Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Na een prachtig weekend zagen de voorspellingen er bepaald ijzig uit, maar tot nu toe valt het (althans hier) erg mee.
    Tussen de regenbuien schijnt de zon af en toe (vandaag 3h verwacht) wat de temperatuur binnen op 19-20° houdt (de verwarming staat hier sinds vorige week af). Ook de stroomopbrengst dekt al bijna het directe dagelijks gebruik (87% deze maand, injectie dus niet meegeteld).
    Wat toch bewijst dat vanaf half april de zonnestand en het aantal lichturen voldoende zijn om in een bestaande woning het energiegebruik sterk te drukken.

    In de groentetuin zijn we weer te optimistisch geweest en zullen we waarschijnlijk een tweede keer moeten zaaien .
    Hier geen goed weer gezien, wel droog afgelopen zaterdag en een halve zondag maar toch wel redelijk koud en heel veel wind

    Verwarming uit zetten bij een buitentemperatuur van amper 10° roept toch wel vragen op ...

    Hier de afgelopen drie dagen regen, regen en regen, onweer en zelfs stormachtig afgelopen maandag
    Vandaag ook weer veel regen en het valt soms met bakken uit de lucht
    Hier bij ons is veel heide- en zandgrond, zelfs daar staat er water op, wat mensen die 80+ zijn zelfs nog nooit gezien hebben
    Dus ofwel wonen wij hier aan de verkeerde kant van het land, ofwel worden er veel onwaarheden verteld

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • Vorig weekend was het mooi weer, maar daar heb ik zelf niet veel van gezien omdat ik moest helpen op de tentoonstelling van onze fotoclub.
      Vanaf maandag hebben we echte aprilse grillen gehad, maar dat is dus niet abnormaal voor deze tijd van het jaar.
      Volgens de voorspellingen krijgen we hier vandaag overwegend droog weer (rond de middag 10% kans op een bui), met een temperatuur die tot 11°C zal geraken

      Deze maand heeft de verwarming een paar dagen niet moeten werken, als ik het gasverbruik vergelijk met dat van april vorig jaar (Fluvius website), dan is dat vergelijkbaar, toen waren er in de eerste helft van april ook een paar dagen dat de verwarming niet moest werken, en andere dagen dat het toch te koud was zonder verwarming.
      De zonnepanelen hebben hier tot nu toe deze maand 95% van het elektriciteitsverbruik geleverd (in combinatie met de accu), volgens de gegevens van Fluvius heb ik 8 KWh aangekocht, en 50 KWh geïnjecteerd (met de 10 panelen is er dus deze maand nog niet veel overschot).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • De verwarming staat hier nog altijd af, deze morgen was het nog maar 18° binnen (bij 4° buiten).
        Maar de zon schijnt nu volop, 6h voorspeld, tegen vanavond is de hele massa terug opgewarmd, wat opnieuw goed is voor enkele dagen.
        Met 12m3 gas deze maand zullen we gevoelig onder de 41m3 van april vorig jaar komen (niks houtkachels ed).

        Ondanks het wisselvallige weer gisteren kwam 96% van de stroom van de zon (+ 2,5 kWh injectie) en was er (na wassen en drogen, vaatwas en oven) nog genoeg in de batterij tot deze morgen.

        PS: er werd hier ergens als nadeel van accumulatieverwarming aangegeven dat die dikwijls 's nachts nutteloos opwarmt, dat is net wat ik hier (experimenteel) tracht te vermijden (in casu bij ons het teveel opstoken 's morgens) - met een intelligente regeling zou dat geautomatiseerd kunnen worden.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          De verwarming staat hier nog altijd af, deze morgen was het nog maar 18° binnen (bij 4° buiten).
          Maar de zon schijnt nu volop, 6h voorspeld, tegen vanavond is de hele massa terug opgewarmd, wat opnieuw goed is voor enkele dagen.
          Met 12m3 gas deze maand zullen we gevoelig onder de 41m3 van april vorig jaar komen (niks houtkachels ed).

          Ondanks het wisselvallige weer gisteren kwam 96% van de stroom van de zon (+ 2,5 kWh injectie) en was er (na wassen en drogen, vaatwas en oven) nog genoeg in de batterij tot deze morgen.

          PS: er werd hier ergens als nadeel van accumulatieverwarming aangegeven dat die dikwijls 's nachts nutteloos opwarmt, dat is net wat ik hier (experimenteel) tracht te vermijden (in casu bij ons het teveel opstoken 's morgens) - met een intelligente regeling zou dat geautomatiseerd kunnen worden.
          Hier schijnt de zon pas rond 15u door het grootste raam naar binnen, als die dan continu blijft schijnen, dan moet ik de volgende dag ook de verwarming niet aanzetten bij deze buitentemperaturen.
          Maar de laatste dagen was het dan geregeld bewolkt.
          Als het echt warm wordt in de zomer, dan moet ik dat raam altijd langs buiten afschermen om de temperatuur in de woonkamer nog enigszins aanvaardbaar te houden.

          Of je de verwarming nu al kan uitzetten is dus sterk afhankelijk van de isolatiewaarde van de woning en van de massa die binnen opgewarmd wordt, maar ook van de oriëntatie van de ramen ten opzichte van de zon.
          Met meer ramen aan de zuidkant zal je eerder zonder verwarming kunnen, maar dan moet je er in de zomer ook goed opletten dat er langs daar niet teveel warmte binnen komt.

          Tot nu toe is het gasverbruik voor april hier 11,791m², of 120,393KWh (ik kijk liever naar het aantal KWh omdat daarop de rekening wordt gemaakt, dan is de omrekening van arm of rijk gas al gebeurd).
          Op dit ogenblik hebben we hier nog arm gas, dan gaat er wat meer m³ door de teller voor dezelfde hoeveelheid warmte als op plaatsen waar er rijk gas wordt geleverd.
          Vorig jaar hebben we hier in april 26,53m³ of 269,733KWh aan gas verbruikt, waarschijnlijk zal dat nu ook wel ongeveer hetzelfde worden (dat is voor verwarming en warm water).
          Vorig jaar moest ik in april ook al niet meer werken, ik was toen de verlofdagen aan het opnemen voor ik in mei op pensioen ging, ik was toen dus ook al overdag altijd thuis, de omstandigheden zijn dus vergelijkbaar tussen dit jaar en vorig jaar.

          De accu van de zonne-installatie staat hier in deze tijd van het jaar s' morgens meestal rond de 70-75%, daarmee heb ik meer dan genoeg reserve om een wat slechtere dag door te komen zonder dat ik stroom moet kopen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • De zonverwachting voor vandaag is al een heel stuk naar beneden bijgesteld .
            Maar geen regen dus we gaan onze neus toch eens buitensteken.

            Comment


            • Hier momenteel (13h) 8,5 Kw productie en reeds 22Kwh geproduceerd vandaag.
              redelijk wat zon dus in midden West-Vlaanderen.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                Hier momenteel (13h) 8,5 Kw productie en reeds 22Kwh geproduceerd vandaag.
                redelijk wat zon dus in midden West-Vlaanderen.
                Hier om halfzes 8 kWh, ruim genoeg voor het eigen gebruik.
                Voor injectie krijg ik toch maar 7,5ct, ik kan dat in de winter niet gratis terug binnenhalen.
                Maar dat voordeel loopt binnen enkele jaren toch af, en mijn installatie heeft waarschijnlijk minder gekost, dus niet geklaagd.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Vanaf maandag hebben we echte aprilse grillen gehad, maar dat is dus niet abnormaal voor deze tijd van het jaar.
                  Dat klopt, en dat het in de winter al eens regent en hard waait is ook normaal.
                  Maar dat die weergruwel nu quasi tot in het oneindige blijft voortduren hangt stilaan mij en veel anderen toch de keel uit...
                  En met een straalstroom die nu zelfs boven Noord-Afrika ligt moeten we in de verste verte geen beterschap verwachten.
                  Maar ja, er iets aan veranderen kunnen we nu eenmaal niet...
                  Last edited by nete; 20 april 2024, 07:48.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    De verwarming staat hier nog altijd af, deze morgen was het nog maar 18° binnen (bij 4° buiten).
                    Maar de zon schijnt nu volop, 6h voorspeld, tegen vanavond is de hele massa terug opgewarmd, wat opnieuw goed is voor enkele dagen.
                    Met 12m3 gas deze maand zullen we gevoelig onder de 41m3 van april vorig jaar komen (niks houtkachels ed).

                    Ondanks het wisselvallige weer gisteren kwam 96% van de stroom van de zon (+ 2,5 kWh injectie) en was er (na wassen en drogen, vaatwas en oven) nog genoeg in de batterij tot deze morgen.

                    PS: er werd hier ergens als nadeel van accumulatieverwarming aangegeven dat die dikwijls 's nachts nutteloos opwarmt, dat is net wat ik hier (experimenteel) tracht te vermijden (in casu bij ons het teveel opstoken 's morgens) - met een intelligente regeling zou dat geautomatiseerd kunnen worden.
                    Benieuwd eigenlijk bij hoeveel mensen de verwarming al uit ligt met deze veel te lage temperaturen en zoveel slecht weer ?
                    1 ding snap ik echter niet, je schrijft altijd dat je huis heel goed geïsoleerd is, doch vanaf een klein beetje zon warmt je huis al op, daar wringt toch wel iets als je het mij vraagt (en ieder ander)

                    Hier net zoals alle voorbije dagen/weken/maanden, regen en zelfs heel veel regen met stormachtige wind en heel koud
                    mensen zijn hier hier allemaal str*ntbeu, nog nooit heeft het zo lang zoveel geregend, maar dat zegt men niet in het weerbericht
                    Doch als het één enkele dag ietsje warmer is dan moet men dat in het groot verkondingen
                    Net zoals men over de globale stijging van de temperaturen bezig was deze winter, met 0,1° zal met dat wel gemerkt hebben, ja het voelde echt wel veel te warm aan ...

                    Maar soit, voor volgende weken zien er in ieder geval nog niks van verbetering uit, dus barslecht sinds oktober vorig jaar en daarvoor was het net hetzelfde.
                    proficiat aan degenen die zich hierin kunnen stellen, merendeels is alweer massaal aan het boeken voor warmere en drogere oorden

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                      Hier om halfzes 8 kWh, ruim genoeg voor het eigen gebruik.
                      Voor injectie krijg ik toch maar 7,5ct, ik kan dat in de winter niet gratis terug binnenhalen.
                      Maar dat voordeel loopt binnen enkele jaren toch af, en mijn installatie heeft waarschijnlijk minder gekost, dus niet geklaagd.
                      Amper 8Kw voor dagelijkse behoefte, tjah ...

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • De voorbije week is er heel wat regen gevallen, daardoor moest ik gisteren tijdens mijn wandeling op verschillende plaatsen weer een "alternatieve route" zoeken omdat de wandelwegen onder water stonden.
                        In het natuurgebied zelf viel het nog mee met de wind, maar langs de vaart was het wel flink aan het waaien, de vissers hadden bijna allemaal hun tentje opgesteld om wat uit de wind te kunnen zitten.

                        De opbrengst van de zonnepanelen zit tot nu toe deze maand maar net over de helft van april vorig jaar, en we zitten al op 2/3 van de maand.
                        Ik kom nu wel toe voor het elektriciteitsverbruik, maar er is weinig overschot, zonder injectie zal ik toch een wat hogere elektriciteitsrekening krijgen omdat de zonnepanelen tijdens de wintermaanden niet veel opleveren.
                        Dat zal ik in mei wel zien op de jaarlijkse afrekening, dat zal dan het eerste volledige jaar zijn met de zonnepanelen, en ook het eerste jaar dat ik overdag altijd thuis ben geweest.
                        Vooral het gasverbruik zal daardoor wat hoger zijn, als ik ging werken, dan stond de verwarming overdag wat lager.

                        Vrijdag zag ik wel dat het piekvermogen van de zonnepanelen af en toe boven het opgegeven piekvermogen ging.
                        Dat was altijd maar heel even en daarom heb ik een paar keer op de Print Screen toets gedrukt (tot ik de hoogste waarde zag) om dat te kunnen laten zien.
                        Het is dus letterlijk een "piekvermogen", een heel korte piek dus als de zon even tussen de wolken door schijnt, en dat terwijl de panelen net afgekoeld zijn door regen en wind.


                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Vrijdag zag ik wel dat het piekvermogen van de zonnepanelen af en toe boven het opgegeven piekvermogen ging.
                          Dat was altijd maar heel even en daarom heb ik een paar keer op de Print Screen toets gedrukt (tot ik de hoogste waarde zag) om dat te kunnen laten zien.
                          Het is dus letterlijk een "piekvermogen", een heel korte piek dus als de zon even tussen de wolken door schijnt, en dat terwijl de panelen net afgekoeld zijn door regen en wind.
                          Dat is heel bizar want in principe kan de opbrengst niet hoger zijn dan het vermogen van de panelen maar al zeker niet hoger dan het vermogen van de omvormer.
                          Het zou me ten zeerste verwonderen dat je met iets minder dan 4 kWp een omvormer zou hebben van 5 KVA.
                          Dat is het totaal van de drie andere waarden samen, mogelijks zit er een klein tijdsverschil tussen die waarden waardoor het totaal iets afwijkt? Dat is maar een mogelijke piste, geen bewering dat het zo is.
                          Hoeveel KVA is de omvormer en hoeveel kWp heb je echt liggen?
                          Komt die 3,95 kWp overeen met wat er echt ligt?
                          Last edited by VerSeg; 21 april 2024, 10:08.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Benieuwd eigenlijk bij hoeveel mensen de verwarming al uit ligt met deze veel te lage temperaturen en zoveel slecht weer ?
                            Met 2,8 graden tijdens de nacht en actueel 5,7 graden moeten we hier toch ook wat bij verwarmen hoor, zon of geen zon want zoals je terecht opmerkt, met een goede isolatie komt de warmte ook niet snel binnen en als dat wel zo zou zijn, dan koelt het ook even snel terug af en is er iets fout met de isolatie.
                            En het is niet die halve graad dat het bij Palombian actueel warmer is dan hier, doordat het vermoedelijk dichter bewoond is, dat het verschil zal uitmaken tenzij een rijhuis en dat de buren hem mee verwarmen.
                            Last edited by VerSeg; 21 april 2024, 10:10.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • En wat zegt het weer ? Winter, eind april.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Dat is heel bizar want in principe kan de opbrengst niet hoger zijn dan het vermogen van de panelen maar al zeker niet hoger dan het vermogen van de omvormer.
                                Het zou me ten zeerste verwonderen dat je met iets minder dan 4 kWp een omvormer zou hebben van 5 KVA.
                                Dat is het totaal van de drie andere waarden samen, mogelijks zit er een klein tijdsverschil tussen die waarden waardoor het totaal iets afwijkt? Dat is maar een mogelijke piste, geen bewering dat het zo is.
                                Hoeveel KVA is de omvormer en hoeveel kWp heb je echt liggen?
                                Komt die 3,95 kWp overeen met wat er echt ligt?
                                De omvormer die hier hangt kan maximaal 5 KW leveren (vanuit de accu, of van de accu + de zonnepanelen), ik denk dat Solar Edge zelfs geen hybride omvormer maakt met een lager vermogen.
                                De zonnepanelen (10 stuks) zijn er van 415W piek (er zijn toen panelen geplaatst met een iets hoger piekvermogen omdat de bestelde panelen op dat moment niet leverbaar waren).

                                De hogere opbrengst zou naar het schijnt mogelijk zijn met een lucht met witte wolkjes waarbij er eventjes geen wolkje voor de zon zit, en dat in combinatie met een lage temperatuur (ik denk dat het vermogen van zonnepanelen opgegeven wordt voor een temperatuur van 25°C, het had net geregend en er was veel wind, de panelen zullen dan wel kouder geweest zijn dan 25°C, door de verdamping van de regendruppels kunnen die zelfs iets kouder geweest zijn dan de buitentemperatuur).
                                In dat geval krijg je de directe zonnestraling + nog wat extra van de witte wolkjes (dat waren toen ook de weersomstandigheden).
                                Dat effect duurt altijd maar eventjes, vorig jaar heb ik in het voorjaar ook gezien dat het vermogen soms heel even boven de opgegeven waarde van de panelen ging (het gaat dus effectief om pieken bij die bepaalde weersomstandigheden).

                                Als je een omvormer hebt die maximaal 5 KW kan verwerken, en er liggen meer zonnepanelen (wat dikwijls wordt gedaan als er plaats genoeg is voor meer panelen), dan zal het maximale vermogen door de omvormer beperkt worden tot 5KW, dan zal je ook nooit zien dat de panelen in bepaalde omstandigheden heel eventjes wat meer vermogen kunnen leveren.
                                Maar je zal dan wel gemakkelijker aan die 5 KW geraken terwijl de zon schijnt.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X