Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iMac voor senioren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #91
    Re: iMac voor senioren?

    Ik weet niet of je door het bos de bomen nog kunt zien in dit topic.

    Maar als je naar die iMAC gaat kijken en je zou besluiten samen met je ma om ervoor te gaan.
    Dan is het misschien raadzaam om toch nog even te wachten. De rumors dat de basic iMAC wordt vervangen groeien snel aan. Let op wachten kan lang duren hé. Ik heb ooit zo 5 weken voor de nieuwe MacBookPro en dat is lang wachten als je een nieuwe PC wilt.
    Maar als beloning kan je dan de huidige config voor iets minder aanschaffen (meestal doen ze er 100 euro af). Of je kan (meestal) voor dezelfde prijs er eentje aanschaffen die op één of meerdere punten werd verbetert. Welke verbeteringen erin komen blijft wel speculeren tot hij effectief uitkomt.
    Eens de nieuwe versie is aangekondigd, kan je hem normaal ook in België snel aanschaffen.
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #92
      Re: iMac voor senioren?

      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Ok Les no problemo en bedankt voor de opheldering.

      Aartslelijk?

      Voor mij is een besturing de chauffeur van de computer...meer niet.
      Ik heb dus de interface op "klassiek" staan, dat is dus zonder opmaak en "droog".
      Omdat ik de systeem-bronnen wil sparen.
      Dit is idd. een gewoonte uit vroegere tijden.

      De besturing van de Mac is altijd "mooi" geweest.
      En als ik in de beginjaren bij Freddy kwam dan vroeg ik me af waarom Windows dat niet kon
      Bij Freddy op zijn Mac. zag dat alles er "gelikt" uit en idd. dat wilde ik toen ook graag hebben.
      Maar ja, zijn eerste Mac kostte toen 120.000 franks....
      En hij dat die nodig voor zijn werk.
      Beetje tegenstrijdig hé Theo: de Mac besturing is mooi zeg je, maar het Windows equivalent zet je af om bronnen te sparen. Dit even terzijde...
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #93
        Re: iMac voor senioren?

        Ook altijd weer diezelfde vooroordelen die opduiken tegenover het OSx systeem. En altijd weer door mensen die er eigenlijk niets vanaf weten.

        File compatibiliteit werd zo aangehaald.
        Laat dat nu net een area zijn waar OSX mijlen boven Windows uitsteekt.

        Het aangehaalde probleem had uiteraard niets met het OS te maken, maar met de SW van de maker ervan op de verschillende PC's. Het is een vervelend probleem dat MS bij elke update zijn file formaten aanpast met dergelijke problemen van dien. Ik vermoed dat MS dit doet om al die andere SW makers die de Office file formaten ook graag herbruiken (om compatible te zijn) het moeilijk te maken. Of dit nu vandaag niet eerder een nadeel voor MS-Office is dan een voordeel, is een andere discussie.

        Maar je hoef helemaal geen MS Office op je Mac te hebben staan. En dan kan je zo nog uit de doos elke variant van Word, Excel, Powerpoint op je Mac bekijken die MS ooit heeft uitgebracht.
        Je hoeft ook geen iWorks te hebben geïnstalleerd en toch kan elke variant van Pages, Numbers en Keynote op je Mac bekijken.
        Je hoeft geen OpenOffice te installeren en toch kan je de native documenten, spreadsheets en presentaties van OpenOffice bekijken.
        Idem voor PDF zonder Adobe PDF viewer op je systeem.
        Idem voor elke RAW file van elke fabrikant voor elke variant die ze hebben. Jouw Photoshop kan die RAW misschien niet openen, maar OSX wel.
        Werkt met alle gangbare grafische beeld formaten.
        Werkt met alle gangbare geluidsopnames.
        Werkt met alle gangbare film codecs.

        Dat noemt "Voorvertoning" en zit onder de "spatie balk.

        Dus een Email met attachements. Bekijk ze via de spatiebalk.
        Snel kijken welke documenten allemaal in een bepaalde directory zit. Even met de spatiebalk bekijken.Gebruik dan de pijltjes toetsen om naar de andere documenten te gaan. En die document variant mogen door elkaar staan.
        Je hebt al een programma opgestart en je deed "file open" maar twijfelt nu welke versie je juist moet openen. Dat kan je eenvoudig nagaan via de spatiebalk.

        Voorvertoning is snel en efficiënt en het werkt. Je zou bijna zeggen dat het magisch is . Let op voorvertoning vervangt al die applicaties niet hé. Het geeft een voorvertoning. Af en toe zullen details in layout niet optimaal zijn zoals in het oorspronkelijke programma werd aangemaakt. Maar het opent wel al uw documenten in een fractie van een seconde. Op die tijd kan je het bijbehorende programma niet openenen.

        Dus als je een Mac hebt, leer dan maar snel de spatie balk te gebruiken.
        Tot sluitertijd, Dirk

        Comment


        • #94
          Re: iMac voor senioren?

          Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
          Dat noemt "Voorvertoning" en zit onder de "spatie balk.
          Ok als je bestanden enkel wilt bekijken. Voor de rest kan je er niets mee.

          Ik besef ook dat OS X heel goed is, maar compatibiliteit met Office documenten is een noodzakelijk kwaad. Je kan zagen zoveel je wilt, als je veel word, excel of powerpoint documenten uitwisselt met PC-gebruikers, trek je als Mac-gebruiker vroeg of laat je haar uit. Persoonlijke ervaring (en die van m'n vrouw, ze had vóór haar Dell een iBook), your mileage may vary...
          Panasonic Lumix FZ2000

          Comment


          • #95
            Re: iMac voor senioren?

            Als je echt word nodig hebt dan installeer je toch gewoon office. Dat moet je toch op een pc ook doen?

            Comment


            • #96
              Re: iMac voor senioren?

              Oorspronkelijk geplaatst door Dieter_O Bekijk bericht
              Als je echt word nodig hebt dan installeer je toch gewoon office. Dat moet je toch op een pc ook doen?
              Ja, ze had ook Office voor Mac op haar iBook, Office 2004 meer bepaald. Ze werkt in het onderwijs en de meeste van haar collega's werkten op Office PC 2003. De keren dat ze bestanden ontving waar de lay-out, soms gewone tabellen, op Mac er vaak niet correct uitzag ; in deze bestanden moest ze dan iets aanvullen en terug doorsturen naar collega's. Als je eens wist hoeveel gezaag ze achteraf kreeg omdat de layout niet meer goed was...

              Nog een anecdote : toen we eens op bezoek waren bij m'n schoonouders had ze iets gemaakt op de PC van m'n schoonma (HP laptop van haar werk met Office 2003). Een hele namiddag werk, met cliparts, fotootjes enz. Gesaved op een USB-stick en toen ze thuiskwam was de lay-out op haar iBook opnieuw veranderd en waren de meeste cliparts en foto's verdwenen. Leuk, hè ?
              Last edited by Kaneda; 23 juli 2010, 10:58.
              Panasonic Lumix FZ2000

              Comment


              • #97
                Re: iMac voor senioren?

                Als de verschillende versies van een bepaalde software van een bepaalde fabrikant al niet meer onderling compatibel zijn dan is het ver gekomen. Je kan proberen dit probleem eens aan te kaarten bij de fabrikant. Good luck!
                Of ga op zoek naar een beter alternatief

                Comment


                • #98
                  Re: iMac voor senioren?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dieter_O Bekijk bericht
                  Of ga op zoek naar een beter alternatief
                  Voilà, Dell gekocht. Probleem opgelost !
                  Panasonic Lumix FZ2000

                  Comment


                  • #99
                    Re: iMac voor senioren?

                    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Beetje tegenstrijdig hé Theo: de Mac besturing is mooi zeg je, maar het Windows equivalent zet je af om bronnen te sparen. Dit even terzijde...
                    Ja ok, ik begrijp jou nete.
                    Zo is dat indertijd begonnen en toen dacht ik zo.
                    Ik heb lang met 640 kb moet "werken".
                    Een zwart scherm met groene of oranje cijfers en letters enz.
                    Ik had weinig keuze: een dure Mac met mooie grafische interface of een XT.
                    Voor mij was het dus belangrijk om van 640 kb zoveel mogelijk over te houden voor
                    de programma's.

                    Tegenwoordig is de situatie anders.
                    Ik heb liever een droge, strakke interface.
                    Die grafische interface van XP heb ik één keer gebruikt.
                    Die vond ik ook "mottig". Overal die dikke blauwe balken enz.

                    Die van Vista ook een keer gebruikt.
                    Die van Windows 7 af en toe.
                    Het gaat mij nu niet meer over mooi zijn, het interesseert me niet meer
                    Dat is het verschil tussen vroeger en nu.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • Re: iMac voor senioren?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                      Voilà, Dell gekocht. Probleem opgelost !
                      Ok en proficiat met jouw aankoop
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • Re: iMac voor senioren?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                        Voilà, Dell gekocht. Probleem opgelost !
                        Nee hoor, nu begint het, we spreken elkaar over twee jaar.

                        Comment


                        • Re: iMac voor senioren?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                          Nee hoor, nu begint het, we spreken elkaar over twee jaar.
                          1 jaar en 1 dag....

                          Comment


                          • Re: iMac voor senioren?

                            Ok, heb alle posts nog een keer zorgvuldig doorgenomen.

                            Mijn conclusie : Apple is voor rijke bejaarden......

                            Comment


                            • Re: iMac voor senioren?

                              Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                              Ok, heb alle posts nog een keer zorgvuldig doorgenomen.

                              Mijn conclusie : Apple is voor rijke bejaarden......
                              Met jouw deductievermogen eindigen we dus bij 'Windows is voor puberende marginalen'

                              Niveau mannen, niveau
                              En dat allemaal om de bomma een plezier te doen

                              Tjerri

                              Comment


                              • Re: iMac voor senioren?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                                Met jouw deductievermogen eindigen we dus bij 'Windows is voor puberende marginalen'

                                Niveau mannen, niveau
                                En dat allemaal om de bomma een plezier te doen

                                Tjerri
                                Fout.... het gaat niet over een bomma
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

                                Comment

                                Working...
                                X