Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het weer weer.

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Veel zon vandaag, vanmorgen lag er sneeuw op de zonnepanelen, maar die is blijkbaar vrij snel gesmolten want de 10KWh accu staat nu op 40% (dat is het hoogste sinds die geplaatst is half november).
    Ik was wel met de auto naar het werk gereden omdat ik de toestand van de wegen niet helemaal vertrouwde.
    Met de fiets rij ik vooral over wegen waar bijna nooit gestrooid wordt, en dan is er daar met zo'n weer kans op gladde plekken (het was nat, en de temperatuur zat net onder het vriespunt).
    Wacht nog een paar weken en als dan de zon een beetje deftig schijnt zal dat percentage snel flink hoger uitvallen

    Comment


    • Re: Het weer weer.

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Veel zon vandaag, vanmorgen lag er sneeuw op de zonnepanelen, maar die is blijkbaar vrij snel gesmolten want de 10KWh accu staat nu op 40% (dat is het hoogste sinds die geplaatst is half november).
      En hoeveel hebben je zonnepanelen vandaag dan opgebracht en op hoeveel stond de batterij deze morgen voordat de zon scheen ?

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • Re: Het weer weer.

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        En hoeveel hebben je zonnepanelen vandaag dan opgebracht en op hoeveel stond de batterij deze morgen voordat de zon scheen ?

        grts
        Sieg
        De zonnepanelen hebben vandaag 3,94KWh opgebracht, vanmorgen was de accu leeg, nu is ze nog altijd stroom aan het leveren (de accu staat nu op 9%).
        Vandaag was hier niemand thuis (werkdag), daarom was er bijna geen verbruik en werd de stroom van de zonnepanelen bijna allemaal opgeslagen in de accu.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • Re: Het weer weer.

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          De zonnepanelen hebben vandaag 3,94KWh opgebracht, vanmorgen was de accu leeg, nu is ze nog altijd stroom aan het leveren (de accu staat nu op 9%).
          Vandaag was hier niemand thuis (werkdag), daarom was er bijna geen verbruik en werd de stroom van de zonnepanelen bijna allemaal opgeslagen in de accu.
          Bedankt voor de info Bart
          Dus dan zou je in principe een volledige dag/nacht moeten toekomen met een volle accu van 10KWh ? (als je uiteraard niet elektrisch verwarmd of een EV moet opladen)

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • Re: Het weer weer.

            Hier heeft de zon gisteren meer geschenen - en er lag geen sneeuw op - en 8 kWh opbrengst.
            Buiten het basisverbruik enkel vaatwasser laten draaien (=/- 1 kWh) geen oven gebruikt.
            De batterij van 5 kWh (in feite 4.25 want de ontladingslimiet is op 15% gesteld) was volledig opgeladen en nog 2.15 kWh geëxporteerd (aan 20ct/kWh).
            De lading heeft tot deze morgen 8h voor stroom gezorgd.
            Over het etmaal is 69,62% van de stroom zelf opgewekt.

            Wie meer gebruikt zal een grotere batterij moeten plaatsen, maar 70% zelfvoorziening was het gemiddelde dat ik vorig jaar heb gehaald.

            De resterende 30% is betaald met de vergoeding die ik voor 1800 kWh "overschot" heb gekregen.

            De "terugverdientijd" is onmogelijk in te schatten, voor wie een groot dak heeft is meer panelen leggen (om dus veel meer stroom te injecteren dan je zelf gebruikt) goedkoper dan een batterij.
            Last edited by palombian; 18 januari 2023, 09:36.

            Comment


            • Re: Het weer weer.

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Bedankt voor de info Bart
              Dus dan zou je in principe een volledige dag/nacht moeten toekomen met een volle accu van 10KWh ? (als je uiteraard niet elektrisch verwarmd of een EV moet opladen)

              grts
              Sieg
              De accu was pas leeg rond 3u vanmorgen, en nu is ze weer 43% geladen.
              Met een volle accu moet ik inderdaad gemakkelijk een hele dag toekomen, ik ken iemand die onlangs een 2,5KWh accu heeft laten plaatsen, die is wel sneller 100% geladen, maar dan moet je al héél voorzichtig omspringen met het elektriciteitsverbruik om er tot de volgende morgen mee toe te komen.
              Het nadeel van zo'n kleine accu is ook dat die maar een beperkt vermogen kan leveren, hier kan de omvormer tot 5KW leveren vanuit de accu (als die voldoende geladen is natuurlijk).
              Met die 5KW vanuit de omvormer kan ik gemakkelijk het eten klaarmaken zonder dat ik stroom moet aankopen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • Re: Het weer weer.

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                De accu was pas leeg rond 3u vanmorgen, en nu is ze weer 43% geladen.
                Met een volle accu moet ik inderdaad gemakkelijk een hele dag toekomen, ik ken iemand die onlangs een 2,5KWh accu heeft laten plaatsen, die is wel sneller 100% geladen, maar dan moet je al héél voorzichtig omspringen met het elektriciteitsverbruik om er tot de volgende morgen mee toe te komen.
                Het nadeel van zo'n kleine accu is ook dat die maar een beperkt vermogen kan leveren, hier kan de omvormer tot 5KW leveren vanuit de accu (als die voldoende geladen is natuurlijk).
                Met die 5KW vanuit de omvormer kan ik gemakkelijk het eten klaarmaken zonder dat ik stroom moet aankopen.
                De maximum stroom is iets wat in de modellen voor het bepalen van de "juiste" capaciteit wat onderbelicht is.
                Daarbij niet te vergeten dat veel thuisbatterijen nu ijzerfosfaat zijn, die kunnen maar 0,5 C leveren tov lithium 1C.

                Alweer een prachtige dag hier trouwens.
                Last edited by palombian; 18 januari 2023, 16:20. Reden: prachtige dag

                Comment


                • Re: Het weer weer.

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Hier heeft de zon gisteren meer geschenen - en er lag geen sneeuw op - en 8 kWh opbrengst.
                  Buiten het basisverbruik enkel vaatwasser laten draaien (=/- 1 kWh) geen oven gebruikt.
                  De batterij van 5 kWh (in feite 4.25 want de ontladingslimiet is op 15% gesteld) was volledig opgeladen en nog 2.15 kWh geëxporteerd (aan 20ct/kWh).
                  De lading heeft tot deze morgen 8h voor stroom gezorgd.
                  Over het etmaal is 69,62% van de stroom zelf opgewekt.

                  Wie meer gebruikt zal een grotere batterij moeten plaatsen, maar 70% zelfvoorziening was het gemiddelde dat ik vorig jaar heb gehaald.

                  De resterende 30% is betaald met de vergoeding die ik voor 1800 kWh "overschot" heb gekregen.
                  Wat ik eigenaardig vind aan die batterijkeuze tegenwoordig is dat iedereen ongeveer rekent om 1 dag verder te komen
                  Dan brengt zo'n batterij toch helemaal niks op hé, op die ene dag komt het nu ook niet op aan.
                  En in België schijnt de zon zeker niet 1op2 dagen, ver van zelfs.

                  Als je voor uw resterende 30% een kleine 360€ (1800KWh x gemiddeld 0.2ct/KWh) hebt gekregen en je komt daarmee toe dan zit jij zeker bij de laagste energierekeningen van België Jan.

                  Hier had ik gisteren een opbrengst van 17,2 KWh ;-)

                  grts
                  Sieg
                  Last edited by Sieg; 18 januari 2023, 19:59. Reden: typo
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • Re: Het weer weer.

                    Deze nacht ijskoud geweest met een hoge luchtvochtigheid, minimum temperatuur onder pergola was -3,6° en alles ferm bevroren deze morgen.

                    Vandaag overdag redelijk wat zon maar in de namiddag kwamen wolken opzetten
                    Maximum temperatuur deze middag was 12,5°, ook wel onder pergola gemeten
                    Doch hebben de panelen vandaag ongeveer evenveel als gisteren geleverd, namelijk 17,33 KWh

                    grts
                    Sieg
                    Last edited by Sieg; 18 januari 2023, 20:02.
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • Het weer weer.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Deze nacht ijskoud geweest met een hoge luchtvochtigheid, minimum temperatuur onder pergola was -3,6° en alles ferm bevroren deze morgen.

                      Vandaag overdag redelijk wat zon maar in de namiddag kwamen wolken opzetten
                      Maximum temperatuur deze middag was 12,5°, ook wel onder pergola gemeten
                      Doch hebben de panelen vandaag ongeveer evenveel als gisteren geleverd, namelijk 17,33 KWh

                      grts
                      Sieg
                      Gisteren 19,1 en vandaag 20,8 kWh opbrengst, dus hebben we net iets meer (intensievere) zon gezien dan gisteren.
                      Maar meer dan 5,2°C is het hier vandaag niet geweest en hoogstens een kwartier.
                      Op dit moment 21:13 is het 1,5°C.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: Het weer weer.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Wat ik eigenaardig vind aan die batterijkeuze tegenwoordig is dat iedereen ongeveer rekent om 1 dag verder te komen
                        Dan brengt zo'n batterij toch helemaal niks op hé, op die ene dag komt het nu ook niet op aan.
                        En in België schijnt de zon zeker niet 1op2 dagen, ver van zelfs.

                        Als je voor uw resterende 30% een kleine 360€ (1800KWh x gemiddeld 0.2ct/KWh) hebt gekregen en je komt daarmee toe dan zit jij zeker bij de laagste energierekeningen van België Jan.

                        Hier had ik gisteren een opbrengst van 17,2 KWh ;-)

                        grts
                        Sieg
                        Van april (83%) tot oktober (85%) over mei (99%) juni (98%) hebben wij het overgrote deel van ons verbruik zelf opgewekt (dat moet ook wel, de mankerende 30% is in de wintermaanden).

                        Wij komen hier met minder toe (9,5 kWh vandaag), maar wij stoken, maken warm water en koken op gas, je mag dat niet vergelijken.
                        Vandaag zullen we tussen 5 en 6 m3 gas hebben verbruikt, dat is niet zoveel dankzij de zon maar toch 50-60 kWh. Zelfs met een warmtepomp zou dat nog altijd 20 kWh zijn.
                        Uitgaande van een jaarverbruik van 750m3 gas en een COP van 2,5-3 zou dat met een WP 2500-3000 kWh per jaar meergebruik geven (en die zouden we uiteraard in de winter nooit met PV panelen kunnen opwekken).

                        Op dit moment is de batterij nog 66% vol.
                        Onze totale elektriciteitsrekening was inderdaad maar 63€ voor een heel jaar, met het capaciteitstarief zal er 50-70€ bijkomen (nog geen nieuw voorschotbedrag gekregen maar dat zal zoiets van 30€/trimester zijn).
                        En toen was de injectievergoeding nog 6,4ct, maar de aankoopprijs was ook lager.

                        Laat de zon maar schijnen !
                        Alhoewel voor morgen een stuk minder voorspeld.

                        PS: buiten de thermostaat op 19° (sinds begin maart, om het gebruik met 15% te verminderen zoals door Europa gevraagd), en even naar de zonradar kijken alvorens een machine aan te zetten letten wij op niets.
                        Last edited by palombian; 18 januari 2023, 21:40. Reden: gasverbruik

                        Comment


                        • Re: Het weer weer.

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Gisteren 19,1 en vandaag 20,8 kWh opbrengst, dus hebben we net iets meer (intensievere) zon gezien dan gisteren.
                          Maar meer dan 5,2°C is het hier vandaag niet geweest en hoogstens een kwartier.
                          Op dit moment 21:13 is het 1,5°C.
                          Ja ik weet dat ik dringend eens mijn thermometer buiten moet verplaatsen zodat deze niet meer onder de pergola staat.
                          Want overdag als de zon schijnt dan scheelt dat makkelijk 5° à 7°
                          Dus als ik dat in rekening hou dan zal het hier ook maar een graad of 6 geweest zijn vandaag uiteraard.

                          Een thermometer hutje zoals men zegt, moet ik nog eens uitzoeken

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • Re: Het weer weer.

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Onze totale elektriciteitsrekening was inderdaad maar 63€ voor een heel jaar, met het capaciteitstarief zal er 50-70€ bijkomen (nog geen nieuw voorschotbedrag gekregen maar dat zal zoiets van 30€/trimester zijn).
                            zo weinig, hmm en zitten daar de vaste kosten dan ook al in in dat bedrag ?
                            Of die 63€ is mss gewoon het deeltje elektriciteit op je factuur zonder btw, belastingen, taxen, netwerkkosten enz ... ?

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • Re: Het weer weer.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              zo weinig, hmm en zitten daar de vaste kosten dan ook al in in dat bedrag ?
                              Of die 63€ is mss gewoon het deeltje elektriciteit op je factuur zonder btw, belastingen, taxen, netwerkkosten enz ... ?

                              grts
                              Sieg
                              Eindbedrag. Tot nu toe is de kWh prijs van Ecopower alle kosten inbegrepen, Sieg.
                              Momenteel voor ene de helft 23ct/kWh vast en voor de andere helft de gemiddelde Belpex (+ netkosten en BTW uiteraard). In december was het uitzonderlijk hoog 46ct/kWh (all-in) maar omdat de marktprijs sterk gedaald is zal het in januari minder zijn.
                              Dit jaar zullen ze het capaciteitstarief ook apart moeten bijrekenen.

                              Dat scheelt natuurlijk ook tov een commerciële energiedistributeur, het is een burgercollectief dat geen winst moet maken.
                              Last edited by palombian; 18 januari 2023, 22:18.

                              Comment


                              • Re: Het weer weer.

                                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                Eindbedrag. Tot nu toe is de kWh prijs van Ecopower alle kosten inbegrepen, Sieg.
                                Momenteel voor ene de helft 23ct/kWh vast en voor de andere helft de gemiddelde Belpex (+ netkosten en BTW uiteraard). In december was het uitzonderlijk hoog 46ct/kWh (all-in) maar omdat de marktprijs sterk gedaald is zal het in januari minder zijn.
                                Dit jaar zullen ze het capaciteitstarief ook apart moeten bijrekenen.

                                Dat scheelt natuurlijk ook tov een commerciële energiedistributeur, het is een burgercollectief dat geen winst moet maken.
                                Dus jij betaald 63 € elektriciteit voor een gans jaar, alle kosten in.
                                Bij normale mensen ligt de vaste kost per maand al hoger dan dat bedrag, heel eigenaardig

                                bvb, zelfs als ik helemaal geen elektriciteit zou verbruiken dan betaal ik al een héél pak meer per maand dan hetgeen jij betaald op een gans jaar met elektriciteitsverbruik in.

                                Tjah, ik weet het niet meer wat hier allemaal aan de hand is in België

                                grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X