Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Het was vandaag echt schitterend weer !
    Buiten dinsdagmiddag zie ik voor de komende week geen regen en volgend weekend terug heel de dag zon.

    PS: Stroom weggeven doe ik niet, ik krijg daar namelijk geld voor, en zelfs genoeg om de aangekochte stroom te betalen.
    Maar dat is een ander topic.
    Dus jij verkoopt je stroom duurder dan je ze aankoopt, sterk bezig

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • Grijze dag vandaag met amper wat zon, wel perfect van temperatuur
      Ideaal wandelweer was het, en typerend voor de laatste weken, tegen de avond begint de zon erdoor te komen
      Om na enkele uurtjes weer volledig dicht te trekken
      heldere nachten hebben wij hier nog niet gehad, steeds teveel hogere sluierwolken en enorme vochtige lucht, dus niet ideaal voor astro

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • Al bij al nog een redelijk zonnige dag na een iets moeilijkere start.
        Tot 26,7°C gehad en sinds 10:45 boven de 20°C.
        Actueel 20:05 nog 20,5°C en 26,54 kWh opbrengst wat ongeveer 9 kWh minder is dan gisteren maar nog steeds niet zo slecht.
        Morgen wordt er wat regen voorspeld, maar daarna ziet het er nog redelijk goed uit voor meerdere dagen.
        Laat de zon nog maar wat schijnen, is goedkoper.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

          Dus jij verkoopt je stroom duurder dan je ze aankoopt, sterk bezig

          grts
          Sieg
          Toch bijna, Sieg, ik verkoop jaarlijks 3 maal zoveel kWh als ik (incl kosten en taksen 3 keer duurder) moet aankopen.
          Spijtijg genoeg zal ik dit jaar geen nulfactuur hebben door het capaciteitstarief (dat grootgebruikers bevoordeelt, maar dat is voor alles zo, wij betalen bv voor telecom ook veel te veel per GB).

          Hier - zoals ik heb ervaren - heel de dag een licht gesluierde zon. 11,35 kWh productie met 3 kWp begin oktober is voor mij verre van een grijze dag.
          Theoretische clear-sky opbrengst zou 14,90 kWh zijn - zoals gisteren bijna gemeten - (vul hier zelf uw eigen data in):

          https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/?date=20200621&long=4.385&lat=51.134&az=290&roof=4 5&peakw=1920&temp_coeff=-0.48&az2=110&roof2=45&peakw2=2640&temp_coeff2=-0.48
          Last edited by palombian; 2 oktober 2023, 20:42.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

            Toch bijna, Sieg, ik verkoop jaarlijks 3 maal zoveel kWh als ik (incl kosten en taksen 3 keer duurder) moet aankopen.
            Spijtijg genoeg zal ik dit jaar geen nulfactuur hebben door het capaciteitstarief (dat grootgebruikers bevoordeelt, maar dat is voor alles zo, wij betalen bv voor telecom ook veel te veel per GB).
            Ja op die manier wel maar je vergeet je gas er ook bij te tellen uiteraard om in je totale verbruik en opbrengst te laten meerekenen
            Want zo doet iemand die verwarmt met warmtepomp het wel uiteraard

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

              Eigenaardig Wim, want zo uitzonderlijk is dit weer niet echt

              grts
              Sieg
              Jawel hoor, je moet even de laatste 3 maanden bekijken. We noemen het kwakkelweer maar het is kwakkelweer met hoofdletter, Kwakkelweer. Dat er normaal schommelingen zijn klopt. Maar dit jaar hebben we een weertype met enorme uitersten van koud naar heet, droog naar wateroververzadiging en dit vaak in een tijdsduur die lang genoeg is om bij dier of planten triggers aan te zetten. Om bv de impact van het weer op planten te tonen zie je gewoon aan de natuur. Weet je dat voor bepaalde cactussoorten, ik de zaden gedurende een 3-tal maanden in de koelkast steek en dan uitzaai in volle zonlicht en een temperatuur van 15°C. De opkomst is dan gegarandeerd, gegarandeerder dan wanneer je dat niet zou doen. Met het huidige weerverloop moet ik er niet aan denken de zaden gewoon uit te zaaien. Dat crocussen, voorjaarbloeiers, nu bloeien is niet echt normaal te noemen, zeker niet wanneer ik naar de plaats in de hof kijk waar ze staan.

              Gisteren tot zonsondergang in de hof bezig geweest in zomerse kledij en dat is voor deze periode van het jaar echt wel abnormaal.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                Ja op die manier wel maar je vergeet je gas er ook bij te tellen uiteraard om in je totale verbruik en opbrengst te laten meerekenen
                Want zo doet iemand die verwarmt met warmtepomp het wel uiteraard

                grts
                Sieg
                Dat weet ik Sieg, ik ben er mee bezig.
                We horen nog wel van jouw ervaringen ?

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht

                  Jawel hoor, je moet even de laatste 3 maanden bekijken. We noemen het kwakkelweer maar het is kwakkelweer met hoofdletter, Kwakkelweer. Dat er normaal schommelingen zijn klopt. Maar dit jaar hebben we een weertype met enorme uitersten van koud naar heet, droog naar wateroververzadiging en dit vaak in een tijdsduur die lang genoeg is om bij dier of planten triggers aan te zetten. Om bv de impact van het weer op planten te tonen zie je gewoon aan de natuur. Weet je dat voor bepaalde cactussoorten, ik de zaden gedurende een 3-tal maanden in de koelkast steek en dan uitzaai in volle zonlicht en een temperatuur van 15°C. De opkomst is dan gegarandeerd, gegarandeerder dan wanneer je dat niet zou doen. Met het huidige weerverloop moet ik er niet aan denken de zaden gewoon uit te zaaien. Dat crocussen, voorjaarbloeiers, nu bloeien is niet echt normaal te noemen, zeker niet wanneer ik naar de plaats in de hof kijk waar ze staan.

                  Gisteren tot zonsondergang in de hof bezig geweest in zomerse kledij en dat is voor deze periode van het jaar echt wel abnormaal.
                  We zitten gewoon met een nazomertje, dat is alles. De temperaturen zijn misschien BEPAALDE DAGEN iets hoger dan in een gewone nazomer, maar meer is er niet aan de hand.

                  En dat er nu crocussen bloeien is ook volledig normaal, want je hebt nu eenmaal herfstcrocussen. Die bloeien altijd in de herfst zoals de naam reeds doet vermoeden. Deze zijn echter geen "normale" crocussen, maar enkel familie er van. Meestal, en ik herhaal meestal, zijn die licht lilakleurig, maar je hebt ook witte. Waarschijnlijk heb jij dus herfstcrocussen staan, misschien gewoon tussen al de andere. Er kan al eens een verdwaald bolletje van deze soort bij de gewone zitten.

                  Wijzelf hebben honderden crocusbolletjes in de grond, en er hier zelfs een grasveld in de buurt waar de gemeente er ooit duizenden heeft geplant bij het herzaaien, en noch bij mij, noch op dat grasveld van de gemeente steekt er één crocus de kop op.

                  Als het bij jou geen herfstcrocussen zijn, dan kan het ook nog herfsttijloos (giftig !) zijn. Maar het verschil tussen die beiden zal jij, als plantenkenner, wel zien denk ik.

                  Hier weer één en al bewolking. Net zoals gisteren praktisch de ganse dag. Alleen naar de vooravond toe komt de zon nog voor een uurtje piepen ... dat zijn we hier ondertussen gewoon.
                  Nu 16,7 °C, windstil, en droog. Er is ook vannacht geen regen gevallen, wel iets na middernacht voor een korte tijd nogal felle wind gehad.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

                    We zitten gewoon met een nazomertje, dat is alles. De temperaturen zijn misschien BEPAALDE DAGEN iets hoger dan in een gewone nazomer, maar meer is er niet aan de hand.

                    En dat er nu crocussen bloeien is ook volledig normaal, want je hebt nu eenmaal herfstcrocussen. Die bloeien altijd in de herfst zoals de naam reeds doet vermoeden. Deze zijn echter geen "normale" crocussen, maar enkel familie er van. Meestal, en ik herhaal meestal, zijn die licht lilakleurig, maar je hebt ook witte. Waarschijnlijk heb jij dus herfstcrocussen staan, misschien gewoon tussen al de andere. Er kan al eens een verdwaald bolletje van deze soort bij de gewone zitten.

                    Wijzelf hebben honderden crocusbolletjes in de grond, en er hier zelfs een grasveld in de buurt waar de gemeente er ooit duizenden heeft geplant bij het herzaaien, en noch bij mij, noch op dat grasveld van de gemeente steekt er één crocus de kop op.

                    Als het bij jou geen herfstcrocussen zijn, dan kan het ook nog herfsttijloos (giftig !) zijn. Maar het verschil tussen die beiden zal jij, als plantenkenner, wel zien denk ik.

                    Hier weer één en al bewolking. Net zoals gisteren praktisch de ganse dag. Alleen naar de vooravond toe komt de zon nog voor een uurtje piepen ... dat zijn we hier ondertussen gewoon.
                    Nu 16,7 °C, windstil, en droog. Er is ook vannacht geen regen gevallen, wel iets na middernacht voor een korte tijd nogal felle wind gehad.
                    Ja, dat weet ik, weten we allemaal. Ik heb hier al dertig jaar honderden crocussen in de hof staan, massaal en die bloemen allemaal in het voorjaar. Diegene die er nu bloeien zijn wel degelijk voorjaarbloeiers tenzij er iemand achter mijn rug in de hof is gekomen om er herfstcrocussen te zetten.
                    herfststijlloos is mij niet onbekend, maar die staan in een afzonderlijke zone gezet en bloemen anders van bloem, kleur. Helaas staan die nog niet boven.

                    Ondertussen hier toch al enkele hevige regenbuien gehad.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • Vandaag overwegend regen gehad met enkele flinke hoosbuien, met bakken uit de lucht vallen zoals men zegt.
                      Het gazon heeft hier een tweetal keer blank gestaan maar het water was ook weer direct weg.
                      Nu terwijl ik dit typ komt het zonnetje er dan toch nog door, heel typerend voor onze ligging hier blijkbaar dat pas tegen de avond de zon erdoor komt of probeert door te komen de afgelopen dagen/weken.
                      Meestal is die opklaring van korte duur en trekt alles weer dicht als het donker begint te worden.

                      Dus ideaal weer voor de paddenstoelen zeg maar, perfect van temperatuur en vochtigheid

                      grts
                      Sieg

                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • Er zijn toch echt wel verschillende klimaten in België.
                        Hier heeft het rond 12h een beetje geregend, om 12h30 scheen de zon al tussen de dreigende wolken en zijn er nog twee druppels gevallen.
                        (als controle de panelen: nu al 8 kWh, al meer dan de helft van het maximum en ik lees nog 1592W - tot de zon achter de kerk verdwijnt).

                        Comment


                        • Voor de middag was het hier grijs en is er een klein beetje regen gevallen.
                          Rond 14u kwam de zon er door, maar dan is er even later toch nog wat regen gevallen terwijl ik aan het wandelen was, daarna is het droog gebleven.
                          Op de grafiek van de zonnepanelen is er voor de middag geen groen te zien, na de middag waren het pieken en dalen, er zijn dus geregeld wolken over gekomen.

                          Er zijn al wat paddenstoelen te vinden, maar je moet er toch naar zoeken (het zijn er dus niet veel).
                          De bremstruiken op de Kievitsheide krijgen hier en daar terug bloemetjes, maar dat is niet uitzonderlijk deze tijd van het jaar.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Er zijn toch echt wel verschillende klimaten in België.
                            Hier heeft het rond 12h een beetje geregend, om 12h30 scheen de zon al tussen de dreigende wolken en zijn er nog twee druppels gevallen.
                            (als controle de panelen: nu al 8 kWh, al meer dan de helft van het maximum en ik lees nog 1592W - tot de zon achter de kerk verdwijnt).
                            Inderdaad, en het valt vooral op dat het bij jouw altijd zonniger, warmer en droger is dan ergens anders hé
                            Je hebt echt wel geluk met waar je woont Jan, toch wat het weer betreft

                            grts
                            Sieg

                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                              Inderdaad, en het valt vooral op dat het bij jouw altijd zonniger, warmer en droger is dan ergens anders hé
                              Je hebt echt wel geluk met waar je woont Jan, toch wat het weer betreft

                              grts
                              Sieg
                              Wij wonen hier graag, Sieg.
                              Nu nog blauwe hemel zonder hoge bewolking (zoals bij jou), maar er komen enkele lagen binnen vanuit het zuidwesten.
                              In de namiddag zou de hoge bewolking verdwijnen, zodat er in totaal iets minder zon zal zijn dan gisteren.

                              Ik zag deze morgen 10° buitentemperatuur, maar dat wordt 18°.
                              Morgen wordt naar verwachting de slechtste dag, daarna terug merkelijk beter.

                              Comment


                              • Hier is het nu mooi weer, nog wel een beetje fris (12°C), maar de zon zal er wel voor zorgen dat we straks aangenaam najaarsweer krijgen, ideaal voor een fietstocht of een wandeling.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X