Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leren leven met bijna geen smaak

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Leren leven met bijna geen smaak

    Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht

    Ik zal er inderdaad moeten moeten mee leren leven

    Maar hoe langer ik begin te beseffen dat het niet meer terugkeert, hoe minder goesting ik krijg om te eten.
    helpt de herinnering aan de smaak niet?
    bedoel, je weet toch hoe iets smaakt.

    voor zo ver het helpt:
    blind worden lijkt me veel erger!
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #17
      Re: Leren leven met bijna geen smaak

      Oorspronkelijk geplaatst door anexco Bekijk bericht
      Wij hebben ons er alvast tepletter mee gelachen ... ketchup en sambal omwisselen enzo ...
      En hij maar zweten en niet weten van waar het komt :-)
      Is hij ook blind of zo? Zonder smaak zou ik het verschil toch zien!

      't lijkt me inderdaad alles behalve een prettig gegeven, niet meer te kunnen proeven wat je eet. Zelf kan ik meestal niks ruiken, wat ik al heel vervelend vind. Mocht ik ook m'n smaak verliezen...

      Ik denk dat leren mee leven de enige oplossing is, want smaak kan toch door niks vervangen worden...?

      Mvg,
      Frederic

      Comment


      • #18
        Re: Leren leven met bijna geen smaak

        Het schijnt dat wat we smaken voor 95% afhankelijks door wat we ruiken.De beide samen maken dus dat we proeven wat we eten. Het belang van het neusorgaan is dus belangrijker op gebied van proeven dan de tong. je kan dat ervaren als je verkouden bent. Ik denk dus dat je zoveel mogelijk probeert de aandacht te verplaatsen naar het reukorgaan.
        Nog even herinneren dat een mens vier verschillende smaken herkent, nl.
        Zoet : wordt waargenomenop de punt van de tong
        Bitter : wordt waargenomen op de achterzijde van de tong
        Zuur : wordt waargenomen op de zijranten van de tong
        Zout : wordt verspreid over de ganse tong waargenomen.
        Dus alle andere smaken worden via het reukorgaan waargenomen.

        Bij jou moet het dus de zenuw zijn die de smaken niet meer doorgeeft naar de hersenen, aangezen smaakpapillen om de 7 à 10 dagen vernieuwd worden.

        Ik wens je het allerbeste en hoop dat er toch nog iets van je smaak op de tong mag terugkomen.
        Gr.,
        Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #19
          Re: Leren leven met bijna geen smaak

          Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
          Nog even herinneren dat een mens vier verschillende smaken herkent, nl.
          Zoet : wordt waargenomenop de punt van de tong
          Bitter : wordt waargenomen op de achterzijde van de tong
          Zuur : wordt waargenomen op de zijranten van de tong
          Zout : wordt verspreid over de ganse tong waargenomen.
          Dus alle andere smaken worden via het reukorgaan waargenomen.

          Gr.,
          Pol.
          Zijn het er geen 5? Namelijk ook nog "umami".
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

          Comment


          • #20
            Re: Leren leven met bijna geen smaak

            Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
            Zijn het er geen 5? Namelijk ook nog "umami".
            Ja, de laatste tijd wordt er inderdaad melding melding gemaakt van de Umani (Japanse oorsprong) ofte "heerlijkheid of hartigheid".
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #21
              Re: Leren leven met bijna geen smaak

              Bij mij is er een maand of 3 geleden een zenuw kapot gegaan bij de verdoving bij de tandarts. Eerst merk je dat de verdoving niet weggaat, na 24 treedt er een vorm van paniek op. Halve mond en tong ongevoelig. Tandarts zeg, beetje afwachten, komt meestal wel goed. Eerste weken was het echt ramp, beet zelfs in mijn slaap op de tong. Smaak was er al helemaal niet meer bij, tanden poetsen was zeer moeilijk, zelfs praten was niet vlot.
              Nu begint het een beetje te beteren, er komt al wat gevoel aan het tandvlees, en de rand van de tong. Smaak is nog heel erg fout, munt smaakt bijvoorbeeld zout aan de rechterkant, om je een idee te geven.
              Ik begrijp dus heel goed wat je meemaakt, het is echt erg. Ik heb nog steeds hoop, er is bij mij, zij het zeer traag, een evolutie ( misschien ook een adaptatie), maar je leert ermee leven.
              Er word hier gezegd dat je ook proeft met neus, dat zal wel kloppen, maar bij mij werkt dat niet.
              In ieder geval sterkte, en hopelijk komt er toch nog verbetering!
              Oh ja, ik kan ook nog niet waarnemen of iets te heet is.... Dus ik drink nu mijn koffie heel voorzichtig, mijn hand rond de tas helpt me te bepalen of het te heet is, dus ook daar "aanpassing"
              Last edited by Rudy; 5 augustus 2010, 22:51.

              Comment


              • #22
                Re: Leren leven met bijna geen smaak

                Ik wil er nog even aan toevoegen dat zenuwweefsel heel, maar dan ook heel traag herstelt.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #23
                  Re: Leren leven met bijna geen smaak

                  in ieder geval beterschap gewenst , vooral het ruiken kan je veel vooruit helpen , ik volg graag ( wat betere ) kookprogramma's en kookboeken lees ik ook heel graag , ik vroeg me af hoe die topkoks afgaande op hun neus en smaak er zo de ingredienten konden uithalen en ben mezelf gaan toeleggen op het intensief ruiken en proeven van allerlei smaken , dwz niet zomaar snuiven aan iets maar twee drie maal , vergelijken of je verschil opmerkt tussen de diverse malen , trachten de geur uit te splitsen in voor jou duidelijk herkenbare componenten , even nadenken waar en wanneer je dit laatst geroken had , ed . kortom veel bewuster omgaan met je zintuiglijke waarneming ( fotografen doen zoiets met hun ogen dacht ik ) en dan schrik je ervan met welke grote sprongen je vooruit gaat ;
                  Misschien helpt dit je wel wat vooruit , ik wens je in ieder geval veel verbetering toe.
                  Erwin
                  Nikon D300s + D70s + 70-200/2.8/VR + 18/70 Dx Ed +17/55 dx 2.8 +Sigma 8-16 + SB900 & Canon Powershot G10 voor in de zakken

                  Comment

                  Working...
                  X