Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Dat is niet zo gek als het lijkt.
    Voor electronische componenten bestaan er hopen specs, en het is zeker mogelijk om te leveren met nauwere toleranties of met minder 'oppervlaktefouten' (bij HD bv) dan 'gewoonlijk'.

    Hoe groter je als klant bent, hoe meer je je eisen kan opleggen. Of het lukt voor alle componenten lijkt me onwaarschijnlijk.
    Trouwens, voor heel wat 'Apple' only componenten zal Apple wel bepalen hoe het gemaakt moet worden met welke kwaliteitsprocessen er achter. Dat doet iedere autofabrikant nu al, dus het zou me verwonderen als het niet in de hardware sector bestaat.
    Dit zou ook bestaan voor lenzen. Het ruwe materiaal moet voor een Nikon of Canon (om even 2 grote spelers te aan te halen) aan bepaalde eisen voldoen, het andere glas wordt dan eventueel opgekocht door andere lenzenfabrikanten.

    Daarom dat Nikon ook steeds de beste sensors krijgt van Sony en hun de rest houden (kon het niet laten ) Pol, 't is een graptjen he

    Comment


    • #17
      Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Dat is niet zo gek als het lijkt.
      Allee, dan is het ABS-systeem van Bosch in mijn Opel niet zo betrouwbaar als het ABS-systeem van Bosch in een dure Mercedes of BMW.

      'k Zal maar extra voorzichtig zijn vanavond zeker ?
      Panasonic Lumix FZ2000

      Comment


      • #18
        Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

        Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
        Allee, dan is het ABS-systeem van Bosch in mijn Opel niet zo betrouwbaar als het ABS-systeem van Bosch in een dure Mercedes of BMW.

        'k Zal maar extra voorzichtig zijn vanavond zeker ?
        Compleet off-topic, maar het is best mogelijk dat Opel test tot 200.000 km en anderen tot 500.000 km tijdens de validatie.
        Wees maar zeker, 100% hetzelfde is het niet, waarmee ik niet wil gezegd hebben dat Opel niet goed is hé.

        Comment


        • #19
          Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

          Eigenlijk is het nog erger : die Apple's komen gewoon uit dezelfde assemblage-fabrieken gerold waar ook die Asus, Dell, HP of Packard Bell laptop vandaan komt. De meeste van de assemblage-bedrijven maken bv. de moederborden, en kopen ook de overige onderdelen aan. Apple zorgt dan voor de omkasting en de montage gebeurt dan in dat assemblage-bedrijf.
          Zij die denken dat een processor, geheugen of grafisch chipje dat in een Apple zit, beter is dat wat bv. HP levert : vergeet het maar...

          Wereldwijd komen laptops bijna allemaal uit 6 bedrijven. Asus is er bv. 1 van, maar de meeste zullen jullie niet kennen van naam. Mijn HP komt bv. Quanta (de meeste apple's trouwens ook).
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #20
            Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

            Mijn HP 8510W mobile workstation is gemaakt bij Compal (staat trouwens op de doos)
            My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

            Comment


            • #21
              Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Hoe groter je als klant bent, hoe meer je je eisen kan opleggen.
              Dan moet Apple wel zeer slecht materiaal hebben volgens deze vergelijking van het marktaandeel.

              Ik heb het nogal eens gezegd hier. Als je losse componenent koopt krijg je vaak standaard 3 jaar fabrieksgarantie, maar inderdaad niet op alles. En dan blijft weer de vraag waarom Apple niet standaard 3 jaar garantie geeft als zij de goede componenten in hun systeem steken. Zoals jij al hebt aangehaald doet Dell ook mee aan deze wanpraktijken.

              O ja, het antwoord is natuurlijk om geld uit uw zakken te kloppen. En dan blijft weer de volgende vraag waarom ze je niet de mogelijkheid geven om een Bluray te kopen en nog meer geld uit je zakken te kloppen. Enkel een optie zou de TS zijn probleem al oplossen. Als je een laptop koopt wil je zo weinig mogelijk losse componenten kopen.

              Comment


              • #22
                Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

                En toch is het zo mannen.
                Je kan een weerstand van 1 ohm kopen van 0.01 Euro en ook van 100 Euro. Het is maar wat je wilt. En een fabriek kan echt dus wel verschillende kwaliteiten van weerstanden gebruiken. Op het ene printbord zit in de legering die ze gebruiken om te solderen een andere samenstelling die iets beter hecht of beter geleid.

                Ga naar de Makro. Daar vind je regelmatig producten aan een lagere prijs. En het lijkt net diezelfde Philips, Nokia, Dell... te zijn. Tot je eens het typenummer in zijn detail opschrijft en op het net gaat zoeken.

                Op de site van Philips (willekeurig product) vind je dan VOIP8551B en VOIP telefoon.
                En in de Makro koop je met dezelfde specs een VOIP8551C. Maar dat nummer kan je nergens anders vinden. Op papier hetzelfde, de doos is het zelfde, de handleiding is dezelfde. Maar de kwaliteit is lager. Omdat dat die variant met een goedkopere weerstand opgezadeld zit. Eentje die zijn waarde minder lang kan vasthouden. Of minder tegen koude of warmte of vocht of.... kan.

                Apple heeft echt niet zoveel grotere marges op zijn HW dan de andere spelers. Ze gebruiken duurdere compenten. Dus inderdaad die Toshiba schijf is een andere.

                Nikon heeft ook andere Sensoren dan de Sony camera's, alhoewel die van Nikon ook door Sony worden gebakken.
                Tot sluitertijd, Dirk

                Comment


                • #23
                  Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

                  Dus nemen ze hun winstmarge van 300 euro op applecare vermits zij voor die dure componenten fabrieksgarantie krijgen. Volgens mij ligt hun marge dan toch ergens tussen de 20 en 30%.

                  Een computerwinkel mag al blij zijn als hij aan 10% komt op een systeem.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

                    Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht

                    Apple heeft echt niet zoveel grotere marges op zijn HW dan de andere spelers. Ze gebruiken duurdere compenten. Dus inderdaad die Toshiba schijf is een andere.
                    Hoeveel harde schijven moet ik je morgen tonen die uit een Macbook Pro komen die binnen de 2 jaar gecrasht zijn waarop een OEM-label staat, net dezelfde schijf (P/N, firmware versie enz ...) die in een Asus, HP of om het even welke kan zitten?

                    Net als bij een andere fabrikant, kan de ene maand in het toestel een Seagate schijf zitten, de maand er na een Western Digital en daarna misschien terug een Seagate zitten ... diegene die het goedkoopst kan leveren, wordt geplaatst, that's it.

                    De enige truck die ze bij Apple toepassen, en dan meer specifiek op GPU-gebied, is het 'eisen' van een BIOS op de grafische kaart die enkel op Apple werkt (EFI). Een kaart met een standaard-bios voor een PC zal niet werken op de Apple maar voor de rest identiek zijn, uiteraard aan het dubbele van de prijs

                    En nee, ik ben geen apple-hater ... Er is een iPod in huis, een Macbook Pro en een 'oude' iMac ...
                    My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

                    Comment


                    • #25
                      Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

                      Echt en die andere PC bouwers bieden geen care aan?
                      En ik weet niet wat de marge van een computer winkel erbij komt doen?
                      Het gaat erom of de marge die Apple op een laptop neemt echt zoveel groter is dan de marge die HP of Dell of... op hun laptop nemen. Je leest velen dat beweren op het net, maar ik heb daar nog nooit enig bewijs van kunnen vinden.

                      Nee Apple verdient volgens mij het meeste geld aan de content. Per MP3, per App, per film. Zij bieden de content providers een platform en nemen de verkoop, download, winkel, geld afhandeling van hen af voor een deel van de winst. en die stores zijn zo goed geïntrigeerd in hun producten dat de gebruikers er ook dankbaar gebruik van maken.
                      Tot sluitertijd, Dirk

                      Comment


                      • #26
                        Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

                        Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                        Echt en die andere PC bouwers bieden geen care aan?
                        En ik weet niet wat de marge van een computer winkel erbij komt doen?
                        Het gaat erom of de marge die Apple op een laptop neemt echt zoveel groter is dan de marge die HP of Dell of... op hun laptop nemen. Je leest velen dat beweren op het net, maar ik heb daar nog nooit enig bewijs van kunnen vinden.
                        Het gaat er om dat je bij Apple miserie hebt als die schijf tussen het eerste en het 2de jaar defect geraakt en je niet extra hebt betaald voor aan Apple-carepack en bij (bvb) Asus wordt zonder probleem vervangen (zonder bij te betalen).

                        Kijk nu eens op de Apple-store:

                        Macbook:

                        Upgrade van 250Gb naar 500Gb 5400rpm: 135€

                        Dell:

                        Upgrade van 250Gb naar 500Gb 7200rpm: 60€


                        Groothandelsprijs (1 stuk, geen 1000) van een 500Gb 5400rpm: 53€

                        En dit slaat dan nog maar enkel op een simpele harde schijf ...
                        Last edited by Bottie; 6 september 2010, 23:44.
                        My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

                        Comment


                        • #27
                          Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

                          Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                          Echt en die andere PC bouwers bieden geen care aan?
                          Dell biedt bv. garantie aan die een derde minder kost dan Applecare maar die dan gedurende 4 jaar niet enkel herstellingen dekt, maar ook accidental damage. Én het is in-home warranty wat wil zeggen dat ze je computer thuis komen herstellen. Waarom kan Apple dit niet aanbieden ?

                          Enfin, wat me het meeste stoort is dat de laatste tijd ALLE nieuwe toestellen die Apple heeft uitgebracht (nieuwe iPhone, nieuwe Macmini, nieuwe iMac...) gewoon duurder zijn geworden. Tja, een zwakkere Euro. Vreemd dan dat Dell niet duurder geworden is...
                          Ofwel gebruikt Apple nu nóg betere componenten.
                          Panasonic Lumix FZ2000

                          Comment


                          • #28
                            Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Bottie Bekijk bericht
                            Het gaat er om dat je bij Apple miserie hebt als die schijf tussen het eerste en het 2de jaar defect geraakt en je niet extra hebt betaald voor aan Apple-carepack en bij (bvb) Asus wordt zonder probleem vervangen (zonder bij te betalen).

                            Kijk nu eens op de Apple-store:

                            Macbook:
                            Upgrade van 250Gb naar 500Gb 5400rpm: 135€

                            Dell:
                            Upgrade van 250Gb naar 500Gb 7200rpm: 60€

                            Groothandelsprijs (1 stuk, geen 1000) van een 500Gb 5400rpm: 53€
                            En dit slaat dan nog maar enkel op een simpele harde schijf ...
                            Dus zijn we weer aankoopprijzen aan het vergelijken? Het ging wel over marge!
                            Als je dat doet zal je regelmatig bedrogen uit komen vrees ik.

                            vb: Een Fiat is goedkoper dan een Ferrari omdat die met een lagere marge werken en voor der rest net diezelfde Bosch, Pirelli, Fiat... onderdelen gebruiken?

                            vb: Tanken bij de Makro is goedkoper want die brandstof is goedkoper per liter?
                            Of ik rij goedkoper met diesel want een liter diesel is goedkoper dan een liter benzine?

                            vb: Mijn volgende camera wordt een Medion want die bieden de meeste pixels voor het minste geld. Uiteindelijk zal het wel een sensor van Sony zijn en dus net dezelfde kwaliteit geven.
                            Tot sluitertijd, Dirk

                            Comment


                            • #29
                              Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

                              Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                              Dus zijn we weer aankoopprijzen aan het vergelijken? Het ging wel over marge!
                              Als je dat doet zal je regelmatig bedrogen uit komen vrees ik.

                              vb: Een Fiat is goedkoper dan een Ferrari omdat die met een lagere marge werken en voor der rest net diezelfde Bosch, Pirelli, Fiat... onderdelen gebruiken?

                              vb: Tanken bij de Makro is goedkoper want die brandstof is goedkoper per liter?
                              Of ik rij goedkoper met diesel want een liter diesel is goedkoper dan een liter benzine?

                              vb: Mijn volgende camera wordt een Medion want die bieden de meeste pixels voor het minste geld. Uiteindelijk zal het wel een sensor van Sony zijn en dus net dezelfde kwaliteit geven.
                              Je wil het niet snappen hé ...

                              nVidia-chips zijn nVidia-chips, dezelfde HD als in DE Aplle kan je tegenkomen in een Toshiba of eender welke laptop ... Intel gaat echt geen andere i7-cpu's maken voor Apple als voor een andere hoor en dat moederbord kost niet 2x meer dan een ander. Ik heb al genoeg upgrades en herstellingen gedaan aan PC EN Apple's om te weten wat er in zit.
                              Last edited by Bottie; 8 september 2010, 15:38.
                              My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

                              Comment


                              • #30
                                Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

                                Deze iMac is nu m'n vijfde Mac in elf jaar. M'n eerste was een Blueberry imac G3, m'n tweede een G3 Powerbook Pismo, m'n derde een Powermac G4, m'n vierde een iMac G5, en dan nu deze Intel iMac.

                                Met de Powerbook (was indertijd (2000) een laptop van 120 000 oude Belgische frankskes, onnozole zot die ik was) heb ik de HD moeten laten vervangen onder garantie (de IBM disk werd door Apple vervangen door een Toshiba). Een jaartje later hield de DVD-ROM drive het voor bekeken ( een Samsung dan nog !!!!) en kreeg ik dankzij een vriendelijke Apple-retailer een nieuwe voor 200 euro (hij had via min of meer onoffiële weg via de US een originele nieuwe drive kunnen bekomen, anders had het me via de officiële Belgische Apple branche bijna 600 euro gekost !!!).
                                Met de andere geen problemen. De twee iMac's (de G5 en de Intel) kocht ik tweedehands. Met de G5 waren de moederbordproblemen bekend. Toen ik hem kocht had de vorige eigenaar het moederbord al laten vervangen, net buiten garantie. Via z'n broer die toevallig bij een Apple repair service werkte had hij de kosten nog kunnen beperken. Zoniet had het hem meer dan de helft van een nieuwe gekost.

                                M.a.w. Mac's gaan ook stuk, zijn niet van betere componenten gemaakt als de A-merken aan de PC-kant. Voor herstellingen buiten garantie betaal je je blauw, maar kom, als Mac-gebruiker heb je toch geld genoeg ?

                                Dit weet ik zeker. Vijf Mac's heb ik al gekocht, en hoewel ik er relatief heel tevreden mee ben, er komt GEEN zesde. 'k Zal maar niet vertellen wat ik tweedehands vorig jaar voor een 2.8 Core2Duo iMac betaald heb...
                                Vroeger was OS X reden genoeg om een Mac te kopen, XP was niet om aan te zien en was gewoon geen betrouwbaar OS (eind jaren 90/begin 2000 was OS 9 lichtjaren verder dan Win 98 en Me).
                                Maar sinds Vista (ja, inderdaad, Vista) en Win7 is het tij gekeerd. Misschien is OS X nog ietsie pietsie beter. Maar om daarom nu een hypotheek op je huis te nemen om een nieuwe computer te kopen ?
                                Panasonic Lumix FZ2000

                                Comment

                                Working...
                                X