Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
    Als je dan toch zo goed gevolgd heb zou je weten dat de prijzen enorm gedaald zijn
    mijn eerste mac in 87 was zonder scherm of keyboard 258000.
    In die tijd was er dan geen enkele gewone consument die zich een Mac kon veroorloven. Een gewone Personal computer van IBM was in die tijd ook enorm duur. Jan met de pet moest het stellen met een C64 of een Amiga (ah, the memories)

Een computer koop je volgens het gebruik en de behoefte die je hebt.
    en meestal zit daar een evenredige prijs aan
    Als ik alles op een rijtje zet, kan ik alles wat ik wil doen met een computer, perfect op Windows doen. Waarom heb ik dan zolang Mac gekocht ? Tja, 'k heb m'n eerste Mac gekocht toen Windows nog met '98 en Me zat. Geen vergelijk. XP kon me ook niet naar het Windows kamp doen terugkeren (vóór m'n eerste Mac heb ik wel 8 jaar op PC gewerkt, eerst DOS daarna Win 3.1 en daarna win95).
    Maar sinds Vista en Win7 is het tij gekeerd. Mac is niet meer zo superieur. Wat design betreft, daar kan je eindeloos over discussiëren, en blijkbaar vinden de meeste mensen Mac's wel mooi. Voor mij is dat geen reden om een Mac te kopen (en zeker geen reden om meer te betalen). Voor mij komt de vergelijking tussen een Mac en een PC NU neer op één ding : OS X of Win7 ? En we zijn op een punt gekomen waar OS X niet langer de scepter zwaait. Misschien is de interface een ietsie pietsie gebruiksvriendelijker, maar zoals ik al zei, dat rechtvaardigt de hoge prijs van de hardware (die je er onvermijdelijk bij moet nemen) niet.
    Mocht OS X legaal te installeren zijn op eender welke PC, dan zou ik zeker lang twijfelen omdat ik het in m'n vingers heb en er een beetje mee vergroeid ben. Maar dat zal nooit het geval zijn.
    Bottom line : internetten, mailen, foto's bewerken, tekstjes schrijven, videokes maken... gaat allemaal even goed op een PC, hoor.

Ik ben geen zelfstandige die z'n computer in de boekhouding kan inbrengen. Misschien bekijk jij het niet vanuit het standpunt van Jan met de pet...

ook al denk jij dat de markt er enkel is om je een loer te draaien, misschien kan je je beter eens serieus informeren en niet enkel zover kijken dan je neus lang is.

Maar ik geniet wel mateloos van het prachtige mac-touchpad
    Mac touchpad, voor mij een gimmick die ik nooit zou gebruiken. Ik haat touchpads, multitouch of niet.

de fenomenale schermresolutie
    PC's blijven steken op 1024x768 ?

en schermkwaliteit
    Huidige iMac's, ja. Vorige generatie : de 20" displays waren echt rommel. Kijkhoek 0. Laptops : eerlijk, m'n Dell Inspiron is voor mij even goed als de glossy displays van Apple. Ik zie geen verschil, maar ik heb dan ook geen "oog" voor mooie dingen.
    Thuis heb ik een 24" iMac, op het werk een Mac pro met een gewoon 24" display van NEC (kost slechts 250 euro). Het NEC-scherm is voor mij even goed als dat van m'n iMac.

en de goed geïntegreerde software van apple.
    Daar heb je een punt, maar nogmaals, hoe goed OS X en iLife mogen zijn, de prijs van het totaapakket ligt te hoog.

en tja, ik heb geen numeriek toetsenbord nodig en ook geen bleu ray.
    En wat met de mensen die die wél nodig hebben ? Screw them ?

Apple's arrogantie : ze geloven niet in BluRay maar eerder in streaming content. Met de huidige downloadlimieten en prijzen in België moet je daar toch eens mee lachen. En omdat ze anders in hun eigen iTunes-zak snijden...
    Microsoft is ook niet heilig, maar da's één bedrijf. Zij leveren enkel het OS. Voor de hardware kies je alles zelf, wat je maar wil.
    Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Heb je het nu nog niet door?

Je zegt zelf en ja als je het niet nodig hebt en blablabla (numeriek kb en br)
      maar lees eens je eigen argument tegen touchpad.

Leer eens het verschil te maken tussen de verschillende gebruikers.
      videobewerking, photo, ...
      en dan je nec scherm dat evenwaardig is.......

BTW ik verbied niemand te kiezen voor windows he jongen.
      Ik heb er enkel een enkel aan dat men hier telkens weer dezelfde zaagtirade afsteekt tegen de prijs van apple.

Zeker als je het hebt over de imac's, daar zit je er nu echt naast, maar ja als enkel jouw normen tellen kan men alles bewijzen natuurlijk

tenslotte dat argument van "jan met de pet....."
      heb je al eens goed gekeken naar de uitrustigen van de meerderheid hier....
      laat me niet lachen.

Comment

BTW ik verbied niemand te kiezen voor windows he jongen.
        Ik heb er enkel een enkel aan dat men hier telkens weer dezelfde zaagtirade afsteekt tegen de prijs van apple.
        't Is crisis, he jongen.

tenslotte dat argument van "jan met de pet....."
        heb je al eens goed gekeken naar de uitrustigen van de meerderheid hier....
        laat me niet lachen.
        Ik maak de rekening niet van de meerderheid, enkel de mijne. En BTW, mijn uitrusting is wel heel bescheiden in vergelijking met de "meerderheid"...
        Last edited by Kaneda; 10 september 2010, 13:05.
        Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Met het risico nog wat olie op het vuur te gooien.

Laatste laptop die ik zelf kocht: een goedkoop Acer'tje van 700€ met een 17' scherm op Vista.
          Na zes maand was dat ding zo traag dat niemand bij ons in huis nog zin had om daarmee te werken. Gisteren moest ik van mijn dochter haar iPod touch resetten, en dat is haar 'ipod home computer.
          Die Acer had een dikke maand niet meer gewerkt.
          Vooraleer ik alle updates binnen en geïnstalleerd had was ik anderhalf UUR kwijt.

Dat een bedrijf als Acer en Microsoft dergelijke draken en miserie op de markt durven te brengen vind ik een regelrechte schande.

Dus, toen we begin dit jaar onze desktop van 6 jaar oud (destijds uit de Lidl, ja, ja) moesten vervangen heb ik eens stevig over de haag gekeken.

Een nieuwe desktop met nieuw scherm zou me circa 1000€ gekost hebben.
          Een 21,5 iMac heeft me 1199€ gekost. Die vond ik dus zeker NIET duur.

2 maand geleden is er een 13' Macbook Pro bijgekomen, en die heeft met 1100€ (studentenprijs) gekost. Dat vond ik ook een redelijke prijs.

Sowieso zou ik NOOIT meer een 15', laat staan een 17' laptop kopen, gewoon omdat je dat niet als laptop kan gebruiken. Maar inderdaad vind ik daar de Apple prijzen echt wel duur. Dan zou ik zeker voor de iMac gaan omdat die véél goedkoper is, gebruiksvriendelijker is, en voor mij even draagbaar als een 17' laptop.

Op technisch gebied nog één vraag:
          Waarom slaagt Apple er in met eenzelfde batterij zo'n 3keer langer te werken dan een andere laptop?
          Waarom heeft een iMac geen hoorbare ventilator?
          Zou het kunnen dat OSX net iets beter met de hardware kan omgaan dan een ander OS?

Comment

waar zeg ik dat sony de eigenschappen van een macbook pro niet kan bijbenen?
            Dat zeg je hier :

btw, er is geen enkele vaijo die dezelfde eigenschappen heeft als een macboek pro (zelf zonder rekening te houden met de systeemsoftware.)
            Of bedoelde je hiermee dat de Vaio stukken betere eigenschappen heeft ???

verschil tussen de i7 van sony en mac????????
            nog zoeen en 't jaar is voorbij. grapjas.
            K'zal je eens de lijst tonen met i7's die intel maakt voor notebooks : link

De Sony gebruikt de i7-740QM, de apple de i7-620M. De eerste is een quad core, de 2e een dual core : zie rechts in de tabel van Intel. Dat staat zelfs zo in de specificaties die apple opgeeft : daar wordt nergens gesproken over een quad-core. Ze durven zelfs het juiste type niet opgeven, maar je hoef geen ingenieur te zijn om te weten welke de 2.666 Ghz processor is...
            Als je op deze site kijkt zie je dat de 620M 30% trager is dan de 740QM. (3593/2736)...

Er is dus geen verschil ? Het jaar is volgens mij nog niet voorbij...
            Ik heb de voorkeur voor een quad-core, wat is uw voorkeur ??? Voor 1000€ minder, weet ik het wel.
            Last edited by polleke_cgc; 10 september 2010, 17:48.
            Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Waarom slaagt Apple er in met eenzelfde batterij zo'n 3keer langer te werken dan een andere laptop?
              Zou het kunnen dat OSX net iets beter met de hardware kan omgaan dan een ander OS?
              De apple gebruikt oa enkel maar de snelle grafische kaart, als het echt nodig is.
              Speel eens een deftig 3D-spel, zodat je processor en grafische kaart echt belast wordt. Geraak je dan nog aan je 8-9 uur ? Uiteraard wel op een 17" versie...

Het ligt oa. ook aan die processor : die 740 verbruikt 45 W bij volle belasting, die 620 maar 35W.
              Groeten,

Polleke

Comment

't Zijn er drie, maar soit.

Eerst en vooral gaat de batterij van een Apple niet 3x langer mee dan een batterij in een andere laptop. 't Is te zien wat je vergelijkt ook: als je die van een simpele MacBook vergelijkt met die van mijn Dell XPS 1730M, dan heb je misschien gelijk, want die van m'n zware Dell gaat maar een half uur mee.

De laatste modellen van Apple hebben een niet-vervangbare batterij, waardoor men plaats kan besparen en in theorie meer ruimte heeft voor batterijen. Dat kan een mogelijk voordeel opleveren voor zo'n model, maar of dat dan in de werkelijkheid zo is hangt van veel meer af. Onder andere van het gebruikspatroon.

Maar simpelweg beweren dat de een 3x langer meegaat dan de ander is larie. Mijn kleine Dell doet makkelijk 6u op een volledige batterij, terwijl mijn MacBook nog niet de helft haalt.

Dat een iMac geen hoorbare ventilator heeft, kan ik niet nagaan, want ik heb geen iMac. Maar de iMac bestaat deels uit laptoptechnologie, en die hebben allemaal een ventilator nodig die wel opspringt wanneer je hem nodig hebt. Draai eens een PI rekenprogramma voor een paar uurtjes en je zal ofwel 1- een ventilator horen ofwel 2- je vingers verbranden aan de behuizing.

Of het kan dat OS X iets beter om kan gaan met hardware? Misschien wel, want de hardware wordt door Apple zelf beheerd en zij bepalen wat er in die machines gaat. Dat levert een klein voordeel op, wat je misschien gaat merken in de (ogenschijnlijke) snelheid waarmee zo'n machine uit slaapstand komt, bijvoorbeeld. Maar echt spectaculaire resultaten gaat dat niet opleveren.

Het moet me van het hart dat je post nogal ... vooringenomen overkomt. Dat je een anderhalf uur moet wachten om "alle updates binnen te halen en te installeren" kan aan vanalles liggen. Wie weet was je terzelfdertijd een filmpje aan het downloaden, of had je internetprovider je op smallband gezet. Dat zo'n ding traag wordt op den duur kan ook door verkeerd gebruik komen, en dat kun je voorhebben met alle platformen.

Het lijkt me dan ook nuttig om niet de gemakkelijkheidsoplossing te kiezen en alles op te schuiven naar een of andere fabrikant. Wie weet ga je gelijkaardige problemen tegenkomen in de toekomst, en wie heeft het dan weer gedaan?
                pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                  't Zijn er drie, maar soit.

Eerst en vooral gaat de batterij van een Apple niet 3x langer mee dan een batterij in een andere laptop. 't Is te zien wat je vergelijkt ook: als je die van een simpele MacBook vergelijkt met die van mijn Dell XPS 1730M, dan heb je misschien gelijk, want die van m'n zware Dell gaat maar een half uur mee.

De laatste modellen van Apple hebben een niet-vervangbare batterij, waardoor men plaats kan besparen en in theorie meer ruimte heeft voor batterijen. Dat kan een mogelijk voordeel opleveren voor zo'n model, maar of dat dan in de werkelijkheid zo is hangt van veel meer af. Onder andere van het gebruikspatroon.

Maar simpelweg beweren dat de een 3x langer meegaat dan de ander is larie. Mijn kleine Dell doet makkelijk 6u op een volledige batterij, terwijl mijn MacBook nog niet de helft haalt.

Dat een iMac geen hoorbare ventilator heeft, kan ik niet nagaan, want ik heb geen iMac. Maar de iMac bestaat deels uit laptoptechnologie, en die hebben allemaal een ventilator nodig die wel opspringt wanneer je hem nodig hebt. Draai eens een PI rekenprogramma voor een paar uurtjes en je zal ofwel 1- een ventilator horen ofwel 2- je vingers verbranden aan de behuizing.

Of het kan dat OS X iets beter om kan gaan met hardware? Misschien wel, want de hardware wordt door Apple zelf beheerd en zij bepalen wat er in die machines gaat. Dat levert een klein voordeel op, wat je misschien gaat merken in de (ogenschijnlijke) snelheid waarmee zo'n machine uit slaapstand komt, bijvoorbeeld. Maar echt spectaculaire resultaten gaat dat niet opleveren.

Het moet me van het hart dat je post nogal ... vooringenomen overkomt. Dat je een anderhalf uur moet wachten om "alle updates binnen te halen en te installeren" kan aan vanalles liggen. Wie weet was je terzelfdertijd een filmpje aan het downloaden, of had je internetprovider je op smallband gezet. Dat zo'n ding traag wordt op den duur kan ook door verkeerd gebruik komen, en dat kun je voorhebben met alle platformen.

Het lijkt me dan ook nuttig om niet de gemakkelijkheidsoplossing te kiezen en alles op te schuiven naar een of andere fabrikant. Wie weet ga je gelijkaardige problemen tegenkomen in de toekomst, en wie heeft het dan weer gedaan?
                  Eerlijk gezegd, ik vergelijk de levensduur van die Macbook met de laptop van mijn werk (Dell 430, ook 12 of 13', en die kost een stuk meer) als ik gewoon wat aan het mailen en surfen ben. De dell haalt amper een uur, de MAcbook heb ik nog niet leeggekregen op een avond.

Wat die ramp-Acer betreft: het lag niet aan het downloaden, dat kwam vlot binnen tegen 1-2 MB per seconde, het waren de installaties zelf die verschrikkelijk lang duurden.

Comment

Eerlijk gezegd, ik vergelijk de levensduur van die Macbook met de laptop van mijn werk (Dell 430, ook 12 of 13', en die kost een stuk meer) als ik gewoon wat aan het mailen en surfen ben. De dell haalt amper een uur, de MAcbook heb ik nog niet leeggekregen op een avond.

Wat die ramp-Acer betreft: het lag niet aan het downloaden, dat kwam vlot binnen tegen 1-2 MB per seconde, het waren de installaties zelf die verschrikkelijk lang duurden.
                    Ik heb een HP i7 laptop met 17" scherm. Heb een tijdje geleden de batterij duurtest eens gedaan (battery eater). Die hield het ook maar 64 minuten vol, maar dat is dan wel met een processor en grafische kaart en harddisk die vollen bak aan het draaien zijn... (want dat is de bedoeling van die test). Als je maar een uur haalt met mailen en surfen dan klopt er toch iets niet hoor. Bij gewoon gebruik haalt de mijne ongeveer 3.5-4 uur... Och,ja : in mijn laptop zitten 2 harddisks...

En wat dat updaten betreft : zat daar toevallig geen service pack tussen van Vista of Office, want die haal je ook automatisch binnen (en van vista zitten ze bv. aan SP 2...). En zo'n ding duurt inderdaad wel even.
                    Ik heb nog geen enkele update ronde gedaan met mijn windows 7 die langer dan 10 min. geduurd heeft (en ik laat die gewoon uitvoeren bij uitschakelen van de computer, zodat het me eigenlijk niet interesseert hoelang het duurt). SP 1 van windows 7 is er nog niet, hé...
                    Last edited by polleke_cgc; 10 september 2010, 23:00.
                    Groeten,

Polleke

Comment

grappig jullie gaan zo op in jullie groot gelijk dat je niet eens leest wat ik schrijf en maar in het wilde weg reageert.
                      waar zeg ik dat sony de eigenschappen van een macbook pro niet kan bijbenen?
                      verschil tussen de i7 van sony en mac????????
                      nog zoeen en 't jaar is voorbij. grapjas.

@ kadena moest je ook maar iets volgen zou je weten dat de motherboards van apple gemaakt worden in samenwerking met intel.
                      Nu ja je zegt het zelf verstand komt zeker niet voor de jaren, zoek je bewijs, kijk in de spiegel.
                      Allé : durft onze grapjas geen reactie meer geven ?
                      Was er toch een verschil tussen die beide i7's misschien ?
                      Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                      X