Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vandaag zitten we op dag 32 zonder regen. De laatste regen kregen wij op het thuisfront op 15 mei. Voor mijn part mag het er vanaf het weekend (als de voorspellingen juist zijn) met bakken uitvallen.
    Wat anderen daar over denken zal me worst wezen. Ik heb er, om het op zijn nete's te zeggen, gerust en paar gasboetes voor over .

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
      Vandaag zitten we op dag 32 zonder regen. De laatste regen kregen wij op het thuisfront op 15 mei. Voor mijn part mag het er vanaf het weekend (als de voorspellingen juist zijn) met bakken uitvallen.
      Wat anderen daar over denken zal me worst wezen. Ik heb er, om het op zijn nete's te zeggen, gerust en paar gasboetes voor over .
      De laatste keer regen was hier 07/06 (miniem) en de keer ervoor 13/05 (veel).
      Het zal me dan ook worst wezen wat jij ervan denkt, voor velen begint de zomervakantie een van volgende weken en iedereen heeft eens recht om goed weer te hebben tijdens zijn verlof.
      Af en toe een bui is niet slecht, maar meestal eens het hier begint is het voor weken.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        De laatste keer regen was hier 07/06 (miniem) en de keer ervoor 13/05 (veel).
        Het zal me dan ook worst wezen wat jij ervan denkt, voor velen begint de zomervakantie een van volgende weken en iedereen heeft eens recht om goed weer te hebben tijdens zijn verlof.
        Af en toe een bui is niet slecht, maar meestal eens het hier begint is het voor weken.
        Als er zijn die zich niet druk maken in het feit dat er heel wat mensen afzien bij de hoge temperaturen die er de laatste dagen heersen, waarom zou ik me dan druk maken om zij die niet tegen een dag, of meerdere dagen, of weken, regen kunnen . En inderdaad, iedereen heeft recht op "goed weer", maar de definitie van "goed weer" is voor iedereen anders. Ik heb hier al gelezen dat sommigen wandelen bij 30°C zalig vinden, wel bij ons is dat de hel.

        Hier viel er op 13 mei exact NUL liter, en op 15 mei slechts 5,4 liter. De laatste regen van betekenis viel er hier op 9 mei, dat was toen 18,4 liter.

        De bakken regen komen zelfs een paar dagen vroeger nu. Het zou voor zondagnacht zijn. Laat maar komen.
        Daarna meer draaglijke temperaturen van 24 à 25 °C. Voor wat de voorspellingen waard zijn natuurlijk.
        Last edited by Guest49; 17 juni 2023, 08:11.

        Comment


        • Omdat de nachttemperaturen de voorbije weken niet te hoog waren kon ik s' morgens altijd nog de ramen open zetten en de warmte buiten blazen met een paar ventilators.
          1 ventilator beneden blaast frisse lucht naar binnen, en een andere ventilator boven op de slaapkamer blaast de warme lucht naar buiten.
          Ik moet dan wel op tijd opstaan, anders werkt dat niet want de temperatuur loopt in de voormiddag al snel op, ik moet de ramen terug dicht doen als de buitentemperatuur gelijk is aan de binnentemperatuur.
          Door dan ook nog de grootste ramen af te schermen aan de buitenkant lukt het om de temperatuur binnen op een maximum van rond de 25°C te houden, als ik dat niet doe, dan zal het hier eerder rond de 30°C worden tegen de avond.

          Omdat ik niet meer moet werken kan ik zelf kiezen of ik buiten kom bij (te) hoge temperaturen, ik kan net zo goed s' morgens of tegen de avond nog een wandeling of fietstochtje doen als het overdag echt te warm is.
          Met de elektrische fiets is 27°C nog best te doen, dan moet ik mij wel insmeren om niet te verbranden, en ervoor zorgen dat ik voldoende water bij heb als ik wat meer kilometers wil doen.

          Toen ik nog werkte was het in de winter te koud in het werkhuis (vorige winter hadden ze de thermostaten op maximum 12°C gezet) en in de zomer was het er veel te warm (soms boven de 30°C).
          Op de bureaus was het volgens mij in de winter warmer dan in de zomer (de temperatuur van de airco was daar lager ingesteld dan de temperatuur van de verwarming tijdens de wintermaanden).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
            De bakken regen komen zelfs een paar dagen vroeger nu. Het zou voor zondagnacht zijn. Laat maar komen.
            Daarna meer draaglijke temperaturen van 24 à 25 °C. Voor wat de voorspellingen waard zijn natuurlijk.
            Maximum 25°C is voor mij ook meer dan genoeg, zolang het overdag maar droog is en men buiten iets kan doen.
            Maar als het na felle regen terug 25°C wordt, dan zit men met een vochtige warmte en dat is nog veel erger want dan ziet men met 25°C nog meer af dan nu met 30°C.
            En als het er na een droge periode ineens met bakken uitvalt, dan is er weer overal heel veel miserie.
            Eens een nachtje lichte regen voor de tuin zou veel beter zijn, maar in België is het meestal alles of niets.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Maximum 25°C is voor mij ook meer dan genoeg, zolang het overdag maar droog is en men buiten iets kan doen.
              Maar als het na felle regen terug 25°C wordt, dan zit men met een vochtige warmte en dat is nog veel erger want dan ziet men met 25°C nog meer af dan nu met 30°C.
              En als het er na een droge periode ineens met bakken uitvalt, dan is er weer overal heel veel miserie.
              Eens een nachtje lichte regen voor de tuin zou veel beter zijn, maar in België is het meestal alles of niets.
              Daar zijn we het dan toch over eens .
              Tsja, en die miserie, men kiest waar je woont hé.
              Wie langs een rivier woont heeft het genot er van, maar ook de eventuele nadelen.
              Evenzo voor wie in laaggelegen gebieden of zones gaat wonen, meestal is de bouwgrond er goedkoper, maar dat heeft meestal ook zijn reden.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

                Daar zijn we het dan toch over eens .
                Tsja, en die miserie, men kiest waar je woont hé.
                Wie langs een rivier woont heeft het genot er van, maar ook de eventuele nadelen.
                Evenzo voor wie in laaggelegen gebieden of zones gaat wonen, meestal is de bouwgrond er goedkoper, maar dat heeft meestal ook zijn reden.
                Klopt, maar zware onweders kunnen elke regio zwaar treffen, een blikseminslag is overal even erg, een weggewaaid dak is ook overal even erg en hagelbollen van enkele centimeters maken overal evenveel schade.
                Toch lees je op meerdere fora dat er redelijk wat mensen zijn die smeken om zware onweders … ze vinden dat leuk.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Hey juppekes.

                  Daarnet hebben we hier in Oostende enkele druppels regen gehad.
                  Stelde eigenlijk niets voor
                  Bootjes

                  Comment


                  • )
                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                    Klopt, maar zware onweders kunnen elke regio zwaar treffen, een blikseminslag is overal even erg, een weggewaaid dak is ook overal even erg en hagelbollen van enkele centimeters maken overal evenveel schade.
                    Toch lees je op meerdere fora dat er redelijk wat mensen zijn die smeken om zware onweders … ze vinden dat leuk.
                    Man, man, ben jij echt zo een doemdenker ? Als het onweert kan de bliksem inslaan, kan je dak wegwaaien, kunnen hagelbollen schade veroorzaken... Allemaal waar, maar hoeveel % kans dat het bij jou of bij ons is ??
                    Ik zou trouwens niet weten welke schade (die niet verzekerd is) de onweders hier zouden kunnen veroorzaken.

                    Je bent er zelfs van overtuigd dat er bij een nachtje slapen op hotel een grote kans is dat ze inbreken in je voertuig, dat ze aan de haal gaan met je valiezen...enz.
                    Wij zijn er desondanks onlangs weer eens aan ontsnapt .

                    Moest ik ganse dagen zo denken, dan ben ik er liever niet meer hoor. Verseg, je moet meer genieten van het leven zonder al dat doemdenken, we lopen hier niet lang rond hoor !!

                    Als je in je zetel of bed ligt thuis kan er zelfs een Mig-23 op je woning vallen... (is gebeurd in Rollegem bij Kortrijk in 1989) .

                    Laat die onweders maar komen, ik hou je op de hoogte van de geleden schade....

                    Wij waren een halfuurtje geleden bij één van onze kinderen op een vijftal kilometer bij ons vandaan, en daar regende het gedurende een vijftal minuten.
                    Net zoals bij Mriya het spreken niet waard. Het terras werd met moeite nat. Ware het niet dat we het zagen aan de druppels die in zijn zwembad vielen, wij hadden het nooit geweten.
                    Thuis gekomen bleek alles hier nog kurkdroog.

                    HIer nu nog altijd 25°C.
                    Last edited by Guest49; 17 juni 2023, 17:16.

                    Comment


                    • Zo hou je de warmte buiten: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06...warmte-buiten/

                      Op de buienradar is op dit ogenblik wel iets te zien, maar de kans dat er wat neerslag deze kant uitkomt is héél erg klein (ook voor morgen is dat zo, het lijkt er op dat de wolken allemaal "leeg geregend" zijn tegen dat ze hier geraken).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                        )

                        Man, man, ben jij echt zo een doemdenker ? Als het onweert kan de bliksem inslaan, kan je dak wegwaaien, kunnen hagelbollen schade veroorzaken... Allemaal waar, maar hoeveel % kans dat het bij jou of bij ons is ??
                        Ik zou trouwens niet weten welke schade (die niet verzekerd is) de onweders hier zouden kunnen veroorzaken.
                        Bij een zwaar onweer een grote boom op het dak van mijn vrouw haar halfzus, veel schade.
                        Bij mijn schoonmoeder heel de veranda weg, een dakraam en paar ramen er uit en binnen alles onder water.
                        Bij ons een deel van de carport gaan vliegen.
                        Bij een kennis zijn wagen vol deuken door de hagel en bij een collega bliksem ingeslagen op de schoorsteen en schoorsteen door het dak.
                        Hier in de buurt enkele daken weggevlogen, een gevel ingestort, auto's onder water of modder, …
                        Allemaal bij hetzelfde stormachtige onweer, de kans is dus redelijk bestaande dat men schade heeft.
                        En niet alles is verzekerd, auto enkel indien omnium, stormschade afhankelijk van verzekering tot verzekering indien de wind een bepaalde kracht haalde in een officieel meetstation.
                        Als uw tuinmeubelen doorboord zijn door hagel, uw bomen afknakken of uw tuin een modderstroom te verwerken krijgt, dat is helemaal niet verzekerd.
                        Motorfietsen meestal niet verzekerd omdat een omnium daarop bijna niet te krijgen valt.
                        En zelfs al ben je verzekerd, als men grote schade heeft, dan is de miserie meestal erger dan de kost want herstellen kan soms maanden duren.
                        Da's niet doemdenken maar realistisch zijn.
                        Maar vermoedelijk zal het net als met de kans op gestolen bagage wel zijn dat ge er u niets van aantrekt want dat ge het u kunt permitteren.
                        Last edited by VerSeg; 17 juni 2023, 18:10.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                          En als particulier is het niet verboden ook eens aan de landbouwers te denken.
                          Wie zal het gelag betalen denk je als de oogsten deels mislukken door de droogte ?
                          Landbouwers hopen net om geen zware onweders of hevige neerslag (wolkbreuken) te hebben want anders liggen de meeste gewassen tegen de grond en is het graan weer om zeep en wie zal dat gelag betalen?
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                            Vandaag zitten we op dag 32 zonder regen. De laatste regen kregen wij op het thuisfront op 15 mei. Voor mijn part mag het er vanaf het weekend (als de voorspellingen juist zijn) met bakken uitvallen.
                            Wat anderen daar over denken zal me worst wezen. Ik heb er, om het op zijn nete's te zeggen, gerust en paar gasboetes voor over .
                            Tjah, egoïstische uitspraken waren we al gewoon van U maar dit slaagt toch alles
                            U heeft net een zalig (volgens hetgeen je zegt zelfs een droge en warme) vakantie achter de rug
                            Maar nu U thuis bent mag het gaan regenen en onweren

                            U heeft duidelijk nog nooit schade gehad van een onweer zoals er na een lange warme periode volgen, anders zou U zulke uitspraken niet doen
                            Enkele jaren geleden hebben wij hier na een warme periode ook een onweer gehad, alles maar dan ook alles was kapot en auto's gedeukt.
                            Gelukkig waren we verzekerd maar dat vangt niet alle kosten op

                            Trouwens, aangezien U verder zo laconiek reageert op onweders en stormen, zou ik zeggen ga dat eens gaan vertellen in Pepinster en omstreken
                            Of vertel dat tegen de gewonden en doden op het fameuze getroffen festival enkele jaren geleden

                            Denk eens niet aan uzelf maar ook aan anderen, en stop met zagen over dat je meeleeft met mensen die het lastig hebben als het warm is, want dat zijn er nu nog héél erg weinig, zelfs amper enkele
                            Het is inderdaad warm geweest maar zeker niet heet of onverdraagbaar zoals U het laat uitschijnen.

                            En mensen die steeds dat zinnetje gebruiken "de laatste jaren ....", wel de langste hittegolf in ons land dateert van 2007, en toen was het nog een héél pak warmer.
                            Zelfs in de jaren 60, 70 en 80 waren de zomers warmer dan nu
                            Het is wel een feit dat de verschillen nu groter zijn geworden van de ene week buiten de andere week

                            Dus m.a.w. het is niet omdat U uw vakantie gehad hebt dat anderen nu slecht weer mogen/moeten krijgen !

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Bij een zwaar onweer een grote boom op het dak van mijn vrouw haar halfzus, veel schade.
                              Bij mijn schoonmoeder heel de veranda weg, een dakraam en paar ramen er uit en binnen alles onder water.
                              Bij ons een deel van de carport gaan vliegen.
                              Bij een kennis zijn wagen vol deuken door de hagel en bij een collega bliksem ingeslagen op de schoorsteen en schoorsteen door het dak.
                              Hier in de buurt enkele daken weggevlogen, een gevel ingestort, auto's onder water of modder, …
                              Allemaal bij hetzelfde stormachtige onweer, de kans is dus redelijk bestaande dat men schade heeft.
                              En niet alles is verzekerd, auto enkel indien omnium, stormschade afhankelijk van verzekering tot verzekering indien de wind een bepaalde kracht haalde in een officieel meetstation.
                              Als uw tuinmeubelen doorboord zijn door hagel, uw bomen afknakken of uw tuin een modderstroom te verwerken krijgt, dat is helemaal niet verzekerd.
                              Motorfietsen meestal niet verzekerd omdat een omnium daarop bijna niet te krijgen valt.
                              En zelfs al ben je verzekerd, als men grote schade heeft, dan is de miserie meestal erger dan de kost want herstellen kan soms maanden duren.
                              Da's niet doemdenken maar realistisch zijn.
                              Maar vermoedelijk zal het net als met de kans op gestolen bagage wel zijn dat ge er u niets van aantrekt want dat ge het u kunt permitteren.
                              Klopt, je hebt weeral gelijk .

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                                Tjah, egoïstische uitspraken waren we al gewoon van U maar dit slaagt toch alles
                                U heeft net een zalig (volgens hetgeen je zegt zelfs een droge en warme) vakantie achter de rug
                                Maar nu U thuis bent mag het gaan regenen en onweren

                                U heeft duidelijk nog nooit schade gehad van een onweer zoals er na een lange warme periode volgen, anders zou U zulke uitspraken niet doen
                                Enkele jaren geleden hebben wij hier na een warme periode ook een onweer gehad, alles maar dan ook alles was kapot en auto's gedeukt.
                                Gelukkig waren we verzekerd maar dat vangt niet alle kosten op

                                Trouwens, aangezien U verder zo laconiek reageert op onweders en stormen, zou ik zeggen ga dat eens gaan vertellen in Pepinster en omstreken
                                Of vertel dat tegen de gewonden en doden op het fameuze getroffen festival enkele jaren geleden

                                Denk eens niet aan uzelf maar ook aan anderen, en stop met zagen over dat je meeleeft met mensen die het lastig hebben als het warm is, want dat zijn er nu nog héél erg weinig, zelfs amper enkele
                                Het is inderdaad warm geweest maar zeker niet heet of onverdraagbaar zoals U het laat uitschijnen.

                                En mensen die steeds dat zinnetje gebruiken "de laatste jaren ....", wel de langste hittegolf in ons land dateert van 2007, en toen was het nog een héél pak warmer.
                                Zelfs in de jaren 60, 70 en 80 waren de zomers warmer dan nu
                                Het is wel een feit dat de verschillen nu groter zijn geworden van de ene week buiten de andere week

                                Dus m.a.w. het is niet omdat U uw vakantie gehad hebt dat anderen nu slecht weer mogen/moeten krijgen !

                                grts
                                Sieg
                                Neen hoor, wij hebben immers ook nog minimum twee vakanties te gaan tegen eind september .
                                Ik hou jullie zeker op de hoogte van het weer waar wij zullen vertoeven.

                                Comment

                                Working...
                                X