Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het weer weer.

    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Zo, morgen en zaterdag een eerste winterprik.
    Als dat de temperatuur is in de winter, dan komt het allemaal goed. [emoji106]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Het weer weer.

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Dan moeten we snel de winterbanden monteren.
      Die liggen er bij mij nog op

      Comment


      • Re: Het weer weer.

        Regenbogen bijna aan de lopende band, voor de rest geen weer om een hond door te jagen en 10° te koud...
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • Re: Het weer weer.

          In één woord: str*ntweer.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • Re: Het weer weer.

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Hij was dringend nodig (regen) , maar ik krijg al stilaan heimwee naar de zomer.
            Ik heb intussen al ongelooflijk heimwee naar juli en augustus.
            Wat een triestige boel is de winterse september 2022
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • Re: Het weer weer.

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Ik heb intussen al ongelooflijk heimwee naar juli en augustus.
              Wat een triestige boel is de winterse september 2022
              Vandaag tot 16 graden
              Toch niet slecht ? Kan men ten minste es buiten komen
              Bij 30 graden was dat voor mij niet mogelijk hoor…
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • Re: Het weer weer.

                Ik kan alleen maar hopen om nooit nog een zomer zoals die van 2022 mee te maken.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                Comment


                • Re: Het weer weer.

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Ik kan alleen maar hopen om nooit nog een zomer zoals die van 2022 mee te maken.
                  Heb je het dan over het weer Les ?
                  Was toch een prachtige zomer, beetje kort dat wel

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • Re: Het weer weer.

                    Het weer, uiteraard. Te lang te warm en tegelijk te droog. Ik geniet nu van de vochtigheid, en van de temperatuursverschillen tussen dag en nacht. Wij hebben op bepaalde momenten dagen doorgebracht in het duister (alle rolluiken omlaag), om die verschroeiende hitte buiten te houden. Nu kunnen we weer genieten.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                    Comment


                    • Re: Het weer weer.

                      Hier hebben we nog geen verwarming nodig gehad met veel ramen op de westen kant. Ik begin hoe langer hoe mee onze woonst te appreciëren voor zijn ligging en oriëntatie (weliswaar binnen een wijk). Alleen bij harde wind houd ik mijn hart vast

                      Comment


                      • Re: Het weer weer.

                        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                        Hier hebben we nog geen verwarming nodig gehad met veel ramen op de westen kant. Ik begin hoe langer hoe mee onze woonst te appreciëren voor zijn ligging en oriëntatie (weliswaar binnen een wijk). Alleen bij harde wind houd ik mijn hart vast
                        Wind is ook onze grote bezorgheid, en da's toch een paar keer per jaar vrij ernstig! Overigens zitten wij hier ook vrij rustig te wonen, weliswaar met onze rug tegen een wijk. Maar we hebben een schaliedak met daarop een metalen dak (Twin Tiles) en die baren ons toch geregeld zorgen, vooral bij harde wind.
                        Veel zon op de zuiderkant (beneden 'French windows', dus ramen tot op de grond), waar we geregeld ofwel de gordijnen (zoals nu) ofwel de rolluiken (in volle zomer) moeten sluiten. Maar heel goed geïsoleerd, want alles op electriciteit, dat hoewel altijd redelijke duur nu toch de toekomst blijkt te zijn. Ook boven kamers, die nog nauwelijks gebruikt worden, maar ook erg goed geïsoleerd zijn.
                        Last edited by LesC; 23 september 2022, 09:25.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                        Comment


                        • Re: Het weer weer.

                          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Hier hebben we nog geen verwarming nodig gehad met veel ramen op de westen kant. Ik begin hoe langer hoe mee onze woonst te appreciëren voor zijn ligging en oriëntatie (weliswaar binnen een wijk). Alleen bij harde wind houd ik mijn hart vast
                          Amai, frisjes in huis dan 's avonds zo zonder verwarming terwijl het buiten max. 5° is
                          Hoeveel graden is het dan binnen bij jullie 's avonds, zoals bvb vorige weken toen het enkele dagen overdag maar 13° was en er overdag totaal geen zon was maar enkel regen, regen en nog eens regen ?

                          Hier heeft de verwarming al meerdere dagen aangestaan hoor, trouwens bij al onze buren en kennissen, kan je ruiken als je buitenkomt ... blijkbaar hebben er velen een houtvuur en pelletvuur bijgeplaatst
                          Gisteren naar een vergadering geweest in verband met energie, er was zo'n 60 man en iedereen daar had de verwarming thuis al aanstaan en in de zaal was het ook lekker warm.

                          Dus eigenaardig dat jij dit jaar (na de zomer) dan nog geen verwarming nodig hebt gehad, woon jij mss in het zuiden van Frankrijk of zo Frank ?

                          grts
                          Sieg
                          Last edited by Sieg; 22 september 2022, 23:55.
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • Re: Het weer weer.

                            Buiten max 5°C? Dan vraag ik me af waar jij woont. Hier (Turnhoutse Kempen) zijn de minima nog niet onder de 10°C geweest. Frank woont maar op een boogscheut van mij, dus erg veel verschillen gaan daar niet opzitten. Hoewel... al meermaals meegemaakt dat het in Beerse regent, en als ik in Vlimmeren aan kom, dat er geen druppel water gevallen is. Vlimmeren behoort sinds een aantal jaar tot Beerse (zelfde postcode, maar andere telefoonzone).
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                            Comment


                            • Re: Het weer weer.

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Buiten max 5°C? Dan vraag ik me af waar jij woont. Hier (Turnhoutse Kempen) zijn de minima nog niet onder de 10°C geweest. Frank woont maar op een boogscheut van mij, dus erg veel verschillen gaan daar niet opzitten. Hoewel... al meermaals meegemaakt dat het in Beerse regent, en als ik in Vlimmeren aan kom, dat er geen druppel water gevallen is. Vlimmeren behoort sinds een aantal jaar tot Beerse (zelfde postcode, maar andere telefoonzone).
                              Hier lag er 's morgens ijs/rijm op de auto vorige week Les
                              Ik woon tegen de Nederlandse grens, Waasland

                              PS. Trouwens zoals je mss al gezien hebt doe ik aan astrofotografie, mijn materiaal staat dan tijdens de nacht buiten, dus mijn telescoop en de camera erop die wordt gekoeld tot ongeveer -10°, deze zijn uitgerust met temperatuur sondes, zodat het dauwpunt automatisch kan berekent worden door de software
                              Als het buiten warmer is dan heeft die het uiteraard wat lastiger en vraagt meer stroom, dat zie ik 's anderdaags aan de cijfertjes
                              Vorige week toen het een paar dagen helder was dat heeft 'm amper stroom gevraagd, op mijn cijfers zag ik dat het 's nachts amper 5° was geweest, dus ja ..
                              Trouwens gisteren was het hier ook nog eens één heldere nacht, temperatuur 's nachts was dan 7°

                              grts
                              Sieg
                              Last edited by Sieg; 23 september 2022, 17:52. Reden: PS
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • Re: Het weer weer.

                                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                                Buiten max 5°C? Dan vraag ik me af waar jij woont. Hier (Turnhoutse Kempen) zijn de minima nog niet onder de 10°C geweest. Frank woont maar op een boogscheut van mij, dus erg veel verschillen gaan daar niet opzitten. Hoewel... al meermaals meegemaakt dat het in Beerse regent, en als ik in Vlimmeren aan kom, dat er geen druppel water gevallen is. Vlimmeren behoort sinds een aantal jaar tot Beerse (zelfde postcode, maar andere telefoonzone).
                                Ik kijk s'morgens altijd naar de buitentemperatuur voor ik naar het werk fiets, deze week was het toch een maar keer maar 6°C (vanmorgen ook), maar voorlopig is de binnentemperatuur hier zonder verwarming nog niet onder de 20°C geweest (één keer was het s'morgens 20,0°C, dat is dus net op het nippertje). Als de zon overdag wat schijnt, dan is het hier s'avonds nog zo'n 22°C in de woonkamer, op dit ogenblik is dat 21,7°C.
                                Dat de buitentemperatuur hier wat lager is dan bij jullie (een paar kilometer van hier) is waarschijnlijk omdat ik buiten de bebouwde kom woon, dan is de temperatuur altijd een beetje lager dan op plaatsen waar de huizen dichter tegen elkaar staan.

                                Zoals elk jaar stel ik het "opstarten van de centrale verwarming" zo lang mogelijk uit, maar ik zie wel dat er bij verschillende buren al rook uit de schouw komt, en dat ruik ik ook duidelijk als ik s'avonds buiten kom (houtkachels).
                                Ik woon zeker niet in een super geïsoleerde woning, maar de nieuwe ramen en deuren die ik een aantal jaren geleden heb laten plaatsen, die heb ik al lang terugverdiend door de lagere stookkosten.
                                De slaapkamers heb ik nooit verwarmd, om te voorkomen dat de luchtvochtigheid daar te hoog wordt staat er wel een ontvochtiger die ik dagelijks een paar uur laat draaien (met een timer), zo is er deze week al zo'n 5 liter water afgevoerd.
                                Als ik de ramen open zet dan gaat de warmte verloren, wordt ook de hal houder, en zal uiteindelijk ook de temperatuur in de woonkamer lager worden.
                                Die kleine ontvochtiger verbruikt wel wat stroom (maximum 250W), maar dat elektrisch vermogen blijft dan wel in de woning in de vorm van extra warmte, in plaats van alle warmte naar buiten te laten als de ramen open staan.
                                In de badkamer heb ik nog een tweede ontvochtiger (van den Aldi) die ik een uur laat draaien als ik onder de douche ben geweest, en als mijn zoon in bad is geweest (die gaat liever in bad).
                                Last edited by Black B@ndit; 23 september 2022, 19:09.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X