Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het weer weer.

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Niks zalig.
    Als je het graag fris hebt ... daar bestaan airco’s voor of een koelcel als het nog iets meer moet zijn. [emoji1][emoji1][emoji1]
    Beste plek om te vertoeven in de zomer : bioscoop met airco, koelruimte in de Colruyt
    Panasonic Lumix FZ2000

    Comment


    • Re: Het weer weer.

      Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
      Beste plek om te vertoeven in de zomer : bioscoop met airco, koelruimte in de Colruyt
      Neen, neen, neen, de cactusserre, de tomatenserrre dat is ten minste waar ik het liefst in rondloop. Prachtige bloemen en lekkere vruchten ... Trouwens Kaneda, voor mij is het echt wel Brrrrr en niet Brrr
      Brrrrr is Cactusiaans voor ijzig
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • Re: Het weer weer.

        Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
        Beste plek om te vertoeven in de zomer : bioscoop met airco, koelruimte in de Colruyt
        Veel koele bioscopen heb ik nog niet gezien, meestal veel te warm.
        Frigo van Colruyt daarentegen. [emoji41]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: Het weer weer.

          Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
          Neen, neen, neen, de cactusserre, de tomatenserrre dat is ten minste waar ik het liefst in rondloop. Prachtige bloemen en lekkere vruchten ... Trouwens Kaneda, voor mij is het echt wel Brrrrr en niet Brrr
          Brrrrr is Cactusiaans voor ijzig
          Ne cactus kan anders wel mooie bloemen krijgen als hij koude gehad heeft. [emoji6]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: Het weer weer.

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Ne cactus kan anders wel mooie bloemen krijgen als hij koude gehad heeft. [emoji6]
            Niet zozeer de koude, maar wel een rustperiode. Vooral droogte (bij mij staan die mannekes tot 8 maanden krukdroogin de serre .... September totenmet april geen druppel water) is de hoofdspeler om ze tot bloem te krijgen ... In de winter heb ik veel dagen waar het lekker warm is (meer dan 30°C) bij zonnig weer
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • Re: Het weer weer.

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
              Niet zozeer de koude, maar wel een rustperiode. Vooral droogte (bij mij staan die mannekes tot 8 maanden krukdroogin de serre .... September totenmet april geen druppel water) is de hoofdspeler om ze tot bloem te krijgen ... In de winter heb ik veel dagen waar het lekker warm is (meer dan 30°C) bij zonnig weer
              Hmmm, acht maanden droog is lang.
              En hoe vaak water in andere maanden?
              Nooit vorst in de serre veronderstel ik?
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: Het weer weer.

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Hmmm, acht maanden droog is lang.
                En hoe vaak water in andere maanden?
                Nooit vorst in de serre veronderstel ik?
                Begin mei om de 10 dagen effen nevelen tot de bloemknoppen verschijnen .... En dat gaat snel
                Juni, om de 3 weken worden de bakken begoten met water (afgesloten bakken tot 12 cm hoog en ik laat het water lopen tot die een hoogte bereikt van 2cm). Tijdens de nacht wordt het water door de bodem opgenomen. Ik begiet de planten wel zodat de bovenlaag (waar de fijne wortels in zitten vochtig wordt).
                Vanaf juli tot en met augustus geef ik overvloedig water (regenwater). Er wordt NOOIT bijgemest en de planten staan gemiddeld 10 jaar in 't zelfde potteke zonder verplanten.
                Vanaf september wordt geen water meer gegoten.
                De serre (10m op 8) wordt geïsoleerd met dubbelwandige lichtdoorlatende platen (mecanosysteem waar ik in de serre, een serre opbouw. Ongeveer 2 uur werk) en elctrisch verwarmd tot juist 1°C.
                De isolatie gaat in de serre halfweg december en gaat eruit begin maart.
                Problemen ? Ja, nagenoeg alle planten (reken 95%) heb ik zelf gezaaid en door de harde kweek heb ik enorme doornafzetting. In de club was ik gekend als de doornman. In de club kreeg ik ook vaak planten die ik nooit mee nam want die waren dat harde leven niet gewoon en ik kon ze dan ook niet in leven houden. In de winter heb ik plaats zat, maar halfweg juni is het precies ofdat de planten verdubbeld, verdriedubbeld zijn. Ze hebben zich vol water gezogen en je kan de potten niet meer uit de bakken krijgen wegens geen plaats meer vrij.
                In huis staat GEEN enkel plant want daar gedijen dat type planten niet. Te donker, te warm ...
                Mijn planten groeien enorm traag door die kweek maar ze bloeien des te meer. Planten bloeien uit noodzaak om zich voor te planten. Bij cactussen gebeurt die voortplanting zij via scheuten (de gemakkelijkste manier) of via bloemen. Maken je planten gemakkelijk scheuten dan hebben ze een gemakkelijk leven en bloemen ze heel wat minder. Je moet die planten in de waan brengen dat het wel eens zou kunnen gedaan zijn.
                Ik kweek ook niet alle soorten. In functie van de temperatuursnood kweek ik bv geen Melocactus die bij 1°C in de winter het niet over leeft. Nu er zijn genoeg soorten ... die even mooi zijn en die het wel aan kunnen. Voornaamste is wel dat ze DROOG staan en dat je vooral een droge lucht hebt. Verder geen zuilen, enkel bolvormige planten. De chalenge 'scherp' was een foto van één van mijn lievelingsplanten, Echinofossulocactus of Stenocactus. Bol is ongeveer 8cm groot. https://challenge.belgiumdigital.com..._display_media

                Baai de wei ...
                Is de winter nu al ingezet ? Ik ben op zoek naar en dikke pull
                Last edited by Wim.Vanmaele; 10 juli 2019, 10:49.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • Re: Het weer weer.

                  Bedankt voor de uitleg. [emoji106]
                  Interessant.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: Het weer weer.

                    Somber weertje vandaag. [emoji1785]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Het weer weer.

                      Hier was het 's namiddags 38°C in de schaduw. Nu om 20h nog 32°C. Binnenshuis is het 29°C, maar de airco heeft nog niet gedraaid vandaag.

                      Comment


                      • Re: Het weer weer.

                        Hier lijkt de vroege herfst zich van een maand of 2,5 te vergissen. Grijs en kil...
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • Re: Het weer weer.

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Hier lijkt de vroege herfst zich van een maand of 2,5 te vergissen. Grijs en kil...
                          Heel graag het weer van vandaag en gisteren tot aan de herfst, alstublieft. Als 't zo doorgaat, dan wordt het een topzomer !
                          Panasonic Lumix FZ2000

                          Comment


                          • Re: Het weer weer.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                            Heel graag het weer van vandaag en gisteren tot aan de herfst, alstublieft. Als 't zo doorgaat, dan wordt het een topzomer !
                            Tja, best dat er toch enkele mensen van genieten.

                            Voor mij is 15° op 15 juli om half elf "winter" in wat zomer zou moeten zijn.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • Re: Het weer weer.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                              Heel graag het weer van vandaag en gisteren tot aan de herfst, alstublieft. Als 't zo doorgaat, dan wordt het een topzomer !
                              Respect dat u graag koud heeft, maar stop a.u.b. toch om niemand een normale zomer te gunnen.
                              Met dit weer is het een kl*tezomer. [emoji1785]

                              Het weer dat we nu hebben is geen zomerweer meer, de +40°C van vorig jaar ook niet ... maar wat zon en zonder pull buiten kunnen komen is toch wel 1000 keer aangenamer.
                              Ik ben zelf ook zeker geen voorstander van een te hete zomer, maar aangenaam is het nu helemaal niet.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Re: Het weer weer.

                                Gisteren in de hof gezeten met een pull aan. Is toch te gek voor woorden ...
                                Vanmorgen amper 6,5°C
                                Grijzig, bewolkt en voelt kil aan. We hebben nu nog enkel sneeuw en straks een dichtgevroren Dender tekort
                                https://www.fotospotter.be
                                Je suis content d’être heureux

                                Comment

                                Working...
                                X