Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Deze morgen bewolkt en tegen de middag een paar regenbuien, triestig weer, maar sinds een uurtje is de zon erdoor gekomen, te zien aan de satelliet kan dat eventjes duren.

    Comment


    • Vandaag ook weer regen, regen en regen en erbij nog een stevige wind
      Nu is het net even opgehouden en is er iets aan de hemel te zien wat lijkt op een wit-gele bol
      Volgens het weerbericht vanaf vanavond en voor de komende dagen alsmaar regen en wind

      Herfst hebben we nog niet gezien, de bladeren waaien van de bomen nog alvorens ze kans hebben gehad om te kleuren, spijtig
      En wat een groot verschil met voorbije herfstvakanties

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • De voorbije dagen, vandaag en de komende dagen vielen en vallen er elke dag wel buien. Deze voormiddag dacht ik bij momenten dat het hard regende, maar als je dan nu naar de regenmeter kijkt, dan viel er slechts 4,5 liter/m². Ik had gedacht dat het meer was, maar op het zicht is het moeilijk oordelen hé. Gisteren viel er bvb. 8,9 liter/m², de dag ervoor 1,5 liter enz.
        Maar een uitstap of wandeling plannen is op die manier moeilijk, vooral als je het droog wil houden, omdat je niet weet wanneer het exact gaat regenen.

        Over een dikke week toeven wij in de Oostkantons, maar regen zal ons daar niet tegenhouden om een toch paar wandelingen te doen, al heb ik ook liever droog weer.
        Vorig jaar regende het praktisch de ganse week maar we hebben ons goed geamuseerd ... vooral 's avonds dan met de overheerlijke diners .

        Nu is het hier droog, windstil en 14°C, helemaal niet koud dus.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Vandaag ook weer regen, regen en regen en erbij nog een stevige wind
          Nu is het net even opgehouden en is er iets aan de hemel te zien wat lijkt op een wit-gele bol
          Volgens het weerbericht vanaf vanavond en voor de komende dagen alsmaar regen en wind

          Herfst hebben we nog niet gezien, de bladeren waaien van de bomen nog alvorens ze kans hebben gehad om te kleuren, spijtig
          En wat een groot verschil met voorbije herfstvakanties

          grts
          Sieg
          Je hebt vandaag (weer) geen geluk waar je woont, Sieg, maar ik kan me echt niet voorstellen dat dat altijd zo is.
          Het gebeurt toch ook dat de regenbuien onze contreien aandoen en het bij jou zonnig is ?

          Deze namiddag met de fiets enkele boodschappen gaan doen, veel wind maar toch een aangenaam zonnetje.
          Verder niet op gelet maar toen ik thuis kwam zag ik dat de batterij vol was dus ze zal toch nog wat geschenen hebben.
          Toch beter dan voorspeld.
          Deze nacht droog met brede opklaringen , maar voor morgen en overmorgen veel regen en 0h zon.

          Comment


          • Rond de middag is er hier een regenzone over gekomen, maar daarna hebben we nog redelijk mooi weer gehad met afwisselend zon en wolken.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

              Je hebt vandaag (weer) geen geluk waar je woont, Sieg, maar ik kan me echt niet voorstellen dat dat altijd zo is.
              Het gebeurt toch ook dat de regenbuien onze contreien aandoen en het bij jou zonnig is ?

              Deze namiddag met de fiets enkele boodschappen gaan doen, veel wind maar toch een aangenaam zonnetje.
              Verder niet op gelet maar toen ik thuis kwam zag ik dat de batterij vol was dus ze zal toch nog wat geschenen hebben.
              Toch beter dan voorspeld.
              Deze nacht droog met brede opklaringen , maar voor morgen en overmorgen veel regen en 0h zon.
              Ik zuig het niet uit m'n duim hoor !
              Ik schrijf gewoon altijd neer wat ik zie en niet wat in het weerbericht verschijnt, want op enkele km's verschil kan er wel of niet regen zijn.
              Daarmee dat ik ook nooit zal afgaan op één of ander meteorologisch weerstation in de buurt, gewoon omdat die te ver van mij vandaan liggen om een reëel beeld te krijgen.
              Je eigen ervaring neerschrijven is nog altijd het meest logische toch

              Je schrijft "deze nacht droog met brede opklaringen", ben benieuwd hoeveel keer jij 's nachts effectief buiten bent om die "opklaringen" te zien.
              Volgens je zelf schrijft woon je in 't stad, dus veel sterren zal je dan sowieso niet te zien krijgen, wel of geen opklaringen.
              Tevens schrijf je dit neer om half acht ongeveer en dus 's avonds, m.a.w. ga je dus niet af op ervaring ter plaatse maar ga je af op het weerbericht ...

              Hier voor onze contreien zei men ook brede opklaringen deze nacht, nou ben al verschillende keren gaan zien, materiaal staat klaar maar de skyview ziet alleen maar hoge en middelhoge bewolking.
              Als een lichte vlek van de Maan achter de wolken gezien wordt als opklaringen, wel dan moet men z'n term "opklaringen" toch eens herzien

              grts
              Sieg
              Last edited by Sieg; 24 oktober 2023, 21:50.
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                Je hebt vandaag (weer) geen geluk waar je woont, Sieg, maar ik kan me echt niet voorstellen dat dat altijd zo is.
                Het gebeurt toch ook dat de regenbuien onze contreien aandoen en het bij jou zonnig is ?

                Deze namiddag met de fiets enkele boodschappen gaan doen, veel wind maar toch een aangenaam zonnetje.
                Verder niet op gelet maar toen ik thuis kwam zag ik dat de batterij vol was dus ze zal toch nog wat geschenen hebben.
                Toch beter dan voorspeld.
                Deze nacht droog met brede opklaringen , maar voor morgen en overmorgen veel regen en 0h zon.
                Hier was de regen vooral tussen 12:00 en 13:00 met de piek rond 12:20.
                Overdag een paar keer de buienradar bekeken en de meeste regen (of bewolking) daarop passeerde net links naast ons, dus meer over het westen en zo ook zie ik het voor de volgende uren.
                Op dit moment (23:25) is het redelijk helder met eerder een verblindende maan dan een zwakke vlek.
                Wat opbrengst van de panelen betreft, toch 15,2 kWh tussen 13:00 en 18:00 en dus toch een pak beter dan de 6,52 kWh van gisteren.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Hier voor onze contreien zei men ook brede opklaringen deze nacht, nou ben al verschillende keren gaan zien, materiaal staat klaar maar de skyview ziet alleen maar hoge en middelhoge bewolking.
                  Als een lichte vlek van de Maan achter de wolken gezien wordt als opklaringen, wel dan moet men z'n term "opklaringen" toch eens herzien
                  Zoals u zelf weet is het niet op elke plaats in België hetzelfde, hier tot nu toe middernacht nog steeds een redelijk heldere hemel met felle maan.
                  En voor een keer komt dit ook met de buienradar (eerder wolkenradar) overeen waar de bewolking (eventueel neerslag) net naast ons passeert.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Zoals u zelf weet is het niet op elke plaats in België hetzelfde, hier tot nu toe middernacht nog steeds een redelijk heldere hemel met felle maan.
                    En voor een keer komt dit ook met de buienradar (eerder wolkenradar) overeen waar de bewolking (eventueel neerslag) net naast ons passeert.
                    Voila, dat is hetgeen ik hier ook steeds maar zeg, ga gewoon af op eigen ervaring en niet van horen zeggen of voorspellen.
                    Daarmee dat ikzelf hier altijd neerschrijf hoe het bij ons ter plaatse is

                    Zoals je op uw kaartje kunt zien liggen wij binnen de bewolking, het noorden van Oost-Vlaanderen

                    Daarnet nog even buiten geweest en kon ik héél even de maan aanschouwen en 't was weer gedaan na een tiental minuutjes
                    Dus alle materiaal weer opgebroken, gelukkig duurt dat niet heel lang, na dat een paar honderd keer te doen gaat het wel vlot ...

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • Je raadt nooit welk weer het nu is ... of toch ? Het is inderdaad reeds een paar uur aan het regenen.
                      Volgens buienradar zou het rond 11u droog moeten worden.
                      Nu 10.2 °C en windstil. Regen 5,4 liter/m² sedert middernacht, weer niet veel maar het blijft toch een natte bedoening.

                      Comment


                      • Ik ben net door de regen naar de winkel gefietst, gelukkig was het niet hard aan het regenen, anders had ik waarschijnlijk de auto toch nog eens gebruikt (het is al een paar maanden geleden dat ik die daarvoor heb buiten gehaald).
                        Volgens de buienradar zal het hier in het noorden van het land tot in de late namiddag blijven regenen, het is nu zo donker dat de zonnepanelen maar 0,04Kw leveren...
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • Zelfs waar wij wonen heeft het (veel) geregend .
                          Luchtvochtheid buiten 99%, binnen 56%.

                          Zopas is het opgehouden, wat wordt bevestigd door de buienradar.

                          Temperatuur buiten 10°, binnen 19,5° (nog door de opklaringen van gisterennamiddag, toen was het 21,5°).

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Zelfs waar wij wonen heeft het (veel) geregend .
                            Luchtvochtheid buiten 99%, binnen 56%.

                            Zopas is het opgehouden, wat wordt bevestigd door de buienradar.

                            Temperatuur buiten 10°, binnen 19,5° (nog door de opklaringen van gisterennamiddag, toen was het 21,5°).
                            Tsja, buienradar zeg je. Hier heeft het nauwelijks opgehouden met regenen. Buitentemperatuur 11,5 °C.
                            Nu op dit ogenblik is er niks aan de hand volgens buienradar ... maar het is al een paar uur aan het miezeren.
                            Blijkbaar ziet buienradar de lichte regen niet (?)

                            Om 12u30 gingen de zonnepanelen voor een paar minuten naar een "top" van 576 W om daarna terug te zakken met nu en dan een piekje naar 300 W, nu voor het ogenblik 75 W, opbrengst tot nu is 1,52 KWh .
                            Die W waarden zeggen genoeg zeker ?

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

                              Tsja, buienradar zeg je. Hier heeft het nauwelijks opgehouden met regenen. Buitentemperatuur 11,5 °C.
                              Nu op dit ogenblik is er niks aan de hand volgens buienradar ... maar het is al een paar uur aan het miezeren.
                              Blijkbaar ziet buienradar de lichte regen niet (?)

                              Om 12u30 gingen de zonnepanelen voor een paar minuten naar een "top" van 576 W om daarna terug te zakken met nu en dan een piekje naar 300 W, nu voor het ogenblik 75 W, opbrengst tot nu is 1,52 KWh .
                              Die W waarden zeggen genoeg zeker ?
                              Buienradar ziet inderdaad geen "motregen", alles is buiten nat gebleven, maar je kon toch buiten, nogal wat anders dan de drash van deze voormiddag.
                              Voor morgen opnieuw een droevige dag voorspeld.

                              PS: onze verwarming heeft deze middag besloten van aan te gaan (watertemperatuur 30°), het is hier nu 21°, buiten 10°.
                              Zonneproductie 0,25 kW .

                              Comment


                              • Om niet heel de dag binnen te zitten zijn we op de middag een kleine wandeling gaan doen.
                                Af en toe wat motregen maar met 12° zacht.
                                Nu komt de zon zelfs even piepen !

                                Comment

                                Working...
                                X