              Is dat niet wat ik zeg?
              Het werkt zoals een backup als je enkel wil beschermen tegen het verlies van data door het stuk gaan van een HD.
              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
              http://www.stevevandegaer.be

              Comment


              • #22
                Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                Is dat niet wat ik zeg?
                Het werkt zoals een backup als je enkel wil beschermen tegen het verlies van data door het stuk gaan van een HD.
                Eigenlijk niet : een backup is een extern systeem dat dezelfde data bevat. Al de rest is geen backup. Een RAID (1, 5 (over 0 zwijg ik helemaal) dus ook niet.
                Een RAID werkt enkel als backup, als je je NAS (op RAID 1 of 5) gebruikt als externe schijf...
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #23
                  Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                  Voor zo een wekelijkse backup naar een externe schijf gebruik ik gewoon robocopy van op de command prompt. Geen extra tools nodig.

                  En voor de rest van de week is die externe schijf veilig weggeborgen.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                    Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                    Raid kan je wel zien als backup als het enkel gaat om data beveiliging en je geen verschillende versies wil bijhouden.
                    RAID != backup. Hoe je't ook draait of keert. Een RAID systeem gaat je niet helpen tegen een onopzettelijk verwijderen van het verkeerde bestand, of het foutief overschrijven van bestanden.

                    Je kan een RAID systeem wel gebruiken als backup-schijf, maar het vervangt je backupproces niet. Een backup is een reservekopie die je kan beschermen tegen menselijk en machinefouten. RAID beschermt je enkel tegen machinefouten.
                    pixelpusher

                    Comment


                    • #25
                      Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                      Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                      RAID != backup. Hoe je't ook draait of keert. Een RAID systeem gaat je niet helpen tegen een onopzettelijk verwijderen van het verkeerde bestand, of het foutief overschrijven van bestanden.
                      Sommige NAS fabrikanten (o.a QNAP) vangen dat op met hun software die draait op de NAS (meestal Linux based)
                      Network Recycle Bin
                      Can you imagine if you delete an important file on the NAS by mistake and lose it forever? You don't need to worry now! The files deleted from the network shares of the Turbo NAS will be moved to a particular recycle bin folder. You can restore your data anytime in case of unintended file deletion.
                      Maar de beste methode is inderdaad om steeds een backup te nemen ook al heb je een RAID systeem. Meestal krijg je er de nodige software bij geleverd, ze ondersteunen ook backup naar de "cloud" (Amazon S3, Dropbox, ...)

                      RAID is in eerste instantie een "verzekering" tegen hardware falen. Heeft als bijkomend voordeel (afh. van gekozen config.) dat het ook sneller is dan een enkele schijf.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                        Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
                        RAID is in eerste instantie een "verzekering" tegen hardware falen. Heeft als bijkomend voordeel (afh. van gekozen config.) dat het ook sneller is dan een enkele schijf.
                        Dat laatste moet je wel met een grote korrel zout nemen (helaas). In principe zou het zo moeten zijn, in praktijk heb je een degelijk hardware controller nodig om het goed te doen (en die zijn duur...). RAID 1 lukt qua snelheid nog een beetje (maar dat is enkel sneller bij het lezen), voor RAID 5 mag je al wat dieper in de geldbeugel tasten...
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #27
                          Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Dat laatste moet je wel met een grote korrel zout nemen (helaas). In principe zou het zo moeten zijn, in praktijk heb je een degelijk hardware controller nodig om het goed te doen (en die zijn duur...). RAID 1 lukt qua snelheid nog een beetje (maar dat is enkel sneller bij het lezen), voor RAID 5 mag je al wat dieper in de geldbeugel tasten...
                          Die dingen zijn inderdaad niet te betalen als je een snelle controller wil. Raid 0 is wel sneller, maar dat wil je dus niet

                          Eventueel kan je software raid 5 doen op een fileserver onder linux. Dat is wel sneller omdat de cpu toch niet veel werk heeft, maar dan moet je wel weten wat je doet, en eigenlijk was dat de vraag al helemaal niet zeker ...

                          In ieder geval, tenminste 1 copie op een externe usb disk kan geen kwaad. Dat ding ook niet permanent aan je systeem laten hangen.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                            Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                            Eventueel kan je software raid 5 doen op een fileserver onder linux. Dat is wel sneller omdat de cpu toch niet veel werk heeft, maar dan moet je wel weten wat je doet, en eigenlijk was dat de vraag al helemaal niet zeker ...
                            .
                            Eh, nu spreek je jezelf wel heel hard tegen...

                            Software RAID is dus enkel en alleen CPU
                            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                            Comment


                            • #29
                              Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                              Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                              RAID beschermt je enkel tegen machinefouten.
                              Dus Raid is backup voor slimme gebruikers?
                              Want als je beschermt bent tegen machine fouten en geen domme dingen doet moet het toch volstaan.
                              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                              http://www.stevevandegaer.be

                              Comment


                              • #30
                                Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                                Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                                Die dingen zijn inderdaad niet te betalen als je een snelle controller wil. Raid 0 is wel sneller, maar dat wil je dus niet
                                Jawel, wanneer je meer snelheid nodig hebt en de data die er op staat niet belangrijk is.
                                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                                http://www.stevevandegaer.be

                                Comment

                                Working...
                                X