Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dacia Duster

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Dacia Duster

    Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
    Heb je een Renault Espace of Scenic al eens bekeken ? Die bevatten ook nogal wat plastic aan de buitenkant hoor ... trouwens een Corvette was vroeger ook helemaal plastic



    Er is inderdaad een gigantisch verschil tussen de basisversie en de Lauréate ... het mag er dan allemaal wat minder luxe uitzien dan een X3 of een andere 'mid range' SUV, maar bekijk ook eens het prijs kaartje dat er aan vast hangt.

    Trouwens, al eens het verbruik van een ML350 bekeken, heb er eentje 2 weken mogen testen ... verdomme dat ding verbruikt veel Ik heb ze allemaal getest hoor, Bmw X5 3.0, Mercedes ML350CDI blue nog iets , Audi Q7 3.0 Tdi, Porsche Cayenne Diesel ... allemaal schitterende wagens, en met prijzen tussen de 75000 en de 90000 Euro niet goedkoop ... en allemaal 'zuipen' ze tegen de sterren op en zijn ze gewoon te groot en te zwaar voor mijn vrouwtje.

    Dan maar een maatje kleiner beginnen testen, BMW X3 en zelfs de X1 (wat is die overpriced zeg 32K voor een diesel basis versie ), Mercedes GLK, Audi Q5 ... en toch hebben we bewust een Dacia Duster gekozen ... lekker dwars zijn ... wij hebben een full option gekocht en zijn minder dan 20K kwijt
    Als ik dit met de 'concurrentie' vergelijk kan ik bijna twee Duster's kopen

    Trouwens, als je dan toch 'testen' erbij wil sleuren, quote dan ook alles hé :
    "De constructeur verwijst naar verschillende uitwijktesten die de Duster probleemloos heeft doorstaan (Glenning-test, Amerikaanse Fish-hook NHTSA-test, ISO-test en de Duitse ADAC-test). "In het geval van de smalle uitwijktest van Autokampioen, raakt de Duster bij een snelheid van 65 km/u, net zoals andere SUV concurrenten, enkele buitenste pylonen. De Dacia Duster toont echter geen enkel risico voor kantelen", luidt het."

    Trouwens, we hebben ook ESP en ASR op onze Duster besteld, dus maak ik mij absoluut geen zorgen eerlijk gezegd

    Mark

    Heb reeds enkele van de bovenstaande wagens in het terrein zelf getest of bezig gezien en van enkele was ik verbaasd dat ze nog zo ver geraakten (en andere stelden teleur). Bij een wagen als de duster vraag ik me dan af wat je hier nog effectief mee kan en wat de impact op de structuur van de wagen en het onderhoud is.
    Heb je tijdens je testrit ook effectief offroad mogen rijden (en dan bedoel ik nt een grindweg of een slecht kasseibaantje)?
    Dat een wagen een litertje meer verbruikt kan me niet zo schelen zo lang hij me maar brengt waar ik wil en wanneer ik wil (en dan nog liefst zonder electronica als asr, esp,abs,etc enz. want uiteindelijk sneuvelt het toch in die omstandigheden).
    Sony A550 + glas

    Comment


    • #32
      Re: Dacia Duster

      Oorspronkelijk geplaatst door fly-stefan Bekijk bericht
      Heb je tijdens je testrit ook effectief offroad mogen rijden (en dan bedoel ik nt een grindweg of een slecht kasseibaantje)?
      En hoeveel percent van al de SUV's die je ziet rondrijden worden ook echt off-road gebruikt

      Ik draai er ook geen doekjes rond, ik heb die Duster echt niet gekocht om off-road te gaan hoor, gewoon omdat ik een SUV altijd al stoer vond ... en veiliger dan een kleine stadsauto ... ik weet het, ik ben niet ecologisch bezig sorry.

      Trouwens, als jullie het echt willen weten ... als ik klaar ben met deze wagen zal hij nog een stuk lager tegen de weg liggen en op 20" rijden (denk uiteindelijk nog 10cm grond speling over te houden) en 2 dubbele uitlaten krijgen ... dan moet je helemaal niet meer denken aan off-road gaan. Het geld dat we uitgespaard hebben door een Dacia te kopen steken we in een 'beetje' personalisering ... hij zal in elk geval meer opvallen dan een X5 of een ML waarvan er dertien in een dozijn rondrijden ... want als we zo'n grote SUV gekocht hadden was het budget op

      Mark
      Last edited by LamboCars; 12 september 2010, 20:22.
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

      Comment


      • #33
        Re: Dacia Duster

        Verbruik hangt inderdaad sterk af van de manier van rijden, maar toch ook van de auto, en van je trajecten.

        ik rij met een Ford Galaxy. Niet direct een lichte auto, en met het profiel van een volwassen tuinhuis.
        Als ik daarmee in België buiten de stad blijf, en op de autostrade strikt onder de 120 blijf, dan geraak ik aan een verbruik van 6l/100km.
        Met een boel stadsverkeer, of op de duitse Autobahn zit ik vlotjes aan 8,5...
        Al bij al vind ik deze waarden voor een dergelijke auto zeer aanvaardbaar.

        Om nog even op de post van Lambo terug te komen.
        Een Dacia Duster vergelijken met een X5 ...
        Da's zoals het Hof Van Cleve vergelijken met de Lunch garden. Je hebt 2 keer gegeten, maar de ervaring is toch wel efjes verschillend, net zoals het budget.
        Dan vind ik de Skoda Yeti (goedkopere VW Tiguan) wel een concurrent voor de Duster.

        Comment


        • #34
          Re: Dacia Duster

          Een Dacia Duster is ook niet bedoeld als een wagen voor alle terrein of om een stacaravan of marktwagen te trekken denk ik, maar als een grote auto voor weinig geld.

          In dezelfde prijscategorie heb je een Citroen Berlingo of een Fiat Doblo, toch niet echt mooie wagens. Geef me dan maar een Duster.

          En ik vraag me af hoeveel 4x4's al modder hebben mogen aanschouwen ?

          Sinds ik dichter bij de snelweg werk en niet meer door de stad moet rijden naar t werk, is mijn gemiddeld verbruik van mijn Punto van 11 jaar oud, minder dan 6 liter ! Eerder 5.5. Een auto die gemiddeld vanaf 8.7 l voor 100 km (benzine) verbruikt, zie ik me nog niet direct aanschaffen.

          De meeste ecowagens met weinig co-uitstoot hebben een soort begrenzer waardoor je niet heel snel kan optrekken.

          Mijn volgende auto wordt wschl een 2e hands Citroen C4 diesel.
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

          Comment


          • #35
            Re: Dacia Duster

            Kleine bijdrage , als je een diesel koopt vraag dan als je ook met een iets zwaarder vermogens diesel van de duster mag rijden .
            Wij rijden met een skoda fabia break en ik moet zeggen soms vinden we het gevaarlijk omdat we niet genoeg vermogen hebben om voorbij te steken omdat we de grens van zijn mogelijkheden hebben bereikt .
            Ook reeds met de duster mogen rijden en aangenaam verrast maar 90 pk in zo'n wagen doet afbreuk aan zijn mogelijkheden .
            De benzine versie ken ik echter niet .
            Is zeker meer aan te raden als de skoda Yeti .

            Comment


            • #36
              Re: Dacia Duster

              Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht

              Ik heb ze allemaal getest hoor, Bmw X5 3.0, Mercedes ML350CDI blue nog iets , Audi Q7 3.0 Tdi, Porsche Cayenne Diesel ... allemaal schitterende wagens, en met prijzen tussen de 75000 en de 90000 Euro niet goedkoop ... en allemaal 'zuipen' ze tegen de sterren op en zijn ze gewoon te groot en te zwaar voor mijn vrouwtje.

              en toch hebben we bewust een Dacia Duster gekozen ... lekker dwars zijn ... wij hebben een full option gekocht en zijn minder dan 20K kwijt
              Als ik dit met de 'concurrentie' vergelijk kan ik bijna twee Duster's kopen


              Mark
              Meen je dat nu echt ??? Je gaat een Porsche Cayenne testen om uiteindelijk een Duster te kopen Dat kun je toch niet menen
              Mocht ik gaan shoppen voor een wagen ( wat ik enkele maanden ook heb moeten doen, deze week mag ik de mijne nog ophalen ) dan heb je zoiezo toch een bepaald budget voor ogen ? Ik ga dan ook enkel kijken in die prijsklasse en niet eentje die het 3 dubbele is .

              Die Dacia op 20" wielen en met getjoende uitlaten wil ik nog wel eens zien maar rondrijden zou ik daar nooit mee doen eigenlijk Dan nog liever een mooi uitgeruste oem.

              Wat betreft vermogen, ik heb nu bijna 5 jaar met een Audi A6 avant gereden, daar zat een 2l tdi in met 140pk , op zich een goede motor en die ging best goed vooruit maar als het wat op en neer gaat of als je met meerdere personen in de wagen zat kwam die soms toch wel wat tekort om nog comfortabel te zijn. Ik heb voor ik een nieuwe heb besteld eens een dagje een 6 cilinder diesel met automaat mogen meenemen en ik kan je verzekeren dat puur qua komfort, souplesse , en jawel veiligheid ( je hebt in het dagelijks verkeer ALTIJD overschot met zo’n motor ) dit een straatlengte verschil is met m’n vorige. Ik heb toen geen seconde getwijfeld bij de motorkeuze van m’n nieuwe wagen.
              Last edited by RDB; 13 september 2010, 11:04.
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • #37
                Re: Dacia Duster

                Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                Een Dacia Duster is ook niet bedoeld als een wagen voor alle terrein of om een stacaravan of marktwagen te trekken denk ik, maar als een grote auto voor weinig geld.

                In dezelfde prijscategorie heb je een Citroen Berlingo of een Fiat Doblo, toch niet echt mooie wagens. Geef me dan maar een Duster.

                En ik vraag me af hoeveel 4x4's al modder hebben mogen aanschouwen ?

                Sinds ik dichter bij de snelweg werk en niet meer door de stad moet rijden naar t werk, is mijn gemiddeld verbruik van mijn Punto van 11 jaar oud, minder dan 6 liter ! Eerder 5.5. Een auto die gemiddeld vanaf 8.7 l voor 100 km (benzine) verbruikt, zie ik me nog niet direct aanschaffen.

                De meeste ecowagens met weinig co-uitstoot hebben een soort begrenzer waardoor je niet heel snel kan optrekken.

                Mijn volgende auto wordt wschl een 2e hands Citroen C4 diesel.
                Eco-wagens hebben (voorlopig ?) geen begrenzer. Wel lange versnellingsbak verhoudingen, start/stop systeem op motor, Recuperatie van motorremenergie, aanpassingen om te zorgen dat de motor minder wijving vertoont (zoals speciale laag op de cilinderwanden), andere smeerolie,, lagere vering, banden met lagere wrijving (in de meestal gevallen ook helaas een iets minder goede wegligging), enz...

                Je kan met die wagen evengoed optrekken volgens de mogelijkheden van de motor, maar je zal inderdaad sneller een lagere versnelling moeten kiezen, door de lange verhoudingen van de versnellingsbak. In dergelijke auto's worden ook geen super motoren ingebouwd, maar het zijn ook niet de motoren met het laagste vermogen.
                In een Golf GTD blue motion bv. zit de 105 pk versie, en niet de 90 pk versie van de 1.6 dieselmotor. De 170 pk versie (van de 2.0 l) gebruiken ze bv. ook weer niet...
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #38
                  Re: Dacia Duster

                  Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                  En hoeveel percent van al de SUV's die je ziet rondrijden worden ook echt off-road gebruikt

                  Ik draai er ook geen doekjes rond, ik heb die Duster echt niet gekocht om off-road te gaan hoor, gewoon omdat ik een SUV altijd al stoer vond ... en veiliger dan een kleine stadsauto ... ik weet het, ik ben niet ecologisch bezig sorry.
                  Veiliger dan een stadsauto ? Ik denk als je de veiligheid van bv. een nieuwe polo, corsa of Fiesta naast je Duster plaatst, dat die duster er niet beter zal uitkomen. Ik vrees zelfs integendeel.
                  Het uiterlijk van dat ding is weer iets anders natuurlijk, en die keuze maak je uiteraard volledig zelf. Maar met hem 10 cm. lager te zetten, kunnen ze je al niet meer verwijten dat je SUV meer verbruikt door de hogere luchtweerstand ervan ...
                  Qua verbruik heb je in elk geval al een pak betere keuze gemaakt dan een X5, Cayenne of een andere Q7...
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #39
                    Re: Dacia Duster

                    Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                    En hoeveel percent van al de SUV's die je ziet rondrijden worden ook echt off-road gebruikt
                    Precies, en dat weten de fabrikanten ook.

                    Mijn maat heeft een Nissan Navara, dus niet echt een SUV te noemen, valt eigenlijk al voor een deel onder de categorie werkpaard.
                    Awel, hij heeft nu op 40000km al 2 nieuwe koppelingen onder garantie.

                    De garage geeft gewoon toe dat die koppeling in feite iets te licht is. Maar ja als ze op 100 auto's maar 5 mensen hebben die hun jeep echt gebruiken waarvoor hij zou gemaakt moeten zijn dan zou het te veel kosten om er direct een zwaardere koppeling in te steken he.
                    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                    Comment


                    • #40
                      Re: Dacia Duster

                      Ik hoor mensen graag bezig dat ze graag een 'veilige' wagen willen, of een auto die 'comfortabel' is op lange ritten, terwijl hij enkel gebruikt wordt om 10 km naar t werk te rijden of de kinderen aan t school af te zetten.

                      En zelfs in een 4x4 kom je er niet goed vanaf als je tussen 2 trucks gesandwicht wordt.

                      Een auto is dikwijls een statussymbool. Ok, een Porsche is wel mooi, maar als je er maar max 1 uur per dag in zit, kan je dat geld beter aan andere zaken spenderen (een mooie reis, een jacuzi in huis, een nieuwe keuken), maar ja dat zien de buren niet he.

                      Ik weet exact hoeveel mijn collega's verdienen en dat is niet meer dan mij, en daar zijn ook mensen met een auto van 50.000 euro bij. Dat geld komt dan van een erfenis, maar dat zien de buren niet , die denken wschl dat die man de rechterhand van Descheemaeker of Lallemand is.
                      Canon-man. Concerten en natuur.
                      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                      Comment


                      • #41
                        Re: Dacia Duster

                        Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                        Precies, en dat weten de fabrikanten ook.

                        Mijn maat heeft een Nissan Navara, dus niet echt een SUV te noemen, valt eigenlijk al voor een deel onder de categorie werkpaard.
                        Awel, hij heeft nu op 40000km al 2 nieuwe koppelingen onder garantie.

                        De garage geeft gewoon toe dat die koppeling in feite iets te licht is. Maar ja als ze op 100 auto's maar 5 mensen hebben die hun jeep echt gebruiken waarvoor hij zou gemaakt moeten zijn dan zou het te veel kosten om er direct een zwaardere koppeling in te steken he.
                        Blijkbaar zijn de Nissan Pathfinders dan toch beter voorzien. Op het werk rijdt de baas met zo eentje. Trekt regelmatig een remorque van 6 m. lang (3.0 ton), die ook geregeld behoorlijk zwaar geladen is.
                        Zit nu aan 95000 km. en nog geen nieuwe koppeling... T'zal er misschien ook vanaf hangen hoe het werkpaard juist behandeld wordt.
                        Eigenlijk zijn dat de toepassingen van die SUV's, maar heel wat mensen zien dat anders natuurlijk.

                        Zelfs om per dag maar 10 min./dag in de wagen te zitten, moet een wagen veilig en comfortabel zijn. Of hij daarom 50.000 € moet kosten is weer iets anders natuurlijk...
                        Last edited by polleke_cgc; 13 september 2010, 11:59.
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #42
                          Re: Dacia Duster

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Blijkbaar zijn de Nissan Pathfinders dan toch beter voorzien. Op het werk rijdt de baas met zo eentje. Trekt regelmatig een remorque van 6 m. lang (3.0 ton), die ook geregeld behoorlijk zwaar geladen is.
                          Zit nu aan 95000 km. en nog geen nieuwe koppeling... T'zal er misschien ook vanaf hangen hoe het werkpaard juist behandeld wordt.
                          Eigenlijk zijn dat de toepassingen van die SUV's, maar heel wat mensen zien dat anders natuurlijk.

                          Ja de Pathfinder is nog meer paard dan de Navara he...


                          Doe voor mij maar de LR Defender... machtige bak vind ik dat.
                          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                          Comment


                          • #43
                            Re: Dacia Duster

                            Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                            Ja de Pathfinder is nog meer paard dan de Navara he...


                            Doe voor mij maar de LR Defender... machtige bak vind ik dat.
                            100% gelijk qua "machtigheid". De SECRETARESSE van op mijn vorig werk reed daarmee rond (ook maar alleen omdat haar ventje daar zot van was). Zij zelf iets minder...
                            Maar die Defenders zijn de "echte" hé...

                            Heb ook nog met een audere Navara gereden (de andere baas reed daarmee rond). Als je daar een pathfinder naast zet is die laatste wel 10 keer prettiger om mee te rijden.
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • #44
                              Re: Dacia Duster

                              Hehe, die Defenders hebben de look van zo door een muur te kunnen rijden...


                              Al zou ik zijn dorst niet willen lessen.
                              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                              Comment


                              • #45
                                Re: Dacia Duster

                                Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                                Meen je dat nu echt ??? Je gaat een Porsche Cayenne testen om uiteindelijk een Duster te kopen Dat kun je toch niet menen
                                En waarom niet ? Heb je al met een Cayenne of een Q7 gereden ? Moet je zeker eens doen, en niet een uurtje hé, maar vraag hem voor minstens een week, kan je woon-werk verkeer doen en in het weekeinde de booschappen.

                                Enkel op die manier weet je of een wagen je bevalt of niet, wij hadden onze zinnen gezet op een grotere wagen ... en dus hebben we al de gevestigde waarden geprobeerd. Mijn vrouw vond de Cayenne bvb absoluut niet prettig rijden, als je je arm op de middensteun legt en een bocht neemt 'piept' ie gewoon zoals een plastic prul ... sorry hoor, maar in zo'n wagen kan dit toch helemaal niet.

                                Het beste vond ikzelf de Mercedes ML, die rijdt zacht, maar zet hem niet op 'sport' want dan is ie gewoon beenhard ... over een drempel gereden en volgens mij kwam ie echt van de grond toen ... maar die verbruikt dus enorm veel als je een beetje door 'trapt', en het vrouwtje vond hem niet mooi . De X5 was de goedkoopste uit de reeks, met de opties die wij voor ogen hadden kwam die op bijna 70K Euro ... en die reed ook niet slecht, maar mijn vrouw vond hem te groot voor haar (het was de bedoeling om een auto voor haar te kopen hé, niet voor mezelf)

                                Een Range Rover Sport is 'klein' binnenin, ik kon er zelfs niet fatsoenlijk in zitten ... 'neemt U dan toch de grote Range Rover Vogue meneer' was het antwoord van de verkoper, tuurlijk jongen, 100k neertellen is geen enkel probleem hoor ... maar niet aan een Range Rover, sorry. Een Defender is wel een stuk ruimer, maar dat is een werkpaard zoals ze zeggen, echt comfortabel vond ik die niet rijden, maar hij zal wel veel beter off-road zijn dan de Range Rover Sport, daar ben ik zeker van.

                                Uiteindelijk hebben we samen beslist om een goedkoper model te nemen waar ook alles in voorzien is en een persoonlijk tintje aan de wagen te geven ... het kan me absoluut niet schelen wat de buren denken van de wagen ... trouwens als je met een Q7 of een Cayenne rondrijdt heeft iedereen je gezien ... heb geen zin om afgunst te kweken en de wagen met krassen van voor tot achter terug te vinden ... ik voelde me absoluut niet op mijn gemak om de Q7 testwagen op een parking achter te laten, je ziet de mensen gewoon denken

                                Het verschil tussen een Q7 of Cayenne en een Duster is pakweg een factor 4 in prijs, maar neem van mij aan dat noch de Q7 noch de Cayenne ook maar dubbel zo goed rijdt dan een Duster ... ze trekken wel beter op natuurlijk (wat wil je met een 3 liter tdi blok) maar ook dat voel je in alles (inschrijvingstaks, verzekering, verbruik) ... we hebben nu nog serieus wat budget over en dat zullen we wel op een andere manier besteden, dus lach maar en denk er van wat je wilt ... heb ik geen problemen mee, wat ik wel weet is dat we een unieke Duster zullen hebben ...

                                Mark
                                Last edited by LamboCars; 13 september 2010, 12:18.
                                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                                Comment

                                Working...
                                X