Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het weer weer.

    Het in nu acht graden en licht bewolkt. Maar eigenlijk voelt het warmer aan. Zou het in
    de lente met acht graden in de ochtend warmer zijn dan in de winter met dezelfde tem-
    peratuur? Ik krijg er maar geen hoogte van. Hoe langer hoe minder, eigenlijk. Ook dat
    is ouder worden. Er komt sleet op alles.

    Een waar verhaal. Over te slaan voor mensen die niet van ware verhalen houden. En ze-
    ker voor hen die helemaal niet van verhalen houden. Ik haal mijn schouders op en heb
    besloten het toch maar te vertellen; ook al is het maar gewoon. Een gewoon verhaaltje,
    ergens in de lente, ergens aan de kust.

    Zo ongeveer een jaar geleden waren we op wandel door Knokke. Gewoon wat slenteren.
    Zonder doel, behalve om van de lente te genieten. Dat doen we graag, ook al heeft het
    even zo weinig nut als op de bodem van de oceaan te gaan zitten.
    In een van die straatjes vroeg een oude, rochelende vrouw of het mogelijk was om haar
    te helpen met haar boodschappen. Ja, waarom niet? In de lente doe je zoiets graag. Ik
    nam twee goedgevulde tassen van haar over, mijn vrouw haar handtas en samen togen
    we richting zee. Daar verbleef ze. In een appartement.
    In de lift vertelde de vrouw dat ze hier regelmatig kwam. Dat ze dan in de Rubens een
    kop koffie ging drinken om wat met de andere klanten te kletsen. Ze woonde in het bin-
    nenland, waar ze één goede vriendin had. En verder niemand.
    Haar appartement was klein maar prachtig, met een schitterend uitzicht op de zee en
    het strand. Zo'n uitzicht waar ik een paar miljoen te kort voor kom. Ze bood ons iets te
    drinken aan op haar ruim terras.
    De vrouw was duidelijk ziek. Kortademig, en om de twee minuten een forse rochelbui.
    Maar tussendoor vertelde ze dat ze hier vroeger altijd met haar ventje kwam. Tot die
    stierf. Kanker. Meer hoefde niet gezegd te worden.
    Er viel een stilte. Ze stak een sigaartje op. Dus ik ook. Samen zaten we daar te paffen,
    van ons drankje en het uitzicht te genieten, naar haar verhalen te luisteren. Vooral dat
    iedereen haar het roken ontraadde. En dat je nergens meer op je gemak een sigaartje
    kon opsteken. Alsof dat nog kwaad kon, op haar leeftijd. Alsof dat nog kwaad kon, nu
    haar ventje er niet meer was.
    Ze giechelde en samen paften we er lustig op los. Zes sigaren per dag, hijgde ze, maar
    in goed gezelschap joeg ze die er meteen door heen.
    Ik voelde me onmiddellijk verwant met haar, met haar pijnlijke rochelbuien, haar kort-
    ademigheid en haar grappig gemopper op al die betweters die vergeten zijn wat genot
    is; of dat anderen ontzeggen omdat ze het zelf niet meer kennen.
    Haar naam was Colletje. We waren altijd welkom bij haar. Indien ze er was. Niet zo
    vaak meer als vroeger toen haar ventje nog leefde. Toen ze zelf nog leefde. En daar
    plezier in had. Nog iets drinken? Een cognacje of zo.
    We hebben nog een paar keer bij haar aangebeld wanneer we in Knokke waren. Helaas
    was zij er nooit. Zo gaat dat. Je komt mensen tegen in de lente, en dan nooit meer.
    Jammer, want ik had graag nog wel eens een sigaartje met haar gerookt, op haar mooi
    terras met prachtig uitzicht, waar ik miljoenen te kort voor kom en luisteren naar haar
    kortademigheid, haar rochelbuien en haar mild verdriet.
    En toen zag ik haar weer: gisteren, in het nieuws. Een oude dame was overleden en had
    Kom op tegen kanker zo maar eventjes 8 miljoen euro nagelaten. Het was ons Colletje.
    Zij en niemand anders. Zij en haar excentriciteit.
    En al was het maar voor de duur van amper een paar sigaren, ik ben blij haar gekend te
    hebben, ook al had het even zo weinig nut als op de bodem van de oceaan te gaan zitten...

    Comment


    • Re: Het weer weer.

      Via Google kan je een paar foto's van haar zien

      18° C en bewolkt maar zonnig.
      Last edited by theokus; 7 april 2011, 12:21.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • Re: Het weer weer.

        Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
        Via Google kan je een paar foto's van haar zien
        Dank u wel, Theo. Maar ik herinner me liever haar schorre lach tussen de rochelbuien
        door, dat uitzicht van haar terras, die heerlijke bel cognac, en haar glimlach ondanks
        alle droefenis en pijn die waarschijnlijk met zo'n leeftijd gepaard gaat.

        In Brugge kunnen we nu al genieten van helder weer en acht graden ongeveer. Ik heb al
        een wandeling gemaakt en me afgevraagd waarom.

        Comment


        • Re: Het weer weer.

          10°C en bewolkt: geen zon.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • Re: Het weer weer.

            9° voor de moment, wel bewolkt.

            'k Ben te voet naar de belotavond van de jeugdbeweging gegaan ben. Zo kon ik me een pintje permiteren, zonder de gedachte aan blazen in het zakje. Ik heb me een avond onder vrienden, belotters, goed geamuseerd.

            'k Ben uiterst blij en tevreden te voet teruggekeerd naar mijn thuis. Ondertussen genoten van de natuur, de nachtelijke geluiden, de bedenkingen aan vroeger....

            En ik heb me nog even, thuis, op het terras gezet, nog ééntje gedronken, nog ééntje gerookt, op men ééntje...met Doudekes verhaal in mijn gedachten....Merci Doudeke, merci Colletje, merci ..., merci....dat ik mag leven....

            slaapwel.
            perman
            canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

            Comment


            • Re: Het weer weer.

              Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
              ......... Ik heb me een avond onder vrienden, belotters, goed geamuseerd.
              wat zijn belotters?
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • Re: Het weer weer.

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                wat zijn belotters?
                grt,bouk.
                Belotters zijn mensen die het kaartspel "belotten" spelen.
                In de streek van Aalst is dit één van de meest gespeelde kaartspelletjes.
                perman
                canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                Comment


                • Re: Het weer weer.

                  Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                  Belotters zijn mensen die het kaartspel "belotten" spelen.
                  In de streek van Aalst is dit één van de meest gespeelde kaartspelletjes.
                  bedankt.
                  lees net dat "onderpissen" ook mag?
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • Re: Het weer weer.

                    17°C, zonnig en helder jammer genoeg niet in Den Helder....
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • Re: Het weer weer.

                      18u nog steeds zonnig en 19 graden :



                      Alweer een topdag ook qua energieopbrengst


                      mir
                      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                      Comment


                      • Re: Het weer weer.

                        Gisteren rond die tijd was het een graad warmer. Komt de winter terug? De vorst? Zou hij
                        durven? Op Paaszondag nog wel. Dat zou pas astrant zijn.

                        Vandaag heb ik geen zin om te gaan wandelen. Het waarom was er te veel aan. Nu heb ik
                        al mijn bezittingen in de vensterbank gelegd. Je zou er makkelijk overheen kunnen kijken
                        zonder dat je iets opvalt. Of misschien in een lach schieten. Terwijl je alsmaar meer mee
                        naar huis neemt, wordt het almaar minder waard. Zoals sparen bij een bank, denk ik. Of
                        zoals je alsmaar meer lijkt te weten en alsmaar minder begrijpt. Zoals sommige mensen
                        hun dromen hebben waargemaakt, zo heb ik mijn nachtmerries laten uitkomen. Maar ja,
                        in dit leven bereik je altijd wat je het meest hebt willen vermijden.

                        Comment


                        • Re: Het weer weer.

                          17°C; licht bewolkt.
                          Niet echt warm maar goed voor wandelaars en fietsers.
                          Goed weer om naar de koers te kijken
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • Re: Het weer weer.

                            af en toe zon en 10 graden kouder dan gisteren.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • Re: Het weer weer.

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              af en toe zon en 10 graden kouder dan gisteren.
                              grt,bouk.
                              Hier hetzelfde weer bouk.
                              Heel af en toe hadden we wat regen.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment


                              • Re: Het weer weer.

                                af en toe zon en 10 graden kouder dan gisteren.
                                En dan moet je de wind nog vermelden. Met momenten wordt je uit je hemd geblazen.
                                Homo Sapiens Pentaxiensis

                                Comment

                                Working...
                                X