Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het weer weer.

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    De herfst is begonnen, onderweg naar het werk kom ik een stuk door een dreef met eiken, en daar vielen gisteren langs alle kanten eikels uit terwijl ik er onderdoor fietste (gelukkig dat ze niet op mij vielen, maar ik hoorde ze wel duidelijk vallen op geparkeerde auto's).
    En ik kom ook nog voorbij een paar kastanjebomen (tamme), en daar liggen dit jaar heel veel kastanjes onder, ik heb er een paar van meegenomen, elk jaar moet ik een paar kastanjes hebben gegeten.
    Netjes op tijd... qua bladval/bladverkleuring toch, maar de andere weerbeelden en vooral de temperaturen zijn nog altijd zomers.

    Sedert 19 september reeds elke dag 20 gr en meer, en gisteren zelfs de ganse namiddag 24-25 gr... mij lijkt dit eerder volop zomer !
    Ook de regen waar ze al de hele tijd de mond vol van hebben blijft achterwege, hier exact 1 liter de laatste 24 uur.

    Het is geleden van 12 september dat het nog eens geregend heeft, die naam waardig, en toen was het ook slechts 12,95 liter.
    Nu ZOU het gaan regenen en waaien komende maandag en dinsdag... maar vanaf woensdag zou het rustiger, droger en zonniger moeten worden, dus na twee dagen weer eerder zomer dan herfst.

    Maar wie weet zitten ze er wel weer compleet naast, zoals gewoonlijk.

    Comment


    • Re: Het weer weer.

      Gisterenavond nogal wat water gehad op onze terugtocht van een feestje, maar vanmorgen was het droog, en grijs. Onderweg naar de bakker enkele handsvollen noten kunnen rapen. Da's bij mij ook zo'n jaarlijkse plezier!
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

      Comment


      • Re: Het weer weer.

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Gisterenavond nogal wat water gehad op onze terugtocht van een feestje, maar vanmorgen was het droog, en grijs. Onderweg naar de bakker enkele handsvollen noten kunnen rapen. Da's bij mij ook zo'n jaarlijkse plezier!
        Dit jaar geen enkele noot van onze boom, maar dan ook geen enkele.
        Toen deze in het voorjaar reeds volledig in blad stond met zowel de mannelijke en vrouwelijke bloemen, kwam er nog één nacht redelijke vrieskou (ik dacht rond 20 april) en alle bladeren van de hele boom kleurden zwart.
        Alle zwart bevroren bladeren vielen er af en na een tijdje kwamen er nieuwe, maar geen bloemen meer natuurlijk.
        Gans de zomer zag onze notenboom er volledig normaal uit, met een massa bladeren, maar een tweede bloei zat er niet in, dus geen enkele noot.
        De buren kwamen al vragen wanneer ze mochten komen rapen (van op straat was het hen nog niet opgevallen dat er niks op stond), en ik heb gezegd dat ze er dit jaar uitzonderlijk zoveel mogen rapen als ze maar kunnen .

        Comment


        • Re: Het weer weer.

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Gieten, gieten, gieten ...
          Juist, dat is nu zondag, ik was het bijna vergeten.

          Comment


          • Re: Het weer weer.

            En voor wie september superzonnig vond: opbrengsten Lochristi vanaf 2011: 421, 435, 401, 383, 364, 413, en nu het negatieve record: 356 kWh
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • Re: Het weer weer.

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              En voor wie september superzonnig vond: opbrengsten Lochristi vanaf 2011: 421, 435, 401, 383, 364, 413, en nu het negatieve record: 356 kWh
              Deze week is het langs de lage kant, vooral vandaag dan met slechts 8,99kWh.
              Maar de totale maand was goed voor 722,97kWh en dus niet zoveel minder dan augustus.
              Vergelijken met andere jaren zal hier nog niet lukken. [emoji1]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: Het weer weer.

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                en dus niet zoveel minder dan augustus.
                Niet moeilijk: augustsus was hier ook al een laagterecord sinds 2011.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • Re: Het weer weer.

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Niet moeilijk: augustsus was hier ook al een laagterecord sinds 2011.
                  Wel alles meetellen ... september heeft veel minder daguren dan augustus, dagen zijn veel korter.
                  Om met minder uren aan (bijna) hetzelfde resultaat te komen dan moet men toch meer zonlicht hebben op de uren die resteren.
                  En inderdaad, in september had men meer goede dagen dan in de slechte augustus.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: Het weer weer.

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Wel alles meetellen ... september heeft veel minder daguren dan augustus, dagen zijn veel korter.
                    Om met minder uren aan (bijna) hetzelfde resultaat te komen dan moet men toch meer zonlicht hebben op de uren die resteren.
                    En inderdaad, in september had men meer goede dagen dan in de slechte augustus.
                    Ik bedoel dat augustus 2017 de minste opbrengst had van alle augustusmaanden sinds 2011. Idem nu voor september 2017. Idem voor februari 2017...
                    Had juli 2017 2kWh minder opgebracht dan was het van hetzelfde geweest. Kan evengoed zo geweest zijn, we waren de laatste week niet thuis en die periode heb ik moeten interpoleren, dat is dus benaderend.

                    Januari 2017 heeft het positieve record, iets meer dan alle andere januarimaanden.

                    2017 zit dus op ramkoers om een barslecht "zonnejaar" te worden. Het kan nog, maar 574 kWh de laatste drie maanden van het jaar is enkel overtroffen in 2011, alle andere jaren halen samen met moeite rond de 500 kWh.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • Re: Het weer weer.

                      Wat voor zin heeft het de opbrengst van zonnepanelen te gaan vergelijken per dag/week/maand enz.
                      Slechts over een volledig jaar kan je een degelijke vergelijking maken, dan heb je winter, lente, zomer en herfst gehad.
                      En als ik nu ook eens een domme vergelijking maak, dan heeft 2017 tot einde september exact 20kWh (*) minder opgebracht dan 2016 tot einde september...
                      Dus volkomen normaal volgens mijn bescheiden mening.
                      Maar ja, dat is enkel mijn mening natuurlijk.

                      Die van ons mogen gerust wat minder opbrengen zodat wij geen honderden kWh gratis weggeven.
                      Enig nadeel is dat het wat langer wachten is op een GSC, maar wat zouden we daar over klagen aangezien er veel mensen zijn die er zelfs geen meer krijgen.

                      (*) Excuseer, ik had er nog de laatste dagen van september nog niet bijgeteld, het verschil is uiteindelijk 3 kWh .
                      Last edited by Guest17; 1 oktober 2017, 10:17.

                      Comment


                      • Re: Het weer weer.

                        Grijs, even grijs als gisteren (4kWh).
                        Hier hadden we in 2016 toch 57kWh méér dan dit jaar (=16%).
                        Dit geeft natuurlijk wel een vertekend beeld van de werkelijke uren zon, als die zon vooral heel vroeg 's morgens of 's avonds laat heeft geschenen. Dan hebben mijn paneelkes er nauwelijks iets aan.
                        Last edited by nete; 2 oktober 2017, 07:43.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • Re: Het weer weer.

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Grijs, even grijs als gisteren (4kWh).
                          Hier hadden we in 2016 toch 57kWh méér dan dit jaar (=16%).
                          Dit geeft natuurlijk wel een vertekend beeld van de werkelijke uren zon, als die zon vooral heel vroeg 's morgens of 's avonds laat heeft geschenen. Dan hebben mijn paneelkes er nauwelijks iets aan.
                          Nu ga je weer één maand vergelijken .
                          Dan moet ik verder dom meedoen... hoeveel meer had je dan in juni dit jaar tov van juni vorig jaar ?

                          Maar zo kan je bezig blijven, vergelijk nu toch eindelijk eens een volledig jaar met een volledig jaar ipv te zitten janken als er eens een slechte maand is, en te juichen als er eens een goede maand is.
                          Op 1 januari 2018 kan je 2017 vergelijken met 2016, moeilijk is dit toch niet volgens mij.
                          En dan zal je hoogstwaarschijnlijk vaststellen dat al het gejank en gejuich gedurende de loop van het jaar een maat voor niks is geweest.

                          En om nog een beetje verder te doen, nu hier één en al blauwe lucht. Zal dus een dagje met goede opbrengst worden, juich, juich, juich....
                          Last edited by Guest17; 2 oktober 2017, 09:42.

                          Comment


                          • Re: Het weer weer.

                            Djivan, mijn panelen liggen er pas van juli dit jaar.....ik ben dus voorlopig heel blij met de maandopbrengsten die hier gepost op worden ....
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                            Comment


                            • Re: Het weer weer.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                              Djivan, mijn panelen liggen er pas van juli dit jaar.....ik ben dus voorlopig heel blij met de maandopbrengsten die hier gepost op worden ....
                              Ik begrijp niet waarom... je kan toch niet vergelijken.
                              Ik schreef het hier reeds meermaals, aantal panelen, merk panelen, dakoriëntatie, dakhelling, omvormer...enz.
                              Binnen enkele jaren ga jij volledige jaren kunnen vergelijken.
                              En tussendoor kan je eens gaan kijken wat bracht maand x op in dit jaar vergeleken met dat jaar, maar dat heeft in feite geen enkele zin, want je zal nooit twee maanden vinden met exact hetzelfde weer, dus waarom dan maand/weken/dagen gaan vergelijken ??? Een volledig jaar is een beetje een vergelijkingsbasis, maar ook hier zal je nooit twee jaren vinden met exact hetzelfde weer... denk ik toch .

                              Om te weten welk weer het was dan maar ? Om te weten of het een bepaalde maand goed of slecht weer was...daar moet je alleszins geen zonnepanelen voor hebben hoor .
                              En als je wil weten hoeveel uren zonneschijn er was tijdens een bepaalde maand/week/dag, daar bestaan genoeg sites voor waar je per regio alles kan terugvinden.
                              Maar wie graag gaat vergelijken, ze doen maar hé.
                              Ik hou er hier in dit topic alleszins mee op, want ge kent dat hé...kaars, bril, uil....

                              Comment


                              • Re: Het weer weer.

                                Djivan, herlees eens #13299: daar stel ik gewoon vast dat vrijwel 100% zeker 2017 het slechtste "zonnejaar" zal worden sinds mijn panelen hier liggen (tenzij er in de volgende 3 maanden nauwelijks wolken te bespeuren zouden zijn). Daarvoor vergelijk ik de opbrengst van oktober, november, december van al de voorgaande jaren.
                                Meer moet je daar niet achter zoeken.
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                                Comment

                                Working...
                                X